Постанова
від 12.10.2009 по справі 2а-3917/09/2370
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

 

 

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

12 жовтня 2009р.                                                                           

Справа № 2а-3917/09/2370

15год.00хв.                                                                                                                   

м.Черкаси

 

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого

- судді Новікової Т.В.,

при

секретарі - Комишній О.М.,

за

участю представників: позивача - Біленка О.Ф. (за пос.), Дімітрової Л.І. (за

доруч. Тальнівської міської ради від 11.09.2009р. №2090/01-11), відповідача -

Дєгтярьова О.Л. (за доруч. Головного управління статистики у Черкаській області

від 11.09.2009р. №16/2-02/5988 та відділу статистики у Тальнівському районі),

Куць Г.М. (за дорученням Головного управління статистики у Черкаській області

від 11.09.2009р. №16/2-02/5987), розглянувши у відкритому судовому

засіданні  адміністративну справу за

позовом Тальнівської міської ради до відділу статистики у Тальнівському районі

про визнання недійсними статистичних даних суб'єкта владних повноважень, -                                

                       

ВСТАНОВИВ:

     Тальнівська міська рада звернулася до суду

із адміністративним позовом від 12.11.2007р. до відділу статистики у

Тальнівському районі Державного комітету статистики України, в якому просить

визнати статистичні дані  відповідача

щодо чисельності населення м. Тальне станом на 01 серпня 2007р. такими, що не

відповідають дійсності та встановити, що чисельність м. Тальне станом на 01

серпня 2007р. становила 16 581 особу, зобов'язати відділ статистики  у 

Тальнівському районі внести відповідні зміни до статистичних даних щодо

чисельності жителів міста Тальне. Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач вважає,

що відповідачем порушені конституційні права жителів м. Тальне у зв'язку з

розбіжностями статистичних даних, що призвело до погіршення якості та обсягів

надання послуг населенню даної територіальної громади.

    Відповідач не погодився з позовними вимогами

та надав до суду заперечення від 14.09.2009р. № 16/2-02/5990, в якому з

посиланням ст.12 Закону України «Про державну статистику», Закону України «Про

Всеукраїнський  перепис населення» та

Методичні рекомендації з питань статистики населення, вказав на правомірність

своїх дій та просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

    Під час судового засідання

представники  позивача підтримали

позовні  вимоги та просили суд їх

задовольнити. Представники  відділу статистики

у Тальнівському районі  з позовом не

погодилися та просили відмовити  у  його 

задоволені.

    Розглянувши подані документи і матеріали

адміністративного позову,  заслухавши

пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні

обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають

юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив

наступне.

      Зі змісту 

позовної заяви вбачається, що за даними відділу статистики у Тальнівському

районі Державного комітету статистики України жителів м. Тальне станом на

01.08.2007р. становило 14 900 осіб .

      Тальнівською міською радою  на 

виконання  делегованих повноважень

закріплених в статті 27 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,

здійснено звірку статистичних даних 

жителів м. Тальне, в результаті чого чисельність  жителів 

міста Тельне станом на вересень 2007р. становила   16 581 особа .

      На запити позивача до  відділу статистики  у Тальнівському районі щодо кількості

населення м. Тальне  повідомлено, що

станом на:

      01.01.2001р. кількість  жителів м. Тальне становила 16,4 тис. чол.;

      01.04.2002р. кількість  жителів 

відсутня;

      01.07.2004р. кількість  жителів 

становила 15,8 тис. чол.;

      01.05.2005р. кількість  жителів становила  15,5 тис. чол.;

      01.04.2006р. кількість  жителів 

становила  15,2 тис. чол.;

      01.09.2007р. кількість  жителів становила  15,0 тис. чол. (а.с. 64-69).

      Зі змісту зведеної інформації, наданої

відповідачем до Кабінету Міністрів України на 

виконання доручення Першого Віце-прем'єр-міністра Кабінету Міністрів

України О.Турчинова від 24.06.2009р. №9956/0/2-09, вбачається, що станом на

01.01.2009р., чисельність  населення м.

Тальне становила   14 639 осіб

.

      Не погоджуючись  із статистичними даними відділу

Тальнівської  районної державної

адміністрації  щодо кількості населення

м. Тальне станом на  01.05.2007р., яка

становила 15 070 осіб , рішенням № 15/5-3(15) від 27.06.2007р.

Тальнівської міської ради 15 сесії 5 скликання створено тимчасову комісію по

встановленню об'єктивної чисельності жителів міста Тальне та терміном до

01.09.2007р.  вжити заходів по збору

відповідних матеріалів.

       Згідно розрахунку позивача щодо втрат

обсягів міжбюджетних трансфертів (дотацій вирівнювання) в зв'язку із різницею в

показниках чисельності населення району та міста, між даними органів статистики

та  даними міської ради встановлено, що

чисельність населення міста становить 14 791особу, що на 1700 чол. менше від

реальної кількості населення міста.  За

таких умов, на думку  позивача,  бюджет району 

міг би  отримати додаткові обсяги

видатків у вигляді дотацій із Державного бюджету, на суму 897,5   тис. гривень, а міський

бюджет  в свою чергу недоотримав

додаткових обсягів витрат.

     Судом 

встановлено, що згідно  даних відділу  статистики у Тальнівському районі ,

динаміка кількості жителів міста Тального станом на 01.09.2007р .

становила: народилося 116 чоловік, померло - 154 чол., приріст  було зменшено на  - 38 чол.(а.с.63).

      Згідно даних відділу реєстрації актів

цивільного стану  Тальнівського

районного управління юстиції у м. Тальне станом на 01.09.2007р .:

народилося - 127 чол., померло - 157 чол., приріст зменшено на - 30 чол. (лист

від 02.09.2009р. № 795/12-02-14).

      За даними Тальнівського районного

відділу Управління МВС України в Черкаській   області  станом на  

01.09.2007р . було прописано - 151 особа,  виписалось - 184 осіб,  міграційний приріст зменшено і становив - 33

особи.

      На запит органу місцевого самоврядування

м.Тальне, Тальнівською центральною районною лікарнею повідомлено, що станом

на  01.04.2006р. жителів становило 3 324

особи (лист від 02.09.2009р. № 831-с).

     Отже, на виконання рішення міської ради

від 27.06.2007р. тимчасовою комісією 

зібрано інформацію і матеріали різних державних структур та складено акт

від 24.10.2007р., в якому зазначено що кількість жителів м. Тальне  станом на 24.10.2007р. становить 16,5

тис.осіб ,  а саме:

      за даними Тальнівського державного будівельно-економічного

коледжу зареєстровано 125 студентів;

      за даними відділу освіти Тальнівської РДА

- у навчальних закладах навчається 1 838 осіб;

       за даними Тальнівської центральної

районної лікарні, в м. Тальне станом на 

01.09.2007р. ( за віковою категорією від 1989р.н. до 2007р.н.) проживає

3 458 осіб;

         згідно протоколу окружної виборчої

комісії загальна кількість виборців становить 13 123 особи; на звичайній

виборчій дільниці з  № 72 до  № 84 

виборців складає - 12 894виборці;

      за даними відділу статистики у

Тальнівському районі зазначено, що кількість населення станом на  01.08.2007р. становить 14,9 тис. осіб;

     за даними РАЦС районного управління

юстиції зазначено, що  в період з

01.08.2007р. по 01.10.2007р. кількість мешканців, які народилися  в м. Тальне становить 30 осіб, а померло

-  35 осіб.

      Отже, позивач не погодився з даними

відділу статистики в Тальнівському районі щодо 

кількості населення м. Тальне, вважаючи, що розбіжності між  статистичними даними  та фактичною чисельністю жителів м. Тальне

призводять до не достатнього формування доходів місцевого бюджету та погіршенню

якості надання послуг жителям даного населеного пункту.

     Причиною спору  постало питання  достовірності та об'єктивності статистичних

даних  кількості жителів  населеного пункту за наявності

розбіжності  даних позивача та

зобов'язання внесення змін, з метою отримання додаткових  обсягів доходів у формуванні місцевого

бюджету.

      Причиною виникнення спору стала

невідповідність статистичних підрахунків відділу статистики у Тальнівському

районі підрахункам Тальнівської міської ради.

      За таких обставин та  врахуванням 

виступу представників сторін, суд 

дійшов  висновку про  відсутність підстав для  задоволення позову, з огляду на  наступне.

       Відповідно до  ч.2 ст. 19 Конституції України, органи

державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи

зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб,  що передбачені Конституцією та законами

України.

     Зазначена конституційна  норма зобов'язує органи державної

влади, органи місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на

підставі закону , тобто у своїй діяльності повинні приймати такі рішення,

які не суперечать чинному законодавству, а їх управлінські  функції не повинні  виходити за межі Закону. Крім того, Основний

Закон України встановлює для суб'єкта владних повноважень спосіб діяльності

, що   передбачений Конституцією та

законами України, визначена законом 

сфера їх компетенції, тобто яким чином здійснюються дії, спрямовані на

реалізацію владних повноважень, які повинні спиратися тільки на компетенційні

права і обов'язки та використовувати у своїй діяльності  тільки ті засоби, форми і прийоми, які

передбачені  Законом. Всі органи

державної влади, органи місцевого самоврядування та посадові особи повинні

діяти в межах  повноважень  визначених і встановлених у законодавчих

актах. Ступінь конкретизації цих повноважень має бути максимальною, оскільки

обмеженість будь-якого повноваження - це його органічно іманентна властивість,

оскільки абсолютно безмежних повноважень в умовах правової, демократичної

держави існувати не може. Тому межі повноважень повинні окреслювати їх зміст та

обсяг, які  встановлюються  чинним законодавством.

     За суб'єктним складом  даний адміністративний спір виник між

органами публічної влади - органом місцевого самоврядування - Тальнівською

міською радою,  яка відповідно до Закону

України «Про  місцеве самоврядування в

Україні» наділена компетенційними  правами

і обов'язками та  державним органом

-  відділом статистики у Тальнівському

районі Черкаської області, (ідентифікаційний код 02363008), який є  відокремленим підрозділом Головного

управління статистики у Черкаській області та діє відповідно до  Положення про відділ статистики у

Тальнівському районі.

       За своєю природою компетенція органів

публічної влади - це юридичне відображення покладених на них функцій у

спеціальних, так званих компетенційних, нормативно-правових  актах шляхом закріплення цілей, завдань та

необхідного для їх реалізації комплексу прав і обов'язків, тобто владних  повноважень.

      Кодекс адміністративного  судочинства України (п.7 ст. 3) дає

визначення терміну «суб'єкт владних повноважень», під яким розуміються, органи

державної влади, органи місцевого самоврядування, їх службові чи посадові

особи, а також інші суб'єкти при здійсненні ними владних управлінських функцій

на основі законодавства, зокрема  на

виконання делегованих повноважень.

       Як вбачається з матеріалів справи,  відповідач відповідно до покладених нього

завдань здійснює реалізацію державної політики 

у галузі статистики.

      Засади 

організації  і діяльності

правовідносин в галузі державної статистики, здійснення державної статистичної

діяльності з метою отримання  всебічної

та об'єктивної статистичної інформації щодо економічної, соціальної,

демографічної та екологічної ситуації в Україні та її регіонах і забезпечення

нею держави та суспільства, визначені Законом України «Про державну

статистику»  від 17.09.1992р. № 2614-ХІІ

та Законом України «Про Всеукраїнський перепис населення»  від 19.10.2000 р. № 2058.

      Державна статистична діяльність

проводиться органами державної статистики згідно з Законом №2614-ХІІ та

відповідно до покладених них завдань, віднесена до їх компетенції, на засадах

професійної незалежності та самостійності.

       Відповідно до   ч. 2 ст. 5 Закону України «Про державну

статистику»  від 17.09.1992р. №2614-ХІІ, втручання

будь-яких органів   державної влади та органів місцевого

самоврядування,  інших юридичних

осіб, об'єднань громадян, посадових та інших осіб у державну статистичну

діяльність, зокрема, з питань змісту статистичної інформації, вибору джерел її

отримання, статистичної методології, форм і термінів збирання та поширення

даних статистичних спостережень 

тощо, забороняється.

      Зі змісту позовних вимог вбачається, що

позивач   звернувся до  суду про 

визнання не  дійсними статистичних

даних  державного відділу  статистики та зобов'язати  внести 

відповідні зміни до  статистичних

даних щодо  чисельності жителів міста

Тального.

       Виходячи з  системного аналізу законодавства про місцеве

самоврядування, органи  місцевого

самоврядування згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»

від21.05.1997р.№280/97-ВР наділені власними (самоврядними) та делегованими   повноваженнями . Зокрема, до делегованих

повноважень  Законом віднесено повноваження

органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а

також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються

відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних

рад.

     До делегованих повноважень органів

місцевого самоврядування віднесено здійснення статистичного обліку

громадян, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території  (пп.2 п. б) ст.27 Закон України «Про місцеве

самоврядування в Україні» від 21.05.1997р. №280/97-ВР).

      Однак, Тальнівська міська рада  вийшла 

за межі своїх  повноважень щодо

здійснення  обліку громадян, які постійно

або тимчасово проживають на відповідній території, перебравши на себе функції

органу державної статистики - органу державної влади, здійснюючи  при цьому реєстрацію жителів міста Тальне, а

також  організувавши постійне статистичне

спостереження, що включає збирання демографічних і соціально-економічних даних,

які на встановлену дату характеризують чисельність та склад населення м.

Тальне, а також здійснюючи оброблення, узагальнення, поширення та використання

цих результатів, що суперечить вимогам ч.7 ст.24 Закону №2614-ХІІ.

       Суд звертає увагу, що позивачем в

порушення  вимог законодавства  прийнято рішення №15/5-3(15) від 27.06.2007р.

щодо створення тимчасової комісії по встановленню об'єктивної чисельності

жителів міста Тальне, яку терміном до 01.09.2007р. зобов'язано вжити

заходів по збору відповідних матеріалів, щодо проведення бюджетної та

соціальної політики в даному регіоні. Даною комісією складено акт від

24.10.2007р. яким узагальнено  зібрану  інформацію без дотримання її конфіденційності,

єдиної технічної політики  збирання,

опрацювання  і передачі статистичної

інформації.

      Згідно Закону, статистичні дані -

інформація, отримана на підставі проведених статистичних спостережень, що

опрацьована і подана у формалізованому вигляді відповідно до загальноприйнятих

принципів та методології. Статистичні дані, що є результатом зведення та

угруповання первинних даних, за умови забезпечення їх знеособленості являють

собою зведену знеособлену статистичну інформацію (дані) (ч. 3 ст. 6 Закону № 2614-ХІІ).

     Рішення щодо вибору джерела статистичної

інформації приймається органами державної статистики самостійно, з урахуванням

якості і своєчасності подання інформації, витрат, а також обов'язків, які

виникають у зв'язку з цим у респондентів.

   До основних завдань органів статистики

віднесена участь у формуванні державної політики в галузі статистики та

забезпечення її реалізації; збирання, опрацювання, аналіз, поширення,

збереження, захист та використання статистичної інформації щодо масових економічних,

соціальних, демографічних, екологічних явищ і процесів, які відбуваються в

Україні та її регіонах (ст. 12 Закону 

№2614-ХІІ).

  Відповідно до 

ч.І ст. 14  Закону №2614-ХІІ

органи державної статистики зобов'язані забезпечувати ведення Єдиного державного

реєстру підприємств і організацій України та реєстрів респондентів статистичних

спостережень, ідентифікацію та класифікацію включених до цих реєстрів

суб'єктів.

     Суд звертає  увагу, що відносини органів державної

статистики  з респондентами та

користувачами, у тому числі з органами державної влади, органами місцевого

самоврядування , іншими юридичними особами, що провадять діяльність,

пов'язану із збиранням та використанням адміністративних даних, базуються на

принципах  забезпечення надійності,

об'єктивності та конфіденційності статистичної інформації, оптимізації витрат

на її складання та відкритості статистичної методології, що передбачає:

моніторинг та оптимізацію звітного навантаження на респондентів; здійснення

органами державної статистики заходів, спрямованих на підвищення довіри

респондентів, з метою забезпечення збирання надійної та об'єктивної

статистичної інформації (ст. 16 Закону №2058).

      Не підлягає наданню за запитами

статистична інформація, яка має внутрівідомчий характер і використовується для

подальших розрахунків зведених статистичних даних, розробки звітно-статистичної

та іншої документації, державних класифікаторів техніко-економічної та

соціальної інформації тощо, що передує їх прийняттю або затвердженню (ч.7 ст.

24 Закону №2614-ХІІ).

       Зокрема, центральним органом виконавчої

влади у галузі статистики  - Державний

комітет статистики України, який є спеціально уповноваженим центральним органом  виконавчої влади  у галузі статистики, діяльність  якого 

спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через

Віце-прем'єр-міністра України і діє згідно Положення затвердженого постановою

Кабінету Міністрів України від 11.07.2007р. № 924. До завдань зазначеного

державного органу віднесено організація і забезпечення збирання державної

статистичної звітності, проведення переписів, одноразових обліків, опитувань,

вибіркових обстежень, у тому  числі  населення. Надання органам державної влади  та органам місцевого самоврядування

статистичної  інформації в обсягах, за формами

і у строки, визначені планом державних статистичних спостережень або окремими

рішеннями Кабінету Міністрів України.

      На спростування позовних вимог,

відповідачем повідомлено, що дані про кількість населення станом на час

проведення  Перепису (останній був

проведений 05.12.2001р.)  є базою для

розрахунків загальної чисельності населення та 

визначення постійного населення у даному регіоні на поточні роки в

міжпереписний період, що здійснюється на основі Методичних рекомендацій з

питань статистики населення, розроблені 

та затверджені Держкомстатом України, з врахуванням ст. 8 Закону України

«Про державну статистику» та є  основою

для складання звітно-статистичної документації та проведення статистичних

спостережень.

       Суд звертає увагу, що органам місцевого

самоврядування надано повноваження вести статистичний облік громадян, які

постійно або тимчасово проживають на відповідній території, однак законом не

зобов'язано статистичний орган приводити свої статистичні дані у відповідність

із даними органу місцевого самоврядування.

      Беручи до уваги, те що позивачем не

доведено його порушеного права щодо достовірності  наданих відповідачем  статистичних даних чисельності жителів м.

Тальне,  а відповідачем спростовано  позовні 

вимоги щодо  належності  даних органу 

статистики, тому  суд  дійшов 

висновку, що позовні  вимоги

задоволенню не підлягають.

       Згідно з ч.3 ст.2 КАС України у справах

щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень

адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у

межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3)

обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для

прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)

добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом,

запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням

необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод

та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9)

з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття; 10) своєчасно, тобто

протягом розумного строку.

      Отже, з врахуванням викладеного, суд

дійшов висновку про відсутність правових підстав для  задоволення позову.

      Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України

кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та

заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

     Оскільки позивачем не доведено  обґрунтованість позовних вимог, а

відповідачем спростовано 

адміністративний позов, тому 

суд  дійшов  висновку, що позовні  вимоги задоволенню не підлягають.

     На

підставі ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 12.10.2009р. проголошено

вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному

обсязі відкладено на 14.10.2009р., про що повідомлено сторін після проголошення

вступної та резолютивної частини постанови в судовому засіданні з урахуванням

вимог ч. 4 ст. 167 КАС України.

     Керуючись ст.ст. 9, 69-71, 94, 158-163 КАС

України, Черкаський окружний адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

             У задоволенні  адміністративного позову відмовити повністю.

 

Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 КАС України набирає

законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження,

встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної

інстанції протягом десяти днів з дня її складення в повному обсязі за

правилами, встановленими ст.ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд

першої інстанції заяви про апеляційне оскарження з наступним поданням протягом

двадцяти днів апеляційної скарги. Апеляційна скарга може бути подана без

попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у

строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

 

 

Суддя                                                                                               Т.В.

Новікова   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Повний текст постанови виготовлений

14.10.2009р.

 

   

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.10.2009
Оприлюднено22.10.2009
Номер документу5067967
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3917/09/2370

Постанова від 12.10.2009

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Новікова Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні