Рішення
від 28.09.2009 по справі 17/57
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

17/57

  

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

 "28" вересня 2009 р.Справа №  17/57

Господарський суд Кіровоградської області в складі судді Таран С.В., розглянувши матеріали справи №17/57

за позовом: Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області, м. Кіровоград  

до відповідача: державного комунального підприємства "Комунальник", смт. Онуфріївка  Онуфріїівського району Кіровоградської області  

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Онуфріївської селищної ради Онуфріївського району Кіровоградської області,                 смт. Онуфріївка Кіровоградської області

про стягнення 19356,76 грн.

Представники сторін:

від позивача - участі не брали;

від відповідача - Самородченко С.М., довіреність б/н від 01.06.2009 року;

від відповідача - начальник ДКП "Комунальник"  Грабовий Г.Я.;

від третьої особи -  секретар селищної ради Рощенко С.А., на підставі рішення Онуфріївської селищної ради №594 від 07.05.2009 року;

від третьої особи - Огаренко Ю.П., довіреність № 419 від 28.09.2009 року.

Державною екологічною інспекцією в Кіровоградській області подано позов до  державного комунального підприємства "Комунальник" про стягнення збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного водокористування в сумі 19356,76 грн.

Позивач в судовому засіданні 28.09.2009 року участі не брав, проте надіслав клопотання №04-4/1711 від 28.09.2009 року (вх. №02-14/21009 від 28.09.2009 року) про розгляд справи без його участі, крім того позивач повідомив суду, що в разі визнання відповідачем позову та подання заяви про розстрочення платежу строком на вісімнадцять місяців Державна екологічна інспекція погоджується з розстроченням на вказаний термін (а.с. 100-101).

Відповідач в судовому засіданні 28.09.2009 р. позовні вимоги визнав в повному обсязі та подав заяву б/н та б/д (вх. №02-14/21128 від 28.09.2009 року) про розстрочку сплати суми штрафу в розмірі 19356,76 грн. до квітня 2011 року (а.с. 105).

Третьою особою графік розстрочення сплати суми штрафу узгоджено (а.с.105).

Розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні в них та досліджені в судовому засіданні докази, заслухавши пояснення представників відповідача та третьої особи, господарський суд встановив наступне.

Відповідно до статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави.

У відповідності до приписів статті 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають природні ресурси, які залучені в господарський обіг так і невикористані в народному господарстві в даний період земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ.

Згідно з вимогами частини першої статті 13, частини першої статті 14 Конституції України земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об'єктами права власності Українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Пунктом "б" частини першої статті 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачена компетенція спеціально уповноважених органів державного управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, а також за додержанням норм екологічної безпеки.

Згідно Положення про Державну екологічну інспекцію в Кіровоградській області, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 19.02.2007 р. №55 (а.с. 27-31), Державна екологічна інспекція в Кіровоградській області відповідно до покладених на неї завдань, здійснює державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовищ, раціонального використання та відтворення природних ресурсів (земля, надра, поверхневі і підземні води, атмосферне повітря, ліси та інші об'єкти рослинного і тваринного світу).

Водним кодексом України передбачено, що всі води на території України є національним надбанням народу України, однією з природних основ його економічного розвитку і соціального добробуту.

В силу статті 2 Водного кодексу України завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення  збереження, науково обґрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об`єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування.

Стаття 1 Водного кодексу України визначає водний об'єкт - як природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води. Поняття "води" охоплює всі води (поверхневі, підземні, морські), що входять до складу природних ланок кругообігу води.

Відповідно до статті 5 Водного кодексу України всі водні об'єкти поділяються на два види, кожен із яких має відповідний правовий режим: водні об'єкти загальнодержавного і місцевого значення. До водних об'єктів загальнодержавного значення належать: питна (для централізованого та нецентралізованого водопостачання), промислові, теплоенергетичні, мінеральні, а також ті, що віднесені до категорії лікувальних, водні об'єкти в межах території природно заповідного фонду загальнодержавного значення. Інші водні об'єкти належать до водних об'єктів місцевого значення.

Статтями 47 та 48 Водного кодексу України визначено фактичні ознаки розмежування загального і спеціального використання водних ресурсів. Загальне використання водних ресурсів характеризується незначним навантаженням на екосистему, а саме: забір води здійснюється без спеціальних технічних пристроїв, а забруднюючі речовини у водні об'єкти не скидаються. До спеціального використання водних ресурсів належить: забір води із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти. На такі види використання водних ресурсів потрібно оформляти відповідний дозвіл.

Відповідно до статті 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" в порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

За приписами статті 39 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підземні води і корисні копалини є окремими видами природних ресурсів.

Відповідно до пункту дев'ятого статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Згідно статті 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування -  це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Статтею 49 Водного кодексу України передбачено, що спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу, який видається державними органами охорони навколишнього природного середовища. Видача дозволу на спеціальне водокористування здійснюється за клопотанням водокористувача з обґрунтуванням потреби у воді, погодженим з державними органами водного господарства, - в разі використання поверхневих вод та державними органами охорони здоров`я - в разі використання водних об'єктів , віднесених до категорії лікувальних. Порядок погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування затверджується Кабінетом Міністрів України.

Проведеною 11.06.2008 року посадовими особами державної екологічної інспекції в Кіровоградській області перевіркою по дотриманню вимог природоохоронного законодавства встановлено, що державним комунальним підприємством "Комунальник" експлуатуються дві артезіанські свердловини, проте на момент проведення перевірки одна свердловина виведена з експлуатації, а з діючої свердловини за період з 27.01.2008 року по 11.06.2008 року здійснювався водозабір підземних вод без дозволу на спеціальне водокористування, про що було складено відповідний акт б/н від 11.06.2008 року (а.с. 10-11).

Відповідно до довідок виданих державним комунальним підприємством "Комунальник" №66 від 27.10.2008 року та №71 від 13.11.2008 року об'єм при самовільному водокористуванні - заборі води з водних об'єктів у період з 27.01.2008 року по 11.06.2008 року складає 17306 тис. куб.м. (а.с. 15-16).

Згідно постанови Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області про накладення адміністративного стягнення за №003444 від 12.06.2008 року начальника державного комунального підприємства "Комунальник" визнано винним у здійсненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачене статтею 48 Кодексу України про адміністративні правопорушення (самовільне водокористування) та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 102 грн. (а.с.18). Докази оскарження чи визнання недійсною, незаконною, неправомірною зазначеної постанови в матеріалах справи відсутні.

Статтею 111 Водного кодексу України  встановлено, що підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і в порядку, встановлених законодавством України.

Внаслідок використання підземної води без відповідного дозволу державі завдано збитки в розмірі 19356,76 грн., які розраховано згідно п.6 "Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, пошкодження водогосподарських споруд і пристроїв, порушення правил їх експлуатації", затвердженої наказом Державного комітету України по водному господарству від 29.12.2001р. №290, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 18.01.2002 р. за № 44/6332                    (а.с. 22-23).

Відповідно до статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації як правило в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору та погіршення якості природних ресурсів.

Відповідач не подав господарському суду доказів відшкодування заподіяних державі збитків внаслідок самовільного водокористування у розмірі 19356,76 грн.; не надано ним і документів, які б підтверджували наявність у нього дозволу на спеціальне водокористування чинного в період з 27.01.2008 року по 11.06.2008 року.

Таким чином, з огляду на вищевикладене позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Вказана сума збитків, завданих відповідачем державі внаслідок самовільного водокористування, на підставі статті 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та Закону України „Про державний бюджет на 2009 рік" підлягає стягненню та зарахуванню до місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища за поданням органів спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів.

Відповідач просить розстрочити виконання рішення суду на 18 місяців. Надання розстрочки він обґрунтовує складним матеріальним становищем (а.с.105).

У відповідності до частини першої статті 121 Господарського процесуального кодексу України при наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, за заявою сторони, державного виконавця, за поданням прокурора чи його заступника або за своє власною ініціативою господарський суд, який видав виконавчий документ, у десятиденний строк розглядає це питання у судовому засіданні з викликом сторін, прокурора чи його заступника і у виняткових випадках, залежно від обставин справи, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, ухвали, постанови, змінити спосіб та порядок їх виконання.

Частиною шостою статті 83 Господарського процесуального кодексу України передбачено право господарського суду, приймаючи рішення, відстрочити або розстрочити виконання рішення.  

Підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у строк або  встановленим господарським судом способом. Вирішуючи питання про розстрочку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи (пункт 2 Роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України від 12.09.1996 року №02-5/333 "Про деякі питання практики застосування статті 121 Господарського процесуального кодексу України" з подальшими змінами та доповненнями).

Господарський суд, враховуючи доводи відповідача, докази надані на їх підтвердження (а.с. 106-109), складний матеріальний стан державного комунального підприємства "Комунальник", з огляду на відсутність у позивача заперечень  стосовно надання розстрочки відповідачеві, вважає за можливе задовольнити заяву державного комунального підприємства "Комунальник" та розстрочити виконання даного рішення згідно узгодженого учасниками судового процесу графіку.

Витрати на державне мито та на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у відповідності до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 33, 43, 49, 82-85, 116, 117, 121 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

                                                         В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з державного комунального підприємства "Комунальник" (28100, Кіровоградська область, Онуфріївський район, смт. Онуфріївка, вул. Першотравнева, 1А, ідентифікаційний код 32443021, р/р №260015586 в Райффайзен банк "Аваль", МФО 323538) на користь Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області (25022, м. Кіровоград, вул. Дзержинського, 84/37, ідентифікаційний код 34894892) в доход Онуфріївської селищної ради Онуфріївського району Кіровоградської області на р/р №31510921700362 в ГУДКУ в Кіровоградській області, код одержувача 23680428, МФО 823016, код бюджетної класифікації 24062100 -  збитки в сумі 19356,76 грн.

Розстрочити виконання рішення господарського суду Кіровоградської області від 28.09.2009 року по справі №17/57 в сумі 19356,76 грн. на 18 місяців з обов'язковою щомісячною сплатою державним комунальним підприємством "Комунальник" в доход Онуфріївської селищної ради Онуфріївського району Кіровоградської області:  до 01.12.2009 року - 1100 грн.; до 01.01.2010 р. - 1100 грн.; до 01.02. 2010 року - 1100 грн.; до 01.03. 2010 року - 1100 грн.; до 01.04. 2010 року - 1100 грн.; до 01.05. 2010 року - 1100 грн.; до 01.06. 2010 року - 1100 грн.; до 01.07. 2010 року - 1100 грн.; до 01.08. 2010 року - 1100 грн.; до 01.09. 2010 року - 1100 грн.; до 01.10. 2010 року- 1100 грн.; до 01.11. 2010 року - 1100 грн.; до 01.12. 2010 року - 1100 грн.; до 01.01. 2011 року- 1100 грн.; до 01.02. 2011 року - 1100 грн.; до 01.03. 2011 року - 1100 грн.; до 01.04. 2011 року- 1100 грн.; до 01.05. 2011 року - 656,76 грн.

Стягнути з державного комунального підприємства "Комунальник" (28100, Кіровоградська область, Онуфріївський район, смт. Онуфріївка, вул. Першотравнева, 1А, ідентифікаційний код 32443021, р/р №260015586 в Райффайзен банк "Аваль", МФО 323538) в доход державного бюджету (отримувач коштів - УДК у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО 823016, р/р 31115095700002, код 24145329) - державне мито в сумі 193,57 грн.  

Стягнути з державного комунального підприємства "Комунальник" (28100, Кіровоградська область, Онуфріївський район, смт. Онуфріївка, вул. Першотравнева, 1А, ідентифікаційний код 32443021, р/р № 260015586 в Райффайзен банк "Аваль", МФО 323538) в доход Державного бюджету (отримувач коштів - УДК у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО 823016, р/р 31218259700002, код 24145329) витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 312,50 грн.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Згідно частини 3 статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення  господарського суду  набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, а у разі, якщо у судовому засіданні  було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, з дня   підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

До набрання рішенням законної сили воно може бути оскаржено до Дніпропетровського апеляційного господарського суду  в порядку, встановленому Господарським процесуальним кодексом України.

  

Суддя                                                                                                                                С.В. Таран

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення28.09.2009
Оприлюднено15.10.2009
Номер документу4988880
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —17/57

Судовий наказ від 24.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Татенко В.М.

Ухвала від 08.07.2010

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Ю.О. Коршенко

Ухвала від 03.08.2010

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Ю.О. Коршенко

Ухвала від 28.10.2010

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Ю.О. Коршенко

Ухвала від 08.11.2012

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кушнір І.В.

Ухвала від 25.10.2012

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кушнір І.В.

Судовий наказ від 18.02.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 21.01.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 28.12.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 07.12.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні