ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
02 вересня 2015 р. Справа № 802/2669/15-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Сала П.І.,
за участю
секретаря судового засідання: Волощук А.М.,
представника позивача: ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "ОР-АГРО"
до: державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Хмільницького міськрайонного управління юстиції ОСОБА_2 Зіни Миколаївни
про: визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
17.08.2015 року товариство з обмеженою відповідальністю "ОР-АГРО" (далі - ТОВ "ОР-АГРО") подало до суду адміністративний позов, у якому просить визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Хмільницького міськрайонного управління юстиції ОСОБА_2 від 28.07.2015 року за №№ 23215482, 23220889, 23219739 та 23212962, а також зобов'язати відповідача повторно розглянути заяви ТОВ "ОР-АГРО" про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 24.07.2015 року за реєстраційними №№ 12508132, 12506683, 12505351 та 12508686.
Заявлені позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що 24.07.2015 року він звернувся до відповідача із заявами про реєстрацію прав на підставі договорів оренди землі, укладених ТОВ "ОР-АГРО" з громадянами ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 Однак, 28.07.2015 року держаний реєстратор ОСОБА_2 прийняла рішення про відмову у державній реєстрації, посилаючись на те, що заявлене право вже зареєстроване. Позивач вважає такі рішення неправомірними, оскільки у Державному реєстрі прав відсутні відомості про реєстрацію права оренди на земельні ділянки, що належить на праві приватної власності вищевказаним особам. Також позивач стверджує, що на сьогодні немає чинних договорів оренди землі, окрім тих, що укладені з ТОВ "ОР-АГРО" та були надані відповідачу. Просить врахувати, що оскаржувані рішення прийняті державним реєстратором з підстав, не передбачених ст. 24 Закону України "Про держану реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
В судовому засіданні представник позивача адміністративний позов повністю підтримав, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві.
Відповідач у судове засідання на виклик суду не з'явився та подав клопотання про розгляд справи за його відсутності. Позиція відповідача наведена у письмових запереченнях на адміністративний позов (а.с. 48-50) та полягає в тому, що згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності, Єдиного реєстру заборон відчуження майна, Державного реєстру іпотек встановлено суперечність між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно, а саме на земельні ділянки щодо яких позивачем було подано заяви про державну реєстрацію прав вже зареєстроване право оренди землі. Відтак, державний реєстратор правомірно відмовив у здійсненні державної реєстрації, оскільки подвійна реєстрація забороняється.
Дослідивши матеріали справи в їх сукупності, заслухавши пояснення представника позивача, оцінивши інші докази, які є у справі, суд доходить висновку, що у задоволенні адміністративного позову належить відмовити з огляду на таке.
Встановлено, що 10.12.2014 року ТОВ "ОР-АГРО" (орендар) уклало договір оренди землі із ОСОБА_5 (орендодавець) щодо земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Великоострожоцької сільської ради Хмільницького району Вінницької області, загальною площею 4,3038 га, кадастровий № 0524880900:02:002:0052 (а.с. 20-24).
Крім того, 10.12.2014 року ТОВ "ОР-АГРО" (орендар) уклало договір оренди землі із ОСОБА_3 (орендодавець) щодо земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Великоострожоцької сільської ради Хмільницького району Вінницької області, загальною площею 4,1213 га, кадастровий № 0524880900:02:001:0074 (а.с. 27-31).
Крім того, 10.12.2014 року ТОВ "ОР-АГРО" (орендар) уклало договір оренди землі із ОСОБА_6 (орендодавець) щодо земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Великоострожоцької сільської ради Хмільницького району Вінницької області, загальною площею 3,8048 га, кадастровий № 0524880900:02:002:0059 (а.с. 34-40).
Крім того, 15.12.2014 року ТОВ "ОР-АГРО" (орендар) уклало договір оренди землі із ОСОБА_4 (орендодавець) щодо земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Великоострожоцької сільської ради Хмільницького району Вінницької області, загальною площею 3,8046 га, кадастровий № 0524880900:02:001:0160 (а.с. 10-16).
В подальшому, а саме 24.07.2015 року позивач звернувся до Реєстраційної служби Хмільницького міськрайонного управління юстиції із заявами про державну реєстрацію права оренди вищевказаних земельних ділянок.
Разом із тим, рішеннями державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Хмільницького міськрайонного управління юстиції ОСОБА_2 від 28.07.2015 року за №№ 23215482, 23220889, 23219739 та 23212962 у проведенні державної реєстрації прав та їх обтяжень за заявами ТОВ "ОР-АГРО" відмовлено на підставі ст.ст. 9, 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", пунктів 20, 28 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 868 від 17.10.2013 року (а.с. 9, 19, 26, 33).
Надаючи правову оцінку зазначеним рішенням відповідача, суд керується наступними мотивами.
Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією на час вчинення оспорюваних дій регулювалися Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", Законом України Законом України "Про Державний земельний кадастр", Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 868 від 17.10.2013 року, а також Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1141 від 26.10.2011 року.
Так, відповідно до ч. 4 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно із ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
В силу вимог приписів ч. 2 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Статтею 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Згідно із ч. 4 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Відповідно до ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна, розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Відповідно до п. 10 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1141 від 26.10.2011 року, під час розгляду заяви (запиту) державний реєстратор здійснює пошук у Державному реєстрі прав відомостей про: нерухоме майно; право власності та суб'єкта цього права; інші речові права та суб'єкта цих прав; іпотеку та суб'єкта цього права; обтяження прав на нерухоме майно та суб'єкта цих прав.
Після здійснення пошуку у Державному реєстрі прав відомостей державний реєстратор розглядає заяву (запит) та оформляє відповідне рішення, якому присвоюється індексний номер, фіксується дата та час його формування (пункт 15 вказаного Порядку).
Як встановлено судом, 24.07.2015 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Хмільницького міськрайонного управління юстиції ОСОБА_2 були прийняті заяви ТОВ "ОР-АГРО" про державну реєстрацію речового права (права оренди) на земельні ділянки (реєстраційні №№ 12508132, 12506683, 12505351 та 12508686).
Після цього, з метою запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку, відповідачем здійснено пошук у Державному реєстрі прав відомостей про нерухоме майно, право власності та суб'єкта цього права, інші речові права та суб'єкта цих прав, іпотеку та суб'єкта цього права, обтяження прав на нерухоме майно та суб'єкта цих прав.
Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна (а.с. 51-62) право оренди щодо земельних ділянок кадастрові №№ 0524880900:02:001:0074, 0524880900:02:002:0059, 0524880900:02:001:0160 та 0524880900:02:002:0052 вже зареєстровано за ТОВ "Нібулон".
При цьому суд наголошує на тому, що реєстрація договорів оренди землі з новим орендарем можлива лише після реєстрації угод про припинення (розірвання) договорів оренди землі з попереднім орендарем.
Водночас інформація про припинення вищевказаних прав на нерухоме майно станом на 28.07.2015 року у Державних реєстрах відсутня. Відтак, позивачем подано ті самі документи, на підставі яких ТОВ "Нібулон" заявлене право на вищевказані земельні ділянки та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Наведена обставина згідно з п. 6 ч. 1 ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" є підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації прав та їх обтяжень.
З огляду на викладене суд доходить висновку, що державний реєстратор прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Хмільницького міськрайонного управління юстиції ОСОБА_2 правомірно відмовила позивачу ТОВ "ОР-АГРО" у державній реєстрації прав та їх обтяжень на земельні ділянки кадастрові №№ 0524880900:02:001:0074, 0524880900:02:002:0059, 0524880900:02:001:0160 та 0524880900:02:002:0052.
Посилання позивача на те, що оскаржувані рішення прийняті відповідачем з непередбачених законом підстав суд до уваги не бере, оскільки, як слідує зі змісту таких рішень, їх прийнято з підстав, встановлених статтею 24 Закону України "Про держану реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч. 1 ст. 71 КАС України), а згідно із ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень та докази, надані позивачем, суд приходить до переконання про відсутність підстав для визнання протиправними та скасування рішень державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Хмільницького міськрайонного управління юстиції ОСОБА_2 від 28.07.2015 року за №№ 23215482, 23220889, 23219739 та 23212962 та у зв'язку з цим про зобов'язання відповідача повторно розглянути заяви ТОВ "ОР-АГРО" про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 24.07.2015 року за реєстраційними №№ 12508132, 12506683, 12505351 та 12508686.
Відтак, у задоволенні адміністративного позову належить відмовити.
З урахуванням вимог ст. 94 КАС України сплачений при зверненні до суду судовий збір позивачу не присуджується.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 158, 160, 162, 163, 167, 254 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ:
у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова у повному обсязі складена: 04.09.2015 року.
Суддя Сало Павло Ігорович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2015 |
Оприлюднено | 10.09.2015 |
Номер документу | 49647734 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Сало Павло Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні