ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 вересня 2015 року м.Чернігів Справа № 825/2409/15-а
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Житняк Л.О.
за участі секретаря Сугакової Т.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Управління пенсійного фонду України в Варвинському районі Чернігівської області до Фермерського господарства ''Бродок'' про стягнення заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, -
В С Т А Н О В И В:
04.08.2015 позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Фермерського господарства «Бродок» (далі - ФГ «Бродок») про стягнення заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за липень 2015 року в сумі 1 070,90 грн..
Свої вимоги обґрунтовує тим, що відповідач в порушення вимог Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не відшкодував витрати на виплату і доставку пільгових пенсій» за липень 2015 року громадянці ОСОБА_1, яка отримує пенсію відповідно до п.«ж» ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення». У зв'язку з цим, за відповідачем утворилась заборгованість, яку позивач просить стягнути в судовому порядку.
Позивач в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином. В своїй позовній заяві просить розгляд справи проводити без участі представника. Крім того надав суду заяву про збільшення позовних вимог в якій просить збільшити суму позовних вимог щодо стягнення фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до п.«ж» ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» за серпень 2015 року на суму 1 070,90 грн.
Протокольною ухвалою суду заяву позивача про збільшення позовних вимог повернуто позивачу, в зв'язку не відповідністю вимогам ст. 106 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме не надання доказів направлення відповідачу.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи належним чином повідомлений. Факсимільним зв'язком надав суду письмові пояснення та заперечення в яких проти позову заперечував, пояснивши, що однією з умов призначення пільгової пенсії відповідно до п.«ж» ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» є виховання п'ятьох та більше дітей до 14 річного віку. Однак, на день призначення пенсії, ОСОБА_1, двоє її дітей не досягли необхідного, визначеного законодавцем віку. Крім того, ОСОБА_1 до роботи на ФГ «Бродок» тривалий час працювала в СТОВ «Антонівське», а тому виплати на виплату та доставку пенсій мають покриватися підприємствами пропорційно до стажу роботи. Також, відповідно до ч.3 розділу ХV «Прикінцевих положень» Закону України від 09.07.2003 № 1058 «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» громадянка ОСОБА_1 набула право на призначення дострокової пенсії за віком. Дана пенсія не є пільговою та фінансується за рахунок коштів Державного бюджету, і відповідно до зазначеного, у господарства відсутні правові підстави для відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій.
За таких обставин, враховуючи ч. 1 ст. 41 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе розглянути спір по суті на підставі наявних у справі доказів без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
ФГ «Бродок» (ід. код 34140307) зареєстровано як юридичну особу 03.03.2006 та взято на облік до Управління пенсійного фонду України в Варвинському районі Чернігівської області як платника страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування 06.03.2006 за №740403961.
Відповідач заборгував Управлінню Пенсійного фонду України в Варвинському районі Чернігівської області суму витрат на виплату та доставку пенсій за липень 2015 року громадянці ОСОБА_1, в розмірі 1070,90 грн, яка отримує пенсію відповідно до п.«ж» ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», що підтверджується розрахунком фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» (а.с.9).
Даний розрахунок представником відповідача отримано 23.01.2015. Крім того, розрахунок, оскаржено ФГ «Бродок» в судовому порядку, постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 23.03.2015 у справі №825/740/15-а в задоволенні позову відмовлено повністю, а ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 21.05.2015 у справі № 825/740/15-а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 23.03.2015 залишено без змін. Окрім того, судовим рішенням визначено, що оскаржуваний розрахунок, за своєю правовою природою, не є розпорядчим чи зобов'язальним документом і не утворює у відношенні ФГ «Бродок» жодних правових наслідків.
Досліджуючи правильність нарахування ФГ «Бродок» фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, необхідно врахувати норми ст. 5 Закону України від 09.07.2003 № 1058 «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058), яка регулює відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці правовідносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що йому не суперечить.
Так, пунктом 1 та 2 ст. 1 Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників та філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї статті, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник зборів, територіальної громади.
Згідно з абз. 4 п. 1 ст. 2 та ст. 4 Закону України від 26.06.1997 № 400/97-ВР «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» фактичні витрати пенсійного органу на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів «б» - «з» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення», підлягають відшкодуванню у розмірі 100 відсотків.
Відповідно до п. 2 розділуПрикінцевих положень Закону України від 09.07.2003 №1058-VI пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди вищезазначеним особам пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення». При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Згідно зазначеного п. «ж», на пільгових умовах мають право на пенсію за віком жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей - незалежно від віку і трудового стажу, в порядку що визначається Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.1992 №244 визначено порядок призначення пенсій на пільгових умовах жінкам, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей.
Згідно п.1 вказаного Порядку жінкам, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей до 14-річного віку, в тому числі усиновлених, пенсії на пільгових умовах призначаються незалежно від віку та наявного трудового стажу.
Пунктом 2 передбачено, що право на пенсію на вказаних у п.1 цієї постанови на пільгових умовах мають жінки, які зайняті на постійній роботі у сільськогосподарському виробництві у колгоспах, державних господарствах, міжгосподарських підприємствах, кооперативах, орендних колективах, а також в селянських (фермерських) та інших господарствах незалежно від форм власності та господарювання.
Призначення (перерахунок) пенсій проводиться на підставі заяви встановлено зразка згідно Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, яка подається до управління Пенсійного фонду України особисто або через уповноваженого представника разом із документами, необхідними для призначення (перерахунку) пенсії.
Таким чином, при призначенні пенсії згідно п. «ж» ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» повинні виконатись наступні умови, а саме: зайнятість на постійній роботі у сільськогосподарському виробництві, та факт виховання п'яти або більше дітей до 14 річного віку (в матеріалах справи наявна довідка про зайнятість та копії свідоцтв про народження дітей).
Отже, як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1, яка працювала в ФГ «Бродок», на момент звернення з відповідною заявою про призначення пенсії та виховала п'ятеро і більше дітей до 14 річного віку, призначена пенсія за віком на пільгових умовах відповідно до п. 2 розділуПрикінцевих положень вказаного Закону, в частині пенсій, призначених відповідно до п. «ж» ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення».
Порядок відшкодування підприємствами витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, визначається п. 6. Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за № 64/8663.
Підпунктом 6.1 п. 6 цієї Інструкції передбачено, що відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», зокрема, 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій працівникам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Відповідно до п.6.4 цієї Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Згідно з пп. 6.7 п. 6 Інструкції підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунках місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання та ін.), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства в місячний термін з моменту виникнення цих обставин.
Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Виключень щодо відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах чинним законодавством не передбачено. Також відсутній будь-який законодавчий акт, який би звільняв позивача від обов'язку відшкодовувати витрати на виплату і доставку пільгових пенсій органам Пенсійного фонду.
Виходячи із аналізу правових норм, що регулюють обов'язки відповідача, під час дослідження позовних вимог судом встановлено, що за липень 2015 року заборгованість ФГ «Бродок» по відшкодуванню фактичних витратах на виплату і доставку пенсій, призначених громадянці ОСОБА_1, відповідно до пунктів «б» - «з» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», становить 1 070,90 грн.
На час розгляду судом цієї адміністративної справи зазначена заборгованість відповідачем не сплачена, доказів на спростування цієї обставини суду не надано.
При цьому, посилання представника ФГ «Бродок» на те, що відповідно до ч.3 розділу ХV «Прикінцевих положень» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» громадянка ОСОБА_1 набула право на призначення пенсії за віком, що не є пільговою та фінансується за рахунок коштів Державного бюджету, а тому у відповідача відсутні правові підстави для відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, є неспроможним, оскільки вибір виду пенсії є правом, а не обов'язком.
Також, посилання представника ФГ «Бродок» на п.6.2 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, суд до уваги не бере, виходячи з наступного.
Принцип пропорційності, визначений у п.6.2 Інструкції ґрунтується на основі спеціального трудового стажу, який необхідний для призначення пільгової пенсії, що покривається декількома підприємствами пропорційно стажу роботи, в даному випадку не може бути застосований, оскільки для призначення такого виду пенсії мають бути враховані вимоги абзацу 3 пп.1 п. 2 розділуПрикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», а саме: покриття фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.
Тобто, врахування стажу роботи на попередніх підприємствах, як підстави для солідарного відшкодування фактичних витратах, так і тривалість стажу на останньому місці роботи не мають жодного правового значення, оскільки в даному випадку вирішальне значення має факт роботи у сільськогосподарському виробництві та те, що ОСОБА_1 виховала п'ятеро або більше дітей до 14 річного віку, що встановлено п. «ж» ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення».
З огляду на встановлене, керуючись ч. 1 ст. 9, ст.ст. 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України суд визнає, що вимоги позивача про стягнення заборгованості з відповідача по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсії в сумі 1 070,90 грн. є обґрунтованими та підтверджуються матеріалами справи, а відтак підлягають задоволенню.
Судові витрати по справі згідно ч. 4 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України з відповідача не стягуються.
Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 41, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити.
Стягнути з Фермерського господарства «Бродок» (вул. Молодіжна, буд. 16, с. Антонівка, Варвинський район, Чернігівська область, 17621, код 34140370) заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за липень 2015 року в сумі 1 070,90 грн (одна тисяча сімдесят гривень 90 коп.) на користь Управління Пенсійного фонду в Варвинському районі Чернігівської області (вул. Пилипенка, буд. 3а, смт.Варва, Чернігівська область, 17600, код 14248590).
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2015 |
Оприлюднено | 14.09.2015 |
Номер документу | 49888151 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні