ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
Іменем України
26 серпня 2009 р. м. Чернівці Справ а № 2а-873/09/2470
17 год.51 хв.
Чернівецький окружний адміністративний суд в скла ді:
головуючого судді: Левиць кого В.К.,
при секретарі судового зас ідання: Герасиму Андрію Штеф ановичу
за участю сторін:
від позивача - представник Товариства з обмеженою відп овідальністю «Універсам» Тарновецький В.І (довір еність № 40 від 03.08.2009 р.).;
від відповідача - представн ик Державної податкової інсп екції у м. Чернівці Чебан В.І. (д овіреність № 34732/10-012 від 23.09.2008 р.);
розглянув у від критому судовому засіданні а дміністративну справу за поз овом Товариства з обмеженою відповідальністю «Універса м» до Державної податкової і нспекції у м. Чернівці про ви знання нечинним та скасуванн я рішення № 0009340234/0 від 02.06.2009року в ч астині нарахованих штрафних (фінансових) санкцій,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмежено ю відповідальністю «Універс ам» звернулось до Чернівецьк ого окружного адміністратив ного суду з адміністративним позовом до Державної податк ової інспекції у м. Чернівці, з урахуванням змінених позовн их вимог, про визнання нечинн им рішення № 0009340234/0 від 02.06.2009 р. в частині нарахо ваних штрафних (фінансових) с анкцій на суму 305896,65 грн.
Позов мотивовано тим, що від повідач безпідставно визнач ив суму штрафних (фінансових ) санкцій в розмірі 305896,65 грн. за п роведення розрахункових опе рацій на повну суму покупки і з роздрукуванням розрахунко вих документів, що не містять певних реквізитів - назви т а адреси господарської одини ці позивача. Зокрема, позивач посилається на те, що положен ня ст. 17 Закону України «Про за стосування реєстраторів роз рахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчу вання та послуг» не передбач ають накладення на суб' єкті в господарювання фінансових санкцій у разі, якщо виданий с уб' єктом господарювання фі скальний чек не містить певн их обов' язкових реквізитів , зокрема назви та адреси госп одарської одиниці де здійсню ється продаж. Крім того, вважа є, що Закон України «Про засто сування реєстраторів розрах ункових операцій у сфері тор гівлі, громадського харчуван ня та послуг» не передбачає ж одної відповідальності суб' єкта господарювання у разі н евідповідності виданого ним розрахункового документа ви могам Положення про форму та зміст розрахункових докумен тів, затвердженого наказом Д ПА України від 01.12.2000 р. № 614.
В судовому засіданні предс тавник позивача підтримав по зов та просив суд задовольни ти його у повному обсязі, поси лаючись на обставини, виклад ені в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав з підстав, наведених у запереченнях, оскільки вваж ає, що оскаржуване рішення пр ийнято у відповідності до но рм чинного законодавства. В п оясненнях вказував на поруше ння позивачем вимог п. 1 ст. 3, ст . 8 Закону України «Про застосу вання реєстраторів розрахун кових операцій у сфері торгі влі, громадського харчування та послуг» в частині проведе ння розрахункових операцій н а повну суму покупки із роздр укуванням розрахункових док ументів, що не містять назви т а адреси господарської одини ці позивача. Зазначав, що у раз і відсутність в розрахунково му документі обов' язкових р еквізитів назви та адреси го сподарської одиниці такий до кумент не є розрахунковий. Пр осив суд відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог .
Вислухавши пояснення стор ін та дослідивши письмові до кази по справі судом встанов лено наступне.
Державною податковою інсп екцією у м. Чернівці на підста ві п. 2 ст. 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» та згідно затвердж еного начальником ДПІ у м. Чер нівці плану - графіку перевір ок суб' єктів господарської діяльності відділом контрол ю за розрахунковими операція ми на травень 2009 р., проведено п ланову перевірку господарсь кої одиниці-магазину, розташ ованого за адресою м. Чернівц і, вул. Червоноармійська, буди нок, 69, що належить Товариству з обмеженою відповідальніст ю «Універсам»», з питань дотр имання порядку проведення ро зрахунків за товари (послуги ), вимог з регулювання обігу го тівки, наявності торгових па тентів і ліцензій, за результ атами якої 28.05.2009 р. складено акт за № 2056/24/12/23/22838672.
В описовій частині акту пер евірки в підпунктах 2.1, 2.1.2, 2.2.7, 2.2.8 т а 2.2.9 відображено, що позивач пр оводив розрахункові операці ї через зареєстровані, оплом бовані у встановленому поряд ку та переведені у фіскальни й режим роботи реєстратори р озрахункових операцій, з вид ачею (роздрукуванням) розрах ункових документів (а.с. 9-12).
Перевіркою встановлено:
- невідповідність сум готів кових коштів на місці провед ення розрахунків, суми кошті в, яка зазначена в денному зві ті РРО в сумі 27,05 грн.;
- нероздрукування фіскальн их звітних чеків РРО № 2412007391 - 1 4.09.2008 р., РРО № 2412004389 - 03.11.2008 р., РРО № 241200915 00 - 09.12.2008 р.;
- проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій, що в икористовуються в магазині в період з 01.01.2008 р. по 20.05.2009 р. з видаче ю розрахункових документів н евстановленої форми, що підт верджують виконання розраху нкових операцій, а саме в чека х РРО не зазначено «назви» та «адреси» розташування госпо дарської одиниці. Виторги по РРО за 19.05.2009 р. склали 38916,67 грн., за 20.05.2009 р. (до 17 год. 15 хв.) 22262,66 грн.
В акті перевірки зроблено в исновок про порушення позива чем п. 1, 2, 9, 13 ст. 3, ст. 8 Закону Украї ни «Про застосування реєстра торів розрахункових операці й у сфері торгівлі, громадськ ого харчування та послуг» , По ложення про форму та зміст ро зрахункових документів, затв ердженого наказом Державної податкової адміністрації Ук раїни № 614 від 01.12.2000 р.
На підставі висновків акту перевірки рішенням Державно ї податкової інспекції у м. Че рнівці № 0009340234/0 від 02.06.2009 р. до позив ача застосовано штрафну (фін ансову) санкцію в розмірі 307051,90 г рн.
Як встановлено судом , позивач частково погоджуєт ься з вказаним рішенням в час тині застосування штрафних ( фінансових) санкцій у розмір і 135,25 грн. та 1020,00 грн. нарахованих відповідно до п. 4 ст. 17, ст. 22 Зако ну України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, гр омадського харчування та пос луг». Проте, не погоджується і з рішенням відповідача в час тині застосованих штрафних с анкцій у розмірі 305896,65 грн. відпо відно до п. 1 ст. 17 Закону Україн и «Про застосування реєстрат орів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадсько го харчування та послуг» за п орушення п. 1 ст. 3, ст. 8 ць ого Закону, у зв' язку з чим ос каржив його до суду.
Розглянувши матеріали спр ави, встановивши фактичні об ставини в справі, на яких ґрун туються позовні вимоги та за перечення проти позову, досл ідивши та оцінивши надані до кази в сукупності, проаналіз увавши законодавство, яке ре гулює спірні правовідносини , суд дійшов висновку, що позов ні вимоги підлягають задовол енню з наступних підстав.
Правові засади застосуван ня реєстраторів розрахунков их операцій у сфері торгівлі , громадського харчування та послуг визначаються Законом України «Про застосування р еєстраторів розрахункових о перацій у сфері торгівлі, гро мадського харчування та посл уг» від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР (далі - Закон № 265).
Реєстратори розрахун кових операцій застосовують ся фізичними особами - суб'єкт ами підприємницької діяльно сті або юридичними особами (ї х філіями, відділеннями, інши ми відокремленими підрозділ ами), які здійснюють операції з розрахунків в готівковій т а/або в безготівковій формі (і з застосуванням платіжних ка рток, платіжних чеків, жетоні в тощо) при продажу товарів (на данні послуг) у сфері торгівл і, громадського харчування т а послуг, а також уповноважен ими банками та суб'єктами під приємницької діяльності, які виконують операції купівлі- продажу іноземної валюти (ст . 1 Закону № 265).
Пункт 1 ст. 3 вищеназваного За кону встановлює, що суб'єкти п ідприємницької діяльності, я кі здійснюють розрахункові о перації в готівковій та/або в безготівковій формі (із заст осуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощ о) при продажу товарів (наданн і послуг) у сфері торгівлі, гро мадського харчування та посл уг зобов'язані проводити роз рахункові операції на повну суму покупки (надання послуг и) через зареєстровані, оплом бовані у встановленому поряд ку та переведені у фіскальни й режим роботи реєстратори р озрахункових операцій з розд рукуванням відповідних розр ахункових документів, що під тверджують виконання розрах ункових операцій, або у випад ках, передбачених цим Законо м, із застосуванням зареєстр ованих у встановленому поряд ку розрахункових книжок.
Відповідно до абз. 4 ст. 2 цьог о Закону розрахункова операц ія - приймання від покупця гот івкових коштів, платіжних ка рток, платіжних чеків, жетоні в тощо за місцем реалізації т оварів (послуг), видача готівк ових коштів за повернутий по купцем товар (ненадану послу гу), а у разі застосування банк івської платіжної картки - оф ормлення відповідного розра хункового документа щодо опл ати в безготівковій формі то вару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформле ння розрахункових документі в щодо перерахування коштів у банк покупця.
Абзацом 15 ст. 2 Закону № 265 визн ачено, що розрахунковий доку мент - документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, розрахункова к витанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт про дажу (повернення) товарів, над ання послуг, отримання (повер нення) коштів, купівлі-продаж у іноземної валюти, надруков аний у випадках, передбачени х цим Законом, і зареєстрован им у встановленому порядку р еєстратором розрахункових о перацій або заповнений вручн у.
Статтею 8 Закону № 265 визначен о, що форма, зміст розрахунков их документів, порядок реєст рації та ведення розрахунков их книжок, книг обліку розрах ункових операцій, а також фор ма та порядок подання звітно сті, пов'язаної із застосуван ням реєстраторів розрахунко вих операцій або використанн ям розрахункових книжок, вст ановлюються Державною подат ковою адміністрацією Україн и.
На виконання вказаної стат ті Закону наказом Державної податкової адміністрації Ук раїни № 614 від 01.12.2000 р. затве рджено «Положення про форму та зміст розрахункових докум ентів» (далі - Положення № 614), за реєстроване в Міністерстві юстиції України 05.02.2001 р. за № 105/5296. Пунктом 1 вищена званого Положення визначено поняття адреса господарсько ї одиниці, під яким розумієть ся адреса зазначена в дозвол і на розміщення господарсько ї одиниці (договорі оренди, ін шому документі на право влас ності або користування госпо дарською одиницею); назва гос подарської одиниці - назва, як а зазначена в дозволі на розм іщення господарської одиниц і (договорі оренди, іншому док ументі на право власності аб о користування господарсько ю одиницею). Відповідно п. 3.2 ст . 3 цього Положення фіскальний касовий чек на товари (послуг и) повинен містити такі обов' язкові реквізити як назву та адресу господарської одиниц і.
Статтею 17 Закону № 265 встанов лено, що за порушення вимог ць ого Закону до суб'єктів підпр иємницької діяльності, які з дійснюють розрахункові опер ації за товари (послуги), за рі шенням відповідних органів д ержавної податкової служби У країни застосовуються фінан сові санкції у таких розміра х:
1) у п'ятикратному розмірі ва ртості проданих товарів (над аних послуг), на які виявлено н евідповідність, - у разі прове дення розрахункових операці й на неповну суму вартості пр оданих товарів (наданих - посл уг), у разі непроведення розра хункових операцій через реєс тратори розрахункових опера цій, у разі нероздрукування в ідповідного розрахункового документа, що підтверджує ви конання розрахункової опера ції, або проведення її без вик ористання розрахункової кни жки;
2) двадцять неоподатковуван их мінімумів доходів громадя н - у разі застосування при зді йсненні розрахункових опера цій непереведеного у фіскаль ний режим роботи, незареєстр ованого, неопломбованого або опломбованого з порушенням встановленого порядку реєст ратора розрахункових операц ій;
3) двадцять неоподатковуван их мінімумів доходів громадя н - у разі невикористання при з дійсненні розрахункових опе рацій у випадках, визначених цим Законом, розрахункової к нижки чи книги обліку розрах ункових операцій, або викори стання незареєстрованої нал ежним чином розрахункової кн ижки чи порушення встановлен ого порядку її використання, або використання незареєстр ованих чи непрошнурованих кн иг обліку розрахункових опер ацій, або незберігання книг о бліку розрахункових операці й чи розрахункових книжок пр отягом встановленого термін у;
4) двадцять неоподатковуван их мінімумів доходів громадя н - у разі невиконання щоденно го друку фіскального звітног о чеку або його незберігання в книзі обліку розрахункови х операцій;
5) десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі невиконання друку кон трольної стрічки або її незб ерігання протягом встановле ного терміну;
6) п'яти неоподатковуваних м інімумів доходів громадян - у разі проведення розрахунков их операцій через реєстратор и розрахункових операцій без використання режиму поперед нього програмування наймену вання, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості;
7) десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі порушення встановлен ого у пункті 1 статті 9 порядку проведення розрахунків чере з каси підприємств, установ і організацій, в яких ці операц ії повинні проводитися з офо рмленням прибуткових і видат кових касових ордерів та вид ачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печат кою у встановленому порядку, або у разі порушення порядку оформлення розрахункових і звітних документів при здійс ненні продажу проїзних і пер евізних документів на залізн ичному (крім приміського) та а віаційному транспорті;
8) ста неоподатковуваних мін імумів доходів громадян - у ра зі застосування при здійснен ні розрахункових операцій ре єстратора розрахункових опе рацій, в конструкцію чи прогр амне забезпечення якого внес ені зміни, не передбачені кон структорсько-технологічною та програмною документацією виробника.
З аналізу положень ст. 17 Зако ну № 265 вбачається, що вказана н орма Закону не передбачає за стосування до суб' єктів під приємницької діяльності штр афних (фінансових) санкцій за роздрукування розрахунково го документу невстановленої форми.
Стаття 19 Конституції Україн и визначає, що органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межа х повноважень та у спосіб, що п ередбачені Конституцією та з аконами України.
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України з авданням адміністративного судочинства є захист прав, св обод та інтересів фізичних о сіб, прав та інтересів юридич них осіб у сфері публічно-пра вових відносин від порушень з боку органів державної вла ди, органів місцевого самовр ядування, їхніх посадових і с лужбових осіб, інших суб'єкті в при здійсненні ними владни х управлінських функцій на о снові законодавства, в тому ч ислі на виконання делеговани х повноважень. Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України до адмініс тративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, д ії чи бездіяльність суб'єкті в владних повноважень, крім в ипадків, коли щодо таких ріше нь, дій чи бездіяльності Конс титуцією або законами Україн и встановлено інший порядок судового провадження.
Оцінюючи правомірність ді й та рішень відповідача, суд к ерується критеріями, закріпл еними у ч. 3 ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають п ринципи адміністративної пр оцедури, яких повинні дотрим уватися суб' єкти владних по вноважень при реалізації дис креційних повноважень.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС Укр аїни у справах щодо оскаржен ня рішень, дій чи бездіяльнос ті суб'єктів владних повнова жень адміністративні суди пе ревіряють, чи прийняті (вчине ні) вони: на підставі, у межах п овноважень та у спосіб, що пер едбачені Конституцією та зак онами України; з використанн ям повноваження з метою, з яко ю це повноваження надано; обґ рунтовано, тобто з урахуванн ям усіх обставин, що мають зна чення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (н еупереджено); добросовісно; р озсудливо; з дотриманням при нципу рівності перед законом , запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необх ідного балансу між будь-яким и несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (д ія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення; своєчасно, тобто пр отягом розумного строку.
Судовим розглядом встанов лено порушення зазначених кр итеріїв (вимог) Державною под атковою інспекцією у м. Черні вці при винесенні оскаржуван ого рішення, а саме: рішення пр ийняте всупереч встановлени х законом повноважень, у неви значений законом спосіб, а та кож без урахування усіх обст авин, що мають значення для пр ийняття рішення, тому підляг ає скасуванню.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення, крім випадків, встан овлених статтею 72 цього Кодек су.
Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах пр о протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта вл адних повноважень обов'язок щодо доказування правомірно сті свого рішення, дії чи безд іяльності покладається на ві дповідача, якщо він заперечу є проти адміністративного по зову.
Під час судового розгляду с прави, відповідач, як суб' єк т владних повноважень, не дов ів, що позивач проводив розра хункові операції не на повну суму покупки (надання послуг ), не проводив розрахункових о перацій через РРО чи не роздр укував розрахункові докумен ти, що підтверджують виконан ня розрахункових операцій, а також не навів правових підс тав для застосування до пози вача штрафних санкцій передб ачених п. 1 ст. 17 Закону № 265.
Доводи відповідача про пра вомірність застосування до п озивача фінансової санкції п ередбаченої п. 1 ст. 17 Закону № 265 за порушення вимог п. 1 ст. 3 та с т. 8 цього Закону, суд вважає бе зпідставними, оскільки відсу тність в розрахунковому доку менті назви та адреси господ арюючого суб' єкту надруков аного на зареєстрованому у в становленому порядку реєстр аторі розрахункових операці й є формальним порушенням фо рми такого документа, що в сво ю чергу не виключає факт здій снення позивачем розрахунко вих операцій.
Суд відхиляє помилкові пос илання відповідача про прове дення розрахункових операці й із нероздрукуванням відпов ідачем відповідних розрахун кових документів у зв' язку з відсутністю певних реквізи тів (назви та адреси господар юючого суб' єкта) як на підст аву для застосування штрафни х санкцій за оспорюваним ріш енням, оскільки п. 1 ст. 17 Закону № 265 не передбачає такий склад порушення як невідповідніст ь роздрукованого суб' єктом підприємницької діяльності розрахункового документа ви могам ст. 8 цього Закону та Пол оження № 614, а також не містить в ідсилочної норми з цього при воду.
Мотивацію відповідача щод о неможливості здійснення ко нтролю за повнотою та своєча сністю проведення розрахунк ових операцій позивача за ві дсутності назви та адреси су б' єкта господарювання у фі скальному документі, а також звуження прав споживача при виявленні неякісного товару або неправильного готівково го розрахунку, суд вважає неп ереконливою, оскільки в розр ахункових документах надрук ованих позивачем відображен о його індивідуальний податк овий номер та фіскальний ном ер касового апарату, що дозво ляє ідентифікувати суб' єкт а господарювання, а захист пр ав споживачів не віднесено д о функцій податкового органу .
За наведених обставин та пр авових норм, суд дійшов висно вку про обґрунтованість позо вних вимог, в зв' язку з чим ос каржуване рішення підлягає с касуванню.
Частина 1 ст. 94 КАС України ви значає, що якщо судове рішенн я ухвалене на користь сторон и, яка не є суб'єктом владних п овноважень, суд присуджує вс і здійснені нею документальн о підтверджені судові витрат и з Державного бюджету Украї ни (або відповідного місцево го бюджету, якщо іншою сторон ою був орган місцевого самов рядування, його посадова чи с лужбова особа).
Матеріали справи підтверд жують понесені позивачем ви трати по оплаті судового збо ру в розмірі 3,40 грн. Таким чином , враховуючи положення ч. 1 ст. 94 КАС України, зазначена сума с удових витрат підлягає стягн енню з Державного бюджету на користь позивача.
У процесі розгляду справи н е виявлено інших фактичних о бставин, що мають значення дл я правильного вирішення спор у, і доказів на підтвердження цих обставин.
На підставі викладеного, ке руючись ст. ст. 19 Конституції У країни, ст. ст. 2, 70, 71, 86, 94, 158, 160 - 167 КАС Ук раїни, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
1.Адміністративний позов задовольнити повністю.
2.Визнати нечинним та скасув ати рішення Державної податк ової інспекції у м. Чернівці № 0009340234/0 від 02.06.2009 р. в частині застос ування до Товариства з обмеж еною відповідальністю «Унів ерсам» фінансових санкцій у розмірі 305896,65 грн.
3.Стягнути з Державного бюдж ету України на користь Товар иства з обмеженою відповідал ьністю «Універсам» (58000, м. Черн івці, вул. Червоноармійська, 69 , код ЄДРПОУ 22838672) судовий збір в розмірі 3,40 грн.
Постанова, набирає закон ної сили після закінчення ст року подання заяви про апеля ційне оскарження, якщо таку з аяву не було подано.
Якщо було подано заяву про а пеляційне оскарження, але ап еляційна скарга не була пода на у строк, встановлений цим К одексом, постанова суду перш ої інстанції набирає законно ї сили після закінчення цьог о строку.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Львівського апеляційного а дміністративного суду протя гом десяти днів з дня складан ня її в повному обсязі за прав илами, встановленими ст. ст. 185-1 87 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції з аяви про апеляційне оскаржен ня з наступним поданням прот ягом 20 днів апеляційної скарг и. Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.
Повний текст постанови виг отовлено 31 серпня 2009 р.
Суддя В.К. Левицький
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2009 |
Оприлюднено | 06.11.2009 |
Номер документу | 5085455 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький В.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні