Постанова
від 23.07.2015 по справі 826/9394/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

23 липня 2015 року № 826/9394/15

Окружний адміністративний суд міста Києва в складі головуючого судді Качура І.А., при секретарі Дмитрієвій В.В., за участю представників сторін:

від позивача: Єзерська А.С. (дов. від 25.09.2014р. №65/12/7188)

від відповідача: Біжінар Р.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова рада» про застосування заходів реагування.

На підставі ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 23.07.2015 року в 15год. 35хв. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному обсязі відкладено, про що повідомлено сторін після проголошення вступної та резолютивної частини постанови в судовому засіданні з урахуванням вимог ч.2 ст. 167 КАС України.

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (далі по тексту також - позивач) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова рада» (надалі також - відповідач), в якому просило:

- застосувати заходи реагування до ТОВ «Торгова рада» (Код ЄДРПОУ: 37269145) у вигляді повного зупинення роботи Товариства за адресою: пішохідний підземний перехід ст. метро «Палац Україна» у Голосіївському районі в м. Києві;

- визначити спосіб виконання судового рішення у порядку, передбаченому наказом МНС України від 21.10.2004 №130 «Про затвердження Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів», зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 8 листопада 2004 р. за №1416/10015, шляхом відключення джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та двері приміщень ТОВ «Торгова рада» (Код ЄДРПОУ: 37269145) за адресою: пішохідний підземний перехід ст. метро «Палац Україна» у Голосіївському районі в м. Києві; - в разі задоволення даного адміністративного позову про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи ТОВ «Торгова рада» обов'язок, щодо забезпечення виконання рішення суду покласти на - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві; - судові витрати покласти на ТОВ «Торгова рада».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що в ході перевірки встановлено, що відповідач функціонує з порушеннями правил та норм пожежної і техногенної безпеки, а відтак вбачаються правові підстави для застосування заходів реагування.

Відповідач проти задоволення позову заперечував з мотивів необґрунтованості та безпідставності.

Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про те, що позов задоволенню підлягає з огляду про наступне.

Матеріли справи свідчать, що на підставі наказу Голосіївського РУ ГУ ДСНС України у м. Києві «Про здійснення позапланової перевірки» від 14.04.2015 № 8, посвідчення від 14.04.2015 № 59 та з метою перевірки фактів, викладених у запиті Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю МВС України від 12.02.2015 №9/23-2166, в період з 14.04.2015 по 21.04.2015 року здійснено позапланову перевірку ТОВ «Торгова рада» за адресою: м. Київ, підземний перехід ст. метро «Палац Україна».

За результатами перевірки було складено Акт від 21.04.2015 № 55 перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту. Крім того, за недотримання вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту директора ТОВ «Торгова рада» Біжінар Р.В. притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу, про що складені протокол КІП № 013670 від 21.04.2015 про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 175 КУпАП.

В подальшому, на підставі наказу ГУ ДСНС України у м. Києві «Про проведення позапланової перевірки» від 29.04.2015 № 87, провідному інспектору ВПБ УДНК ГУ ДСНС України у м. Києві капітану служби цивільного захисту Кувеньову О.В. доручено в період з 05.05.2015 по 08.05.2015 здійснити позапланову перевірку ТОВ «Торгова рада» за адресою: м. Київ, підземний перехід ст. метро «Палац Україна».

В подальшому, на підставі вказаних документів, провідному інспектору ВПБ УДНК ГУ ДСНС України у м. Києві капітану служби цивільного захисту Кувеньову О.В. було видано посвідчення від 05.05.2015 № 29 на проведення позапланової перевірки ТОВ «Торгова рада» за адресою: підземний перехід ст. метро «Палац Україна» у Голосіївському районі в м. Києві.

Присутнім під час здійснення позапланової перевірки був директор ТОВ «Торгова рада» Біжінар Р.В.

Під час здійснення перевірки додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту було встановлено, що робота ТОВ «Торгова рада» за адресою: м. Київ, підземний пішохідний перехід ст. метро «Палац Україна» у Голосіївському районі здійснюється з порушеннями правил та норм пожежної і техногенної безпеки, а саме:

- розділ V, п.3.6. ППБУ - приміщення не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації з виводом сигналу від контрольно-приймального приладу на пульт централізованого пожежного спостереження;

- розділ IV, п.1.8. ППБУ - допускається експлуатація тимчасових дільниць електромереж;

- розділ III, п.2.23. п.3.22. ППБУ ДБН В 2.3-5-2001- ширина пішохідних тунелів (з урахуванням тимчасових споруд в торцях пішоходного переходу та видвижних прилавків та столів з продукцією) менше 3м і 2,25м для сходів і пішохідних пандусів (за умови влаштування двох сходів у кожному торці тунелю);

- ст. 57 п.2, 5 Кодекс цивільного захисту України - допускається використання приміщень без зареєстрованої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства у сфері пожежної безпеки;

- розділ II, п.4. ППБУ - для кожного приміщення відсутні затверджені керівником об'єкта інструкції про заходи пожежної безпеки;

- розділ II, п.8. ППБУ - приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ 150 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (150 6309:1987, ГОСТ) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальнье и знаки безопасности".

Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається суб'єкту господарювання або уповноваженій ним особі, а другий - зберігається в органі державного нагляду (контролю).

За результатами перевірки провідним інспектором ПБ УДНК ГУ ДСНС України у м. Києві капітаном служби цивільного захисту Кувеньовим О.В. було складено Акт від 05.05.2015 № 17 перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Таким чином, з огляду на встановлення експлуатації відповідачем приміщень із порушеннями правил та норм пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті, суд виходив із наступного.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) регламентовані положеннями Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, а також повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності врегульовані Кодексом цивільного захисту України.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Згідно з ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до абзацу 3 пункту 1 статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», підставою для здійснення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) є перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органу державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч. 1 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної та техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.

Всі перелічені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначені в акті перевірки створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей, які працюють, перебувають на будівництві, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі, а саме:

- приміщення не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації з виводом сигналу від контрольно-приймального приладу на пульт дентралізованого пожежного спостереження перешкоджає швидкому виявленню та гасінню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;

- порушення щодо улаштування, утримання та експлуатації електромереж і електрообладнання створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії, що може призвести до загибелі людей;

- ширина пішохідних тунелів (з урахуванням тимчасових споруд в торцях пішоходного переходу та видвижних прилавків та столів з продукцією) менше 3м і 2,25м для сходів і пішохідних пандусів (за умови влаштування двох сходів у кожному торці тунелю), що у разі виникнення пожежі створює перешкоди для вчасної евакуації людей та задимленню приміщень;

- допускається використання приміщень без зареєстрованої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства у сфері пожежної безпеки, що являється порушенням прямої вказівки законодавства.

Згідно визначення ДСТУ 2272-06 «Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять» небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.

Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Пунктом 12 частини 1 статі 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей;

Згідно з ч. 2. ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до п. п. 1,4, 10 ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.

Частиною 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Отже, згідно з вимог ст.ст. 67, 68, 70 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) застосовуються виключно за рішенням адміністративного суду.

Враховуючи те, що під час проведення перевірки було виявлено ряд порушень правил техногенної і пожежної безпеки, які зазначені в Акті від 05.05.2015 № 17 перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, у зв'язку з чим під час експлуатації приміщень ТОВ «Торгова рада» недотримані вимоги законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює реальну загрозу життю та здоров'ю людей, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог про застосування заходів реагування до ТОВ «Торгова рада» у вигляді повного зупинення роботи ТОВ «Торгова рада» за адресою: м. Київ, пішохідний підземний перехід у Голосіївському районі, шляхом відключення джерела електроживлення та накладення печаток на розподільчі електрощитки та вхідні двері приміщень.

При цьому, суд звертає увагу на те, що у спірних правовідносинах, застосування заходів реагування до ТОВ «Торгова рада» у вигляді повного зупинення роботи є заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Відповідно до пунктів 6.2, 6.4. Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів (затвердженої наказом МНС України від 21.10.2004 № 130, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08.11.2004 за № 1416/10015), постанова про застосування запобіжних заходів підлягає виконанню шляхом опечатування, опломбування, знеструмлення (якщо це можливо) з дати приведення її в дію. Зупинення роботи підприємства, окремого виробництва, експлуатації будівель, споруд, випуску пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного призначення шляхом знеструмлення може здійснюватися в присутності спеціаліста служби енергонагляду району (міста), а відключення виробничих дільниць, агрегатів, опалювальних приладів, дільниць електромережі - за присутності енергетика «електрика) відповідного об'єкта, на якому застосовується запобіжний захід. При залученні спеціаліста служби енергонагляду району (міста) посадова особа органу держпожнагляду, якій доручено приведення постанови в дію, направляє на адресу керівництва, де працює спеціаліст, відповідний лист із зазначенням дати та часу приведення постанови в дію.

Частиною 2 статі 65 Кодексу цивільного захисту України, передбачено, що у суб'єктів господарювання приватної форми власності органи державного нагляду сфері цивільного захисту контролюють виконання заходів щодо захисту населення та працівників на випадок надзвичайної ситуації, а також вирішення питань техногенної та пожежної безпеки, що стосуються прав та інтересів інших юридичних осіб і громадян.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 257 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб'єктів владних повноважень можуть бути покладені обов'язки щодо забезпечення виконання рішення. Судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання.

Окрім того, суд звертає увагу відповідача, що останній не позбавлений права на звернення до суду із заявою про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду даної справи, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) в порядку, встановленому ст. 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд прийшов до висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та задоволенню підлягають.

Відповідно до ч. 1 статті 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Враховуючи викладене, керуючись статями 9, 69, 70, 71, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити.

Застосувати заходи реагування до ТОВ «Торгова рада» (Код ЄДРПОУ: 37269145) у вигляді повного зупинення роботи Товариства за адресою: пішохідний підземний перехід ст. метро «Палац Україна» у Голосіївському районі в м. Києві.

Визначити спосіб виконання судового рішення у порядку, передбаченому наказом МНС України від 21.10.2004 №130 «Про затвердження Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів», зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 8 листопада 2004 р. за №1416/10015, шляхом відключення джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та двері приміщень ТОВ «Торгова рада» (Код ЄДРПОУ: 37269145) за адресою: пішохідний підземний перехід ст. метро «Палац Україна» у Голосіївському районі в м. Києві.

Постанова набирає законної сили згідно ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 185 -187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Качур І.А.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.07.2015
Оприлюднено25.08.2015
Номер документу48883852
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/9394/15

Ухвала від 12.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ісаєнко Ю.А.

Постанова від 23.07.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 22.05.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні