15/13-ПД-36/108
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.10.2009 № 15/13-ПД-36/108
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Отрюха Б.В.
суддів:
при секретарі:
За участю представників:
від позивача -представник не з'явився
від відповідача – Ешков Г.Ю.– юрист, Квасова І.М. – директор
від третьої особи - представник не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державна податкова інспекція у Генічеському районі
на рішення Господарського суду м.Києва від 13.05.2009
у справі № 15/13-ПД-36/108 (суддя
за позовом Генічеська районна державна адміністрація
до ТОВ "Чайка"
третя особа позивача Державна податкова інспекція у Генічеському районі
третя особа відповідача
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки та зобов"язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
23.02.2009р. Генічеська районна державна адміністрація звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю „Чайка", третя особа Державна податкова інспекція у Генічеському районі про:
- внесення змін до договору оренди землі від 18 травня 2007 року № 4АА002179-040772000005, які полягають в наступному:
Викласти абзац перший п. 9 договору оренди від 18 травня 2007 року № 4АА002179-040772000005 в такій редакції:
«Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та трикратному розмірі земельного податку. На момент укладання цієї угоди відповідно до статті 9 Закону України "Про плату за землю" земельний податок справляється в розмірі 50% від грошової оцінки одиниці площі ріллі по Херсонській області з урахуванням щорічної індексації. Грошова оцінка одиниці площі ріллі по Херсонській області з урахуванням індексації складає 10 806 грн. 76 коп. за 1,0 га на рік. Розмір земельного податку становить 5 403 (п'ять тисяч чотириста три) гривні 38 копійок щороку за 1 га. Згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03 червня 2008 року № З 09-VI річна оренда плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляться відповідно до закону і не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановляється Законом України "Про плату за землю". Таким чином, оренда плата становить 243152 (двісті сорок три тисячі сто п'ятдесят дві) гривні 10 копійок щороку за 15,0 га»;
- зобов'язання відповідача підписати угоду про внесення змін до
договору оренди землі від 18 травня 2007 року № 4АА002179-040772000005,
встановивши розмір орендної плати за користування земельною ділянкою в
розмірі 243152 (двісті сорок три тисячі сто п'ятдесят дві) гривні 10 копійок
щороку за 15,0 га та зареєструвати зазначену вище угоду у Генічеському
районному відділі Херсонської регіональної філії ДП "Центр державного
земельного кадастру";
- встановити, що зміни до пункту 9 договору оренди землі від 18 травня
2007 року № 4АА002179-040772000005 набирають чинність з моменту набрання
чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів
України" № 309-VI, тобто з 04 червня 2008 року.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 13.05.2009 у справі № 15/13-ПД-36/108 в позові відмовлено. Рішенням суду мотивовано тим, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 р. № 309-УІ в частини четверту та п'яту статті 21 Закону України «Про оренду землі», тому враховуючи, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є об'єктом оренди за договором оренди землі № 4АА002179-040772000005 від 17.05.2007р. згідно п. 5 цього договору становить 720522,00 грн,, то розмір орендної плати за відповідну земельну ділянку не може бути встановлений у розмірі більшому, ніж 86462,55 грн. (5764,14 грн./15 га).
З огляду на те, що у позовній заяві позивач просить суд внести зміни до договору оренди землі № 4АА002179-040772000005 від 17.05.2007р., згідно із якими розмір орендної плати становить 243152,10 грн. за 15 га., тобто більшому ніж можливий - 86462,55 грн., а також враховуючи те. що під час розгляду справи позивач заяв про зменшення, зміну або уточнення позовних вимог суду не подавав, суд першої інстанції прийшов до висновку про те, що відсутні правові підстави для внесення змін до договору в частині збільшення розміру плати за землю до 243152,10 грн., а отже в позові в цій частині слід відмовити та відмовити в решті позовних вимог оскільки вони є похідними від вимоги про внесення змін до спірного договору.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, Державна податкова інспекція у Генічеському районі звернулася з апеляційною скаргою до суду, в якій просить рішення скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову.
Апелянт в обґрунтування своїх вимог посилається на п. 2 ч. 4 ст. 21 Закону України „Про оренду землі”, відповідно до якого річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю", який становить як зазначає відповідач у 2009р. 18675,96 грн.
Розглянувши доводи апеляційної скарги та відзив на неї, дослідивши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне:
17.05.2007 р. між Генічеською районною державною адміністрацією та ТОВ „Чайка" був укладений договір оренди землі.
У відповідності до п. 1 даного договору позивач на підставі розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 16.05.2007 р. № 499 надав, а відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку за межами населеного пункту села Стрілкове із земель запасу рекреаційного призначення Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області.
Згідно з п. 2 договору відповідач отримав в орендне користування земельну ділянку загальною площею 15,0 га.
Нормативна оцінка земельної ділянки становить 720522,00 грн. (п. 5 договору).
У п. 9 даного договору сторони встановили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі земельного податку, що становить 78826,50 грн. щороку.
Спір уданій справі виник у зв'язку із тим, що позивач вважає, що на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03 червня 2008 року № 309-VI річна оренда плата за земельну ділянку, що передана відповідачу в оренду на підставі вищевказаного договору, повинна бути збільшена та становити 243152,10 грн. Відповідач проти цього заперечує, стверджуючи, що орендна плата не може перевищувати 86462,55 грн.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги Генічеської районної державної адміністрації підлягають задоволенню частково з наступних підстав.
Відповідно до ст.101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги (подання) і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Відповідно до частини четвертої та п'ятої статті 21 Закону України «Про оренду землі» (викладеної у редакції згідно до п. 5 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 р. № 309-VI:
"Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:
для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю";
для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".
Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині".
Слід зазначити, що частина п'ята зазначеної статті Закону України «Про оренду землі», викладена у новій редакції, містить загальне обмеження граничного розміру річної орендної плати - дванадцять відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому, зазначена норма має універсальний характер та не містить будь-яких уточнень відповідно до різних категорій земель.
Згідно п. 5 договору оренди землі № 4АА002179-040772000005 від 17.05.2007р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 15 га, що є об'єктом оренди за цим договором, становить 720522,00 грн.
Отже, розмір грошової оцінки 1 га зазначеної земельної ділянки становить 48034,8 грн. (720522,00 грн./15 га ).
Таким чином, розмір суми орендної плати за 1 га орендованої земельної ділянки, при максимальному граничному рівні річної орендної плати в 12% від нормативної грошової оцінки, становить 5764, 17 грн. (48034,8 грн. /100x12).
Отже, виходячи з того, що на підставі договору оренди позивач отримав у користування 15 га землі, річний розмір орендної плати за відповідну земельну ділянку не може бути встановлений у розмірі більшому, ніж 86462,55 грн. (5764,14 грн./15 га).
Як вбачається з відзиву на позов (т.2, а.с. 16-17) відповідач згодний на внесення відповідних змін до договору оренди землі, в частині збільшення загального розміру річної орендної плати за договором до вищезазначеного розміру: 86 462,55 грн.
Відповідно до п.35 спірного Договору оренди земельної ділянки зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Уразі недосягнення згоди щодо змін договору спір розв'язується у судовому порядку.
Згідно до ст.. 30. Закону України „Про оренду землі”, яка кореспондується з ч. 1 ст. 651 ЦК України та ст. 188 Господарського Кодексу України, зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
З огляду на викладене та враховуючи, що відповідач згодний на внесення змін до договору оренди землі в частині збільшення загального розміру річної орендної плати за договором до 86462,55 грн., суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в частині внесення змін до договору оренди землі № 4АА002179-040772000005 від 17.05.2007р., згідно із якими річний розмір орендної плати становить 86462,55 грн.
Також, суд звертає увагу на те, що судом задоволені вищезазначені позовні вимоги виходячи з частини п'ятої статті 21 Закону України «Про оренду землі» (викладеної у редакції згідно до п. 5 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 р. № 309-VI, тому у суду відсутні підстави задовольняти позовні вимоги щодо викладення абзацу першого п. 9 договору оренди від 18 травня 2007 року № 4АА002179-040772000005 в такій редакції:
«Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та трикратному розмірі земельного податку. На момент укладання цієї угоди відповідно до статті 9 Закону України "Про плату за землю" земельний податок справляється в розмірі 50% від грошової оцінки одиниці площі ріллі по Херсонській області з урахуванням щорічної індексації. Грошова оцінка одиниці площі ріллі по Херсонській області з урахуванням індексації складає 10 806 грн. 76 коп. за 1,0 га на рік. Розмір земельного податку становить 5 403 (п'ять тисяч чотириста три) гривні 38 копійок щороку за 1 га. Згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03 червня 2008 року № З 09-VI річна оренда плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляться відповідно до закону і не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановляється Законом України "Про плату за землю". Таким чином, оренда плата становить 243152 (двісті сорок три тисячі сто п'ятдесят дві) гривні 10 копійок щороку за 15,0 га».
За таких обставин, апеляційна скарга Державної податкової інспекції у Генічеському районі підлягає задоволенню частково, а рішення Господарського суду міста Києва від 13.05.2009 у справі № 15/13-ПД-36/108 –скасуванню.
У відповідності до положень ст. 49 ГПК України судові витрати позивача та третьої особи відшкодовуються за рахунок відповідача пропорційно задоволених позовних вимог.
Відповідно до викладеного, керуючись ст. 49, ст. 101, п. 2 ст. 103, п. 3, п. 4 ч. 1 ст. 104, ст. 105 ГПК України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Генічеському районі задовольнити.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 13.05.2009р. у справі № 15/13-ПД-36/108 скасувати.
3. Позов задовольнити частково.
4. Внести зміни до п. 9 договору оренди землі № 4АА002179-040772000005 від 17.05.2007р., згідно з якими річний розмір орендної плати становить 86462,55 грн.
5. Зобов'язати відповідача підписати угоду про внесення змін до
п. 9 договору оренди землі від 18 травня 2007 року № 4АА002179-040772000005, встановивши річний розмір орендної плати за користування земельною ділянкою в розмірі 86 462,55 грн. (вісімдесят шість тисяч чотириста шістдесят дві гривні) 55 копійок. щороку за 15,0 га та зареєструвати зазначену вище угоду у Генічеському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру.
6. Встановити, що зміни до пункту 9 договору оренди землі від 18 травня
2007 року № 4АА002179-040772000005 набирають чинності з моменту набрання чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 309-VI, тобто з 04 червня 2008 року.
7. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Чайка” (01000, м. Київ, вул.. Бажова, 15/20, к. 71 код ЄДРПОУ 24720182) на користь Генічеської районної державної адміністрації (75500, м. Генічеськ, вул. Леніна, 5, р/р 33214812800118, ЄДРПОУ 24103822) 28,33 грн. витрат по сплаті державного мита за подання позову, 39,33 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процессу.
8. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Чайка” (01000, м. Київ, вул.. Бажова, 15/20, к. 71 код ЄДРПОУ 24720182) на користь Державної податкової інспекції у Генічеському районі (75500, м. Генічеськ, вул. Братів Коваленків, 60) 14,16 грн. витрат по сплаті державного мита за подання апеляційної скарги.
9. Видати накази. Видачу наказів доручити Господарському суду міста Києва.
10. Матеріали справи повернути до Господарського суду міста Києва.
Головуючий суддя
Судді
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2009 |
Оприлюднено | 20.10.2009 |
Номер документу | 5033495 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Верховець А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні