Рішення
від 14.09.2015 по справі 920/1147/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

14.09.2015 Справа № 920/1147/15

Господарський суд Сумської області, у складі судді Левченка П.І. при секретарі судового засідання Чепульській Ю.В. розглянув матеріали справи № 920/1147/15

за позовом - Державної архітектурно-будівельної інспекції України, м. Київ,

до відповідача - Благодійного товариства «Християнський духовний центр», м. Суми,

про знесення самочинно збудованої споруди,

за участю представників:

позивача - ОСОБА_1 за довіреністю № 40-702-10/2648 від 25.03.2015 року,

відповідача - ОСОБА_2 директора.

Суть спору: позивач просить суд зобов'язати відповідача знести за власний рахунок самовільно збудовану культову споруду за адресою: м. Суми, вул. Д. Коротченка, 1.

Представник відповідача письмового відзиву на позов не подав, в судовому засіданні 14.09.2015 року усно пояснив суду, що позовні вимоги визнає та проти позову не заперечує.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність», будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено правові та організаційні основи містобудівної діяльності. Порядок виконання підготовчих та будівельних робіт визначено постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 466 «Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт». Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 461 «Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів».

Згідно пунктом 2 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року за № 553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням:

1) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, державних стандартів і правил, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції;

2) порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт, виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи;

3) інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об'єкта будівництва.

Відповідно до пункту 5 постанови пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 30.03.2012 року № 6 «Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України», право на звернення до суду з позовом про знесення або перебудову самочинного збудованого об'єкта нерухомості мають як органи державної влади, так і органи місцевого самоврядування.

29.05.2014 року Інспекцією ДАБК у Сумській області проведено позапланову перевірку щодо будівництва об'єктів на земельній ділянці по вул. Д. Коротченка, 1, м. Суми, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 886, яким встановлено, що відповідно до огляду об'єкта будівництва та вивчення документації, яка надана для перевірки, з'ясовано, що відповідачем у 1994 році на земельній ділянці, що належить на праві постійного користування з подальшим використанням земельної ділянки для будівництва Християнського церковного комплексу відповідно до рішення виконкому Сумської міської ради народних депутатів від 16.12.1993 року за № 727 (державний акт від 04.12.2001 року серія ІІ-СМ № 000992, площа 1,39 га) самочинно без дозволу про початок виконання будівельних робіт, отриманого у відповідності до чинного законодавства діючого на той період, господарським способом збудовано культову споруду (одноповерхове приміщення з підвалом) розміром 18х12 м з використанням цегли як будівельного матеріалу на стрічковому фундаменті, яке використовується на цей час за призначенням.

Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, зазначає, що для перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил відповідачем не надано документу який надає право виконувати будівельні роботи, проектної документації розробленої та затвердженої у встановленому порядку та документу щодо введення приміщення культової споруди в експлуатацію, чим порушено абзац 5 статті 25 Закону України «Про основи містобудування».

Відповідно до пункту 17 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553 «Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю», у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт (далі - припис).

29.05.2014 року Інспекцією ДАБК у Сумській області складено протокол № 886 про адміністративне правопорушення відносно директора відповідача ОСОБА_2, передбаченого частиною першою статті 96 КУпАП та припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил за № 886 з вимогою:

1. Усунути порушення містобудівного законодавства шляхом зупинення експлуатації приміщення культової споруди по вул. Д. Коротченка, 1, м. Суми.

2. Прийняти в експлуатацію приміщення культової споруди по вул. Д. Коротченка, 1, м. Суми, у разі не можливості усунути дані порушення знести вказану споруду.

Термін виконання вимог припису встановлений до 16.06.2014 року.

03.06.2014 року за результатами розгляду адміністративної справи позивачем було винесено постанову по справі про адміністративне правопорушення № 304 та притягнуто ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності, передбаченої частиною першою статті 96 КУпАП, та накладено штраф у сумі 850 грн.

27.05.2015 року Управлінням Держархбудінспекції у Сумській області було проведено позапланову перевірку щодо виконання вимог припису від 29.05.2014 року № 886 щодо будівництва об'єктів на земельній ділянці по вул. Д. Коротченка, 1, м. Суми, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 283, яким встановлено, відповідно до огляду об'єкту будівництва та вивчення документації, яка надана для перевірки, було з'ясовано, що відповідачем (зі слів директора ОСОБА_2С.) на земельній ділянці, яка належить на праві постійного користування Благодійному товариству «Християнський духовний центр» (м. Суми по вул. Д. Коротченка, 1) з подальшим використанням земельної ділянки для будівництва Християнського церковного комплексу відповідно до рішення Виконкому Сумської міської ради народних депутатів від 16 грудня 1993 року № 727 (державний акт від 04.12.2001 серія ІІ-СМ № 000992, площа 1,39 га) самочинно без дозволу про початок виконання будівельних робіт, отриманого у відповідності до чинного законодавства діючого на той період, господарським способом збудовано культову споруду (одноповерхове приміщення з підвалом) розміром 18x12 м з використанням цегли як будівельного матеріалу на стрічковому фундаменті, яке використовується на цей час за призначенням.

Для перевірки надані наступні документи: державний акт на право постійного користування землею від 04.12.2001 року серія ІІ-СМ № 000992, виданий Благодійному товариству «Християнський духовний центр» та витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 28.01.2014 року серія АВ № 702952.

Проте, як вказує позивач, для перевірки відповідачем не надано жодного документу який надає право виконувати будівельні роботи, проектної документації, розробленої та затвердженої у встановленому законодавством порядку, або документу щодо введення приміщення культової споруди в експлуатацію відповідно до чинного законодавства, який надає право використовувати споруду за призначенням, чим порушено абзац 5 статті 25 Закону України «Про основи містобудування», у якому визначена відповідальність за порушення містобудівного законодавства, а саме: виконання будівельних чи реставраційних робіт без дозволу та затвердженого у встановленому порядку проекту або з відхиленням від нього.

Відповідачем вимоги пунктів 1, 2 припису № 886 від 29.05.2014 року не виконано, культова споруда використовується за призначенням, чим порушено абзац «а» пункту 3 частини четвертої статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та пунктом 14 Повноваження суб'єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року за № 553 «Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю», а саме: суб'єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов'язаний: виконувати вимоги інспекції щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Відповідно до пункту 6 Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995 року № 244 «Про затвердження Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», штраф за правопорушення може бути накладено на суб'єкта містобудування протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше ніж через три роки з дня його вчинення. Днем виявлення правопорушення є день складення акта перевірки відповідного суб'єкта містобудування.

02.06.2015 року за результатами розгляду справи за правопорушення у сфері містобудівної діяльності Управлінням ДАБІ у Сумській області було винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 6 та притягнуто відповідача до відповідальності, передбаченої абзацом 2 пункту 1 частини шостої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», та накладено штраф у розмірі 10 мінімальних заробітних плат у сумі 12180 грн., який відповідачем сплачено 08.06.2015 року в повному обсязі.

Відповідно до частини восьмої статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» експлуатація закінчених будівництвом об'єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію, забороняється.

Згідно статті 376 Цивільного кодексу України, житловий будинок, споруда, будівля, інше нерухоме майно вважається самочинним будівництво, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право на виконання будівельної роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотним порушенням будівельних норм і правил.

Відповідно до частини сьомої статті 376 Цивільного кодексу України, у разі істотного відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотного порушення будівельних норм і правил суд за позовом відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування може постановити рішення, яким зобов'язати особу, яка здійснила (здійснює) будівництво, провести відповідну перебудову. Якщо проведення такої перебудови є неможливим або особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від її проведення, таке нерухоме майно за рішенням суду підлягає знесенню за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) будівництво. Особа, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, зобов'язана відшкодувати витрати, пов'язані з приведенням земельної ділянки до попереднього стану.

Частиною другою статті 376 Цивільного кодексу України визначено, що особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.

Статтею 38 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що у разі виявлення факту самочинного будівництва об'єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю видає особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису.

У зв'язку з тим, що особа (відповідач) яка здійснила вищевказане самочинне будівництва ігнорує вимоги позивача та не бажає привести даний об'єкт у відповідність до вимог чинного законодавства, вона підлягає знесенню за рахунок відповідача.

Відповідно до статті 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до статей 33, 34 названого Кодексу, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються учасниками судового процесу. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Статтею 43 цього ж Кодексу визначено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Зважаючи на все вищевикладене, позовні вимоги позивача у даній справі є правомірними, обґрунтованими та підлягаючими задоволенню.

Відповідно до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір підлягає стягненню з відповідача в доход державного бюджету.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 32-34, 43, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Зобов'язати Благодійне товариство «Християнський духовний центр» (40000, м. Суми, вул. Д. Коротченка, буд. 1, ідентифікаційний код 14006147) знести за власний рахунок самовільно збудовану культову споруду (одноповерхове приміщення розміром 18х12 м з використанням цегли як будівельного матеріалу на стрічковому фундаменті) за адресою: м. Суми, вул. Д. Коротченка, 1.

Стягувач: Державна архітектурно-будівельна інспекція України (01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, буд. 26, ідентифікаційний код 37471912).

3. Стягнути з Благодійного товариства «Християнський духовний центр» (40000, м. Суми, вул. Д. Коротченка, буд. 1, ідентифікаційний код 14006147) в доход державного бюджету України (отримувач коштів: УДКС у м. Суми (м. Суми), 22030001, код отримувача (код ЄДРПОУ): 37970593, код банку отримувача (МФО): 837013, рахунок отримувача: 31218206783002, код класифікації доходів бюджету: 22030001) судовий збір в сумі 1218,00 грн.

4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 16.09.2015 року.

Суддя ОСОБА_3

Дата ухвалення рішення14.09.2015
Оприлюднено25.09.2015
Номер документу50660733
СудочинствоГосподарське
Сутьзнесення самочинно збудованої споруди

Судовий реєстр по справі —920/1147/15

Рішення від 14.09.2015

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 22.07.2015

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні