Рішення
від 21.09.2009 по справі 3629-2009
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

3629-2009

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к.

РІШЕННЯ

Іменем України

21.09.2009Справа №2-7/3629-2009

За позовом Сакського міжрайонного прокурора (96500, м. Саки, вул. Леніна, 34) в інтересах держави в особі Сакської районної державної адміністрації (96500, м. Саки, вул. Леніна, 15, ідентифікаційний код 04055541)

До відповідача Малого підприємства «Вєктор» (96531, Сакський район, с. Сизівка, вул. Титова, 21, ідентифікаційний код 22326297)

Про спонукання укласти додаткову угоду.

Суддя І. І. Дворний

                                        представники:

Від позивача – Демко О. І., предст., дов. від 28.01.2009 р.

Від відповідача  - не з'явився.

Від прокуратури – Горна К. В., посв. №08059.

        Суть справи: Сакський міжрайонний  прокурор  звернувся  до Господарського суду Автономної Республіки Крим в інтересах держави  в особі Сакської районної державної адміністрації в АР Крим з позовною заявою до Малого підприємства «Вєктор», в якій просить суд  зобов'язати відповідача укласти додаткову угоду до договору оренди землі №31 від 13.07.2005 р., який був укладений між Сакською районної державною адміністрацією і МП «Вєктор», зареєстрований у Сакському відділі Кримської філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» при Державному комітеті України по земельних ресурсах 02.08.2005 р. №040301500007, а у разі ухилення відповідача від укладення угоди, вважати додаткову угоду укладеною у місячний термін з дня набрання чинності рішення суду, а у разі неукладення додаткової угоди у вказаний термін вважати її укладеною з моменту набрання чинності рішення суду.          

          Позовні вимоги мотивовані тим, що 13.07.2005 р. між сторонами у справі був укладений договір оренди земельної ділянки площею 10,4995 га яка розташована на території Сизівської сільської ради Сакського району АР Крим, на відстані 6 км. південно-західніше села Іллінка, за межами населених пунктів. Прокурор зазначає, що у зв'язку з внесенням змін д Закону України «Про оренду землі» в частині збільшення розміру орендної плати Малому підприємству «Вєктор» булу встановлена ставка орендної плати за вищевказаним договором у трьохкратному розмірі земельного податку, а саме – 18123,00 грн. на рік замість 6600,00 грн. На підставі цього, на адресу відповідача була направлена додаткова угода до договору оренди, в якій викладена пропозиція щодо зміни розміру орендної плати, яка була залишена відповідачем поза увагою. Вказані обставини стали підставою для звернення до суду.

          Відповідач у судове засідання жодного разу не з'явився, відзив на позов не надав, про причини неявки суд не повідомив, про час та місце розгляду справи був проінформований належним чином рекомендованою кореспонденцією.

          Розгляд справи відкладався у порядку статті 77 Господарського процесуального кодексу України.

          Оскільки матеріали справи в достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін, підстав для відкладення розгляду справи судом не вбачається.

          Суд розглядає справу за наявними в ній матеріалами у порядку статті 75 Господарського процесуального кодексу України.

          Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення  представників позивача і прокуратури, суд

                                                         ВСТАНОВИВ :

Згідно ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Чинне земельне законодавство передбачає два види користування землею: право постійного користування та оренда (гл. 15 Земельного кодексу України).

Право оренди земельної ділянки – це засноване на договорі термінове платне володіння та користування земельною ділянкою, необхідною орендарю для ведення підприємницької та іншої діяльності (ст. 93 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України «Про оренду землі»).

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст. 290 Господарського кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі як засобу виробництва, регулюються Земельним кодексом України та іншими законами. При цьому, оренда земельної ділянки без договору, укладеного в письмовій формі, посвідченого нотаріально та зареєстрованого в установленому законом порядку, не допускається.

Матеріали справи свідчать, що 13.07.2005 р. між Сакською районної державною адміністрацією (Орендодавець) та Малим підприємством «Вєктор» (Орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки №31, пунктом 1 якого передбачено, що Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення – землі промисловості, які знаходяться на відстані 6 (шістьох) кілометрів південно-західніше села Іллінка за межами населених пунктів на території Сизівської сільської ради із земель запасу за межами населених пунктів земельна ділянка площею 10,4995 га, кадастровий номер 01:243:865:00:08:001:0083.

Відповідно до пункту 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 612 562,50 грн.

Договір укладено на 10 років (пункт 8 Договору).

В пункті 9 Договору сторони передбачили, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: в грошовому вигляді на розрахунковий рахунок, в розмірі 6600,00 грн. у рік.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п. 10 Договору).

Згідно з пунктом 16 Договору цільове призначення земельної ділянки – землі промисловості, транспорту, зв'язку, оборони та іншого призначення.

Договір був зареєстрований у Сакському відділі Кримської філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» при Державному комітеті України по земельних ресурсах, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02 серпня 2005 року за №040501500007.

Супровідним листом №01.1-141702 від 24.06.2008 р. Сакська райдержадміністрація  направила на адресу відповідача проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, якою розмір орендної плати був встановлений на рівні трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю", а саме: 18 123,00 грн. на рік. Додаткова угода була отримана відповідачем 27.06.2008 р., про що свідчить копія відповідного поштового повідомлення.

Непідписання цієї додаткової угоди відповідачем та ненадання будь-якої відповіді на неї стали підставою для звернення до суду з цим позовом.

З цього приводу суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України «Про плату за землю» використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №309-УІ від 03.06.2008 р. частини четверта та п'ята статті 21 Закону України «Про оренду землі» були викладені у такій редакції:

"Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:

для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю";

для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині".

Згідно з пунктом 13 Договору розмір орендної плати переглядається один раз в три роки на вимогу однієї зі сторін у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку. Аналогічні положення закріплені у статті 30 Закону України «Про оренду землі».

Отже, сторонами на договірних засадах була обумовлена можливість зміни умов договору у випадку збільшення розміру ставок орендної плати.

Крім того, в Листі «Про Закон України «Про оренду землі» від 14.01.99 р. N 01-8/10 (з наступними змінами та доповненнями) Вищий арбітражний суд України зазначив, що підставами для порушення питання про зміну орендної плати згідно з частинами другою і третьою статті 21 Закону є, зокрема, для орендодавця: збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку, якщо умовами договору оренди не передбачено інше, тобто незмінність розміру орендної плати незалежно від збільшення розміру зазначеного податку. Розмір земельного податку визначається відповідно до Закону України "Про плату за землю".

Згідно з частиною 1 статті 8 Закону України «Про плату за землю» податок за земельні ділянки, надані для підприємств промисловості, транспорту, зв'язку та іншого призначення, за винятком земельних ділянок, зазначених у частині другій та третій цієї статті і частині другій статті 6 цього Закону, справляється з розрахунку 5 відсотків від грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.

За даними Сакської ОДПІ розмір грошової оцінки одиниці площі ріллі по АРК станом на 01.01.2008 р. складає 11507,10 грн. за 1 га. Отже, розмір річної орендної плати за земельну ділянку, що використовується відповідачем за договором №31 від 13.07.2005 р., складає 18 123,00 грн. (11507,10 грн. х 5% х 10,4995 га х 3).

Таким чином, зазначений позивачем в додатковій угоді збільшений розмір орендної плати розрахований правомірно, з дотриманням положень чинного законодавства України.

Відповідно до статті 1 Господарського процесуального кодексу України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

          Статтею 16 Цивільного кодексу України закріплено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Причому способом захисту цивільних прав та інтересів, може бути, у тому числі, зміна правовідношення.

З урахуванням цього, суд вважає, що позовні вимоги є обгрунтованими, а тому порушені права Сакської райдержадміністрації підлягають захисту шляхом спонукання відповідача укласти з Сакською райдержадміністрацією додаткову угоду до договору оренди землі №31 від 13.07.2005 р.

У той же час, стосовно вимоги позивача у разі ухилення відповідача від укладення угоди, вважати додаткову угоду укладеною у місячний термін з дня набрання чинності рішення суду, а у разі неукладення додаткової угоди у вказаний термін вважати її укладеною з моменту набрання чинності рішення суду, суд зазначає наступне. Так, пунктом 4 частини 1 статті 84 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що резолютивна частина має містити висновок про задоволення позову або про відмову в позові повністю чи частково по кожній з заявлених вимог. Висновок не може залежати від настання або ненастання якихось обставин (умовне рішення). Крім того, у п. 9 роз'яснення Вищого арбітражного суду України від 10.12.96 р. N 02-5/422 "Про судове рішення" зазначено, що резолютивна частина рішення ні за яких умов не повинна викладатись альтернативно (наприклад: стягнути з відповідача певну суму або в разі відсутності коштів на його рахунку - звернути стягнення на належне йому майно). У випадку, коли такі альтернативні вимоги містяться у позовній заяві, господарському суду необхідно визначити предмет позову і вирішувати спір у залежності від характеру зобов'язань відповідача. З урахуванням наведеного, з метою недопущення прийняття умовного рішення, вищевказана вимога позивача задоволенню не підлягає.

За таких обставин, позов підлягає частковому задоволенню.

 Судові витрати суд покладає на відповідача згідно з приписами статті 49 Господарського процесуального кодексу України.

 З урахуванням викладеного, керуючись ст.ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.          Позов задовольнити частково.

2.          Зобов'язати Мале підприємство «Вєктор» (96531, Сакський район, с. Сизівка, вул. Титова, 21, ідентифікаційний код 22326297) укласти з Сакською районною державною адміністрацією (96500, м. Саки, вул. Леніна, 15, ідентифікаційний код 04055541) додаткову угоду до договору оренди землі №31 від 13.07.2005 р., який був укладений між Сакською районної державною адміністрацією і МП «Вєктор», зареєстрований у Сакському відділі Кримської філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» при Державному комітеті України по земельних ресурсах 02.08.2005 р. №040301500007, щодо встановлення розміру орендної плати на рік у сумі 18 123,00 грн., в редакції позивача.

3.          В іншій частині в позові відмовити.

4.          Стягнути з Малого підприємства «Вєктор» (96531, Сакський район, с. Сизівка, вул. Титова, 21, ідентифікаційний код 22326297) в доход державного бюджету України (код платежу 22090206, одержувач – держбюджет м. Сімферополя, р/р 31115095700002 у банку одержувача Управління Держказначейства в АР Крим  м. Сімферополь, МФО 824026, одержувач: Держбюджет м. Сімферополя, ЗКПО 34740405) держмито  в сумі 85,00 грн.

5.          Стягнути з Малого підприємства «Вєктор» (96531, Сакський район, с. Сизівка, вул. Титова, 21, ідентифікаційний код 22326297) в доход Державного бюджету України (р/р 31218259700002, код платежу 22050000, в банку одержувача: Управління держказначейства в м. Сімферополі ГУ ДКУ в АРК, МФО 824026, одержувач: Держбюджет м. Сімферополя, ОКПО 34740405) 315,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

6.          Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Суддя Господарського суду

Автономної Республіки Крим                                        Дворний І.І.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення21.09.2009
Оприлюднено15.10.2009
Номер документу4989553
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3629-2009

Рішення від 21.09.2009

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Дворний І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні