Господарський суд Чернігівської області
14000 м. Чернігів, проспект Миру 20 Тел. 676-311, факс 7-44-62
УХВАЛА
"17" вересня 2015 р. Справа № 927/1929/14
КРЕДИТОРИ: 1. Бахмацька об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Чернігівській області 16500, м. Бахмач Чернігівської області, вул. Чернігівська, 2 - а 2. Управління Пенсійного фонду України в Бахмацькому районі 16500, м. Бахмач Чернігівської області, вул. Пушкіна, 2 БОРЖНИК: Приватне акціонерне товариство «Бахмацьке хлібоприймальне підприємство» 16500, м. Бахмач Чернігівської області, вул. Калініна, 87 про визнання боржника банкрутом Суддя А.С.Сидоренко
Представники:
від кредиторів: не з'явились
від боржника: ОСОБА_1 - предст., дов. б/н від 22.04.2015р.
В судовому засіданні взяв участь головний спеціаліст відділу з питань банкрутства Головного територіального управління юстиції у Чернігівській області ОСОБА_2 (дов. б/н від 10.03.2015р.)
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Бахмацькою об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Чернігівській області та Управлінням Пенсійного фонду України в Бахмацькому районі подана заява про порушення справи про банкрутство приватного акціонерного товариства «Бахмацьке хлібоприймальне підприємство» на підставі ст. 10 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (надалі - Закон про банкрутство), яка ухвалою господарського суду Чернігівської області від 26.12.2014р. була прийнята до розгляду.
Ухвалою господарського суду Чернігівської області від 12.01.2015р. порушено провадження у справі про банкрутство приватного акціонерного товариства «Бахмацьке хлібоприймальне підприємство», визнано зокрема вимоги Бахмацької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Чернігівській області в розмірі 873 832,31 грн. податкової заборгованості (основний платіж в сумі 866 025,05 грн., штрафні санкції в сумі 7 725,47 грн., пеня в сумі 81,79 грн.) та 13 337,49 грн. заборгованості по єдиному соціальному внеску, а також введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.
Ухвалою господарського суду Чернігівської області від 26.02.2015р. здійснено заміну Бахмацької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Чернігівській області її правонаступником - Бахмацькою об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Чернігівській області.
Іншою ухвалою господарського суду Чернігівської області від 26.02.2015р. визнано зокрема вимоги Бахмацької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області в розмірі 3 364 977,16 грн. податкової заборгованості (основний платіж в сумі 2 955 808,00 грн., штрафні санкції в сумі 129 507,20 грн., пеня в сумі 279 661,96 грн.) та затверджено реєстр вимог кредиторів до якого включено в т.ч. вимоги Бахмацької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області в наступному розмірі: 13 337,49 грн. - ІІ черга задоволення, 3 821 833,05 грн. - ІІІ черга задоволення, 416 976,42 грн. - VІ черга задоволення.
Постановою господарського суду Чернігівської області від 21.04.2015р. боржника визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців, ліквідатором призначено арбітражного керуючого ОСОБА_3.
Згідно ч. 1 ст. 38 Закону про банкрутство, вимоги за зобов'язаннями боржника, визнаного банкрутом, що виникли під час проведення процедур банкрутства, можуть пред'являтися тільки в межах ліквідаційної процедури протягом двох місяців з дня офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури. Зазначений строк є граничним і поновленню не підлягає.
Відповідне повідомлення було оприлюднено на офіційному веб - сайті Вищого господарського суду України 21 квітня 2015 року за № 17128.
Ухвалою господарського суду Чернігівської області від 16.07.2015р. затверджено реєстр вимог кредиторів (з урахуванням розгляду поточних вимог) до якого включено в т.ч. вимоги Бахмацької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області в сумі 4 252 146,96 грн. (13 337,49 грн. - ІІ черга задоволення, 3 821 833,05 грн. - ІІІ черга задоволення, 416 976,42 грн. - VІ черга задоволення);
20 серпня 2015 року Бахмацькою об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Чернігівській області було подано до господарського суду Чернігівської області заяву про визнання поточних вимог до боржника в сумі 330 356,91 грн.
В обґрунтування поданої заяви кредитор вказує, що після порушення провадження у справі про банкрутство у боржника виникла податкова заборгованість в сумі 330 356,91 грн. (в т.ч. основний борг - 21 377,28 грн., пеня - 308 979,63 грн.). В розрізі податків/зборів ця сума складається із заборгованості по податку на додану вартість - 304 009,94 грн. (пеня), по єдиному податку з сільськогосподарських виробників - 907,47 грн. (пеня), по орендній платі з юридичних осіб - 2 114,11 грн. (пеня), по податку на прибуток приватних підприємств - 46,01 грн. (пеня), по єдиному соціальному внеску - 23 279,38 грн. (21 377,28 грн. основний борг, 1 902,10 грн. пеня).
Ліквідатор банкрута ОСОБА_3 у відзиві на заяву частково визнав вимоги кредитора в сумі 23 279,38 грн., що складаються із заборгованості по єдиному соціальному внеску. Проти вимог на суму 307 077,53 грн. ліквідатор банкрута заперечив, посилаючись на те, що дана податкова заборгованість є пенею і виникла за період з 26.06.2015р. по 12.08.2015р., тобто після введення судом мораторію на задоволення вимог кредиторів. На думку ліквідатора, кредитор не мав права нараховувати пеню під час дії мораторію на задоволення вимог кредиторів.
Ухвалою господарського суду Чернігівської області від 07.09.2015р. заява Бахмацької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області про визнання поточних вимог до боржника була прийнята, приєднана до матеріалів справи та призначена до розгляду в судовому засіданні.
Кредитори належним чином були повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання, однак не скористалися своїм процесуальним правом на участь у ньому.
До початку судового засідання від Бахмацької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області надійшло клопотання (факсограма) про проведення даного судового засідання за відсутності його представника.
Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши пояснення повноважних представників учасників провадження у справі, з'ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення заяви по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:
Згідно поданого ПрАТ «Бахмацьке хлібоприймальне підприємство» звіту за березень 2015 року, загальна сума єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що підлягає сплаті, становить 3 310,36 грн.
Згідно поданого ПрАТ «Бахмацьке хлібоприймальне підприємство» звіту за квітень 2015 року, загальна сума єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що підлягає сплаті, становить 15 473,74 грн.
Рішенням першого заступника начальника Бахмацької ОДПІ від 02.04.2015р. № НОМЕР_1 до боржника були застосовані штрафні санкції в розмірі 2 593,18 грн. та нарахована пеня в розмірі 926,30 грн. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 21.03.2014р. по 10.09.2014р.
Крім того, Бахмацькою ОДПІ на суму недоїмки по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та суму податкового боргу була нарахована пеня:
по податку на додану вартість - 304 009,94 грн. за період з 29.08.2013р. по 12.01.2015р.;
по єдиному податку з сільськогосподарських виробників - 907,47 грн. за період з 31.08.2013р. по 12.01.2015р.;
по орендній платі з юридичних осіб - 2 114,11 грн. за період з 01.10.2013р. по 12.01.2015р.;
по податку на прибуток приватних підприємств - 46,01 грн. за період з 07.10.2014р. по 12.01.2015р.;
по єдиному соціальному внеску - 1 902,10 грн. за період з 21.10.2014р. по 12.01.2015р.
За змістом ст. 1 Закону про банкрутство:
кредитор - юридична або фізична особа, а також органи доходів і зборів та інші державні органи, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника; конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли до порушення провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника; поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли після порушення провадження у справі про банкрутство; забезпечені кредитори - кредитори, вимоги яких забезпечені заставою майна боржника (майнового поручителя).
грошове зобов'язання - зобов'язання боржника сплатити кредитору певну грошову суму відповідно до цивільно - правового правочину (договору) та на інших підставах, передбачених законодавством України. До грошових зобов'язань відносяться також зобов'язання щодо сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування; зобов'язання, що виникають внаслідок неможливості виконання зобов'язань за договорами зберігання, підряду, найму (оренди), ренти тощо та які мають бути виражені у грошових одиницях.
У відповідності з ч. 8 ст. 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
Таким чином, боржник був зобов'язаний сплатити самостійно нараховані суми єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за березень 2015 року - не пізніше 20.04.2015р., за квітень 2015 року - не пізніше 20.05.2015р.
Однак, 21.04.2015р. боржника було визнано банкрутом і відкрито ліквідаційну процедуру, а відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону про банкрутство, з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури строк виконання всіх грошових зобов'язань банкрута вважається таким, що настав; вимоги за зобов'язаннями боржника, визнаного банкрутом, що виникли під час проведення процедур банкрутства, можуть пред'являтися тільки в межах ліквідаційної процедури протягом двох місяців з дня офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури. Зазначений строк є граничним і поновленню не підлягає. Кредитори, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, не є конкурсними, а їх вимоги погашаються в шосту чергу в ліквідаційній процедурі.
Таким чином, вимоги Бахмацької ОДПІ в частині недоїмки по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування в розмірі 18 784,10 грн. є поточними вимогами кредитора.
Оскільки ці вимоги підтверджуються поданими доказами, вони визнаються судом. Однак, у зв'язку з заявленням даних вимог після закінчення двомісячного строку з дня офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури, вони підлягають включенню до VІ черги задоволення вимог кредиторів.
У заяві Бахмацької ОДПІ до складу суми заборгованості по єдиному соціальному внеску включена сума в розмірі 2 593,18 грн., однак дана сума являється штрафними санкціями, застосованими до боржника рішенням першого заступника начальника Бахмацької ОДПІ від 02.04.2015р. № НОМЕР_1 за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 21.03.2014р. по 10.09.2014р.
Відповідно до ст. 19 Закону про банкрутство, мораторій на задоволення вимог кредиторів - зупинення виконання боржником грошових зобов'язань і зобов'язань щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), термін виконання яких настав до дня введення мораторію, і припинення заходів, спрямованих на забезпечення виконання цих зобов'язань та зобов'язань щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), застосованих до дня введення мораторію.
Мораторій на задоволення вимог кредиторів вводиться одночасно з порушенням провадження у справі про банкрутство, про що зазначається в ухвалі господарського суду. Ухвала є підставою для зупинення виконавчого провадження.
Протягом дії мораторію на задоволення вимог кредиторів, зокрема не нараховується неустойка (штраф, пеня), не застосовуються інші фінансові санкції за невиконання чи неналежне виконання зобов'язань із задоволення всіх вимог, на які поширюється мораторій.
Дія мораторію на задоволення вимог кредиторів не поширюється на вимоги поточних кредиторів; на виплату заробітної плати та нарахованих на ці суми страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування ; відшкодування шкоди, заподіяної здоров'ю та життю громадян; на виплату авторської винагороди, аліментів, а також на вимоги за виконавчими документами немайнового характеру, що зобов'язують боржника вчинити певні дії чи утриматися від їх вчинення.
Таким чином, на сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування не поширюється дія мораторію на задоволення вимог кредиторів, тому Бахмацькою ОДПІ було правомірно застосовано штрафні санкції у період до визнання боржника банкрутом.
Оскільки ці вимоги підтверджуються поданими доказами, вони визнаються судом і підлягають включенню до VІ черги задоволення вимог кредиторів.
За змістом п.п. 14.1.162 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахованих на суми грошових зобов'язань, не сплачених у встановлені законодавством строки.
Згідно п. 129.1 ст. 129 Податкового кодексу України, пеня нараховується:
- після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.
Нарахування пені розпочинається:
а) при самостійному нарахуванні суми грошового зобов'язання платником податків - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного цим Кодексом;
б) при нарахуванні суми грошового зобов'язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні - рішенні згідно із цим Кодексом;
- у день настання строку погашення податкового зобов'язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження);
- у день настання строку погашення податкового зобов'язання, визначеного податковим агентом при виплаті (нарахуванні) доходів на користь платників податків - фізичних осіб, та/або контролюючим органом під час перевірки такого податкового агента.
У відповідності з п.п. п.п. 129.3.1, 129.3.3 п. 129.3 ст. 129 Податкового кодексу України, нарахування пені закінчується:
у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов'язань;
у день запровадження мораторію на задоволення вимог кредиторів (при винесенні відповідної ухвали суду у справі про банкрутство або прийнятті відповідного рішення Національним банком України).
У разі часткового погашення податкового боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку.
Пунктом 129.4 ст. 129 Податкового кодексу України встановлено, що пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Пеня, визначена підпунктом 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день заниження.
Пеня, визначена підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виплати (нарахування) доходів на користь платників податків - фізичних осіб.
Відповідно до п. п. 10, 13 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Нарахування пені, передбаченої цим Законом, починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.
Як вбачається із поданих кредитором розрахунків, нарахування пені було здійснено 26.06.2015р., тобто після визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури.
Положеннями ст. 38 Закону про банкрутство встановлено, що з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури, зокрема, припиняється нарахування неустойки (штрафу, пені), процентів та інших економічних санкцій за всіма видами заборгованості банкрута .
За таких обставин, нарахування пені було здійснено кредитором з порушенням чинного законодавства, а тому судом вимоги в частині пені на суму 308 979,63 грн. відхиляються.
Враховуючи вищевикладене, заява Бахмацької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області про визнання поточних вимог до боржника підлягає частковому задоволенню.
Керуючись ст. ст. 1, 19, 38, 40 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Заяву Бахмацької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області про визнання поточних вимог до боржника задовольнити частково.
2. Визнати вимоги Бахмацької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області (16500, м. Бахмач Чернігівської області, вул. Чернігівська, 2-а, код 39559899) в розмірі 21 377,28 грн. заборгованості по єдиному соціальному внеску (18 784,10 грн. недоїмки та 2 593,18 грн. штрафу) з включенням їх до реєстру вимог кредиторів до VI черги задоволення вимог кредиторів.
3. Відхилити вимоги Бахмацької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області (16500, м. Бахмач Чернігівської області, вул. Чернігівська, 2-а, код 39559899) в частині пені в розмірі 308 979,63 грн.
4. Копії цієї ухвали надіслати кредиторам, ліквідатору та Головному територіальному управлінню юстиції у Чернігівській області.
Суддя А.С. Сидоренко
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2015 |
Оприлюднено | 24.09.2015 |
Номер документу | 50697244 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Сидоренко А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні