донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
20.07.2011 р. справа №14/143пн
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого:суддівСклярук О.І.М'ясищева А.М., Малашкевича С.А.
за участю:
прокурора:Скляр Д.Ю. посвідчення №3676
представників:
від позивача:Курдюбова О.С. за дов. б/н від 25.06.2011р.
від відповідача:не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуКраматорського міжрайонного природоохоронного прокурора, м.Краматорськ в інтересах держави в особі Святогірської міської ради м. Слов'янська Донецької області, м.Святогірськ
на рішення господарського суду
Донецької області
від28.08.2008р.
по справі№14/143пн (суддя Левшина Г.В.)
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "Готельне господарство", м.Донецьк
до відповідача:Святогірської міської ради м. Слов'янська Донецької області, м.Святогірськ
провизнання права на отримання в оренду земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Готельне господарство", м.Донецьк, звернулося до господарського суду Донецької області з позовною заявою до відповідача, Святогірської міської ради м.Слов`янська Донецької області, м.Святогірськ про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,1300 га із земель рекреаційного призначення Святогірської міської ради м.Слов`янська Донецької області для розміщення готелю по вул.Островського у м.Слов`янську Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі", які діяли на момент звернення позивача з заявкою до Святогірського міського голови.
Господарським судом Донецької області 28.08.2008 р. прийнято рішення ( суддя Левшина Г.В.), яким позовні вимоги задоволені повністю. Визнано право Товариства з обмеженою відповідальністю "Готельне господарство", м.Донецьк на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,1300 га із земель рекреаційного призначення Святогірської міської ради м.Слов`янська Донецької області для розміщення готелю по вул.Островського у м.Святогірську, шляхом укладання прямого договору оренди з Святогірською міською радою м.Слов`янська Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі", які діяли на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Готельне господарство", м.Донецьк з заявкою до Святогірського міського голови.
Рішення обґрунтовано тим, що правовідносини щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, тобто, до набрання чинності змінами до ст. 16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, якими передбачено, що набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Не погодившись з прийняти рішенням Краматорський міжрайонний природоохоронний прокурор, м.Краматорськ звернувся до Донецького апеляційного господарського суду в інтересах держави в особі: Святогірської міської ради м.Слов`янська Донецької області, м.Святогірськ та просив рішення господарського суду Донецької області по справі № 14/143пн скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволені позову відмовити. Вважає, що рішення прийнято з порушенням норм матеріального і процесуального права та з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи.
Апеляційна скарга вмотивована тим, що судом необґрунтовано застосовані норми законодавства, які діяли на час звернення позивача до Святогірського міського голови та приписи ст.58 Конституції України, оскільки зміна законодавства, що регулює питання оренди землі не стосується будь-якої відповідальності позивача та не скасовує його права на отримання в оренду земельної ділянки.
Через канцелярію суду від представника Святогірської міської ради надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому проти задоволення апеляційної скарги заперечує, оскільки її задоволення призведе до зменшення грошових надходжень до бюджету м. Святогірська. Рішення суду першої інстанції вважає законним, тому що до теперішнього часу відсутній механізм проведення аукціонів для надання земельних ділянок в оренду, а скасування рішення суду першої інстанції не буде підставою до розірвання укладеного договору оренди, а призведе лише до правової невизначеності спірної земельної ділянки.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 29.06.2011р. розгляд справи було відкладено у зв'язку з необхідністю у витребуванні додаткових документів.
Розпорядженням голови Донецького апеляційного господарського суду від 20.07.2011р. у зв'язку з відпусткою судді Москальової І.В. було змінено колегію суддів, сформовано її у наступному складі: головуючого судді Склярук О.І., суддів: М'ясищева А.М., Малашкевича С.А.
В судове засідання (20.07.2011р.) з'явився прокурор вимоги викладенні в апеляційній скарзі підтримує.
Представники Товариства з обмеженою відповідальністю "Готельне господарство" в судове засідання з'явилися проти апеляційної скарги заперечують, вважають рішення господарського суду Донецької області від 28.08.2008р. по справі 14/143пн винесеним у відповідності з приписами діючого законодавства. Рішення господарського суду Донецької області від від 28.08.2008р. по справі 14/143пн просять залишити без змін, а апеляційну скаргу –без задоволення.
Представники Святогірської міської ради м.Слов`янська Донецької області, м.Святогірськ не з'явилися.
Відповідно до статті 98 Господарського процесуального кодексу України про час і місце судового засідання Святогірську міську ради було повідомлено належним чином. Про наявність поважних причин неявки у судове засідання апеляційної інстанції уповноважених представників суд не повідомили, своїми правами, передбаченими ст. 22 Господарського процесуального кодексу України, не скористалися.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 29.06.2011р., явка сторін не була визнана обов'язковою.
Апеляційна інстанція, відповідно до ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, переглядає справу за наявними в ній доказами і не зв'язана доводами апеляційної скарги та перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Враховуючи викладене та приписи ст.101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія вважає можливим розглянути апеляційну скаргу за відсутністю представників Святогірської міської ради.
Розглянувши матеріали господарської справи, апеляційну скаргу, перевіривши правільність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія встановила.
22.06.2007р. директор Товариства з обмеженою відповідальністю "Готельне господарство", м.Донецьк звернувся до міського голови м.Святогірська з заявою б/н (а.с.41) про надання в оренду земельної ділянки площею 0,1300 га, розташованої за адресою: м.Святогірськ, вул.Островського для будівництва міні-готелю.
26.06.2007р. Святогірська міська рада м.Слов'янська Донецької області надала дозвіл Товариства з обмеженою відповідальністю "Готельне господарство" на складання матеріалів погодження місця розташування земельної ділянки, передбаченої для будівництва готелю орієнтовною площею 0,1300га по вул. Островського, 9, корп. 24 із земель рекреаційного призначення Святогірської міської ради.
07.08.2007р. комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів Святогірської міської ради було складено акт вибору та обстеження земельної ділянки для будівництва готелю в м. Святогірськ по вул. Островського, 9, корп. 24 Товариству з обмеженою відповідальністю "Готельне господарство". Згідно з висновками, викладеними в акті комісії, обстежена земельна ділянка придатна для готелю по вул. Островського, 9, корп. 24 (а.с.43).
Позивачем були отримані наступні погодження та висновки, а саме: погодження відділу архітектури та містобудування Слов'янської міської ради (а.с.44), погодження Слов'янського міського відділу земельних ресурсів від 07.08.2007р. №498 (а.с.45), висновок відділу культури та туризму Слов'янської міської ради від 19.11.2007р., висновок Слов'янської міжрайонної СЕС від 30.07.2007р. №03.2 (а.с.46).
21.08.2007р. за заявою позивача Святогірська міська рада прийняла рішення №9-ХVІ-5, яким було затверджено ТОВ "Готельне господарство" матеріали погодження місця розташування об'єкту будівництва –готелю на земельній ділянці орієнтовною площею 0,1300га по вул. Островського, 9, корп.24 у м.Святогірську та надано дозвіл ТОВ "Готельне господарство" на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,1300га для будівництва і функціонування готелю по вул. Островського, 9, корп.24 у м.Святогірську із земель житлової та громадської забудови Святогірської міської ради (а.с.29).
На підставі зазначеного вище рішення Святогірської міської ради на замовлення позивача Слов'янським відділом Асоціації землевпорядних організацій Донецької області було розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Готельне господарство" для будівництва готелю по вул. Островського, 9 корп.24 у м.Святогірську, кадастровий номер 1414170500:01:001:0647.
З метою підготування та подальшого затвердження вищезазначеного Проекту землеустрою позивачем були отримані наступні висновки: Слов'янської міжрайонної санітарно-епідеміологічної станції від 30.07.2007р. №03.2 та від 14.11.2007 за №03.2/77; відділу регуляторної політики державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області від 06.08.2007р. №15/36-а; управління архітектури та містобудування м.Слов'янська від 25.10.2007р. за №204; відділу культури і розвитку туризму Слов'янської міської ради від 19.11.2007р.; Державного управління охорони навколишнього природного середовища, відділу регуляторної політики від 25.10.2007р. №15/260-п; Слов'янського міського відділу земельних ресурсів від 07.08.2007р.; КП "Святогірського лісопаркового господарства" від 23.10.2007р. №б/н; Донецького обласного краєзнавчого музею від 14.11.07р.; Державного агентства земельних ресурсів України від 05.08.2008р. №01-92-1645/1665-03.
Листом №12 від 11.08.2008р. позивач звернувся до Святогірської міської ради з проханням затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Островського, 9, корп.24 у м.Святогірську площею 0,1300га та укласти договір оренди землі (а.с. 32).
Святогірська міська рада м.Слов'янська Донецької області листом №1530-02-31 від 13.08.2008р. повідомила ТОВ "Готельне господарство", що у зв'язку із законодавчими змінами (внесенням змін до Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі"), якими запроваджено порядок набуття права оренди земельних ділянок комунальної власності виключно на аукціонах, станом на поточний момент у ТОВ "Готельне господарство" відсутне право на набуття земельної ділянки в оренду згідно з раніше діючим в сфері земельних відносин законодавством. У Святогірської міської ради відсутні підстави для подальшого розгляду документів про виділення земельної ділянки ТОВ "Готельне господарство" в оренду згідно відповідного звернення.
У зв'язку з чим, позивач звернувся до суду з позовом про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,1300 га із земель рекреаційного призначення Святогірської міської ради м.Слов`янська Донецької області для розміщення готелю по вул.Островського у м.Слов`янську Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі", які діяли на момент звернення позивача з заявкою до Святогірського міського голови.
Тому посилання прокурора, що позивачем не доведено порушення його прав, не підтверджується фактичними обставинами справи.
Як зазначалося вище, рішенням господарським судом Донецької області від 28.08.2008р. ( суддя Левшина Г.В.) позовні вимоги були задоволені повністю. Визнано право Товариства з обмеженою відповідальністю "Готельне господарство", м.Донецьк на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,1300 га із земель рекреаційного призначення Святогірської міської ради м.Слов`янська Донецької області для розміщення готелю по вул.Островського у м.Святогірську, шляхом укладання прямого договору оренди з Святогірською міською радою м.Слов`янська Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі", які діяли на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Готельне господарство", м.Донецьк з заявкою до Святогірського міського голови.
Оцінюючи правильність застосування місцевим господарським судом норм чинного законодавства, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду у справі відповідає вимогам матеріального і процесуального права з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору між сторонами є визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,1300 га із земель рекреаційного призначення Святогірської міської ради м.Слов`янська Донецької області для розміщення готелю по вул.Островського у м.Слов`янську Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі".
Правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України “Про оренду землі ”, ст.ст. 792, 796, 797 Цивільного кодексу України, а також іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на їх виконання.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією, усі суб'єкти права власності рівні перед законом.
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 2 Земельного Кодексу України передбачено, що земельні відносини –це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель (стаття 4 Земельного кодексу України).
Стаття 12 Земельного кодексу України встановлює повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин. Зокрема, до їх повноважень належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержання земельного та екологічного законодавства.
Відповідно до ст.ст. 140, 142-146 Конституції України, ст. 26, 33 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні ” повноваження у галузі земельних відносин на території міст можуть бути делеговані місцевою радою виконавчим органам ради, одним з яких за нормами ст. 11 даного Закону є виконавчий комітет.
Відповідно до положень ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Статтею 16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до міського голови м.Святогірська передбачено, що особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Так, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Внаслідок внесення змін Законами України від 28.12.2007р. N107-VI, №309-VI від 03.06.2008р., №509-VI від 16.09.2008р. до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Стаття 58 Конституції України встановлює, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Згідно до приписів ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
З огляду на наведене, місцевий суд правомірно застосував при розгляді справи приписи ст. 58 Конституції України, оскільки зазначена стаття закріплює принцип дії усіх законів та інших нормативно-правових актів у часі.
Як встановлено місцевим судом, правовідносини щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України згідно із Законами України №107-VI від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р., №509-VI від 16.09.2008р.
Вказані обставини та положення ст.58 Конституції України свідчать про неправомірність застосування до правовідносин, які склалися між позивачем та відповідачем, положень Законів України №107-VI від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р. та №509-VI від 16.09.2008р, а посилання органів місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки в порядку та на умовах, встановлених у ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України до внесення змін згідно із Законами України №107-VI від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р. та №509-VI від 16.09.2008р.
Крім того, як було зазначено в рішенні Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 Конституція України, стаття 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.
Таким чином, Конституційний Суд України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Згідно з резолютивною частиною рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Частиною 6 статті 16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.
Як встановлено місцевим судом, стосовно оренди спірної земельної ділянки була подана тільки одна заявка –позивача. Відповідачем вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інставнції, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди спірної земельної ділянки нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не передбачено.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.
Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Посилання на неправомірність позовних вимог у зв'язку з відсутністю відповідного рішення органу місцевого самоврядування про передачу в оренду спірної земельної ділянки колегія суддів вважає безпідставними, враховуючи, що предметом позовних вимог є визнання права позивача саме на отримання земельної ділянки в оренду шляхом укладання прямого договору оренди з Святогірською міською радою м.Слов`янська Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі", які діяли на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Готельне господарство", м.Донецьк з заявкою до Святогірського міського голови.
З огляду на вищевикладене, судова колегія вважає, що норми чинного законодавства місцевим господарським судом застосовані правильно, рішення відповідає приписам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи, а мотиви з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для скасування рішення, оскільки спростовуються вищевикладеним.
Результати розгляду апеляційної скарги оголошені в судовому засіданні.
Керуючись ст. ст. 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Краматорського міжрайонного природоохоронного прокурора, м. Краматорськ на рішення господарського суду Донецької області від 28.08.2008 р. по справі № 14/143пн - залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Донецької області від 28.08.2008 р. по справі № 14/143пн- залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.
Головуючий О.І. Склярук
Судді: С.А. Малашкевич
А.М. М'ясищев
Надруковано 7 примірників: 2-прокурору; 1-позивачу; 1-відповідачу; 1-до справи; 1-ГСДО; 1-ДАГС
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2011 |
Оприлюднено | 17.09.2015 |
Номер документу | 50085719 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Склярук О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні