номер провадження справи
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
27.08.2015 Справа № 10/41/09
за позовом Відкритого акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» (69035, м.Запоріжжя, вул. Сталеварів, 14)
про стягнення 21749,60 грн.
Заінтересована особа - Державна установа «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України» (69037, м.Запоріжжя, вул. Рекордна, 27)
Суддя Попова І.А.
Представники:
Позивача - ОСОБА_1, дов. № 346 від 15.06.2015 р.
Заінтересованої особи - ОСОБА_2, дов. № 25 від 27.08.2015 р.
Розглядається заява Відкритого акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» про заміну боржника його правонаступником.
В судовому засіданні, призначеному на 10.08.2015 р., оголошувалися перерви до 20.08.2015 р., 27.08.2015 р.
В обґрунтування заяви ВАТ «Запоріжжяобленерго» зазначає: рішенням господарського суду Запорізької області від 13.02.2009 р. по справі № 10/41/09 з Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя Міністерства охорони здоров'я України на користь ВАТ «Запоріжжяобленерго» стягнуто 21749 грн. 60 коп. основного боргу, 217 грн. 50 коп. державного мита та 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. 02 березня 2009 р. на виконання судового рішення видано наказ, який пред'явлено до виконання органу державної виконавчої служби. Станом на 20.07.2015 р. зазначене рішення суду не виконано боржником самостійно та не виконано в примусовому порядку органом ДВС через відсутність майна, що належить боржнику. Згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 21.09.2012 р. №176-0, ліквідовані державні заклади, установи та організації, що належать до сфери управління Міністерства охорони здоров'я України. Підпунктом 3.8 пункту 3 зазначеного наказу на голів ліквідаційних комісій покладено обов'язок забезпечити здійснення заходів щодо передачі основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, заборгованостей та документів від юридичних осіб, які ліквідуються, до Держсанепідслужби України в особі її відповідних державних установ, що належать до сфери управління Держсанепідслужби України або територіальних органів у порядку, встановленому законодавством України, за актом прийому-передачі. На виконання наказу Міністерства охорони здоров'я України від 22.01.2013 р. № 47 «Про передачу майна до сфери управління Держсанепідслужби України», 06.02.2013 р. ліквідаційною комісією Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» Міністерства охорони здоров'я України, код ЄДРПОУ 05498401, складено акт фіксування кредиторської заборгованості станом на 01.01.2013 р. (за формою згідно із додатком 2 до наказу МОЗ від 22.01.2013 р. № 47). Відповідно до цього акту кредиторська заборгованість Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» Міністерства охорони здоров'я України становить 1531082 грн. 93 коп. на користь ВАТ «Запоріжжяобленерго». 13 березня 2013 р. господарський суд Запорізької області рішенням по справі №908/453/13-г зобов'язав ліквідаційну комісію Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція МОЗ України» включити кредиторські вимоги ВАТ «Запоріжжяобленерго» у сумі 1531082 грн. 93 коп. (у тому числі заборгованість, що стягнута рішенням суду по справі № 10/41/09) до проміжного балансу та до акту приймання-передачі на баланс Державної установи «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України». Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців станом на 08.06.2015 р. внесено запис про припинення юридичної особи - Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» Міністерства охорони здоров'я України, код 05498401. В силу ч. 2 ст. 33 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридична особа вважається такою, що припинилася. Процесуальне правонаступництва в розмінні ст.. 25 ГПК України допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення За таких обставин, у зв'язку припиненням Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» Міністерства охорони здоров'я України як юридичної особи внаслідок ліквідації та виникненням у Державної установи «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України» зобов'язання щодо погашення заборгованості, саме ця юридична особа є правонаступником первісного боржника. Заявник просить замінити первісного боржника у справі № 10/41/09 на його правонаступника - Державну установу «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України».
Державна установа «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України» заяву про заміну боржника вважає необґрунтованою, безпідставною, та такою, що не підлягає задоволенню. У відзиві на заяву вказує, що у відповідності до ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення. Аналогічні приписи містять частини 1, 3, 5, 7 ст. 59 Господарського кодексу України. Відповідно до п. 1 ст. 59 ГК України на виконання наказу Міністерства охорони здоров'я України (засновник заклад) від 21.09.2012 р. № 176-0 «Про ліквідацію бюджетних закладів, установ і організацій, що належить до сфери управління Міністерства охорони здоров'я України» ліквідовано Державний заклад «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» Міністерства охорони здоров'я України, про що свідчить запис в Єдиному державному реєстрі про державну реєстрацію припинення юридичної особи 08.06.2015 р. (номер запису 11031110007017762, стан суб'єкта: припинено). Наказом Державної санітарно-епідеміологічної служби України від 28.11.2012 р. № 136 утворена Державна установа «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України», про що в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи 03.12.2012 р. внесено запис № 1103102000033454. Державна установа «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України» не є правонаступником Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» Міністерства охорони здоров'я України, про що свідчить статут лабораторного центру. Стягувач безпідставно стверджує, що на балансі лабораторного центру обліковується заборгованість Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» МОЗ України, про що свідчить довідка установи від 20.08.2015 р. № 1893 та наданий суду оригінал ОСОБА_2 приймання-передачі від Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» Міністерства охорони здоров'я України до Державної установи «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України» від 02.01.2013 р., згідно яких на балансі установи в органах казначейства не обліковується кредиторська заборгованість вказаного закладу. Стягувач не надав жодних доказів переходу процесуальних прав і обов'язків Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» до Державної установи «Запорізький обласний1 лабораторний центр Держсанепідслужби України». Посилання заявника на те, що на Державну установу «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України» покладено обов'язок погашення заборгованості Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція» на підставі МОЗ України від 21.09.2012 р. № 176-0, наказу МОЗ України № 47 від 22.01.2013 р. та постанови КМУ від 11.09.2013 р. № 681 «Про деякі питання діяльності Міністерства охорони здоров'я та Державної санітарно-епідеміологічної служби, а тому Державна установа «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України» є правонаступником первісного боржника, безпідставні, оскільки в вище перелічених наказах та постанові на зазначено саме про правонаступництво зазначених установ, а лише покладено обов'язок Державної установи здійснити погашення кредиторської заборгованості відповідача перед позивачем та відкрито рахунки для погашення боргу, що за своєю правовою природою не є правонаступництвом.
Розглянувши заяву про зміну боржника його правонаступником, суд вважає її такою, що підлягає задоволенню з наступних підстав:
Рішенням господарського суду Запорізької області від 13.02.2009 р. по справі №10/41/09 з Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» Міністерства охорони здоров'я України на користь ВАТ «Запоріжжяобленерго» стягнуто 21749 грн. 60 коп. основного боргу, 217 грн. 50 коп. державного мита та 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. На виконання вказаного рішення 02.03.2009 р. видано відповідний наказ.
Відповідно до ст. 25 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення діяльності суб'єкта господарювання шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов'язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, господарський суд залучає до участі у справі правонаступника відповідної сторони або третьої особи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов'язкові для нього так само, як вони були обов'язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову заміни сторони чи третьої особи її правонаступником господарський суд виносить ухвалу.
Згідно ст. 1 Закону України «Про виконавче провадження» виконавче провадження є завершальною стадією судового провадження. Заміна сторони у стадіях судового процесу, однією з яких є виконання судового рішення, відбувається у порядку, визначеному ст.25 ГПК України та ст. 8 Закону України В«Про виконавче провадженняВ» .
Процесуальне правонаступництво є способом реалізації юридичною особою своєї цивільної правоздатності, зокрема щодо захисту своїх прав та інтересів у суді.
Стаття 25 ГПК України передбачає три підстави процесуального правонаступництва , зокрема для юридичних осіб:
1) припинення діяльності суб'єкта господарювання шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) (глава 7 ЦК України);
2) заміни кредитора чи боржника в зобов'язанні (глава 47 ЦК України);
3) в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір (глава 50 ЦК України).
Суд зазначає, що процесуальне правонаступництво не є тотожнім правонаступництву, передбаченому ст.. 104 ЦК України, тому є хибними посилання Державної установи «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України» на відповідні норми законодавства.
Відповідно до ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.
Згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 21.09.2012 р. № 176-0, ліквідовані державні заклади, установи та організації, що належать до сфери управління Міністерства охорони здоров'я України, в тому числі Державний заклад «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» Міністерства охорони здоров'я. Вказані заклади ліквідовані без правонаступників.
Наказом Державної санітарно-епідеміологічної служби України від 28.11.2012 р. №136 утворена Державна установа «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України».
Відповідно до наказу Міністерства охорони здоров'я України від 21.09.2012 року № 176-0, голова ліквідаційної комісії державного закладу, установи чи організації, що належать до сфери управління Міністерства охорони здоров'я, зобов'язаний здійснити заходи щодо передачі основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, транспорту, заборгованостей та документів Ленінської СЕС на баланс Головного Управління Держсанепідслужби у Запорізькій області відповідно до затвердженого акту прийому-передачі.
Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 18.01.2013 №7-о до підпункту 3.8 пункту 3 наказу Міністерства охорони здоров'я України від 21.09.2012 №176-0 внесено зміни: голови ліквідаційних комісій зобов'язані забезпечити здійснення заходів щодо передачі основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, заборгованостей та документів від юридичних осіб, які ліквідуються, до Держсанепідслужби України в особі її відповідних державних установ, що належать до сфери управління Держсанепідслужби України або територіальних органів, у порядку встановленому законодавством України, за актом приймання-передачі.
За загальним правилом зобов'язання припиняється ліквідацією юридичної особи. Статтею 609 ЦК України передбачений виняток, а саме: крім випадків, коли законом або іншими нормативно-правовими актами виконання зобов'язання ліквідованої юридичної особи покладається на іншу юридичну особу.
Таким чином, у даному випадку, прийнявши рішення про ліквідацію Державного закладу «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» Міністерства охорони здоров'я уповноважений орган поклав виконання зобов'язання ліквідованої особи на іншу юридичну особу.
Цей факт також встановлено рішенням господарського суду Запорізької області у справі № 908/453/13-г від 13.03.2013 р., яким визнано ВАТ В«ЗапоріжжяобленергоВ» кредитором Державного закладу В«Ленінська районна санітарно - епідеміологічна станція Міністерства охорони здоров'я УкраїниВ» із вимогами у сумі 1531082,93 грн. та зобов'язано ліквідаційну комісію Державного закладу В«Ленінська районна санітарно - епідеміологічна станція Міністерства охорони здоров'я УкраїниВ» включити кредиторські вимоги Відкритого акціонерного товариства В«ЗапоріжжяобленергоВ» у сумі 1531082,93 грн. до проміжного ліквідаційного балансу та до акту приймання-передачі на баланс Державної установи В«Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідемслужби УкраїниВ» (в тому числі суму заборгованості, стягнену за рішенням у даній справі).
Таким чином, процесуальне правонаступництво у встановлених судом правовідносинах має відбутися відповідно до ст.. 25 ГПК України внаслідок прямої вказівки про це відповідного нормативно-правового акту.
За наведених обставин, суд вважає за можливе замінити Державний заклад «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» Міністерства охорони здоров'я України його правонаступником у встановлених судом правовідносинах та вважати відповідачем по справі (боржником) Державну установу «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України» в зв'язку з покладанням на цю юридичну особу виконання зобов'язань ліквідованої юридичної особи.
Оскільки судом встановлено, що в даних встановлених судом правовідносинах відбулася заміна сторони у зобов'язанні, щодо якого виник спір, заява про заміну боржника (процесуальне правонаступництво) задовольняється.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 25, 86 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Заяву ВАТ «Запоріжжяобленерго» про заміну боржника по справі № 10/41/09 задовольнити.
Здійснити процесуальне правонаступництво.
Замінити Державний заклад «Ленінська районна санітарно-епідеміологічна станція м. Запоріжжя» Міністерства охорони здоров'я України його правонаступником та вважати відповідачем у справі № 10/41/09 (боржником у виконавчому провадженні) Державну установу «Запорізький обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України» (69037, м.Запоріжжя, вул. Рекордна, 27, ЄДРПОУ 38461727).
Суддя І.А. Попова
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 27.08.2015 |
Оприлюднено | 15.09.2015 |
Номер документу | 49961303 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Попова І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні