Господарський суд волинської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
Реєстрація9/148-53
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"05" жовтня 2009 р. № 9/148-53.
за позовом Державної екологічної інспекції у Волинській області, м. Луцьк
до відповідача Велицької сільської ради, с. Велицьк Ковельського району
про стягнення 1 504,26 грн. шкоди, заподіяної державі порушенням природоохоронного законодавства
Суддя Соломка Л.І.
Представники :
від позивача: Турчинський Р.А. –представник, довіреність №3 від 26.08.2009 р.;
від відповідача: Стасюк Ю.В. –Велицький сільський голова, Стасюк В.Ю. –представник, довіреність №37 від 05.10.2009 р.
Права та обов'язки представникам сторін роз'яснені відповідно до ст. 22 ГПК України.
Відводу складу суду не заявлено.
Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу від представників сторін не поступило.
У судовому засіданні 05.10.2009 р. за згодою сторін відповідно до ст.85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частину рішення по справі.
Суть спору: Позивач - Державна екологічна інспекція у Волинській області звернулась до господарського суду з позовом та просить стягнути з Велицької сільської ради 1 504,26 грн. шкоди, заподіяної державі порушенням природоохоронного законодавства –засміченням земельної ділянки.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на акт перевірки вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища від 22.09.2008 р., згідно якого при перевірці виявлено, що відповідачем порушено п.п. з,и ст.21 Закону України «Про відходи», що призвело до утворення несанкціонованого стихійного звалища відходів, площею 328 квадратних метрів, об'ємом 5 кубічних метрів. За результатами перевірки до сільського голови Стасюка Ю.В. застосоване адміністративне стягнення згідно постанови від 22.09.2008 р. №001880. Засмічення земельної ділянки завдало шкоду навколишньому природному середовищу, розмір шкоди становить 1 504 грн. 26 коп., який визначений згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 149 від 04.04.2007 року, зареєстрованої в МЮ України за №422/13689 від 25.04.2007 р. (далі –Методика).
Відповідач у відзиву від 05.10.2009 р. та в судовому засіданні проти позову заперечував, посилаючись, що порушення вчинено невстановленими особами, чинним законодавством не передбачено, що місцеві ради несуть відповідальність за порушення природоохоронного законодавства на їх території, вчиненого невстановленими особами, а сільська рада не відноситься до установ, діяльність яких пов'язана з відходами, тому не зобовґязана відшкодовувати дану шкоду. Просить у позові відмовити.
Із досліджених матеріалів справи, пояснень представників сторін, господарський суд
в с т а н о в и в:
22.09.2008р. Державною екологічною інспекцією у Волинській області проведена перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства на території Велицької сільської ради.
Актом перевірки дотримання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища від 22.09.2008р. виявлено факт існування стихійного сміттєзвалища відходів, що знаходяться обабіч автодороги Велицьк-Мельниця площею 328 мІ, об'ємом 5 мі та винесено припис голові сільської ради про ліквідацію стихійного сміттєзвалища до 30.09.2008 р. (а.с.9).
28.11.2008 р. позивачем направлено відповідачу претензію за №1879/4 з вимогою про стягнення збитків в розмірі 1 504,26 грн., однак на дату розгляду справи збитки державі не відшкодовані, претензія залишена без відповіді.
Згідно розрахунку позивача, проведеного відповідно до Методики, розмір відшкодування шкоди внаслідок засмічення земельної ділянки, виявленого під час перевірки 22.09.2008р., становить 1 504 грн. 26 коп. (а.с.8).
За зазначене порушення природоохоронного законодавства Велицького сільського голову було притягнуто до адміністративної відповідальності на підставі постанови №001880 від 22.09.2008р. та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в сумі 255 грн. Дана постанова у судовому порядку не оскаржувалась та набрала законної сили.
У судовому засіданні сільський голова пояснив, що сільською радою прийняте рішення про відведення земельної ділянки під сміттєзвалище, однак не виготовлена технічна документація на цю земельну ділянку, об'єкт не введений у дію. Таким чином, сільською радою не вжито заходів до створення санкціонованого сміттєзвалища, що призвело до виникнення несанкціонованого сміттєзвалища та не вжито заходів до ліквідації останнього при виявленні актом перевірки Державної екологічної інспекції у Волинській області.
Згідно п. п. "а", "б" ч. 1 ст. 42 Закону України "Про відходи" правопорушеннями у сфері поводження з відходами є порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків, самовільне розміщення чи видалення відходів. Заборона несанкціонованого скидання і розміщення відходів, зокрема, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктах встановлена ст. 33 цього Закону.
Статтею 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.
Відповідно до цієї ж статті, а також ст. 43 Закону України "Про відходи" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища та законодавства про відходи, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Виходячи зі змісту ст. 1166 Цивільного кодексу України, підставою цивільно-правової (господарсько-правової) відповідальності за заподіяння шкоди, в тому числі внаслідок порушення законодавства про відходи та законодавства про охорону навколишнього природного середовища, є склад цивільного (господарського) правопорушення, яке включає в себе протиправну поведінку заподіювана шкоди, наявність негативних наслідків (шкоди), причинний зв'язок між протиправною поведінкою та наслідками, а також вину правопорушника.
Згідно ст. ст. 9, 12 Закону України "Про відходи" територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об'єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи),визначення режиму використання безхазяйних відходів покладається на місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, якщо інше не передбачено законом. При цьому, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування ведуть облік безхазяйних відходів і несуть відповідальність за комплексне використання таких відходів, додержання умов поводження з ними та запобігання негативному впливу їх на навколишнє природне середовище і здоров'я людей.
В силу вимог статті 21 цього ж Закону до обов'язків органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами віднесено здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території та забезпечення ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.
Статтею 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" також встановлено обов'язок суб'єктів права власності на відходи вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.
Частиною третьою ст. 22 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" визначено, що органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані утримувати надані в користування чи належні їм на праві власності земельні ділянки і території відповідно до вимог санітарних норм.
Статтями 30,40 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" передбачено, що самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів, в тому числі формування систем та вимог поводження з відходами, а також здійснення контролю у сфері поводження з відходами, здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.
Статтею 15 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного V середовища на своїй території і в межах своєї компетенції.
Проаналізувавши матеріали справи та наявні у ній докази, суд дійшов висновку про неналежне виконання відповідачем обов'язків, встановлених законодавством про відходи та про охорону навколишнього природного середовища, що призвело до засмічення земельної ділянки, розташованої на території Велицької сільської ради.
Надані позивачем докази та встановлені судом обставини справи в сукупності підтверджують відсутність належного контролю з боку відповідача у сфері поводження з відходами на території Велицької сільської ради, запобігання їх негативному впливу на навколишнє природне середовище і здоров'я людей та свідчать про невжиття відповідачем необхідних заходів, спрямованих на запобігання, зменшення обсягів утворення несанкціонованих звалищ відходів, їх ліквідації та відвернення негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини.
Враховуючи викладені обставини справи, суд дійшов висновку про те, що протиправна поведінка (в даному випадку - бездіяльність) Велицької сільської ради та її вина у виникненні на її території несанкціонованого сміттєзвалища твердих побутових відходів, поряд з іншими складовими елементами, що утворює склад правопорушення, встановленого законодавством про відходи та про охорону навколишнього природного середовища, підтверджується матеріалами справи та наявними у ній доказами.
Отже, вимога позивача підставна, стверджується матеріалами справи та підлягає до задоволення.
Заперечення відповідача спростовуються вищенаведеним.
Відповідно до статті 49 ГПК України з відповідача в доход державного бюджету необхідно стягнути державне мито в сумі 102 грн. 00 коп. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 236 грн. 00 коп.
Керуючись Законами України “Про відходи”, “Про охорону навколишнього природного середовища”, статтями 33, 34, 43, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задоволити повністю.
2.Стягнути з Велицької сільської ради (с. Велицьк Ковельського району) на користь держави 1 054,26 грн. шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства та зарахувати до спеціального фонду Велицької сільської ради на р/р 31515921700161, МФО 803014, код отримувача 21740379, код платежу 24062100.
3.Стягнути з Велицької сільської ради (с. Велицьк Ковельського району) в дохід Державного бюджету України державне мито в сумі 102 грн. 00 коп. (одержувач коштів УДК у м. Луцьку, банк одержувача ГУДКУ у Волинській області, МФО: 803014, р/р 31113095700002, код економічної класифікації доходів 22050000) та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 236 грн. 00 коп. (одержувач коштів УДК у м. Луцьку, банк одержувача ГУДКУ у Волинській області, МФО: 803014, р/р31217259710002, код економічної класифікації доходів 22050000).
Суддя Л.І. Соломка
Дата виготовлення повного
тексту рішення - 09.10.2009 року
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2009 |
Оприлюднено | 15.10.2009 |
Номер документу | 4990831 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Соломка Людмила Іванівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Соломка Людмила Іванівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Соломка Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні