ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2015 року Справа № 803/2484/15
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Александрової М.А.,
розглянувши в місті Луцьку в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом управління ОСОБА_1 фонду України в Камінь-Каширському районі Волинської області до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Полиці" про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах,
ВСТАНОВИВ:
Управління ОСОБА_1 фонду України в Камінь-Каширському районі Волинської області (УПФУ в Камінь-Каширському районі) звернулось з адміністративним позовом до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Полиці" (СВК "Полиці") про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, в сумі 4 275 грн. 04 коп. за квітень-липень 2015 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач зобов'язаний проводити відшкодовування ОСОБА_1 фонду сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пункту 2 Розділу ХV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Відповідно до Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до ОСОБА_1 фонду України, затвердженої постановою правління ОСОБА_1 фонду № 21-1 від 19 грудня 2003 року (з наступними змінами і доповненнями), підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до ОСОБА_1 фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. Відповідач не проводив відшкодування ОСОБА_1 фонду витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, тому заборгованість СВК "Полиці" за квітень-липень 2015 року становить 4 275 грн. 04 коп., яку позивач просив стягнути з відповідача в судовому порядку.
Відповідно до письмових заперечень проти адміністративного позову від 07 вересня 2015 року (а.с. 24-27) відповідач його вимог не визнав, посилаючись на те, що порядок виплати пенсій, призначених на пільгових умовах, на час виникнення спірних правовідносин було врегульовано пунктом 3 Розділу ХV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", відповідно до яких пенсії фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України без наступного відшкодування таких витрат платником збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
У зв'язку із наведеним відповідач просив в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
В судове засідання представники сторін не прибули, проте, позивач в позовній заяві, відповідач в письмовому клопотанні від 07 вересня 2015 року просили розгляд справи здійснювати за відсутності їх представників (а.с. 4, 23).
Відповідно до частини четвертої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Відповідно до частини шостої статті 128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта. Як передбачено частиною першою статті 41 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Таким чином, оскільки особи, які беруть участь у справі, належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, в судове засідання не прибули, при цьому ними були заявлені клопотання про розгляд справи за відсутності їх представників, а дану справу можливо розглянути і вирішити на підставі наявних у ній доказів, тому суд дійшов висновку про можливість судового розгляду даної справи в порядку письмового провадження, без фіксування судового засідання технічними засобами.
Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов слід задовольнити повністю з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що СВК "Полиці" 28 вересня 1993 року зареєстрований як суб'єкт господарювання, місцезнаходженням юридичної особи значиться: Волинська область, Камінь-Каширський район, село Полиці, ідентифікаційний код юридичної особи 03736658. Дані обставини стверджуються копіями Свідоцтва про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності-юридичної особи, довідки № 482 про включення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, спеціальним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 21170969 (а.с. 11, 12, 31-33). Відповідач взятий на облік в УПФУ в Камінь-Каширському районі як платник страхових внесків та зобов'язаний відшкодовувати витрати ОСОБА_1 фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, відповідно до пункту 2 розділу ХV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
УПФУ в Камінь-Каширському районі проведено та направлено 06 березня 2015 року відповідачу розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту 2 "Прикінцевих положень" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з січня по лютий 2015 року та з березня 2015 року (а.с. 6, 7).
Пенсію за віком на пільгових умовах на підставі пункту "ж" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", як жінці, яка працює у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей, було призначено з 10 січня 2002 року ОСОБА_2, яка перебувала в трудових відносинах з відповідачем. Обставини щодо призначення вказаній особі пенсії на пільгових умовах і їх перебування у трудових відносинах із відповідачем УПФУ в Камінь-Каширському районі підтвердило розпорядженням № 148044 від 14 серпня 2015 року (а.с. 13), довідкою № 8255 від 13 серпня 2015 року (а.с. 14), копією подання СВК "Полиці" до призначення пенсій ОСОБА_2 (а.с30).
Як слідує із розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту 2 розділу ХV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з січня по лютий 2015 року та з березня 2015 року позивачем у квітні-липні 2015 року понесені витрати на виплату і доставку таких пенсій в загальній сумі 4 275 грн. 04 коп., яка підлягає до відшкодування відповідачем ОСОБА_1 фонду, проте таке відшкодування СВК "Полиці" не провело, у зв'язку із чим за ним рахується заборгованість за вказаним платежем.
Фактичну наявність у СВК "Полиці" заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, за квітень-липень 2015 року в сумі 4 275 грн. 04 коп. позивач підтвердив карткою особового рахунку відповідача за списком № 2 (а.с. 8-9).
Згідно із пунктом "ж" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей.
Відповідно до пункту 2 розділу ХV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали, зокрема, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення". У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону. При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Постановою правління ОСОБА_1 фонду України від 19 грудня 2003 року № 21-1 затверджено Інструкцію про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до ОСОБА_1 фонду України (Інструкція).
Вказана Інструкція розроблена відповідно до Законів України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування".
Підпунктом 2.1.1 пункту 2.1 Інструкції визначено, що до роботодавців - страхувальників відносяться підприємства, установи й організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування - фіксований податок, єдиний податок та фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру.
Ця Інструкція визначає процедуру стягнення заборгованості зі сплати внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (далі - страхові внески), сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій та інших платежів до бюджету ОСОБА_1 фонду України, нарахування і сплати фінансових санкцій та пені, а також відшкодування підприємствами витрат ОСОБА_1 фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах (пункт 2.1 Інструкції).
Розділ 6 Інструкції визначає порядок відшкодування підприємствами витрат ОСОБА_1 фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Так, відповідно до пункту 6.1 Інструкції відшкодуванню підлягають витрати ОСОБА_1 фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пункту другого "Прикінцевих положень" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Підпунктами 6.4, 6.7 пункту 6 Інструкції передбачено, що розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами ОСОБА_1 фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до ОСОБА_1 фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання та ін.), органи ОСОБА_1 фонду повідомляють про це підприємства в місячний термін з моменту виникнення цих обставин.
Доводи позивача щодо відшкодування витрат за доставку пільгових пенсій за рахунок Державного бюджету України відповідно до пункту 3 Розділу ХV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" суд до уваги не бере, оскільки вказаною нормами визначено, що тимчасово, до прийняття відповідного закону жінки, які народили п'ятеро або більше дітей і виховали їх до шестирічного віку, і матері інвалідів з дитинства, які виховали їх до цього віку, мають право на призначення дострокової пенсії за віком після досягнення 50 років та за наявності не менше 15 років страхового стажу. У цих випадках розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону і фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України.
Отже, із змісту наведеної норм випливає, що вона регулює порядок виплати пенсій, призначених відповідно до пункту "ж" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення". Витрати на виплату та доставку пенсій, призначених особам відповідно до пунктів "а", "б"-"з" частини першої статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" за списком № 1 та списком № 2 покриваються підприємствами та організаціями. При цьому обов'язок підприємств та організацій з відшкодування цих витрат, понесених Пенсійним фондом України після 1 січня 2014 року, не пов'язаний із датою призначення такої пенсії чи часом набуття необхідного для цього пільгового стажу. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 18 травня 2015 року у справі № 21-1270а15.
Таким чином, оскільки позивачем дотримано вимоги Законів України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування", Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до ОСОБА_1 фонду України, а відповідач, який зобов'язаний відшкодовувати фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, не відшкодував таких витрат, у зв'язку з чим виникла заборгованість, тому суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Керуючись частиною шостою статті 128, статтями 162, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", Закону України "Про пенсійне забезпечення", суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Полиці" (Волинська область, Камінь-Каширський район, село Полиці, ідентифікаційний код юридичної особи 03736658) на користь управління ОСОБА_1 фонду України в Камінь-Каширському районі Волинської області (Волинська область, Камінь-Каширський район, місто Камінь-Каширський, вулиця 1 Травня, будинок 1а, ідентифікаційний код юридичної особи 20128713) 4 275 грн. 04 коп. (чотири тисячі двісті сімдесят п'ять грн. 04 коп.) за квітень-липень 2015 року.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.
Суддя М.А. Александрова
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2015 |
Оприлюднено | 25.09.2015 |
Номер документу | 50615103 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Александрова Марія Ананіївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Александрова Марія Ананіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні