Рішення
від 11.09.2015 по справі 927/935/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд Чернігівської області

Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua

========================================================================================================================================================================

Іменем України

Р І Ш Е Н Н Я

“ 07 вересня 2015 року Справа №927/935/15

За ПОЗОВОМ: Прокурора Чернігівського району

вул. Коцюбинського, 57, м. Чернігів, 14000 в інтересах держави в особі:

ПОЗИВАЧА-1: Левковицької сільської ради Чернігівського району

вул. Першотравнева, 7, с. Левковичі, Чернігівський район, Чернігівська область, 15550

ПОЗИВАЧА-2: Чернігівської районної державної адміністрації

вул. Шевченка,48, м. Чернігів, 14027

ТРЕТЯ ОСОБА, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Позивачів: Державна інспекція сільського господарства в Чернігівській області

вул. Коцюбинського 41А, м. Чернігів, 14000

До ВІДПОВІДАЧА: Фермерського господарства "КВЮС-АГРО"

вул. Першотравнева, 7, с. Левковичі, Чернігівський район, Чернігівська область, 15550

Про відшкодування шкоди 55060,71 грн.

Суддя І.В. Кушнір

ПРЕДСТАВНИКИ СТОРІН:

Від Позивача-1: Доброговська Н.І. – сільський голова, посвідчення №20 від 09.11.2010.

Від Позивача-2: Ткач О.В. – головний, спеціаліст довіреність №02-15/800 від 06.05.2015.

Від Відповідача: не з'явився.

Від Третьої особи: не з'явився.

У судовому засіданні прийняла участь старший прокурор прокуратури Чернігівського району Наливайко Т.І., службове посвідчення № 027855 від 29.07.2014.

          

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором Чернігівського району в інтересах держави в особі Левковицької сільської ради та Чернігівської районної державної адміністрації заявлено позов до Фермерського господарства "КВЮС-АГРО" про відшкодування шкоди завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки в розмірі 55060,71 грн.                     

          Ухвалою суду від 08.07.2015 в якості Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Позивачів залучено Державну інспекцію сільського господарства в Чернігівській області.

Позовні вимоги обґрунтовані самовільним зайняттям та використанням Фермерським господарством "КВЮС-АГРО" земельних ділянок без правовстановлюючих документів в порушення вимог ст.125 Земельного Кодексу України.

          Прокурор та представники Позивачів підтримали позовні вимоги.

Представник Третьої особи у судові засідання 20.08.2015, 01.09.2015, 07.09.2015 не з'явився, до початку судового засідання 01.09.2015 через канцелярію суду представником Третьої особи були подані письмові пояснення, в яких зазначено, що Державна інспекція сільського господарства в Чернігівській області підтримує позовні вимоги Прокурора та вважає їх обґрунтованими, а також такими, що відповідають дійсності.

У судовому засіданні 01.09.2015 представник Відповідача надав заперечення на позовну заяву, в яких, зокрема, зазначено, що на думку Відповідача, суду не надані документальні докази спричинення ФГ “КВЮС-АГРО” реальної шкоди земельним ділянкам, які розташовані на території Левковицької сільської ради Чернігівського району Чернігівської області. Головним спеціалістом-державним інспектором відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Бенедицькою В.І. відносно голови ФГ “КВЮС-АГРО” Яковенко С.М. були складені протоколи про адміністративні правопорушення № 000089 від 26.06.2014 та №000090 від 26.06.2014, за ознаками правопорушень, передбачених ст.125,ст.126 Земельного Кодексу України. 26 червня 2014 року вищезазначеним головним спеціалістом Бенедицькою В.І. були винесені постанови про закриття адміністративних справ відносно голови ФГ “КВЮС-АГРО” Яковенко С.М. у зв'язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення. Листом Державного комітету України земельних ресурсів № 14-17-4/12991 від 11.11.2008 “Щодо застосування терміна “самовільне зайняття земельної ділянки” роз'яснено, що використання земельної ділянки на підставі будь-яких інших рішень, крім як рішення компетентного органу про надання ділянки в користування або у власність (наприклад рішення про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки), слід визначати як самовільне зайняття земельної ділянки. Позивачем зазначено, що розпорядженням Чернігівської РДА №226 від 10.05.2011 та № 731 від 02.11.2012 ФГ “КВЮС-АГРО” в особі голови господарства Яковенку С.М. надано дозвіл на розробку проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення в оренду на території Левковицької сільської ради Чернігівського району Чернігівської області.

Виходячи із вищезазначеного Відповідач вважає, що використання землі державної та комунальної власності без укладеного договору оренди землі, але після прийняття рішення органу влади про надання землі в оренду хоча і буде порушенням земельного законодавства, однак не може розглядатися як самовільне зайняття.

У судове засідання 07.09.2015 представник Відповідача не з'явився, про поважність причин нез'явлення Відповідача у судове засідання суд не повідомлено.

          Враховуючи, що про судове засідання, призначене на 07.09.2015 Відповідач був повідомлений належним чином, проте не скористався своїм правом брати участь у судових засіданнях, заяв та клопотань суду не надав, а також враховуючи надання останнім заперечень на позовну заяву у судовому засіданні 01.09.2015, суд приходить висновку про розгляд справи за наявними матеріалами та без участі представника Відповідача.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, заслухавши пояснення Прокурора, представників сторін, суд,

В С Т А Н О В И В:

Розпорядженням Чернігівської районної державної адміністрації Чернігівської області №731 від 02.11.2012 „Про надання дозволу на оформлення технічної документації із землеустрою щодо складання документу, що посвідчує право оренди на земельні ділянки” вирішено надати Фермерському господарству "КВЮС-АГРО" на оформлення технічної документації із землеустрою щодо складання документу, що посвідчує право оренди на земельні ділянки загальною площею 143,48 га ріллі, за рахунок невитребуваних земельних ділянок (паїв) колишнього КСГП ім. Комка строком на 10 років, але не більше, ніж на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Левковицької сільської ради, з них в розрізі наступних порядкових номерів та площ не витребуваних земельних ділянок (паїв): №438 – 2,17 га, №441 – 3,57 га, №430 – 3,78 га, №443 – 3,97 га, №444 – 3,97 га, №445 – 3,97 га, №446 – 3,97 га, №447 – 3,97 га, №448 – 3,97 га, №449 – 3,97 га, №450 – 3,97 га, №451 – 3,97 га, №452 – 3,97 га, №453– 3,97 га, №454 – 3,97 га, №455 – 3,97 га, №456 – 2,86 га, №457 – 2,66 га, №491 – 3,97 га, №492 – 3,97 га, №493 – 4,42 га, №496 – 3,97 га, №497 – 3,97 га, №498 – 3,97 га, №499 – 3,97 га, №500 – 3,97 га, №501 – 3,55 га, №502 – 3,15 га, №503 – 3,54 га, №504 – 3,06 га, №505 – 3,05 га, №507 – 2,95 га, №508 – 3,25 га, №509 – 3,83 га, №510 – 4,12 га, №517 – 3,40 га, №528 – 2,99 га, №569 – 4,09 га, №594 – 3,64 га.

21.05.2014 Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області направлено на адресу Відповідача лист за №04.02-06/592 з повідомленням про проведення планової перевірки з питань дотримання вимог земельного законодавства у строк з 02 червня до 20 червня 2014 року, який отримано Відповідачем 22.05.2014, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, копія якого міститься в матеріалах справи.

29.05.2014 Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області видано наказ №465 про проведення планової перевірки ФГ "КВЮС-АГРО" з терміном проведення з 02 по 20 червня 2014 року та видано направлення на проведення планової перевірки від 29.05.2014 року № 440 заступнику начальника управління, начальнику відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства управління контролю за використанням та охороною земель – старшому державному інспектору сільського господарства в Чернігівській області Дерев'янко І.М., головному спеціалісту відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства управління контролю за використанням та охороною земель – державному інспектору сільського господарства в Чернігівській області Бенедицькій В.І. та заступнику начальника відділу технічного нагляду управління технічного нагляду, охорони праці та пожежної безпеки – старшому державному інспектору сільського господарства в Чернігівській області – Овдак М.В.

16.06.2014-20.06.2014 вищевказаними посадовими особами Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області за участю старшого оперуповноваженого в ОВС УДСБЕЗ УМВС України в Чернігівській області Кирієнко Ю.І., в присутності голови Фермерського господарства "КВЮС-АГРО" Яковенко С.М. проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства при здійсненні господарської діяльності в частині використання земель сільськогосподарського призначення на території Чернігівського району Чернігівської області, про що 20.06.2014 складено акт перевірки (уніфікована форма акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства) №163.

В ході перевірки вищевказаними посадовими особами Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області за участю старшого оперуповноваженого в ОВС УДСБЕЗ УМВС України в Чернігівській області Кирієнко Ю.І., в присутності голови Фермерського господарства "КВЮС-АГРО" Яковенко С.М. також проведено обстеження земельних ділянок, які розташовані на території Левковицької сільської ради, за результатами яких складені відповідні акти обстеження.

Як вбачається з акту обстеження земельної ділянки №56 від 16.06.2014, загальна площа земельної ділянки становить 54,9856 га.

Форма власності – державна.

Категорія земель – землі сільськогосподарського призначення.

Цільове призначення земель – для вирощування сільськогосподарських культур.

На момент обстеження земельної ділянки відсутні документи, що посвідчують державну реєстрацію права власності чи права постійного користування або права оренди земельної ділянки.

В результаті обстеження встановлено, що Фермерське господарство "КВЮС-АГРО" в особі голови господарства Яковенко С.М. на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує 16 не витребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 54,9856 га, а саме: №438 – площею 1,7324 га, №441 – площею 2,4287 га, №430 – площею 3,3941 га, №443 – площею 3,9650 га, №444 – площею 3,9142 га, №445 – площею 3,8449 га, №446 – площею 3,6700 га, №447 – площею 3,3200 га, №448 – площею 3,8982 га, №449 – площею 3,5332 га, №450 – площею 3,9168 га, №451 – площею 3,9475 га, №452 – площею 3,9178 га, №453 – площею 3,9700 га, №454 – площею 2,8161 га, №455 – площею 2,7167 га (місце розташування Додаток №1, №1а) для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Як зазначено в акті, Фермерським господарством "КВЮС-АГРО" в особі голови господарства Яковенка С.М. самовільно зайнято 16 не витребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 54,9856 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Як вбачається з акту обстеження земельної ділянки №57 від 16.06.2014, загальна площа земельної ділянки становить 19,5612 га.

Форма власності – державна.

Категорія земель – землі сільськогосподарського призначення.

Цільове призначення земель – для вирощування сільськогосподарських культур.

На момент обстеження земельної ділянки відсутні документи, що посвідчують державну реєстрацію права власності чи права постійного користування або права оренди земельної ділянки.

В результаті обстеження встановлено, що Фермерське господарство "КВЮС-АГРО" в особі голови господарства Яковенко С.М. на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує 7 не витребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 54,9856 га, а саме: №501 – площею 2,6174 га, №502 – площею 2,5418 га, №503 – площею 2,1008 га, №504 – площею 3,0571 га, №505 – площею 3,0486 га, №507 – площею 2,9464 га, №508 – площею 3,2491 га (місце розташування Додаток №2, №2а) для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Як зазначено в акті, Фермерським господарством "КВЮС-АГРО" в особі голови господарства Яковенка С.М. самовільно зайнято 7 не витребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 19,5612 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Копії вищенаведених актів обстеження отримав голова Фермерського господарства "КВЮС-АГРО" Яковенко С.М., що підтверджується наявністю підпису останнього на примірниках актів.

У акті перевірки (уніфікована форма акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства) №163 від 20.06.2014 зазначено таке:

Згідно даних управління Держземагентства у Чернігівському районі за ФГ "КВЮС-АГРО" по статистичній звітності форми 6-зем обліковуються 550,9344 га земель сільськогосподарського призначення (рілля), які розташовані на території Левковицької сільської ради Чернігівського району та 58,6449 га земель сільськогосподарського призначення (рілля), які розташовані на території Михайло-Коцюбинської селищної ради. Крім того, відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №22859451 від 11.06.2014 року ФГ "КВЮС-АГРО", в особі голови господарства Яковенка С.М. укладено договори оренди з власниками земельних ділянок по Левковицькій сільській раді загальною площею 125,2195 га, по Михайло-Коцюбинській селищній раді – загальною площею 58,6449 га.

На час проведення перевірки на місцевості встановлено, що Фермерське господарство "КВЮС-АГРО" в особі голови господарства Яковенка С.М. на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує 16 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 54,9856 га, а саме: пай №438 – площею 1,7324 га, пай №441 – площею 2,4287 га, пай №430 – площею 3,3941 га, пай №443 – площею 3,9650 га, пай №444 – площею 3,9142 га, пай № 445 – площею 3,8449 га, пай №446 – площею 3,6700 га, пай №447 – площею 3,3200 га, пай №448 – площею 3,8982 га, пай №449 – площею 3,5332 га, пай №450 – площею 3,9168 га, пай №451 – площею 3,9475 га, пай № 452 – площею 3,9178 га, пай №453 – площею 3,9700 га, пай №454 – площею 2,8161 га, пай №455 – площею 2,7167 га (місце розташування Додаток №1, №1а) для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою) без оформлення правовстановлюючих документів на землю.

Крім того, Фермерське господарство "КВЮС-АГРО" на території Левковицької сільської ради Чернігівського району використовує 7 невитребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 19,5612 га, а саме: пай №501 – площею 2,6174 га, пай №502 – площею 2,5418 га, пай №503 – площею 2,1008 га, пай №504 – площею 3,0571 га, пай №505 – площею 3,0486 га, пай № 507 – площею 2,9464 га, пай №508 – площею 3,2491 га (місце розташування Додаток №2, №2а) для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно соняшником) без оформлення правовстановлюючих документів на землю.

Інші, встановлені актом порушення не є предметом розгляду даної справи.

В акті перевірки зазначено, що згідно ст. 1 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель” будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними - є самовільним зайняттям земельної ділянки.

Враховуючи вищенаведене, Фермерським господарством "КВЮС-АГРО" в особі голови господарства Яковенка С. М. на території Левковицької сільської ради Чернігівського району самовільно зайнято, зокрема, 23 не витребуваних земельних часток (паїв) загальною площею 74,5468 га, що є порушенням вимог ст. 125, ст. 126 Земельного кодексу України.

В акті перевірки зазначено, що частиною 4 ст.22 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва повинні використовуватися відповідно до розроблених та затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь і передбачають заходи з охорони земель.

На час проведення перевірки фермерське господарство "КВЮС-АГРО" на території Левковицької сільської ради та Михайло-Коцюбинської селищної ради Чернігівського району використовує земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 1099,27га без розробленого та відповідно не затвердженого проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь, що є порушенням вимог частини 4 ст. 22 Земельного кодексу України.

Примірник акту отримав голова Фермерського господарства "КВЮС-АГРО" Яковенко С.М., про що свідчить його підпис. При цьому, Яковенко С.М. в акті зазначив, що дані порушення виникли не з його вини, про причині зміни в законодавстві, які сталися наприкінці 2013 року та довготривалого виготовлення технічної документації та можливості її реєстрації в реєстраційній службі Чернігівського районного управління юстиції Чернігівської області.

До актів обстеження земельних ділянок та акту перевірки складено план-схеми земельних ділянок.

Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області голові Фермерського господарства "КВЮС-АГРО" Яковенко С.М. видано приписи за Реєстраційними №000200 від 20.06.2014 року, №000201 від 20.06.2014 року та №000218 від 20.06.2014 року, якими приписано у 30-ти денний термін з дня отримання припису усунути виявлені порушення вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок на території Левковицької сільської ради Чернігівського району.

Приписи отримав особисто голова Фермерського господарства "КВЮС-АГРО" Яковенко С.М. 26.06.2014 року, про що свідчить наявність його підписів на вищевказаних приписах.

Головним спеціалістом-державним інспектором відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Бенедицькою В.І. складено відносно Яковенка С.М. – голови Фермерського господарства "КВЮС-АГРО" протоколи про адміністративне правопорушення №000089 від 26.06.2014 року та №000090 від 26.06.2014 року.

Згідно запису у вищевказаних протоколах про адміністративне правопорушення Яковенко С.М. – голова Фермерського господарства "КВЮС-АГРО" на розгляді справи про адміністративне правопорушення був присутній особисто.

Головним спеціалістом-державним інспектором відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Бенедицькою В.І. винесено постанови про закриття справи №000082 від 26.06.2014 року та №000083 від 26.06.2014 року, згідно яких під час розгляду справ були встановлені такі обставини, що підпадають під дію пункту 1 статті 247 Кодексу України про адміністративні правопорушення: відсутність події і складу адміністративного правопорушення. При розгляді справ зроблено висновок, що в порушеннях є ознаки злочинів, відповідальність за які передбачена частинами 1, 2 статті 197-1 Кримінального кодексу України, в зв'язку з чим справи про адміністративні правопорушення постановлено закрити, а матеріали справи постановлено передати до УДСБЕЗ УМВС України в Чернігівській області.

Копії даних постанов отримав особисто Яковенко С.М. 26.06.2014 року, про що свідчать підписи останнього на примірниках постанов.

Головним спеціалістом-державним інспектором відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Бенедицькою В.І. згідно Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007р., складено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок – не витребувані земельні частки (паї) ФГ "КВЮС-АГРО" (за межами населеного пункту), загальною площею 74,5468 га, місце розташування земельної ділянки - на території Левковицької сільської ради Чернігівського району, функціональне використання земельної ділянки згідно із земельно-кадастровою документацією – землі Левковицької сільської ради, категорія земель за основним цільовим призначенням – землі сільськогосподарського призначення, форма власності на землю – не витребувані земельні частки (паї), згідно якого розмір заподіяної шкоди становить 55060,71 грн.

Примірник розрахунку отримав голова Фермерського господарства "КВЮС-АГРО" Яковенко С.М. 26.06.2014 року, що підтверджується наявністю його підпису.

28 липня 2014 року Чернігівським окружним адміністративним судом винесено постанову у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства "КВЮС-АГРО" до Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області про визнання дій посадових осіб Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області щодо порядку отримання інформації про місце розташування та площі земельних ділянок – протиправними; визнання протиправними та скасування приписів Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області щодо усунення порушень законодавства у земельній сфері №000200 від 20.06.2014 року, припису №000201 від 20.06.2014 року, припису №000218 від 20.06.2014 року - незаконними, якою в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.11.2014 року апеляційну скаргу Фермерського господарства "КВЮС-АГРО" залишено без задоволення, а постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 липня 2014 року залишено без змін.

Враховуючи порушення, встановлені плановою перевіркою дотримання вимог земельного законодавства при здійсненні господарської діяльності в частині використання земель сільськогосподарського призначення Фермерським господарством "КВЮС-АГРО" проведеною посадовими особами Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області, а також, що шкода, заподіяна внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок в розмірі 55060,71 грн. Відповідачем не відшкодована, Прокурор звернувся до суду з відповідним позовом про стягнення вказаної суми шкоди.

Досліджуючи позовні вимоги та заперечення на них суд відмічає наступне.

Відповідно ч.ч.1,2, п.„б”, п.п.„б, ґ ” ч.3 ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом відшкодування заподіяних збитків.

Згідно ст.157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

З викладених норм чітко вбачається, що право на відшкодування збитків у земельних правовідносинах мають лише власник земельної ділянки або землекористувач.

Відповідно до ч.3 ст.78 Земельного кодексу України:

«Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.»

Згідно зі ст.80 даного Кодексу:

«Суб'єктами права власності на землю є:

а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;

б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;

в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.»

Відповідно до ч.1 ст.92 зазначеного Кодексу:

«Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.»

Згідно з ч.1 ст.93 вказаного Кодексу:

«Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.»

Відповідно до п.1 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 р. N 963

«Ця Методика спрямована на визначення розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним та фізичним особам, на всіх категоріях земель внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (далі - розмір шкоди).»

Таким чином, для правильного вирішення спору першочерговим є з'ясування форми власності спірних земельних ділянок, відповідно їх дійсного власника або можливого користувача, тобто тих осіб, яким реально заподіяні збитки в даному випадку, та, як наслідок, обґрунтованості визначення Прокурором Позивачів.

В якості Позивачів Прокурором визначено Левковицьку сільську раду Чернігівського району та Чернігівську районну державну адміністрацію.

Чернігівську районну державну адміністрацію Прокурором обрано в якості Позивача, оскільки згідно зі ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.

В свою чергу, Левковицьку сільську раду Чернігівського району Прокурором обрано в якості Позивача, оскільки на думку Прокурора саме на користь місцевого бюджету цієї сільської ради має бути стягнуто завдану шкоду.

При цьому, в якості єдиного нормативно-правового акту, який передбачає стягнення саме шкоди за самовільне зайняття земельних ділянок саме до бюджету, на вимогу суду було здійснено посилання на Класифікацію доходів бюджету, затверджену наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 за N11, яка за кодом « 24062200» передбачає кошти за шкоду, що заподіяна на земельних ділянках державної та комунальної власності, які не надані у користування та не передані у власність, внаслідок їх самовільного зайняття.

Тобто в даному випадку чітко визначено, що до доходів бюджету відносять кошти за шкоду, що заподіяна самовільним зайняттям саме на земельних ділянках державної та комунальної власності.

Враховуючи,

·          що вищенаведена ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" передбачає право райдержадміністрацій розпоряджатися нерозподіленими (невитребуваними) земельними ділянками, проте, не передбачає, хто є їх власником або користувачем;

·          в акті перевірки та актах обстеження перевіряючими не вказано, на підставі чого всі перелічені в цих документах земельні ділянки віднесені саме до державної форми власності;

·          при цьому, в розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, представник держсільгоспінспекції у графі «форма власності на землю» зазначив «не витребувані земельні частки (паї)», тобто чітко не вказав ні форму власності цих земельних ділянок, ні їх власника або користувача;

·          відповідно до листа Управління Держземагентства у Чернігівському районі Чернігівської області від 06.02.2015 №9-28-0.3-795/1/2-15, копія якого міститься в матеріалах справи, на земельні ділянки паї на території Левковицької сільської ради за №№ 438, 441, 430, 443, 444, 445, 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455, 501, 502, 503, 504, 505, 507, 508 не реалізовано право, власниками сертифікатів на земельні ділянки паї, дані земельні ділянки являються не витребуваними паями,

ухвалою суду від 01.09.2015 Прокурора, Позивачів та Третю особу було зобов'язано надати нормативно-правове обґрунтування з наданням відповідних доказів:

·          до якої форми власності (державна, комунальна, колективна, приватна) юридично належали, а також, за якою формою власності та за якою юридичною або фізичною особою фактично було зареєстровано спірні земельні ділянки в державному земельному кадастрі (згідно державної реєстрації) станом на дату проведення перевірки.

Письмові пояснення з цього приводу надав лише Прокурор, в яких вірно зазначив наступне.

          Згідно з ч.ч.1,3,4 ст.122 Земельного кодексу України:

« 1. Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

3. Районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:

а) ведення водного господарства;

б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;

в) індивідуального дачного будівництва.

4. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.»

Таким чином, оскільки спірні земельні ділянки сільськогосподарського призначення не витребувані земельні частки (паї) знаходяться на території Левковицької сільської ради за межами населеного пункту, розпорядником спірних земельних ділянок не є центральний орган виконавчої влади з питань земельних відносин, а також його територіальні органи, а є Чернігівська районна державна адміністрація, то Прокурор дійшов вірного та обґрунтованого висновку, що не можна вважати, що такі земельні ділянки віднесено до державної та комунальної форми власності.

Даний висновок Прокурора також підтверджується:

·          преамбулою Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", згідно якої цей Закон визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками;

·          ч.1 ст.4 даного Закону, згідно якої особам, які мають право на виділення їм у натурі (на місцевості) двох чи більше земельних часток (паїв) із земель, що перебувають у користуванні одного сільськогосподарського підприємства, земельні ділянки за їх бажанням виділяються єдиним масивом;

·          ч.1 ст.7 даного Закону, згідно якої проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляється суб'єктами господарювання, які мають у своєму складі сертифікованих інженерів-землевпорядників, погоджується відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією і затверджується на зборах більшістю власників земельних часток (паїв) у межах земель, що перебувають у користуванні одного сільськогосподарського підприємства, та оформляється відповідним протоколом;

·          ч.2 ст.12 даного Закону, згідно якої власнику однієї чи більше земельної частки (паю) в межах земель, що перебувають у користуванні одного сільськогосподарського підприємства, видається один державний акт на право власності на земельну ділянку.

Прокурор також посилається на норми ст.69 Бюджетного кодексу України, відповідно до п.4 якої до загального фонду бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів віднесено податок на майно, що зараховується до бюджетів місцевого самоврядування.

Податковим кодексом України, а саме ст. 265 встановлено, що податок на майно складається з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку та плати за землю.

Відповідно до ст.288.1. Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати на земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.

Згідно зі ст.287.4. Податкового кодексу України податкове зобов'язання з плати на землю, визначене у податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується власниками або землекористувачами земельних ділянок за місцем знаходження земельної ділянки за податковий період.

Отже, на думку Прокурора Левковицькій сільській раді належить право вимоги, яка випливає з правовідносин в сфері користування земельними ділянками не витребуваними частками (паями) сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населеного пункту на території сільської ради.

Суд відхиляє дані доводи Прокурора, оскільки предметом стягнення в даному спорі є саме позадоговірна (деліктна) шкода, а не орендна плата, яка випливає з договірних правовідносин, визначених відповідним договором оренди, чи податок на майно, який взагалі виникає з податкових, а не земельних, правовідносин.

Також, враховуючи, що Відповідач не надав витребувані судом письмові пояснення по суті виконання розпорядження Чернігівської РДА №731 від 02.11.2012, яким надано дозвіл на розробку проекту землеустрою, щодо відведення спірних земельних ділянок сільськогосподарського призначення в оренду на території Левковицької сільської ради Чернігівського району Чернігівської області, а саме: чому не було його реалізовано до перевірки, тобто майже протягом 2 років, коли та які дії вчинялись для його реалізації, чия вина була у тривалій не реалізації і чи було та коли фактично реалізовано дане розпорядження, суд не приймає заперечення Відповідача в цій частині, що його діях відсутній факт саме самовільного зайняття земельних ділянок.

Згідно з ч.ч.1,2 ст.4-3 Господарського процесуального кодексу України:

“Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.

Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.”

Відповідно до ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до ст.34 Господарського процесуального кодексу України:

“Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.”

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.43 Господарського процесуального кодексу України:

“Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.”

На підставі викладеного, суд доходить висновку, що Прокурор, Позивачі та Третя особа не довели:

1.          що спірні земельні ділянки належать до державної чи комунальної власності;

2.          а тому, що власником або користувачем цих земельних ділянок є саме держава в особі Чернігівської районної державної адміністрації або територіальна громада в особі Левковицької сільської ради Чернігівського району і, як наслідок, що саме їм завдано збитки (шкоду) самовільним зайняттям цих земельних ділянок Відповідачем;

3.          що саме до місцевого бюджету Левковицької сільської ради Чернігівського району в даному випадку має стягуватися завдана шкода,

а отже і законності та обґрунтованості власних позовних вимог, а тому позов задоволенню не підлягає.

Згідно ч.ч.1-2 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України:

"Судовий збір покладається:

·          у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін;

·          у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору."

У п.4.6. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013 №7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" (із змінами) зазначено, що приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору; у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягується з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), за винятком випадків, коли останнього звільнено від сплати судового збору, та коли позивачем у справі є сам прокурор. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход державного бюджету України у розмірі, визначеному згідно з частиною першою статті 4 Закону України "Про судовий збір", виходячи з розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня того календарного року, в якому відповідна заява або скарга подавалася до суду.

Враховуючи, що Прокурором в якості Позивачів за даним позовом визначено Левковицьку сільську раду та Чернігівську районну державну адміністрацію, суд приходить до висновку, що судовий збір має бути в повному обсязі покладений на Позивачів у рівних частинах.

Керуючись ст.ст.22, 29, 33, 49, 75, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

           1. У позові відмовити повністю.

2. Стягнути з Левковицької сільської ради (вул. Першотравнева, 7, с. Левковичі, Чернігівський район, Чернігівська область, 15550, ідентифікаційний код 04411869) в доход Державного бюджету України (рахунок 31217206783002 в ГУДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592, отримувач: УК у м. Чернігові/м.Чернігів/22030001, код ЄДРПОУ 38054398, код бюджетної класифікації доходів 22030001, призначення платежу: ?судовий збір, код 03500068, пункт 2.1?) 609 грн. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

3. Стягнути з Чернігівської районної державної адміністрації (вул. Шевченка, 48, м.Чернігів, 14027, ідентифікаційний код 04061688) в доход Державного бюджету України (рахунок 31217206783002 в ГУДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592, отримувач: УК у м. Чернігові/м.Чернігів/22030001, код ЄДРПОУ 38054398, код бюджетної класифікації доходів 22030001, призначення платежу: ?судовий збір, код 03500068, пункт 2.1?) 609 грн. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 11 вересня 2015 року.

Суддя І.В. Кушнір                               

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення11.09.2015
Оприлюднено17.09.2015
Номер документу50084850
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/935/15

Ухвала від 02.06.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кушнір І.В.

Ухвала від 27.11.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 23.10.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 24.09.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Рішення від 11.09.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кушнір І.В.

Ухвала від 01.09.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кушнір І.В.

Ухвала від 20.08.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кушнір І.В.

Ухвала від 08.07.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кушнір І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні