Постанова
від 26.08.2015 по справі 804/9487/15
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

копія ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 серпня 2015 р. Справа № 804/9487/15

Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Віхрова В.С., розглянувши у місті Дніпропетровську в порядку письмового провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Геобуд-Дніпро» про припинення користування надрами шляхом анулювання дозволу, -

ВСТАНОВИВ :

30.07.2015 р. Державна служба геології та надр України (надалі - позивач) звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Геобуд-Дніпро» (надалі - відповідач) про припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу від 03.02.2009 р. №4891 на видобування гранітів Кудашівського-3 родовища наданого ТОВ «Геобуд- Дніпро».

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує на наявність підстав для анулювання дозволу від 03.02.2009 р. №4891 на видобування гранітів Кудашівського-3 родовища наданого ТОВ «Геобуд- Дніпро» у відповідності ст. 26 Кодексу України про надра та п. 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.

Позивач подав заяву про розгляд справи за його відсутності в порядку письмового провадження.

Відповідач у судові засідання не з'явився. Заперечень проти позову не надав.

Відповідно до ч. 4 ст.122 Кодексу адміністративного судочинства України особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Згідно з ч. 4 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття відповідача - суб'єкта владних повноважень, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин або без повідомлення ним про причини неприбуття розгляд справи не відкладається і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Відповідно до ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно положень п.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення. Відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема «Іззетов проти України», «Пискал проти України», «Майстер проти України», «Крюков проти України», «Крат проти України», «Сокор проти України», «Кобченко проти України», «Шульга проти України», «Лагун проти України», «Буряк проти України», «ТОВ «ФПК «ГРОСС» проти України», «Гержик проти України» суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності сторін, в письмовому провадженні.

Дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, проаналізувавши чинне законодавство, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає задоволенню, виходячи із наступного.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 391/2011.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає у встановленому порядку спеціальні дозволи, в т.ч. на видобування корисних копалин; зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.

Статтею 4 Кодексу України про надра визначено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.

Згідно ст. 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, який затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615.

Відповідно до ст. 24 Кодексу України про надра користувачі надр мають право: 1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; 2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу; 3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини; 4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами; 5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.

Користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр визначається Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року за №1294.

Пунктом 4 даного Порядку передбачено, що органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за, зокрема, своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Судом встановлено, що Товариству з обмеженою відповідальністю «Геобуд-Дніпро» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4891 від 03.02.2009 р. з метою видобування гранітів в якості сировини придатної для виробництва щебеню, терміном дії 20 (двадцять) років та, як додаток до спеціального дозволу, укладено угоду №4891 про умови користування надрами з метою видобування.

Відповідно до ст. 10 даної угоди користувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр., як підтвердження експлуатації корисних копалин.

Листом Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» від 20.06.2014 року №03/303-2149 позивачу направлено інформацію щодо надрокористувачів, які в порушення особливих умов спеціальних дозволів не здійснюють видобуток корисних копалин. Так, відповідач з 2011 р. по 2013 р. не здійснює видобуток корисних копалин відповідно до спеціального дозволу на користування надрами №4891 від 03.02.2009 р.

10.07.2014 р. Державною службою геології та надр України внесено наказ №221, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра з боку ТОВ «Геобуд- Дніпро» - 10 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень (лист від 17.07.2014 р. №10076/02/14-14, кореспонденція повернулася відправнику у зв'язку із закінченням терміну зберігання).

Наказом Державної служби геології та надр України від 09.09.2014 р. №288 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 4891 від 03.02.2009 р. та надано відповідачу 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для надання пояснень щодо причин припинення робіт, передбачених спецдозволом, більш як на два роки.

Листом від 15.09.2014 р. № 12927/02/14-14 проінформовано відповідача щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.

Листом від 15.10.2014 р. №52 ТОВ «Геобуд-Дніпро» повідомило Державну службу геології та надр України про причини порушення законодавства про надра з боку товариства та просило надати додатковий термін для усунення виявлених порушень.

Наказом від 28.11.2014 р. №380 Державною службою геології та надр України продовжено термін для усунення порушень законодавства про надра ТОВ «Геобуд- Дніпро» до 01.02.2015 р та зобов'язано у строк до 01.02.2015 року надати інформацію щодо усунення порушень до Південного міжрегіонального Територіального сектору Державної служби геології та надр України (лист від 05.12.2014 р. №17073/02/14-14).

Південний міжрегіональний територіальний сектор Держгеонадр України листом від 17.04.2015 № 1 повідомив позивача про те, що станом на 17.04.2015 р. до Південного сектору, інформація щодо усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від ТОВ «Геобуд-Дніпро» не надходила.

Отже, ТОВ «Геобуд-Дніпро» порушило законодавство в сфері надрокористування та не усунуло порушення у встановлені строки, що тягне за собою наслідки передбачені статтею 26 Кодексу України про надра та п. 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.

В свою чергу, відповідно до ч. 1, 2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2)закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4,5,6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Згідно пп. 11 п. 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі коли суб'єкт господарської діяльності протягом двох років, а щодо нафтогазоперспективних площ, родовищ нафти і газу - 180 календарних днів та газу (метану) вугільних родовищ - одного року з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється органом, який надав відповідний дозвіл, самостійно або у судовому порядку.

У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.

Листом № 5646/13/14-15 від 22.05.2015 р. відповідачу у 15-денний строк було запропоновано надати власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, згідно спеціального дозволу №4891 від 03.02.2009 р.

Враховуючи те, що відповідачем запитуваної інформації у встановлений строк надано не було, доказів в спростування вищенаведених обставин суду не надав, докази усунення вимог законодавства про надра в матеріалах справи відсутні, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Геобуд-Дніпро» про припинення користування надрами шляхом анулювання дозволу, - задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання дозволу від 03.02.2009 р. №4891 на видобування гранітів Кудашівського-3 родовища наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Геобуд-Дніпро» «Геобуд- Дніпро» (ЄДРПОУ 35932949).

Постанова набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі її апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд у десятиденний строк з дня отримання копії постанови, виготовленої у повному обсязі.

Суддя (підпис) Постанова не набрала законної сили 26.08.15 Суддя З оригіналом згідно Помічник судді В.С. Віхрова В.С. Віхрова Ю.Ю. Ковтун

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.08.2015
Оприлюднено07.09.2015
Номер документу49506389
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/9487/15

Постанова від 26.08.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Віхрова Вікторія Станіславівна

Ухвала від 04.08.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Віхрова Вікторія Станіславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні