Рішення
від 14.09.2015 по справі 923/1070/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 вересня 2015 р. Справа № 923/1070/15

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Литвиненко Т.О. , розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Прокурора Білозерського району Херсонської області, 75000, смт.Білозерка вул.К.Маркса,112 в інтересах держави в особі

Позивача-1: Білозерської районної державної адміністрації, 75000, Херсонська область,смт.Білозерка, вул.К.Маркса,87, код ЄДРПОУ 04059993,

Позивача-2: Головного управління Держземагентства України у Херсонській області, 74300,м.Херсон вул. 40 років Жовтня,136-А,код ЄДОПОУ 38697542

до Відповідача: Фермерського господарства "Твінс", 75051,Херсонська область Білозерський р-н, с.Станіслав,вул.40 років Перемоги,2-А,код ЄДРПОУ 32500634

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю представників :

- Бичков О.О. посв. № 031930 від 02.02.2015р. - прокурор відділу прокуратури Херсонської області;

від позивача-1: не з'явились;

від позивача-2: не з'явились;

від відповідача: Тарасов В.В. паспорт серія МО № 801575 виданий Білозерським РВ УМВС України в Херсонській області

в с т а н о в и в:

У липні 2015р. Прокурор Білозерського району Херсонської області звернувся до господарського суду Херсонської області з позовом в інтересах держави в особі Білозерської районної державної адміністрації Херсонської області та Головного управління Держземагенства України у Херсонській області до Відповідача - Фермерського господарства «Твінс» про внесення змін до договру оренди земельної ділянки, просить суд постановити рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 21 квітня 2011 року, укладеного між Білозерською районною державною адміністрацією та фермерським господарством «Твінс», зареєстрованого у Білозерському районному відділі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що здійснено запис у Державному реєстрі земель від 06 травня 2011 за №652030004000146, виклавши пункт 9 в наступній редакції:

- пункт 9 « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на бюджетний рахунок Станіславської сільської ради Білозерського району Херсонської області у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки».

Ухвалою від 06 липня 2015р. суд порушив провадження у справі, витребував у сторін документи, необхідні для розгляду справи.

Листом від 15.07.2015р. № 01-10/1648 Білозерська районна державна адміністрація Херсонської області повідомила, що відповідно до статті 122 ЗК України районна державна адміністрація за межами населених пунктів передає земельні ділянки із земель державної власності для ведення водного господарства, будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району та індивідуального дачного будівництва.

Повноваження ж щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення з 01 січня 2013 року віднесені до відання органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Враховуючи викладене, районна державна адміністрація не має повноважень щодо укладення, розірвання або внесення змін до договорів оренди землі сільськогосподарського призначення державної власності. Виходячи з наведеного, районна державна адміністрація просить розглядати справу без участі її представника, а у прийнятті рішення у даній справі покладається на розсуд суду.

В судовому засіданні представник Головного управління Держземагенства України у Херсонській області позов підтримує, оскільки станом на день розгляду справи договір оренди є чинним.

Відповідач проти позову заперечує та пояснює, що у 2011р. продав нерухоме майно, що знаходиться на орендованій земельній ділянці, проте до дня розгляду справи продовжує сплачувати орендну плату, встановлену договором. Належних доказів розірвання (припинення) спірного договору оренди у зв'язку з продажем нерухомого майна до суду не надав.

В судовому засіданні оголошувались перерви для надання сторонами додаткових докуметів, ухвалою від 02.09.2015р. суд задовольнив заяву представника відповідача про продовження строку розгляду спору в межах ст. 69 ГПК України на п'ятнадцять днів до 17.09.2015р., зобов'язав Відповідача надати до суду письмовий відзив по суті позову, докази розірвання спірного договору оренди земельної ділянки від 21.04.2011р. та копії договору купівлі-продажу нерухомого майна іншій особі.

11.09.2015р. Відповідач надав до суду копію договору купівлі-продажу від 14.12.2011р., та копію листа Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 02.09.2015р. № 19-21-7777.102-721/42-15-СГ, яким фермерському господарству "Твінс" відмовлено у припиненні договору оренди земельної ділянки.

З наданого Відповідачем договору купілі-продажу від 14.12.2011р. вбачається, що ФГ Твінс продало ФГ Рідкобородий 1/2 телятника літ."Т", що знаходиться на території Станіславської сільської ради Білозерського району Херсонської області, Майновий комплекс, будинок № б/н (без номера), розташованої на земельній ділянці площею 7039,0 (сім тисяч тридцять дев'ять цілих нуль десятих) кв.м. (наданої в оренду згідно Договору оренди землі від 12.03.2011 року строком на 5 років, кадастровий номер земельної ділянки - 6520386500:02:026:0001). Відчужувана частка нежитлової будівлі в цілому складається з 1/2 частки телятника літ. Т, загальною площею 704,1 (сімсот чотири цілих одна десята) кв.м.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін суд дійшов висновку про необхідність задоволення заявленого прокурором позову, виходячи з наступного.

Згідно Конституції України на прокуратуру покладено обов'язок представництва інтересів держави в судах. Прокурор або його заступник самостійно визначає і обгрунтовує в позовній заяві в чому полягає порушення інтересів держави або у чому існує загроза їх порушення, тобто прокуратура набула права визначати наявність інтересів держави у конкретних спірних правовідносинах, які підлягають захисту та вирішенню в судовому порядку.

Відповідно до ч. З ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру" підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Пунктом 1 Перехідних положень Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014р. визначено, що прокуратура виконує функцію нагляду за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержання законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами виключно у формі представництва інтересів громадянина або держави в суді.

Згідно до ст. 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до суду в інтересах держави. Відповідно до статті 29 ГПК України, у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Відповідно до статті 37 Закону України «Про прокуратуру» право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається прокурорам районів, їх першим заступникам і заступникам.

Вивченням, проведеним прокуратурою району встановлено, що 21 квітня 2011 року між Білозерською районною державною адміністрацією в особі голови Поддубного В.О. (далі-орендодавець) та фермерським господарством «Твінс» (далі-орендар), на підставі розпоряджень голови Білозерської районної державної адміністрації від 13.08.2010р. №738, 17.03.2011 №178 укладено договір оренди земельної ділянки, яка знаходиться на території Станіславської сільської ради, загальною площею 0,7039 га, у тому числі господарський двір - 0,7039 га, строком на 5 років. Договір зареєстровано у Білозерському районному відділі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що здійснено запис у Державному реєстрі земель від 06 травня 2011р. за №652030004000146.

З набранням чинності Податковим кодексом України №2755-VI від 02.12.2010р., яке відбулося з 01.01.2011р., розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності проводиться на підставі ст. 288 ПК України з урахуванням положень статті 272 ПК України, якою регулюється розмір податку за земельні ділянки сільськогосподарських угідь (незалежно від місцезнаходження).

Статтею 289 Податкового кодексу України унормовано щорічне проведення індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, величина коефіцієнта якої розраховується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік.

При цьому, у разі не проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є предметом договору оренди, у порядку, передбаченому Законом України «Про оцінку земель» Дерземагенство України оприлюднює показники нормативної грошової оцінки 1 гектара сільськогосподарських угідь (ріллі та перелогів, багаторічних насаджень, природних сіножатей, пасовищ) у середньому по Україні та в розрізі регіонів України за період 1995-2015 років.

Нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь в Україні станом на 01.07.1995р. була проведена відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995р. №213. В основу розрахунку нормативної грошової оцінки земель покладено рентний доход, який створюється при виробництві зернових культур і визначається за даними економічної оцінки земель, проведеної у 1988 році.

База розрахунку орендної плати для вищезазначеного договору оренди була визначена, тому в подальшому підлягає розрахунку відповідно до приписів підпункту 271.1.1 пункту 271.1 ст. 271 ПК України, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. ,

Пунктом 9 зазначеного Договору визначено, що орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі земельного податку за 1 га на рік. Всього орендна плата складає на момент укладання договору оренди - 1456,37 грн. на рік.

Відповідно до пункту 13 умов Договору розмір орендної плати переглядається один раз на три роки у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом.

З 01.01.2011р. набув чинності Податковий кодекс України, розділ 13 якого регулює питання сплати податку на землю та орендну плату за користування земельною ділянкою.

Згідно вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки. ¦

У відповідності з положеннями ст. 11 Цивільного кодексу України визначено підстави виникнення цивільних прав та обов'язків виникають, зокрема, з договорів та інших правочинів, а також безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Виходячи із пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК України, до моменту внесення змін до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений Законом - тобто, пунктом 288.5 статті 288 ПК України. Таким чином, Податковим кодексом України на законодавчому рівні визначено граничний розмір орендної плати, тобто орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду орендної плати, крім того цивільний обов'язок орендаря земельної ділянки платити не менше 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки виник з акту цивільного законодавства і не залежить від волі сторін договору оренди, які зобов'язані привести зміст договору до вимог Закону.

Враховуючі зазначені зміни у законодавстві прокурор вважає за необхідне внести зміни до пункту 9 договору оренди землі від 21 квітня 2011р., укладеного між Білозерською районною державною адміністрацією та ФГ «Твінс».

Згідно з положеннями статті 188 Господарського кодексу України сторона, яка вважає за необхідне внести зміни до договору повинна надіслати пропозицію про це другій стороні за договором.

Відділом Держземагентства у Білозерському районі 14.07.2014р. за № 1099/05-06 направлено відповідачу лист з повідомленням про необхідність внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 21.04.2011 року, але станом на 30.06.2015 відповіді або заяви згоди на зазначену пропозицію не отримано.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 № 15-рп/2002 (про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення частини 2 статті 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.

Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист. Обрання певного захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору не є обов'язком, а є правом особи, яка добровільно із власних інтересів його використовує. Тобто, відсутність згоди на зміну умов договору не позбавляє право особи звернутися до суду із позовом про внесення змін до договору.

Згідно ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статткю 30 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до п. 2.18 Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин (Із змінами, внесеними згідно з Постановою пленуму Вищого господарського суду N14 (у0014600-11 ) від 26.12.2011) вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України (435-15), відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього, і отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі ви до договору.

Відповідно до ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до суду з позовом про зміну умов договору.

Таким чином, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду розміру орендної плати (пункт 13 договору), а орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Зазначена правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 25.03.2015 у справі №910/20111/14.

Відповідно до ст. 122 п. 4 Земельного кодексу України розпорядниками землями сільськогосподарського призначення державної власності покладено на центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів та його територіальні органи. У даному випадку зазначеним органом є Головне управління Держземагенства в Херсонській області. З метою захисту інтересів держави прокурором Білозерського району вирішено звернутися ло суду.

Відповідачем надано до суду договір купілі-продажу від 14.12.2011р., з якого вбачається, що ФГ Твінс продало ФГ Рідкобородий 1/2 телятника літ."Т", що знаходиться на території Станіславської сільської ради Білозерського району Херсонської області, Майновий комплекс, будинок № б/н (без номера), розташованої на земельній ділянці площею 7039,0 (сім тисяч тридцять дев'ять цілих нуль десятих) кв.м. (наданої в оренду згідно Договору оренди землі від 12.03.2011 року строком на 5 років, кадастровий номер земельної ділянки - 6520386500:02:026:0001). Відчужувана частка нежитлової будівлі в цілому складається з 1/2 частки телятника літ. Т, загальною площею 704,1 (сімсот чотири цілих одна десята) кв.м.

Відповідно до п."е" ст. 141 Земельного кодексу України підставою припинення права користування земельною ділянкою є набуття іншою особою права власності на жилий будинок,будівлю або споруду,які розташовані на земельній ділянці.

Разом з тим саме відповідач по день розгляду справи продовжує здійснювати орендні платежі за спірним договором та не надав до суду доказів вжиття ним заходів щодо розірвання (припинення) спірного договору оренди. Станом на день розгляду справи договір оренди землі від 21 квітня 2011 року, укладений між Білозерською районною державною адміністрацією та фермерським господарством «Твінс» є чинним.

За таких обставин суд задовольняє позов у повному обсязі.

Відповідно до частини 4 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору. Згідно ст.5 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011р. № 3674 - У1, прокурор звільнений від сплати судового збору. За таких обставин суд, повністю задовольняючи заявлений позов, стягує з відповідача в доход бюджету судових збір пропорційно розміру задоволених вимог, тобто, у розмірі 100 %. Мінімальний розмір судового збору при поданні заяви до господарських судів України, відповідно до ст. 2 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011р. № 3674 - У1, становить одну мінімальну заробітну плату при позовних вимогах немайнового характеру.

В судовому засіданні суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення, роз'яснив порядок отримання судового рішення та його оскарження.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 21 квітня 2011 року, укладеного між Білозерською районною державною адміністрацією та фермерським господарством «Твінс», зареєстрованого у Білозерському районному відділі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що здійснено запис у Державному реєстрі земель від 06 травня 2011 за №652030004000146, виклавши пункт 9 в наступній редакції:

- пункт 9 « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на бюджетний рахунок Станіславської сільської ради Білозерського району Херсонської області у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки».

3. Стягнути з Фермерського господарства «Твінс» (75051 Херсонська область Білозерський район с.Станіслав вул.40 років Перемоги,2-А, код ЄДРПОУ 32500634) в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, судові витрати в сумі 1218,00 грн. (Одна тисяча двісті вісімнадцять гривень 00 копійок), призначення платежу - судовий збір, код 03500045.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено

14.09.2015р.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення14.09.2015
Оприлюднено22.09.2015
Номер документу50471685
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1070/15

Ухвала від 02.09.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Рішення від 14.09.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні