Постанова
від 02.09.2009 по справі 2-а-9314/08/1770
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

  К О П І Я

 

 ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

                                                                                                        

Справа № 2-а-9314/08/1770

«02» вересня  2009

року                 м. Рівне

Рівненський окружний адміністративний суд у складі

колегії суддів - Юрчука М.І. (головуючий), суддів Друзенко Н.В., Шевчук С.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною

заявою ОСОБА_1до відповідача1 - Міністерства праці та соціальної політики

України, відповідача2 - Управління праці та соціального захисту населення  Гощанської районної державної адміністрації

Рівненської області про визнання дій протиправними та зобов'язання нарахувати

та виплатити недоплачену щомісячну державну допомогу по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку в сумі 6323,50 грн. за період з липня 2007 року

по листопад 2008 року

В С Т А Н О В И В:

Позивач - ОСОБА_1 звернувся до відповідача1 -

Міністерства праці та соціальної політики України, відповідача2 - Управління

праці та соціального захисту населення 

Гощанської районної державної адміністрації Рівненської області з

позовом про визнання дій протиправними та зобов'язання нарахувати та виплатити

недоплачену щомісячну державну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку в сумі 6323,50 грн. за період з липня 2007 року по листопад

2008 року.

До початку судового розгляду справи позивач подав заяву,

відповідно до якої справу просить розглядати без його участі.

Відповідач1 заперечень на адміністративний позов не

подав, у судове засідання не з'явився, про день, час, місце судового засідання

повідомлений належним чином. Як свідчить практика розгляду аналогічних

категорій адміністративних справ, вказаний відповідач подає заперечення на

адміністративний позов, позовні вимоги заперечує в повному обсязі, в

задоволенні позову просить відмовити в повному обсязі, справу просить

розглядати без участі його представника. У судове засідання представник не

з'являється.

Відповідач2 подав заперечення на адміністративний позов,

позовні вимоги заперечує в повному обсязі, в задоволенні позову просить

відмовити. Просить справу розглядати без участі представника.

За таких обставин суд вважає, що справа може бути

розглянута без участі сторін на підставі наявних у справі доказів.

 Дослідивши подані

позивачем письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що

ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі

всіх обставин справи в їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позовні

вимоги позивача слід задовольнити частково.

Суд виходив з такого.

Позивач - ОСОБА_1 є матір'ю ОСОБА_2ІНФОРМАЦІЯ_1, що

підтверджується копією свідоцтва про народження дитини серії НОМЕР_1від

02.09.2006 року.

Позивач знаходився у відпустці по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку з 22.11.2006 року по 05.09.2009 року, що

підтверджується довідкою СГП «Овас-Агро» від 22.12.2008 року.

Позивач перебував на обліку в Управлінні праці та

соціального захисту населення  Гощанської

районної державної адміністрації та отримував допомогу по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку.

Відповідно до ст. 43 Закону України «Про

загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою

втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням»,

допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається

застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше

розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.  Дію статті 43 зупинено на 2007 рік - згідно

із Законом України від 19.12.2006 р. N 489-V «Про Державний бюджет України на

2007 рік».

Статтею 56 Закону України «Про Державний бюджет України

на 2007 рік» встановлено, що у 2007 році щомісячна грошова допомога по догляду

за дитиною до досягнення нею трирічного віку, яка виплачується відповідно до

Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» передбачена у розмірі,

що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для

працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на

одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для

незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму,

встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку,

встановленому Кабінетом Міністрів України.

Рішенням Конституційного суду України у справі за

конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності

Конституції України (конституційності) положень статей 29, 36, частини другої

статті 56, частини другої статті 62, частини першої статті 66, пунктів 7, 9,

12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, статей 98, 101, 103,

111 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» (справа про

соціальні гарантії громадян) від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 визнано

такими,  що не  відповідають 

Конституції України (є неконституційними), положення ст.56,  пункту 7 статті 71 Закону України «Про

Державний бюджет України на 2007 рік» в частині зупинення на 2007 рік дії

статей 41, 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне

страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,

зумовленими народженням та похованням» щодо встановлення розміру допомоги по

догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Рішення Конституційного Суду  України 

у  цій  справі 

має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді

ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли  внаслідок дії положень статей зазначених

законів, що  визнані неконституційними. Положення

статті 56, пункту 7 статті 71 Закону України «Про Державний бюджет України на

2007 рік», які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення

Конституційним Судом України цього Рішення.

Розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку, визначений ст. 56 Закону України «Про державний бюджет України

на 2007 рік», передбачений також Постановою КМ України від 11.01.2007 року №13

«Деякі питання призначення і виплати допомоги сім'ям з дітьми». Однак, вказана

постанова є підзаконним нормативно-правовим актом, відповідно до ч. 4 ст. 9 КАС

України, у разі виникнення колізії між підзаконним нормативно-правовим актом та

законом, застосуванню підлягають положення закону.

Таким чином, при визначенні розміру допомоги по догляду

за дитиною до досягнення нею трирічного віку для застрахованих осіб,

застосовується розмір допомоги, визначений ст. 43 Закону України «Про

загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою

втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням».

Однак, Закон України «Про загальнообов'язкове державне

соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та

витратами, зумовленими народженням та похованням» при визначенні розміру

допомоги не визначив, відповідно до якого прожиткового мінімуму визначається

розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Зважаючи на обумовлене, суд, виходячи з положень ч. 7 ст. 9 КАС України,

застосовує закон, що регулює подібні правовідносини, а саме ч.1 ст. 15 Закону

України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» (в редакції, яка діяла до

01.01.2008 року), відповідно до якої розмір допомоги по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку надається в розмірі встановленого законом

прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Відповідно до довідки Управління праці та соціального

захисту населення  Гощанської районної

державної адміністрації №01-17/886 від 03.12.2008 року позивачу, починаючи з

липня місяця 2007 року щомісячна грошова допомога по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку виплачувалася 

в розмірі, передбаченому Законом України «Про державний бюджет України

на 2007 рік», що є значно меншим від розміру допомоги, визначеного ст. 43  Закону України «Про загальнообов'язкове державне

соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та

витратами, зумовленими народженням та похованням».

Однак, з 09.07.2007 по 31.12.2007 року позивач має право

на щомісячну державну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного

віку відповідно до ст. 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне

соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та

витратами, зумовленими народженням та похованням» в розмірі, що обчислюється з

урахуванням встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6

років відповідно до ст. 62 Закону України «Про державний бюджет України на 2007

рік».

Щодо позовних вимог позивача про стягнення заборгованості

по невиплаченій державній допомозі по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку з 01.01.2008 по 30.11.2008 року, то їх слід задовольнити

частково.

Законом України 28.12.2007 р. N 107-VI (пп. 12 п. 25

розділу ІІ)  було внесено зміни до Закону

України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з

тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та

похованням», статтю 43 якого було виключено.

Однак, зміни, внесені підпунктом 12 пункту 25 розділу II

Закону України від 28.12.2007 р. N 107-VI, визнано такими, що не відповідають

Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного

Суду України від 22.05.2008 р. N 10-рп/2008.

Відповідно до п.п. 6, 7 вказаного рішення, Рішення

Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів

загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами,

які виникли внаслідок дії положень Закону України «Про Державний бюджет України

на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»,

визнаних неконституційними.  Рішення

Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території України,

остаточним і не може бути оскаржене.

Таким чином, ст. 43 Закону України «Про

загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою

працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» відновила

свою дію з 22 травня 2008 року та саме вказана норма закону повинна

застосовуватися судами при вирішенні даного спору.

Згідно із довідкою Управління праці та соціального захисту

населення  Гощанської районної державної

адміністрації №01-17/886 від 03.12.2008 року, позивачу у 2008 році допомога по

догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виплачувалася у розмірі,

що передбачений ст. 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми»

(в редакції Закону, що діє в 2008 році).

Однак, в період з 22 травня по 31 грудня 2008 року

позивач мав право на отримання допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею

трирічного віку відповідно до ст. 43 Закону України «Про загальнообов'язкове

державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та

витратами, зумовленими народженням та похованням», тобто не менше розміру

прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Враховуючи те, що зазначеним вище Законом не передбачено

з якого саме розміру прожиткового мінімуму слід виходити при обрахунку допомоги

по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, суд, відповідно до п.

7 ст. 9 КАС України, виходить із конституційних принципів та загальних засад

права (аналогія права), та застосовує прожитковий мінімум для дітей до 6 років,

оскільки догляд здійснюється саме за такою дитиною та вказаний прожитковий

мінімум є найменшим.

Статтею 58 Закону України «Про Державний бюджет України

на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»

передбачено розмір прожиткового мінімуму на одну особу на місяць для дітей

віком до 6 років.

Відповідно до ч. 2 ст.11 КАС України суд розглядає

адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до

цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Відтак, з 22.05.2008

по 30.11.2008 року позивач має право на отримання допомоги по догляду за

дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 43 Закону України

«Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою

втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» в

розмірі, що обчислюється з урахуванням встановленого законом прожиткового

мінімуму для дітей віком до 6 років відповідно до ст. 58 Закону України «Про

державний бюджет України на 2008 рік».

Щодо питання нарахування та виплатити недоплаченої

щомісячної державної допомоги, то відповідно до ч.1 Постанови Кабінету

Міністрів України «Питання виплати застрахованим особам допомоги при народженні

дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку» від 16 січня

2007 р. N 32  в 2007 році допомога при

народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку

застрахованим особам за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим

бюджетам на виплату допомоги сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім'ям,

інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам та тимчасової державної допомоги дітям

(далі - субвенція): з 1 січня - призначається органами праці та соціального

захисту населення за місцем проживання застрахованих осіб; у I кварталі -

виплачується страхувальниками та робочими органами виконавчої дирекції Фонду

соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та його відділеннями

(далі - робочі органи Фонду) застрахованим особам, яким вона призначена і

виплачувалася в 2006 році. Кошти субвенції перераховуються органами праці та

соціального захисту населення на рахунки страхувальників і робочих органів

Фонду. У разі неотримання застрахованою особою коштів їх залишок повертається

страхувальником або робочим органом Фонду на рахунок відповідного органу праці

та соціального захисту населення; у II - IV кварталах - виплачується органами

праці та соціального захисту населення за місцем проживання застрахованих

осіб.  Крім того, суд за аналогією закону

застосовує ст. 5 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» якою

встановлено, що всі види державної допомоги сім'ям з дітьми, крім допомоги у

зв'язку з вагітністю та пологами жінкам, зазначеним у частині другій статті 4

цього Закону, призначають і виплачують органи соціального захисту населення за

місцем проживання батьків (усиновителів, опікуна, піклувальника).

Відповідно до ч. 7 ст. 9 КАС України у разі відсутності

закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює

подібні правовідносини.

Так як законодавством у 2008 році не визначено перелік

органів, до повноважень яких належить нарахування та виплата застрахованим

особам допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, то суд

застосовує закон, що регулює подібні правовідносини. У даному випадку слід

застосовувати норми Постанови Кабінету Міністрів України «Питання виплати

застрахованим особам допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до

досягнення нею трирічного віку» від 16 січня 2007 р. N 32.

До повноважень до Міністерства праці та соціальної

політики України не належить нарахування та виплата позивачу щомісячної

державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Таким чином, позовні вимоги до Міністерства праці та

соціальної політики України є необґрунтованими та не підлягають до задоволення

за їх безпідставністю.

Стосовно ж Управління праці та соціального захисту

населення  Гощанської районної державної

адміністрації, то як вбачається із змісту вищенаведеної норми Постанови, до

повноважень вказаного відповідача належить нарахування та виплата позивачу

щомісячної грошової допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного

віку в розмірі, встановленому ст. 43 Закону України «Про загальнообов'язкове

державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та

витратами, зумовленими народженням та похованням».

Отже, дії Управління праці та соціального захисту

населення  Гощанської районної державної

адміністрації щодо не нарахування та невиплатиОСОБА_1державної допомоги по

догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 43

Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у

зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими

народженням та похованням» в розмірі, що обчислюється з урахуванням

встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років за

періоди з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року по 30.11.2008

року є протиправними, оскільки такі дії порушують права позивача, гарантовані

названою статтею Закону, ст.ст. 21, 22, 46 Конституції України.  

            Відповідно

до ч. 3 ст. 94 КАС України, судові витрати присуджуються позивачу відповідно до

задоволених вимог.

Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного

судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити 

частково.

Визнати протиправними дії Управління праці та соціального

захисту населення  Гощанської районної

державної адміністрації щодо не нарахування та невиплатиОСОБА_1державної

допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до

ст. 43 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у

зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими

народженням та похованням” в розмірі, що обчислюється з урахуванням

встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років за

періоди з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року по 30.11.2008

року.

Зобов'язати Управління праці та соціального захисту

населення  Гощанської районної державної

адміністрації (35400, Рівненська область, Гощанський район, смт. Гоща, вул.

Застав'я, 22, код за ЄДРПОУ 22575480) нарахувати та виплатити на користь

ОСОБА_1(АДРЕСА_1 ідентифікаційний номерНОМЕР_2) недоплачену щомісячну державну

допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до

ст. 43 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у

зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими

народженням та похованням” в розмірі, що обчислюється з урахуванням

встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років

відповідно за періоди з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року

по 30.11.2008 року.

Присудити з Державного бюджету України на користь

ОСОБА_1судовий збір в сумі 1 грн. 70 коп. за позовними вимогами немайнового

характеру.

В решті позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку

подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо

заяву про апеляційне оскарження було подано, але апеляційна скарга не була

подана у встановлений строк, постанова набирає законної сили після закінчення

цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не

скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного

суду через суд першої інстанції, який ухвалив постанову. Заява про апеляційне

оскарження подається протягом 10 днів з дня складення постанови в повному

обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом

20-ти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга

може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо

скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне

оскарження. 

 

                          

Суддя                  підпис

           

              

М.І.Юрчук 

 

                          

Суддя                  підпис

            Н.В.

Друзенко

 

                          

Суддя                  підпис

            С.М.

Шевчук

 

 

 

Постанова законної сили не набрала

«З оригіналом згідно»

 

 

 

Суддя                                                М.І.Юрчук

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2009
Оприлюднено08.10.2009
Номер документу4921978
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-9314/08/1770

Постанова від 02.09.2009

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Юрчук М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні