Головуючий у 1 інстанції - Хохленков О.В.
Суддя-доповідач - ОСОБА_1
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 березня 2012 року справа №2а/0570/13189/2011
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецькій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Нікулін О.А.
судді Радіонова О.О., Дяченко С.П.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційні скарги Головного управління Державної казначейської служби України в Донецькій області, Міністерства фінансів України, Державної казначейської служби України, прокуратури Донецької області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2011 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОМАР» до Представництва державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва в Донецькій області, Головного управління державного казначейства України в Донецькій області, треті особи Державний комітет України з питань регуляторної політики, Міністерство фінансів України про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії, стягнення надмірно сплачених коштів,-
В С Т А Н О В И В :
У серпні 2011 року позивач звернувся з адміністративним позовом до Представництва державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва в Донецькій області, Головного управління державного казначейства України в Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії, стягнення надмірно сплачених коштів.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2011 року позов задоволено повністю.
Суд першої інстанції визнав протиправною бездіяльність представництва Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва в Донецькій області по оформленню та наданню Управлінню державного казначейства України в Донецькій області подання на повернення помилково або надмірно перерахованих коштів у сумі 1455170 (один мільйон чотириста п'ятдесят п'ять тисяч сто сімдесят) гривень 84 кой., сплачених Товариством з обмеженою відповідальністю «ЄВРОМАР» (ідентифікаційний код 35853401) за користування ліцензією серії А.В № 419597 на провадження діяльності з організації і проведення азартних ігор, виданої 12.09,2008р. Міністерством фінансів України, стягнув з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОМАР» ( 87500, Донецька обл., м. Маріуполь, пр-т Металургів, 27 ідентифікаційний код 3585340], р/р № 2600721542335ЇВ ДОФ ПАТ «Укрсоцбанк», МФО 13401 і) грошові кошти у розмірі 1 455 170 (один мільйон чотириста п'ятдесят п'ять тисяч сто сімдесят) гривень 84 копійки, за користування ліцензією Міністерства фінансів > країни серії АВ № 419597 від 12.09.2008р.
З постановою суду першої інстанції не погодилися Головне управління Державної казначейської служби України в Донецькій області, Міністерство фінансів України, Державна казначейська служба України, прокуратура Донецької області звернулися з апеляційними скаргами на неї, в яких зазначено, що суд першої інстанції порушив норми матеріального та процесуального права, внаслідок чого неправильно вирішив справу, вважають, що постанова підлягає скасуванню з відмовою у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційних скарг, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційні скарги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з наступного.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЄВРОМАР» є юридичною особою, код ЄДРГІОУ 35853401 та зареєстровано виконавчим комітетом Маріупольської міської ради Донецької області 24 червня 2008 року за №1 274 102 0000 006775 за адресою: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, проспект Металургів, буд І"7, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 № 035065 (а.с, 12,69-71).
Відповідно до статуту ТОВ «ЄВРОМАР» одним з видів його діяльності є діяльність і організації азартних ігор, інших видів рекреаційної діяльності, діяльність ярмарок та атракціонів, інша розважальна діяльність тощо (а.с.72-87).
Спеціальним законом, який визначає вади господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, порядок їх ліцензування, встановлює державний контроль у сфері ліцензування, відповідальність суб'єктів господарювання та органів ліцензування за порушення законодавства у сфері ліцензування є Закон України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від І червня 2000 року № 1755-ІП.
Відповідно до статті 15 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 1 червня 2000 року № 1755-ІП ліцензія на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор (крім випуску та проведення лотерей) видається строком на п'ять років. За видачу ліцензії справляється плата, розмір та порядок нарахування якої до Державного бюджету України встановлюються Кабінетом Міністрів України. Плата за видачу ліцензії вноситься після прийняття рішення про видачу ліцензії. Установити розмір плати за ліцензію на провадження діяльності з організації і проведення азартних ігор (крім випуску та проведення лотерей) вартістю 30000,00 євро за кожний рік користування такою ліцензією, зокрема, на кожну особу, що провадить діяльність з організації та проведення азартних ігор на гральних автоматах.
Стаття 1 зазначеного Закону передбачає, що плата за ліцензію - разовий платіж, що вноситься суб'єктом господарювання за одержання ліцензії.
Згідно з пунктом 4-1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про термін дії ліцензії на провадження певних видів господарської діяльності, розміри і порядок зарахування плати за її видачу» від 29 листопада 2000 року № 1755 плата за ліцензію на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор, яка видається на кожну особу, що провадить таку діяльність на гральних автоматах, на кожний пункт тоталізатора у разі провадження букмекерської діяльності, на кожний електронний сервер у разі провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в електронному (віртуальному) казино, на кожний гральний зал у разі провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор у казино та інших азартних ігор, справляється після прийняття рішення про видачу ліцензії, Плата вноситься у розмірі, встановленому законом, у національній валюті за офіційним курсом, установленим Національним банком на день внесення платежу).
Пунктом 5 даної Постанови встановлено, що плата, яка вноситься суб'єктом господарювання за видачу та переоформлення ліцензії, за кожний рік користування ліцензією на провадження діяльності з організації і проведення азартних ігор, а також за видачу копії та дубліката ліцензії, зараховується до Державного бюджету України і вноситься на рахунки територіального органу Державного казначейства.
12.09.2008 року ТОВ «ЄВРОМАР» була видана ліцензія Міністерства фінансів України серії АВ № 419597 на вид діяльності - організація діяльності з проведення вартних ігор (діяльність з організації та проведення азартних ігор на гральних автоматах) :і строком дії ліцензії з 01,09.2008 року по 31.08.2013 року (а.с. 13).
ТОВ «ЄВРОМАР» було отримано ліцензію Донецької обласної державної адміністрації серії АВ № 378514 щодо організації та утримання гральних закладів строком .дії з 27.10,2008 року по 26.10,2013 року (а.с.14).
Позивачем була здійснена оплата за користування ліцензією у повному обсязі за весь період її дії з 01 вересня 2008 року по 31 серпня 2013 року у розмірі 1036640,25 грн., що підтверджується платіжними дорученнями від 08.09.2008р. № ». від 08.09.2008р. № 7 та довідкою Управління Державного казначейства у м. Маріуполі Головного управління Державного казначейства України у Донецькій області від 10.07.2011р. (а.с. 15-16)
Додатком № 8 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» за Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва закріплено контроль за справлянням (стягненням) платежів до бюджету за кодом бюджетної класифікації 14060200 «Плата за видачу ліцензій та сертифікатів».
15.05. 2009 року був прийнятий Закон України «Про заборону грального бізнесу в Україні» № 1334-УІ, який набрав чинності 25 червня 2009 року, відповідно до пункту 2 статті 4 якого з дня набрання чинності цим Законом видача ліцензій на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в Україні припиняється, а ліцензії, видані суб'єктам підприємницької діяльності до дня набрання "чинності цим Законом, скасовуються.
З 26 червня 2009 року була скасована ліцензія Міністерства фінансів України серії АВ №>0829І2 на вид діяльності - організація діяльності з проведення л азартних ігор (діяльність з організації та проведення азартних ігор на гральних автоматах) -і строком дії ліцензії з 01 вересня 2008 року по 31 серпня 2013 року, яка була видана позивачу. Невикористаний позивачем період строку дії зазначеної ліцензії є період з 26 червня 2009 року по 31 серпня 2013 року.
Відповідно до частини 2 статті 50 Бюджетного кодексу України державне казначейство України веде бухгалтерський облік всіх надходжень, що належать Державному бюджету України, та за поданням органів стягнення здійснює повернення коштів, що були помилково або надмірно зараховані до бюджету.
Згідно з пунктом І Положення про Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2007 року № 667 Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва (Держкомпідприємництво) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України. Держкомпідприємництво забезпечує реалізацію державної політики у сфері підприємництва. Держкомпідприємництво є спеціально уповноваженим органом з питань державної регуляторної політики, державної реєстрації, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців представництво Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва у Донецькій області є юридичної особою, яка не ліквідована код ЄДРПОУ 253320І6 (а.с.66). представництво Державного комітету України з лигань регуляторної політики та підприємництва у Донецькій області є органом стягнєння відповідно до Додатку № 8 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік».
Згідно з пунктом 1 Положення про Державне казначейство України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2005 року № 1232, Державне казначейство України є урядовим органом державного управління, що діє у складі Міністерства фінансів України і йому підпорядковується, та відповідно має власні територіальні органи.
Таким чином, відповідач 2 у справі як територіальний орган Державного казначейства України, с як суб'єктом владних повноважень в розумінні пункту 7 статті З \У\С України, так і органом, який здійснює повернення коштів, що були помилково або надмірно зараховані до бюджету, за поданням органу стягнення.
Наказом Держкомпідприємництва від 7 травня 2009 року № 88 затверджений Порядок оформлення суб'єктам господарювання подання на повернення помилково або надмірно перерахованих коштів до бюджету за кодом класифікації доходів бюджету . 4060200 «Плата за видачу ліцензій та сертифікатів».
Відповідно до пунктів 1, 2 даного Порядку подання на повернення суб'єктам господарювання помилково або надмірно перерахованих коштів до бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 14060200 «Плата за видачу" ліцензій та сертифікатів» оформлюється представництвами Держкомпідприємництва в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. Для отримання подання суб'єкт господарювання надає до представництва такі документи: заяву на повернення помилково
або надмірно перерахованих коштів; оригінал або копію розрахункового документа, яким підтверджується перерахування коштів.
Згідно з пунктом 3 Порядку Представництва на підставі розгляду документів,зазначених у пункті 2 Порядку, та виписок з бюджетних рахунків за кодом класифікації .доходів бюджету 14060200 «Плата за видачу ліцензій та сертифікатів» оформлюють подання на повернення помилково або надмірно перерахованих коштів до органів Державного казначейства України.
16.10.2009р. ТОВ «ЄВРОМАР» звернулось до представництва Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва в Донецькій області з заявою встановленого зразка про складання подання про повернення надмірно перерахованих коштів за ліцензію Міністерства фінансів України серії АВ № 419597 зі строком дії ліцензії з 01 вересня 2008 року по 31 серпня 2013 року та направлення його до органів Державного казначейства України на виконання (а.с.21-22)
На дану письмову заяву ТОВ «ЄВРОМАР», відповідачем 1 було надано листа держкомпідприємництва № 12264 від 09.10.2009 року, з якої вбачається, що вирішення питання про повернення коштів, має вирішуватись за рішенням уряду і розгляд цього питання відкладено до визначення Кабінетом Міністрів України порядку повернення надмірно сплачених коштів та механізму їх повернення.
ТОВ «ЄВРОМАР» 25 червня 2011 року звернулося до представництва Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва в Донецькій області, із заявою у якій просило повернути із Державного бюджету грошові кошти у розмірі . (а.с.25).
Відповідач 2 у справі Головне управління державного казначейства України в Донецькій області є суб'єктом владних повноважень, і має відповідну компетенцію, пов'язану із поверненням надмірно сплачених коштів.
Положення Порядку подання на повернення суб'єктам господарювання помилково або надмірно перерахованих коштів до бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 4060200 «Плата за видачу ліцензій та сертифікатів» встановлюють взаємодію представництва Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва у Донецькій області та Головного управління державного казначейства України в Донецькій області, які діють як органи державної влади, через які держава набуває і здійснює свої права та обов'язки.
Бездіяльність відповідача 1 у спірних правовідносинах спричинила звернення позивача за судовим захистом, внаслідок чого суд дійшов висновку, що позивач вправі скористатись свої правом на судове оскарження бездіяльності шляхом звернення з позовом про стягнення суми коштів з Державного бюджету України.
Відповідач 2 як суб'єкт владних повноважень, у правовідносинах, пов'язаних із поверненням надмірно сплачених коштів з бюджету, реалізує надані йому владні правлінські функції, а тому спори за участі органів Державного казначейства України є публічно-правовими і відносяться до юрисдикції адміністративних судів.
Позивач ТОВ «ЄВРОМАР» провадило діяльність з організації та проведення вартних ігор на гральних автоматах починаючи з 01 вересня 2008 року по 07 травня 2009 року, що становить вісім місяців та сім днів.
На підставі Наказу Міністерства фінансів України від 08 травня 2009 року № 650 «Про зупинення дії ліцензій Міністерства фінансів України на провадження організації діяльності з проведення азартних ігор» зупинено до 07 червня 2009 року дію всіх ліцензій.
В період з 08 червня 2009 року по 25 червня 2009 року ТОВ «ЄВРОМАР» також провадило діяльність з організації та проведення азартних ігор на гральних автоматах.
15 травня 2009 року був прийнятий Закон України «Про заборону грального бізнесу в Україні» № 1334-УІ, який набрав чинності 25 червня 2009 року, відповідно до пункту 2 статті 4 якого, з дня набрання чинності цим Законом видача ліцензій на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в Україні припиняється, а ліцензії, видані суб'єктам підприємницької діяльності до дня набрання чинності цим Законом, скасовуються.
З 26 червня 2009 року була скасована ліцензія Міністерства фінансів України серії АВ № 419597 на вид діяльності - організація діяльності з проведення Азартних ігор (діяльність з організації та проведення азартних ігор на гральних автоматах) зі строком дії ліцензії з 01 вересня 2008 року по 31 серпня 2013 року, тобто 5 років, яка була видана позивачу.
ТОВ «ЄВРОМАР» було здійснено оплату за строк дії ліцензії 5 років, тобто 1826 днів, в той час як фактично позивач мав можливість здійснювати діяльність передбачену отриманою ним ліцензією 267 днів.
Сума сплачена позивачем за користування ліцензією складає 1 036 980,25 грн., з розрахунку 30 000 євро за кожний рік користування ліцензією, а всього 150 000 євро за курсом Національного банку України на момент здійснення платежу. Сума надмірно сплачених позивачем коштів складає 128 054.79 євро.
Поверненню ТОВ «ЄВРОМАР» підлягає сума коштів в розмірі 1 455 170.84 грн. (з урахуванням уточнених позовних вимог) за невикористаний строк дії ліцензії серії АВ № 419597 на вид діяльності - організація діяльності з проведення азартних ігор (діяльність з організації та проведення азартних ігор на гральних автоматах) : 26 червня 2009 року по 31 серпня 2013 року, або за 1559 днів (всього строк дії ліцензії 826 днів становить 128054 євро; за курсом НБУ станом на 05 вересня 2011 року 1136.3658 за 100 євро): за невикористаний строк дії ліцензії 128054 х 1136,3658 = 1 455 170.84).
Відповідно до статті 198 КАС України суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду має право: залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін; змінити постанову суду; скасувати її та прийняти нову постанову суду; скасувати постанову суду і залишити позовну заяву без розгляду або закрити провадження у справі; визнати постанову суду нечинною і закрити провадження у справі; скасувати постанову суду і направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
Проте, колегія суддів не може погодитися з висновками суду першї інстанції.
Відповідно до статті 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є: Підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими; невідповідність висновків суду обставинам справи; порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом; участь в ухваленні постанови судді, якому було заявлено відвід на підставі обставин, які викликали сумнів у неупередженості судді, і заяву про його відвід визнано судом апеляційної інстанції обґрунтованою; ухвалення чи підписання постанови не тим суддею, який розглянув справу.
Суд першої інстанції допустився порушень норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
12.09.08 ТОВ «ЄВРОМАР» видана ліцензія Міністерства фінансів України серії АВ №419597 на вид діяльності - організація діяльності з проведення азартних ігор зі строком дії з 01.09.08 по 31.08.13.
Позивач здійснив оплату за користування ліцензією у повному обсязі за весь період її дії у розмірі 1 036 640, 25 грн., що підтверджується довідкою Управління Державного казначейства у м. Маріуполі ГУ ДКУ у Донецькій області від 10.07.11.
Законом України від 15.05.09 «Про заборону грального бізнесу в Україні», який набрав чинності 25.06.09, видана позивачу ліцензія на організацію з проведення азартних ігор скасована.
Суд першої інстанції помилково вважав, що сплачені кошти за користування скасованою ліцензією повинні бути повернуті позивачу відповідно до Порядку оформлення суб'єктам господарювання подання на звернення помилково або надмірно перерахованих коштів до бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 14060200 «Плата за видачу ліцензій та сертифікатів», затвердженого наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 07.05.09 №88.
Поза увагою суду лишилася обставина, що Порядок регламентує, яким чином повинні повертатися тільки помилково або надмірно сплачені кошти.
Сплата коштів позивачем за ліцензію відбувалася відповідно до діючих, на час сплати, законодавчих норм. Тобто, у даному випадку відсутні обставини надмірної сплати коштів до бюджету.
Кошти, сплачені за ліцензію, неможливо вважати як помилково перераховані, оскільки у платіжних дорученнях зазначено реквізити отримувача платежу та його призначення.
Крім того, вказаний Порядок був розроблений та затверджений у зв'язку з організацією виконання окремих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік». Тобто, застосування зазначеного Порядку здійснювалось в межах 2009-го бюджетного року.
Жодним нормативно-правовим актам не встановлено обов'язку відповідачів щодо відшкодування грошових коштів, отриманих за невикористаний строк ліцензії на організацію діяльності з проведення азартних ігор у зв'язку з прийняттям Закону України «Про заборону грального бізнесу в Україні».
З урахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції не дотримався норм матеріального права під час вирішення справи, тобто наявні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись ст. 198, 200, 205, 207 КАС України, суд ,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Головного управління Державної казначейської служби України в Донецькій області, Міністерства фінансів України, Державної казначейської служби України, прокуратури Донецької області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2011 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОМАР р» до Представництва державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва в Донецькій області, Головного управління державного казначейства України в Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії, стягнення надмірно сплачених коштів - задовольнити.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2011 року - скасувати.
У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОМАР» до Представництва державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва в Донецькій області, Головного управління державного казначейства України в Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії, стягнення надмірно сплачених коштів - відмовити у повному обсязі.
Ухвала набирає законної сили через 5 днів пісня направлення копій особам, що беруть участь у справі та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів з дня набрання законної сили судовим рішенням.
Головуючий О.А.Нікулін
Судді О.О.Радіонова
ОСОБА_2
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2012 |
Оприлюднено | 04.09.2015 |
Номер документу | 49341687 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін Олександр Анатолійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін Олександр Анатолійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін Олександр Анатолійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін Олександр Анатолійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін Олександр Анатолійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін Олександр Анатолійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін Олександр Анатолійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін Олександр Анатолійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін Олександр Анатолійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін Олександр Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні