Постанова
від 06.10.2009 по справі 10/1474
КИЇВСЬКИЙ МІЖОБЛАСНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

10/1474

КИЇВСЬКИЙ МІЖОБЛАСНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


01033, м.Київ,  вул.Жилянська 58-б                                                       тел. 284-37-31

Іменем   України

                                          П О С Т А Н О В А

06.10.09 р.                                                                                          № 10/1474          

Київський міжобласний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді                    Тарасенко К.В. (доповідач по справі),

суддів:                                        Шкурдової Л.М.,

                                                      Шевченка В.Ю.,                              

секретар судового засідання    Матвієвська Г.В.,

за участю представників учасників провадження згідно протоколу судового засідання від 06.10.2009 року,

розглянувши апеляційну скаргу Веселохутірської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області на ухвалу господарського суду Черкаської області від 28.05.2009 року

у справі № 10/1474 (суддя Шумко В.В.)

за заявою          Відкритого акціонерного товариства «Іркліївський маслосирзавод»,

Чорнобаївського районного відділу Черкаської філії ДП «Центр ДЗК»,

Чорнобаївського районного центру зайнятості,

Управління Пенсійного фонду України у Чорнобаївському районі,

до                          Відкритого акціонерного товариства «Веселий Хутір»

про                         визнання банкрутом,

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою господарського  суду Черкаської області від 15.03.2007 року за заявою Відкритого акціонерного товариства «Іркліївський маслосирзавод», Чорнобаївського районного відділу Черкаської філії ДП «Центр ДЗК», Чорнобаївського районного центру зайнятості, Управління Пенсійного фонду України у Чорнобаївському районі порушено провадження у справі про банкрутство Відкритого акціонерного товариства «Веселий Хутір».

Постановою господарського суду Черкаської області від 13.09.2007 року боржника визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру.

Регіональне відділення Фонду державного майна України у Черкаській області звернулось до господарського суду в межах ліквідаційної процедури із заявою про зобов'язання Веселохутірської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області прийняти до комунальної власності територіальної громади села об'єкти державної власності в кількості 45 одиниць згідно із поданим до суду переліком державного майна станом на 06.05.2009 року.

Ухвалою місцевого господарського суду від 28.05.2009 у справі № 10/1474 року заяву задоволено частково, зобов'язано Веселохутірську сільську раду Чорнобаївського району Черкаської області прийняти до комунальної власності територіальної громади села об'єкти державної власності в кількості 29 одиниць, у задоволенні решти заяви відмовлено.

Не погоджуючись із вищезазначеною ухвалою господарського суду Черкаської області Веселохутірська сільська рада Чорнобаївського району Черкаської області звернулась до Київського міжобласного апеляційного господарського суду зі скаргою, в якій просить ухвалу місцевого господарського суду від 28.05.2009 року у справі № 10/1474 скасувати, як таку, що прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, а заяву Регіонального відділення Фонду державного майна України у Черкаській області залишити без розгляду.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що при прийнятті оскаржуваної ухвали господарським судом Черкаської області  не в повному обсязі з'ясовано всі обставини справи, що мають значення для прийняття об'єктивного рішення.

Зокрема, серед доводів апеляційної скарги скаржник зазначає наступне:

- при зверненні до суду про зобов'язання Веселохутірської сільської ради прийняти відповідні об'єкти у комунальну власність Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області обмежується єдиним Переліком майна від 06.05.2009 року, не надавши суду жодного документа, який би підтверджував фактичну передачу на зберігання даного майна від ВАТ «Веселий Хутір»та документацію на кожний об'єкт згідно вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 року № 1482.

- в переліку майна, яке зобов'язують прийняти у комунальну власність скаржника, відсутні адреси (прив'язка кожного об'єкта до місцевості), первинна та залишкова вартість об'єктів, а також стан збереження майна, а саме: відсоткова цілісність майна, зовнішній та внутрішній стан майна, експертна оцінка. Будь-яка документація взагалі відсутня, у зв'язку з чим необхідна обов'язкова експертна оцінка об'єктів;

- акт, складений комісією, до складу якої увійшли не фахівці в галузі оцінки майна, не може бути підставою для визначення цілісності будови, її вартості та стану;

- згідно пояснень представника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області, наданих у відповідь на клопотання представника Веселохутірської сільської ради про надання актів прийому-передачі майна та документації на кожний об'єкт, - відповідну документацію РВ ФДМ України по Черкаській області не в змозі надати у зв'язку з її відсутністю;

- відсутність технічної та кошторисної документації на об'єкти, які суд зобов'язує прийняти у комунальну власність, свідчить про формальне прийняття на зберігання РВ ФДМ України по Черкаської області об'єктів ВАТ «Веселий Хутір»;

- Веселохутірська сільська рада не може прийняти відповідні об'єкти у комунальну власність з порушенням вимог чинного законодавства України, а саме: за відсутності взагалі будь-якої документації на дані об'єкти, відсутності на рахунку сільської ради коштів на її виготовлення та проведення експертних оцінок об'єктів, добудову, реконструкцію, ремонт та утримання в належному стані у разі прийняття. Кошти на дані цілі ні місцевим, ні іншими бюджетами не планувались та  не передбачені.

Ухвалою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 29.07.2009 року апеляційну скаргу Веселохутірської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області прийнято до провадження та призначено до розгляду у судовому засіданні за участю представників учасників провадження на 18.08.2009 року.

Ухвалою від 18.08.2009 року в порядку ст. 77 ГПК України у зв'язку з неявкою учасників провадження розгляд справи відкладено на 22.09.2009 року.

Ухвалою від 22.09.2009 року розгляд справи відкладено на 06.10.2009 року у зв'язку з неявкою представників боржника та кредиторів, явку представників Веселохутірської сільської ради та Регіонально відділення Фонду державного майна України по Черкаській області визнано обов'язковою, інших учасників провадження –за бажанням.

Ухвалою від 23.09.2009 року заступником Голови Київського міжобласного апеляційного господарського суду продовжено строк розгляду справи в порядку ст. 69 ГПК України на один місяць.

У судове засідання 06.10.2009 року з'явились представники скаржника та Регіонально відділення Фонду державного майна України у Черкаській області, інші учасники провадження не направили своїх повноважних представників, що однак не перешкоджає розгляду справи, оскільки останні про дату час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, а їх неявка не впливає на всебічний, повний та об'єктивний розгляд обставин справи.

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області проти апеляційної скарги заперечило, просило ухвалу господарського суду Черкаської області залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Свої заперечення РВ ФДМ України по Черкаській області обґрунтовує тим, що згідно ст. 26 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»об'єкти соціально-культурної інфраструктури не включаються до ліквідної маси банкрута і мають бути передані до комунальної власності відповідної територіальної громади без додаткових умов.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи та докази, подані до апеляційної інстанції, проаналізувавши застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Київського міжобласного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити, ухвалу господарського суду Черкаської області від 28.05.2009 року у справі № 10/1474 скасувати з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу.

Частиною 2 статті 101 ГПК України передбачено, що апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги та перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

          Згідно зі ст. 99 ГПК України, в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у розділі ХІІ ГПК України.

Колегією суддів апеляційного господарського суду встановлено, що 16.03.2007 року шляхом укладення Договору № 1 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області передало на зберігання ВАТ «Веселий Хутір»майно, що не увійшло до статутного фонду останнього в процесі приватизації та залишилось на його балансі, будучи об'єктом права державної власності.

В подальшому, враховуючи, приписи ч. 1 ст. 26  Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»та те, що зберігач визнаний банкрутом, РВ ФДМ України по Черкаській області звернулось до господарського суду Черкаської області з заявою про зобов'язання Веселохутірської сільської ради прийняти до комунальної власності територіальної громади села об'єкти державної власності в кількості 45 одиниць згідно з поданим суду переліком майна станом на 06.05.2009 року.

Як вбачається з оскаржуваної ухвали, задовольняючи частково зазначену вище заяву, господарський суд Черкаської області виходив з того, що згідно ч. 1 ст. 26 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком об'єктів житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об'єктів комунальної інфраструктури, які в разі банкрутства підприємства передаються в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку, у зв'язку з чим відповідні заперечення Веселохутірської сільської ради щодо відсутності проектно-кошторисних та реєстраційно-інвентаризаційних документів на нерухоме майно, були відхилені як такі, що не відповідають чинному законодавству, фактичним обставинам справи та інтересам територіальної громади села.

Однак, з такими висновками суду першої інстанції погодись не можна, оскільки вони зроблені за неповного з'ясування обставин справи та без врахування положень чинного законодавства щодо порядку передачі об'єктів права державної власності.

Так, правильне застосування норм матеріального права і додержання процесуальних правил є складовою частиною одного поняття законності судового рішення та можливе лише тоді, коли суд застосовує норму права не формально, а враховуючи всі конкретні обставини даної справи.

Колегія суддів апеляційного господарського суду не погоджується з висновком суду першої інстанції відносно того, що визначення Законом зазначеної передачі майна, як такої, що здійснюється без додаткових умов, може тлумачитись як можливість незастосування діючих норм Законодавства України, що регулюють порядок передачі відповідного майна взагалі, зокрема в частині необхідності оформлення відповідної документації на таке майно.

Відповідно до п. 2.3.1. Положення «Про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі», затвердженого спільним Наказом Фонду державного майна України та Міністерство економіки України від 19.05.1999 року N 908/68, передача у комунальну власність державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, здійснюється у порядку, визначеному Законом України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», постановами Кабінету Міністрів України від 21.09.98 N 1482 «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», від 19.02.96 N 222 «Про поетапну передачу до комунальної власності об'єктів соціальної інфраструктури, які належать суб'єктам підприємницької діяльності»та від 06.11.95 N 891 «Про затвердження Положення про порядок передачі в комунальну власність загальнодержавного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій».

Згідно «Тимчасового положення про Фонд державного майна України», затвердженого Постановою Верховної ради України від 7 липня 1992 року, Фонд державного майна: змінює у процесі приватизації організаційно-правову форму підприємств, що перебувають у загальнодержавній власності; продає майно, що перебуває у загальнодержавній власності й процесі приватизації, включаючи майно ліквідованих підприємств і об'єктів незавершеного будівництва; виступає орендодавцем майна цілісних майнових комплексів підприємств, організацій, їх структурних підрозділів, що є загальнодержавною власністю, дає дозвіл підприємствам, організаціям на передачу в оренду майнових комплексів їх структурних підрозділів; бере участь у створенні спільних підприємств, до статутного фонду яких передається майно, що є загальнодержавною власністю, виконує інші функції в межах своїх повноважень.

Відповідно до п. 1.3. Положення «Про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі»управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, полягає у виборі та забезпеченні уповноваженим органом (державні органи приватизації) способу та умов подальшого використання майна у межах чинного законодавства відповідно до таких принципів: забезпечення ефективності використання та збереження державного майна, здійснення заходів контролю; сприяння підвищенню ефективності діяльності підприємств, зокрема - покращення фінансового стану господарських товариств, на балансі яких перебуває державне майно, яке не увійшло до статутних фондів; наявність альтернативних (залежно від груп майна у межах чинного законодавства) способів забезпечення управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі; пріоритетність вибору способів управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, дотримання якого забезпечує надходження коштів до Державного бюджету України.

Пунктом 10 Положення «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.98 N 1482, встановлено, що відповідна передача оформляється актом приймання-передачі за формою згідно з додатком до Порядку подання та розгляду пропозицій щодо передачі об'єктів з комунальної у державну власність та утворення і роботи комісії з питань передачі об'єктів у державну власність, затвердженого цією постановою. Акт складається у чотирьох примірниках, підписується головою і членами комісії та затверджується органом, який створив комісію.

До акта приймання-передачі об'єктів, визначених підпунктами "б" (нерухоме майно), "г" (державне майно, що не увійшло до статутного фонду господарських товариств, створених у процесі приватизації, корпоратизації) і "е" (інше окреме індивідуально визначене майно підприємств (крім нерухомого) пункту 2 цього Положення, додаються: витяг з Державного реєстру прав на нерухоме майно та їх обмежень щодо об'єктів, права на які підлягають державній реєстрації; копія свідоцтва про реєстрацію об'єкта культурної спадщини як пам'ятки; виписка з бухгалтерського балансу, складеного на останню звітну дату, про вартість об'єкта передачі; титули будов та проектно-кошторисна документація - у разі передачі об'єктів незавершеного будівництва, договори найму (оренди) нежитлових приміщень.

Згідно Наказу Фонду державного майна України від 9 червня 1999 року N 1077 «Про забезпечення збереження, контролю за використанням та реалізацією пропозицій інвентаризаційних комісій стосовно державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств в процесі приватизації, але залишилось у них на балансі»Фонду майна Автономної Республіки Крим та регіональним відділенням Фонду державного майна України доручено організувати систематичний контроль за утриманням, зберіганням та використанням державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств в процесі приватизації, але перебуває на їх балансі; скласти графіки щоквартального проведення вибіркових перевірок господарських товариств, які мають на своєму балансі державне майно; щоквартально, до 10 числа місяця, наступного за звітним кварталом, надсилати до Фонду державного майна України звіт про результати виконаної роботи згідно з додатком N 1; щомісячно, до 10 числа місяця, наступного за звітним, надсилати до Фонду державного майна України звіт про прийняті рішення по реалізації пропозицій інвентаризаційних комісій щодо подальшого використання державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств, але знаходиться на їх балансі, згідно з додатком N 2 та у разі виявлення фактів відсутності державного майна, утримання його в неналежному стані, нецільового використання, прийняттю рішень по розпорядженню державним майном, які не відповідають чинному законодавству, матеріали передавати у слідчі органи.

Водночас, в порушення вищезазначеного Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області не забезпечено оформлення відповідної документації  згідно чинного законодавства під час передачі майна, що не увійшло при приватизації до статутного фонду боржника, йому на зберігання, не перевірено ведення відповідної документації останнім під час виконання Договору № 1 від 16.03.2007 року, в тому числі бухгалтерського обліку, як це передбачено п. 2.11. Договору, не надано необхідних документів на майно під час подання заяви про зобов'язання Веселохутірської сільської ради прийняти відповідне майно.

Наданий РВ ФДМ України по Черкаській області Акт перевірки збереження та використання державного майна, яке не увійшло до статутного фонду, але залишилось на балансі, оцінюється колегією суддів критично, з огляду на те, що він, як і Перелік державного майна, яке не увійшло до статутного фонду, але залишилось  на балансі ВАТ «Веселий Хутір»станом на 06.05.2009 року, не містить чітких індивідуалізуючих ознак майна, стан збереження якого оцінювався, зокрема тих, які б позначали його на місцевості, та є невизначеними показники графи його залишкової вартості.

Крім того, вказані Акт перевірки збереження і використання та Перелік державного майна , яке не увійшло до статутного фонду, але залишилось  на балансі ВАТ «Веселий Хутір», не можуть замінити передбачену п. 10 Положення «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.98 N 1482, документацію на майно державної власності, що підлягає передачі у комунальну власність, оскільки в протилежному випадку не буде забезпечено реальну передачу такого майна.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку, що у суду першої інстанції були відсутні правові підстави для часткового задоволення заяви РВ ФДМ України по Черкаській області щодо зобов'язання Веселохутірської сільської ради прийняти до комунальної власності територіальної громади села відповідні об'єкти державної власності згідно з Переліком державного майна станом на 06.05.2009 року.

Згідно постанови Пленуму Верховного суду України від 29.12.1976 року №11  «Про судове рішення»законним є рішення лише тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, а за їх відсутності - на підставі закону, що регулює подібні відносини, або виходячи із загальних засад і змісту законодавства України. Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, які мають значення для даної справи, а висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими у судовому засіданні.

Ухвала господарського суду Київської області від 02.07.2009 року не відповідає вищезазначеним вимогам, прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права за неповного з'ясування обставин, що мають значення для справи, у зв'язку з чим вона підлягає скасуванню.

Керуючись ст. ст. 99, 101-105 ГПК України, Київський міжобласний апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Веселохутірської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області на ухвалу господарського суду Черкаської області від 28.05.2009 року у справі № 10/1474 –задовольнити.

2. Ухвалу господарського суду Черкаської області від 28.05.2009 року у справі № 10/1474 –скасувати.

3. У задоволенні заяви Регіонального відділення Фонду державного майна по Черкаській області про зобов'язання Веселохутірської сільської ради Чорнобаївського району Черкаської області прийняти до комунальної власності територіальної громади села об'єкти державної власності в кількості 45 одиниць згідно з Переліком державного майна станом на 06.05.2009 року –відмовити повністю.

4. Справу № 10/1474 повернути до господарського суду Черкаської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Головуючий суддя:                                                                              К.В. Тарасенко

Судді:                                                                                                      Л.М. Шкурдова

                                                                                                                В.Ю. Шевченко

Дата відправки  21.10.09

СудКиївський міжобласний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.10.2009
Оприлюднено23.10.2009
Номер документу5086322
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —10/1474

Ухвала від 28.04.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Шумко В.В.

Ухвала від 18.04.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Шумко В.В.

Постанова від 06.10.2009

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 22.09.2009

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 18.08.2009

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 29.07.2009

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 03.07.2009

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні