Рішення
від 02.09.2015 по справі 908/4102/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 8/157/15

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.09.2015 Справа № 908/4102/15

За позовом Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Кіаніт» (69013, м.Запоріжжя, пр. Архангельський, 20-а)

про внесення змін в п. 5. та п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого 29.10.2007 р. за №0407260101035

Суддя І. А. Попова

Представники:

Позивача - Уманчик О.В., дов. № 01/02-17/02185 від 23.07.2014 р.

Відповідача - не з'явився

Заявлено позовні вимоги про внесення змін в п. 5. та п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого 29.10.2007 р. за № 0407260101035.

Розгляд справи, призначений на 05.08.2015 р., відкладався до 02.09.2015 р. у зв'язку неявкою відповідача. Вступну та резолютивну частини рішення оголошено в засіданні 02.09.2015 р.

Позивач підтримав вимоги з підстав, викладених у позові. В обґрунтування вимог зазначає, що сторонами по справі 17.10.2007 р. укладено договір оренди землі, за умовами якого позивачем надано, а відповідачем прийнято в оренду земельну ділянку площею 0,8692 га за адресою м.Запоріжжя, пров. Архангельський, 20-а для розташування адміністративно-побутових приміщень. Відповідно до п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1077981 грн. 84 коп. в цінах 2007 року. Відповідно до п. 9 договору оренди землі орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 21559 грн. 64 коп., що складає 2% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 р. 26 червня 2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", за яким розмір орендної плати на всі земельні ділянки у м. Запоріжжя, крім пунктів, наведених у додатку, використовується з коефіцієнтом 3. Відповідно до Витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:049:0025, виданого Головним управлінням Державного земельного агентства у Запорізькій області, нормативна грошова оцінка складає 7367773 грн. 80 коп. Таким чином, позивач вважає, що у відповідності до умов, визначених п. 12 договору, необхідним є внесення змін до договору, оскільки змінилася нормативна грошова оцінка земельної ділянки, а також орендодавцем прийнято рішення, яким встановлено коефіцієнт, відповідно до якого визначається розмір орендної плати. Відповідачем не надано відповіді на пропозицію Запорізької міської ради щодо внесення відповідних змін до договору оренди. На підставі ст. 142, 144 Конституції України, ст. 10, 26, 59, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 18, 20, 23 Закону України "Про оцінку землі", ст.ст. 14, 271, 288 Податкового кодексу України, ст. 632, 651, 652 ЦК України позивач просить внести зміни в п. 5 та п. 9 договору оренди землі від 15.08.2012 р. виклавши його у такій редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 7367773 грн. 80 коп. в цінах 2015 року», « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 221033 грн. 21 коп., що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2015 р.».

Відповідач в судове засідання 05.08.2015 р. свого представника не направив, про причини неявки судне повідомив. Розгляд справи відкладався до 02.09.2015 р. за клопотанням відповідача. В судове засідання 02.09.2015 р. відповідач свого представника не направив вдруге.

Відповідно до ст.. 59 ГПК України відповідач має право після одержання ухвали про порушення справи надіслати господарському суд відзив на позовну заяву і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову. Відзив підписується повноважною посадовою особою відповідача або його представником.

Від відповідача 02.09.2015 р. надійшов відзив на позовну заяву та клопотання про відкладення розгляду справи. Проте, вказаний відзив не містить підпису уповноваженого представника, тому не приймається судом до уваги.

Суд зазначає, що відповідно до вимог статті 77 ГПК України господарський суд відкладає розгляд справи, коли спір не може бути вирішено в даному засіданні, зокрема, через нез'явлення в засідання представників сторін, інших учасників судового процесу. Господарський суд з урахуванням обставин конкретної справи може не брати до уваги доводи учасника судового процесу - підприємства, установи, організації, іншої юридичної особи, державного чи іншого органу щодо відкладення розгляду справи у зв'язку з відсутністю його представника (з причин пов'язаних з відпусткою, хворобою, службовим відрядженням, участю в іншому судовому засіданні і т.п.).

По-друге, відповідно до ст. 22 ГПК України сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

В силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку. Обов'язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінку сторін, предмет спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66 - 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі "Смірнова проти України").

Згідно з п. 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 р. № 18 у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору. Враховуючи те, що явка представника відповідача не була визнана обов'язковою, а також те, що його неявка не перешкоджає розгляду спору та строк вирішення спору надійшов до кінця, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача.

Згідно до ст. 75 ГПК України справу розглянуто за наявними матеріалами, які суд визнав достатніми для вирішення спору по суті.

Заслухавши представника позивача, вивчивши матеріали справи, суд встановив, що 17.10.2007 р. Запорізькою міською радою (позивач по справі, орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія «Кіаніт» (відповідач по даній справі, орендар) укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавець відповідно до рішення Запорізької міської ради №61/153 від 31.01.2007 р. надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,8692 га для розташування адміністративно-побутових приміщень в м. Запоріжжя, пров. Архангельський, 20а, строком на 19 років. Вказаний договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що в державному реєстрі земель вчинено запис від 29.10.2007 р. № 0405726101035. Пунктом 5 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1077981 грн. 84 коп. в цінах 2007 року.

Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 21559 грн. 64 коп., що складає 2% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року.

03 березня 2008 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», виконану Українським ДНДІПМ «Дніпромісто», затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р., впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р.

26 червня 2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя», яким внесено зміни до вказаного рішення шляхом викладення в новій редакції додатка до рішення. Відповідно до додатку, затвердженого рішенням № 37 від 26.06.2012 р. для визначення розміру орендної плати за всі земельні ділянки (крім пунктів 2-11) розповсюджується коефіцієнт « 3».

Пунктом 2 вказаного рішення міської ради № 37 від 26.06.2012 р. зобов'язано орендарів земельних ділянок, у яких розмір орендної плати, встановлений в договорі оренди землі, не відповідає даному рішенню або розрахований без урахування рішення міської ради від 03.03.2008 р. № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», укласти додаткові угоди про збільшення орендної плати.

Запорізькою міською радою направлено на адресу ТОВ «Компанія «Кіаніт» лист № 01/02-32/00881 від 27.03.2015 р. з пропозицією про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.10.2007 р., а саме до пункту 9 договору щодо встановлення орендної плати в розмірі 221033 грн. 21 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року. Відповіді на пропозицію внесення змін до договору оренди земельної ділянки відповідачем надано не було.

Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Податковим кодексом України визначено, що плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю (ст. 290 ПК України); розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; (ст. 288 ПК України). Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274 ПК України).

Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Правові засади проведення оцінки земель, в тому числі грошової, визначає Закон України «Про оцінку земель». Законом встановлено, що нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Статтею 15 Закону визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 59 вказаного Закону рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.

Як вбачається, в договорі оренди від 17.10.2007 року передбачено випадки, за наявності яких розмір орендної плати підлягає перегляду. Пунктом 12 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку; підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Оскільки нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, суд вважає, що законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідної правової позиції дотримується і Верховний Суд України в своїй постанові від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008.

Позивач вважає, що з метою приведення договірних відносин з відповідачем у відповідність до вимог діючого законодавства необхідно внести зміни до п. 5 договору щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та п. 9 договору в частині розрахунку розміру орендної плати, яким встановити, що орендна плата вноситься в розмірі 221033 грн. 21 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах на 2015 рік. Згідно Витягу з технічної документації, складеного 20.02.2015 р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:07:049:0025), переданої в оренду за договором, зареєстрованим № 040726101035 від 29.10.2007 р., складає 7367773 грн. 80 коп.

Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу. Згідно ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Відповідно до ч. 2 ст.188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду (ч. 3 ст. 188 Господарського кодексу України). Частиною 4 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Матеріалами справи підтверджено факт направлення позивачем листа на адресу відповідача з пропозицією про внесення змін до пунктів 5 та 9 спірного договору оренди та не надання відповідачем відповіді щодо зазначеної пропозиції.

Відповідно до частини першої статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного цією статтею ГК України.

При цьому згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Таким чином, оскільки судом встановлено, що рішення № 37 від 26.06.2012 р. «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя» та рішення № 79 від 03.03.2008 р. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» прийняті уповноваженим органом, договір оренди містить умови, за наявності яких розмір орендної плати підлягає перегляду, вимоги про внесення змін в п. 5 та п. 9 договору оренди землі від 17.10.2007 р., підлягають задоволенню.

Також, суд зазначає, що у разі якщо орендар має намір внести зміни до договору оренди землі щодо площі земельної ділянки, відповідні зміни будуть чинними з моменту прийняття такого рішення органом місцевого самоврядування (орендодавцем).

Позовні вимоги задовольняються.

Судові витрати покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, ст. 188 ГК України, ст.ст. 274, 288 Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", керуючись ст.ст. 49, 82-84 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Внести зміни в пункт 5 та пункт 9 договору оренди землі, укладеного Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія «Кіаніт» та зареєстрованого 29.10.2007 р. за № 040726101035, виклавши їх в наступній редакції:

Пункт 5: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 7367773 (сім мільйонів триста шістдесят сім тисяч сімсот сімдесят три) грн. 80 коп. в цінах 2015 року»;

Пункт 9: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 221033 (двісті двадцять одна тисяча тридцять три) грн. 21 коп., що складає 3% ввід нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2015 р.».

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Кіаніт» (69013, м.Запоріжжя, пр. Архангельський, 20-а, ЄДРПОУ 32341478) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, ЄДРПОУ 04053915) 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. судового збору. Видати наказ.

Повне рішення складено 09 вересня 2015 року.

Суддя І.А. Попова

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення02.09.2015
Оприлюднено17.09.2015
Номер документу50193063
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/4102/15

Судовий наказ від 12.01.2016

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Постанова від 22.12.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 08.12.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 01.12.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 03.11.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 15.10.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 20.10.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 02.10.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Рішення від 02.09.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Ухвала від 05.08.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні