Харківський окружний адміністративний суд 61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м.Харків
24 червня 2010 р. № 2-а- 552/10/2070
Харківський окружний адміністративний суд
у складі: головуючого судді - Ізовітової - Вакім О.В.,
при секретарі судового засідання - Шевчук А.В., Набока О.О.,
за участю: представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс 08" до Нововодолазької міжрайонної державної податкової інспекції в Харківській області про скасування рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Ресурс 08" - звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд скасувати рішення Нововодолазької міжрайонної державної податкової інспекції у Харківській області №0000682330 від 15.05.2009 року про застосування штрафних (фінансових) санкцій на суму 722504,04 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 14 квітня 2009 року на АЗС № 32, що належить ТОВ "Ресурс 08", розташованої за адресою: Харківська область, м.Балаклія, вул. Харківська, 2-Б, працівниками Державної податкової адміністрації у Харківській області проведена планова перевірка щодо дотримання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій. За результатами перевірки складено Акт № 3643/20/40/23/36074578 від 14.04.2009 року, в якому зазначено про встановлення не облікованого товару, оскільки під час перевірки не надані накладні від постачальників. Позивач вважає такий висновок перевіряючих безпідставним, оскільки законність надходження палива на АЗС підтверджена записами у Журналі обліку нафтопродуктів, які надійшли на АЗС, який прошнурований та скріплений початковою податкової інспекції та Змінними звітами АЗС. Товарно-транспортні накладні, за якими надходило паливо, зберігалися в офісі підприємства, та за вимогою перевіряючих були б надані до перевірки.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував та зазначив, що на підставі направлення №4682 від 13.04.2009 року фахівцями ДПА у Харківській була проведена перевірка щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу АЗС, розташованої за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Харківська, 2-Б, що належить ТОВ "Ресурс 08", за результатами якої складений акт №3643/20/40/23/36074578 від 14.04.2009р.
Перевіркою встановлено не ведення у порядку, визначеному законодавством, обліку товарних запасів за місцем їх реалізації на суму 361252,02 грн., що є порушенням п.12 ст.3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" №265/95-ВР від 06.07.1995р.
Відповідно до X - звіту за 14.04.2009р. встановлені залишки палива у сумі 361252,02 грн., а саме: бензин А-80 за ціною 5,18 грн. у кількості 17064,60 л. на суму 88394,62 грн.; бензин А-92 за ціною 5,58 грн. у кількості 17071,18 л. на суму 95257,18 грн.; бензин А-95 за ціною 5,78 грн. у кількості 14234,55 л. на суму 82275,69 грн.; дизельне паливо за ціною 5,28 грн. у кількості 18053,89 л. на суму 95324,53 грн.
На підставі ст.20 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" за реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку до позивача застосовано фінансову санкцію у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів.
Представник відповідача зазначив, що оскаржуване рішення винесене у відповідності до норм діючого законодавства, відповідає фактичним обставинам справи та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суд, вислухавши представника позивача, представника відповідача, свідка, дослідивши матеріали справи, встановив наступне.
14.04.2009 року головними державними податковими ревізорами-інспекторами ДПА у Харківській області ОСОБА_3 та ОСОБА_4, на підставі направлення №4682 від 13.04.2009 року та затвердженого плану перевірок щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій в сфері готівкового та безготівкового обігу на квітень 2009 року, проведено планову перевірку щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій в сфер готівкового та безготівкового обігу АЗС, розташованої за адресою: Харківська область, м. Балаклія, вул. Харківська, 2-Б, що належить ТОВ "Ресурс 08". Перевірка проводилась у присутності оператора АЗС - ОСОБА_5 - особи, уповноваженої на здійснення розрахункових операцій, яка отримала направлення на перевірку та підписала акт перевірки.
Перевіркою встановлено необліковані надлишки товарно-матеріальних цінностей на суму 361252,02 грн. (додаток №3 до акту перевірки). За результатами перевірки складено акт №3643/20/40/23/36074578 від 14.04.2009 року, в якому зазначено про не ведення позивачем у порядку, визначеному законодавством, обліку товарних запасів за місцем їх реалізації на суму 361252,02 грн., що є порушенням пункту 12 статті 3 Закону №265/95-ВР від 06.07.1995р. Такий висновок зроблено перевірячими внаслідок ненадання під час проведення перевірки товарно-транспортних накладних, які підтверджують надходження товару.
Не погодившись з висновками акту перевірки №3643/20/40/23/36074578 від 14.04.2009р., ТОВ "Ресурс 08" подано заперечення №85 від 27.04.2009р., які було розглянуто ДПА у Харківській області та листом №1998/10/23-111 від 08.05.2009р. надано відповідь, в якій зазначено про залишення без змін висновків акту перевірки.
Рішенням Нововодолазької МДПІ Харківської області №0000682330 від 15.05.2009 року за порушення пункту 12 статті 3 та згідно статті 20 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" №265/95-ВР від 06.07.1995р. до ТОВ "Ресурс 08" застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 722504,04 грн.
Не погодившись із вказаним рішенням про застосування штрафних (фінансових) санкцій, позивач оскаржив його до органів державної податкової служби вищого рівня, однак прийнятими рішеннями ДПА у Харківській області №3080/10/25-203 від 21.07.2009р., та ДПА України №9088/6/25-0415 від 15.09.2009р. рішення Нововодолазької МДПІ Харківської області №0000682330 від 15.05.2009р. залишено без змін, а скарги, подані позивачем - без задоволення.
Не погодившись з рішенням про застосування штрафних (фінансових) санкцій позивач звернувся з даним позовом до суду.
Суд зазначає, що загальні умови і порядок контролю за додержанням суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків за товари (послуги) встановлені Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 6 липня 1995 року N265/95-ВР зі змінами та доповненнями (далі - Закон N265/95-ВР).
Пунктом 12 статті 3 Закону України №265/95-ВР передбачено, що суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані вести у порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, здійснювати продаж лише тих товарів, які відображені в такому обліку, за винятком продажу товарів особами, які відповідно до законодавства оподатковуються за правилами, що не передбачають ведення обліку обсягів реалізованих товарів (наданих послуг).
Статтею 6 вказаного Закону визначено, що облік товарних запасів фізичною особою - суб'єктом підприємницької діяльності ведеться у порядку, визначеному чинним законодавством, а юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) - у порядку, визначеному відповідним національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку. Облік ведеться з урахуванням особливостей, встановлених для суб'єктів малого підприємництва. Обов'язок із ведення обліку товарних запасів не застосовується до осіб, які відповідно до законодавства оподатковуються за правилами, що не передбачають ведення обліку придбаних або проданих товарів.
При цьому, відповідно до статті 20 Закону України №265/95-ВР, до суб'єктів підприємницької діяльності, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" №996-XIV від 16.07.1999р. (із змінами та доповненнями).
Статтею 2 вказаного Закону визначено, що його дія поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також на представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності, які зобов'язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.
Відповідно до пунктів 1, 3 і 5 статті 9 Закону N996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов'язаних рахунках бухгалтерського обліку. Операції в іноземній валюті відображаються також у валюті розрахунків та платежів по кожній іноземній валюті окремо. Дані аналітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним рахункам синтетичного обліку на перше число кожного місяця. Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.
До документів, що є підставою для оприбуткування товару, належать накладні, товарно-транспортні накладні. Такі документи водночас є підставою для внесення записів до облікових бухгалтерських реєстрів. Відсутність відповідних первинних документів, які підтверджують рух товарно-матеріальних цінностей, є порушенням встановленого порядку ведення бухгалтерського обліку.
З метою встановлення єдиного порядку організації та виконання робіт, пов'язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти і нафтопродуктів, наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв'язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20 травня 2008 року N 281/171/578/155 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 2 вересня 2008 року за N 805/15496, затверджено "Інструкцію про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України".
Відповідно до пункту 10.2.1 зазначеної Інструкції, приймання нафтопродуктів, що надійшли автомобільним транспортом від постачальників, здійснюється працівниками автозаправної станції за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки) за даними товарно-транспортних накладних у разі наявності паспорта якості та копії сертифіката відповідності.
У разі відсутності розходження між фактично прийнятою кількістю нафтопродукту і кількістю, зазначеною у товарно-транспортній накладній, оператор проставляє час надходження автоцистерни на АЗС і власним підписом в накладній засвідчує її приймання. Один примірник ТТН залишається на АЗС, а два - повертаються водієві, який поставляв нафтопродукт (п.10.2.8 Інструкції).
Пунктом 10.2.10 Інструкції визначено, що на підставі товарно-транспортних накладних та акта приймання (у разі його наявності) оператор АЗС має оприбуткувати прийнятий нафтопродукт за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки), тобто зробити необхідні записи в журналі обліку надходження нафтопродуктів на АЗС за формою N13-НП. Дані про оприбутковані нафтопродукти заносяться до змінного звіту АЗС за формою N 17-НП (додаток 14).
Судом встановлено, що облік надходження нафтопродуктів на підставі товарно-транспортних накладних здійснюється ТОВ "Ресурс-08" у Журналі обліку нафтопродуктів, які надійшли на АЗС-32 (форма №21-НП) (а.с.93 - 102).
При цьому суд зазначає, що ведення підприємством обліку в журналі за формою №21-НП (затверджена наказом №81/38/101/235/122 від 02.04.1998р., що втратив чинність) не призвело до неналежного обліку надходження нафтопродуктів, оскільки форма вказаного журналу відповідає формі журналу №13-НП (затверджена наказом N281/171/578/155 від 20 травня 2008р.).
Положеннями пункту 10.3.1.1 Інструкції визначено, що розрахунки під час відпуску нафтопродукту власникам автотранспорту за готівку здійснюються на АЗС з використанням РРО, які відповідають технічним вимогам до їх застосування та внесені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій згідно з Положенням про Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2002 року N 1315. Відпуск нафтопродуктів за готівку, талони, платіжними картками відображається у змінному звіті АЗС за формою N17-НП.
При цьому, облік реалізації нафтопродуктів ведеться через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений до фіскального режиму роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій кожною АЗС, яка здійснює розрахунки із споживачами готівкою. Відпуск нафтопродуктів за готівку відображається у Змінному звіті АЗС за формою N17-НП (пункт 10.3.1.3 Інструкції).
Відповідно до пункту 2.1 акту перевірки, за господарською одиницею ТОВ "Ресурс 08" - АЗС-32, що розташована за адресою Харківська область, м. Балаклія, вул. Харківська, 2, зареєстровано реєстратор розрахункових операцій Марія-ЛТ-МТМ, заводський номер ВЗ НОМЕР_1, фіскальний номер НОМЕР_2, реєстраційне посвідчення №2020000443 від 21.10.2008р., взято на облік у ДПІ у Балаклійському районі м. Харкова.
Відповідно до наказу ДПА України "Про затвердження Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій у новій редакції" №7 від 21.01.2009р. (у редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) Марія-ЛТ-МТМ віднесено до спеціалізованих електронних контрольно-касових апаратів для автозаправних станцій (АЗС).
Відповідно до наданих позивачем Z-звітів РРО за період з 26.03.2009р. по 14.04.2009р. всі операції із прийняття та відпуску нафтопродуктів проводилися із використанням реєстратора розрахункових операцій Марія-ЛТ-МТМ (а.с.45-55).
Порядок обліку нафтопродуктів на АЗС визначено пунктом 16 "Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України", яким передбачено, що матеріально відповідальні особи АЗС ведуть облік руху нафтопродуктів за марками і видами (для дизельного палива в залежності від масової частки сірки) нафтопродуктів у змінному звіті за формою N17-НП, який складається у двох примірниках. Перший примірник разом з первинними документами здається до бухгалтерської служби, а другий - залишається у матеріально відповідальної особи (пункт 16.1).
Судом встановлено, що надходження нафтопродуктів за товарно-транспортними накладними було відображено у змінних звітах АЗС (за формою N17-НП) (а.с. 115 - 226).
Суд зазначає, що фактичні залишки нафтопродуктів на АЗС мають відповідати обліковим залишкам надходження нафтопродуктів за певний проміжок часу, що підтверджені відповідними документами (ТТН), змінного звіту АЗС за формою N17-НП, за вирахуванням кількості відпущених нафтопродуктів за сумарними показниками лічильників паливно-роздавальних колонок. Обсяг реалізації нафтопродуктів, що фіксується лічильником сумарного обліку паливно-роздавальних колонок за певний проміжок часу, має збігатися з обсягом реалізації, відображеним у звітних документах касових апаратів за всіма формами оплати за цей самий проміжок часу.
В змінному звіті АЗС №32 за 13.04.2009 року відображено залишок нафтопродуктів на кінець зміни на загальну суму 370110,14 грн.: бензин А-80 - літрів 17277,20 за ціною 5,18 грн., бензин А-92 - літрів 17690,20 за ціною 5,58 грн., бензин А-95 - літрів 14697,73 за ціною 5,78 грн., дизельне паливо - літрів 18361,75 за ціною 5,28 грн.
Відповідно до Х-звіту за 14.04.2009 року на АЗС №32 через РРО проведено розрахункові операції із реалізації нафтопродуктів всього на суму 8858,12 грн., а саме: бензин А-80 у кількості 212,60 літрів на суму 1101,27 грн.; бензин А-92 у кількості 619,02 літрів на суму 2677,21 грн.; бензин А-95 у кількості 463,18 літрів на суму 2677,21 грн., дизельне паливо у кількості 307,86 літрів на суму 1625,50 грн.
Таким чином, наявні на АЗС-32 нафтопродукти на загальну суму 361 252,02 грн. були належним чином оприбутковані на момент проведення перевірки.
Відповідно до показань свідка ОСОБА_4, в ході проведення перевірки оператором ОСОБА_5 надавалися перевіряючим змінні звіти АЗС-32 (за формою №17-НП), щодо Журналу обліку нафтопродуктів, які надійшли на АЗС-32 (форма №21-НП), пояснила, що перевіряючі не вимагали його надання до перевірки.
Свідок пояснила, що суму залишків нафтопродуктів встановлено на підставі відомостей зазначених у Х-звіті РРО від 14.04.2009 року, а у зв'язку з відсутністю на АЗС-32 на час перевірки товарно-транспортних накладних, що підтверджують надходження товару, перевіряючими зроблено висновок про порушення позивачем п.12 ст.3 Закону України №265/95-ВР.
Відповідно до листа ДПА України №28896/7/23-7017/14591 від 25.12.2009р., порушенням установленого порядку ведення обліку нафтопродуктів є встановлення при проведенні перевірки факту не зберігання (відсутності) другого примірника змінного звіту АЗС за формою №17-НП.
Суд зазначає, що положеннями "Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України", прямо передбачено передачу до бухгалтерської служби всіх первинних документів разом з змінним звітом АЗС, при цьому у матеріально відповідальних осіб АЗС залишається лише другий примірник змінного звіту за формою N17-НП.
Враховуючи той факт, що на час проведення перевірки посадовим особам були надані змінні звіти АЗС за формою №17-НП, висновок про порушенням позивачем установленого порядку ведення обліку нафтопродуктів є необґрунтованим.
Посилання відповідача на той факт, що в ході проведення перевірки не було надано документів, що підтверджують надходження товарів суд вважає безпідставним, оскільки згідно вимог пункту 16 "Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України", затвердженої наказом від 20 травня 2008 року N 281/171/578/155, товарно-транспортні накладні на отримані нафтопродукти передаються до бухгалтерії підприємства та не підлягають зберіганню на АЗС.
Положеннями статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем не надано належних доказів правомірності свого рішення №0000682330 від 15.03.2009р., оскільки факт порушення позивачем вимог Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" не знайшов свого підтвердження у ході судового розгляду та спростовується наступним.
Висновок перевіряючих щодо неведення обліку товарних запасів на місці їх реалізації не відповідає дійсності та спростовується наданими позивачем письмовими доказами, а саме: журналом обліку нафтопродуктів, які надійшли на АЗС, змінними звітами АЗС, товарно-транспортними накладними, фіскальними чеками.
З урахуванням викладеного, суд вважає, що вимоги позивача правомірні, обґрунтовані і підлягають задоволенню в повному обсязі, а заперечення відповідача суд відхиляє як безпідставні і такі, що суперечать діючому законодавству та фактичним обставинам справи.
На підставі викладеного, суд приходить до висновку про необхідність скасування рішення Нововодолазької міжрайонної державної податкової інспекції у Харківській області №0000682330 від 15.05.2009 року, яким до ТОВ "Ресурс 08" застосовано штрафні (фінансові) санкції на суму 722504,04 грн.
Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
Керуючись статтями 17, 86, 94, 160, 161, 162, 163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс 08" до Нововодолазької міжрайонної державної податкової інспекції в Харківській області про скасування рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій - задовольнити у повному обсязі.
Скасувати рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій Нововодолазької міжрайонної державної податкової інспекції у Харківській області №0000682330 від 15.05.2009 року.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс 08" (код ЄДРПОУ 36074578, юридична адреса: Харківська область, смт. Нова Водолага, площа Мотики, 1) витрати зі сплати судового збору у розмірі 3,40 грн. (три гривні 40 коп.).
Постанова може бути оскаржена в Харківський апеляційний адміністративний суд через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження постанови суду в десятиденний строк з дня виготовлення повного тексту постанови та поданням після цього протягом двадцяти днів апеляційної скарги, або без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у встановлений строк, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлено 02.07.2010 року.
< Сума задоволення > < ОСОБА_4 >
Суддя Ізовітова-Вакім О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2010 |
Оприлюднено | 11.09.2015 |
Номер документу | 49775721 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Ізовітова-Вакім О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні