Справа № 2857/09/1570
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 березня 2010 року
10 год.22хв.
Зала судових засідань №210
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого - судді Аракелян М.М.
При секретарі - Кравець Я.А.
За участю сторін:
Від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю №037/10-007 від 11.09.2009р.
Від відповідача: ОСОБА_2 - голова Іллічівської міської організації Спілки ветеранів Афганістану
Від 3-ї особи: ОСОБА_3 - за довіреністю №17-16 від 12.01.2010р.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом
Державної податкової інспекції у м.Іллічівську Одеської області до Іллічівської міської організації Спілки ветеранів Афганістану, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_4 комітет Іллічівської міської ОСОБА_1, про припинення юридичної особи, -
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшла адміністративна позовна заява Державної податкової інспекції у м.Іллічівську Одеської області, в якій позивач просить суд прийняти рішення про припинення юридичної особи Іллічівської міської організації Спілки ветеранів Афганістану.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем вимог п.п.4.1.4 п.4.1 ст.4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", п.2 ч.1 ст.9 Закону України «Про систему оподаткування» та наявність підстав для припинення юридичної особи відповідно до ч.2 ст. 38 Закону України В«Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємцівВ» , оскільки в порушення вказаних положень чинного законодавства відповідач більше року (з 10.05.2006р.) не надає до органу ДПС звіти про використання коштів неприбутковими організаціями.
У судовому засіданні 19.01.2010р. протокольною ухвалою суду було залучено до участі у справі у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_4 комітет Іллічівської міської ОСОБА_1.
Відповідач з позовом не погоджується та вважає його таким, що не підлягає задоволенню з підстав, викладених у письмових запереченнях на позовну заяву, посилаючись, на те що порушення термінів надання звітів викликано помилкою одного із членів спілки. Відповідач зазначив, що Іллічівська міська організація Спілка ветеранів Афганістану є активно діючою організацію та вже 05.11.2009р. нею був зданий до ДПІ податковий розрахунок комунального податку та податковий звіт про використання коштів неприбутковими установами та організаціями.
Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_4 комітет Іллічівської міської ОСОБА_1 проти задоволення позовних вимог заперечує, вказуючи на те, що Іллічівська міська організація Спілка ветеранів Афганістану приймає активну участь у житті міста та забезпечує вирішення проблем учасників бойових дій в Афганістані.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін та 3-ї особи, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Іллічівська міська організація Спілка ветеранів Афганістану зареєстрована 27.11.2003р. як об'єднання громадян рішенням №972 ОСОБА_4 комітету Іллічівської міської ради Одеської області, про що видано Свідоцтво про реєстрацію об'єднання громадян, вид об'єднання - місцеве об'єднання громадян.
Згідно з довідкою №9 від 05.12.2003р. з ЄДРПОУ Одеського обласного управління статистики Іллічівська міська організація Спілка ветеранів Афганістану, ідентифікаційний код 13894757, є юридичною особою, організаційно-правова форма - громадська організація, дата включення до ЄДРПОУ - 05.12.2003р.
З Довідки ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (надалі ЄДР), наявної в матеріалах справи, вбачається, що відомості про відповідача включено до ЄДР 26.02.2009р.; місцезнаходження - Одеська область, м.Іллічівськ, вул.Леніна, 30; найменування - Іллічівська міська Спілка ветеранів Афганістану, ідентифікаційний код -13894757.
З матеріалів справи також вбачається, що громадська організація Іллічівська Спілка ветеранів Афганістану первісно була створена у січні 1997р., Статут відповідача зареєстровано ОСОБА_4 комітетом Іллічівської міської ради народних депутатів, свідоцтво №36 від 23.01.1997р. 10.02.1997р. відповідача взято на облік платника податків за №342 в ДПІ у м.Іллічівську як неприбуткову організацію, що підтверджено довідкою б/н ДПІ у м.Іллічівську.
Згідно з довідкою ДПІ у м.Іллічівську Одеської області №22929/10/2409998 від 28.11.2008р. Іллічівська міська організація Спілка ветеранів Афганістану станом на 27.11.2008р. не має податкового боргу перед бюджетом.
01.12.2008р. посадовими особами ДПІ у м.Іллічівську Одеської області складено акт №4195/15-03 з питання неподання декларацій, та інших документів і відомостей, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів більше року, яким встановлено, що Іллічівська міська організація Спілка ветеранів Афганістану з 1 кварталу 2006р. не подає декларації, та інші документи і відомості, пов'язані з обчисленням і сплатою податків і зборів; останній звіт про використання коштів неприбутковими організаціями надано 10.05.2006р.
Вказуючи на порушення відповідачем у зв'язку з цим вимог ст. 9 Закону України «Про систему оподаткування», ст.4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", ч.8 ст.19 Господарського кодексу України, ДПІ у м.Іллічівську вимагає припинення юридичної особи Іллічівська міська організація Спілка ветеранів Афганістану на підставі ч.2 ст.38 Закону України В«Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємцівВ» (далі - Закон №755-ІV).
Відповідно до ч.2 ст.38 Закону №755-ІV підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи є, зокрема, неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.
В преамбулі цього Закону встановлено, що цей Закон регулює відносини у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб-підприємців.
При цьому відповідно до ч.1 ст.4 Закону №755-ІV державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Згідно зі ст.3 цього Закону дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців. Законом можуть бути встановлені особливості державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок), благодійних організацій, політичних партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій. Об'єднання громадян, благодійні організації, політичні партії, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, банки, торгово-промислові палати, фінансові установи (у тому числі кредитні спілки), біржі, інші установи та організації, для яких законом встановлені особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи лише з моменту їх державної реєстрації у порядку, встановленому цим Законом. Міністерство юстиції України та його територіальні органи здійснюють реєстрацію (легалізацію) об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок та їх об'єднань), благодійних організацій, політичних партій, творчих спілок та їх територіальних осередків, адвокатських об'єднань, торгово-промислових палат, бірж, інших установ та організацій, визначених законом, та видають свідоцтво про державну реєстрацію, оформлене державним реєстратором у відповідному виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи.
Особливості державної реєстрації (тобто як створення, так і припинення) юридичних осіб-громадських організацій встановлюються Законом України «Про об'єднання громадян», згідно з яким діє відповідач (п.1.2 Статуту Іллічівської міської організації Спілки ветеранів Афганістану).
Згідно з ч.2 ст.1 Закону України «Про об'єднання громадян» від 16 червня 1992 року №2460-XII (надалі - Закон №2460-XII) об'єднання громадян, незалежно від назви (рух, конгрес, асоціація, фонд, спілка тощо) відповідно до цього Закону визнається політичною партією або громадською організацією.
Відповідно до ст.3 Закону №2460-XII громадською організацією є об'єднання громадян для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів.
Відповідно до ст.14 Закону №2460-XII статус юридичної особи об'єднання громадян наступає у разі реєстрації цього об'єднання легалізуючим органом, яка провадиться згідно з вимогами ст.15 цього Закону.
Відповідно до ст.19 Закону №2460-XII припинення діяльності об'єднання громадян може бути проведено шляхом його реорганізації або ліквідації (саморозпуску, примусового розпуску). Реорганізація об'єднання громадян здійснюється відповідно до його статуту. Реєстрація новоствореного об'єднання здійснюється у порядку, встановленому цим Законом. Ліквідація об'єднання громадян здійснюється на підставі статуту або рішення суду. Об'єднання громадян у встановленому порядку подають фінансовим органам декларації про свої доходи та витрати. У разі порушень фінансової дисципліни політична партія несе відповідальність згідно з законодавством.
Згідно з ч.ч.1,3 ст.24 Закону №2460-XII з метою виконання статутних завдань і цілей зареєстровані об'єднання громадян можуть здійснювати необхідну господарську та іншу комерційну діяльність шляхом створення госпрозрахункових установ і організацій із статусом юридичної особи, заснування підприємств в порядку, встановленому законодавством. Об'єднання громадян, створені ними установи та організації зобов'язані вести оперативний та бухгалтерський облік, статистичну звітність, зареєструватись в органах державної податкової інспекції та вносити до бюджету платежі у порядку і розмірах, передбачених законодавством.
Проте, як вбачається з позовної заяви, підставою подання позову про припинення юридичної особи є неподання звітів про використання коштів неприбутковою організацією, а не неподання декларацій та інших документів, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, в той час, як саме на це порушення ст.9 Закону України «Про систему оподаткування» вказує позивач.
Відповідно до п.п.7.11.12 п.7.11 ст.7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» центральний податковий орган встановлює порядок обліку і подання податкової звітності про використання коштів неприбуткових організацій (неприбуткових організацій, визначених в абзаці "ж" підпункту 7.11.1, у частині обліку і подання податкової звітності за доходами, що підлягають оподаткуванню) та вирішує питання про виключення організацій з реєстру неприбуткових організацій і оподаткування їх доходів у разі порушення ними положень цього Закону та інших законодавчих актів про неприбуткові організації. Рішення центрального податкового органу можуть бути оскаржені в судовому порядку. Набуття статусу неприбуткової організації здійснюється при її первісній реєстрації. Перереєстрація такої неприбуткової організації у випадках, передбачених законом, здійснюється без справляння будь-якої плати з такої неприбуткової організації.
Таким чином, порушення неприбутковою організацією правил, встановлених Порядком складання звіту про використання коштів неприбуткових організацій і установ, затвердженого наказом ДПА України від 11.07.1997р. №233 (зі змінами), зокрема, щодо термінів подання звіту про використання коштів неприбуткових організацій (пункт 3 Порядку), є підставою для вирішення питання про виключення організації з реєстру неприбуткових організацій, які звільняються від оподаткування згідно з ст.7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств».
Відповідно до ч.1 ст.25 Закону №2460-XII державний контроль за діяльністю об'єднань громадян здійснюється державними органами у порядку, передбаченому законодавством України. Контроль за джерелами та розмірами надходжень, сплатою податків об'єднаннями громадян здійснюють відповідно фінансові органи та органи державної податкової інспекції.
Таким чином, компетенція податкових органів щодо контролю за діяльністю об'єднань громадян, яким є відповідач, обмежується контролем за сплатою податків, якщо об'єднання громадян є таким платником.
Згідно п.17 ст.11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.
Відповідно до ст.55, ст.112 Господарського кодексу України суб'єктом господарювання є підприємства об'єднання громадян, засновниками яких є відповідні об'єднання громадян, а не безпосередньо об'єднання громадян. Такі підприємства діють на основі статуту і є юридичними особами, здійснюють свою діяльність на підставі оперативного управління або господарського відання (ч.5 ст.112 ГК України).
Виходячи з викладеного, органи державної податкової служби не наділені правом звернення до судових органів з позовними заявами про припинення юридичних осіб - об'єднань громадян, котрі не є суб'єктами підприємницької діяльності у розумінні положень чинного законодавства.
Згідно зі ст.26 Закону України «Про об'єднання громадян» об'єднання громадян у встановленому порядку подають фінансовим органам декларації про свої доходи та витрати (ч.1).
Частина 2 ст.27 цього Закону встановлює, що об'єднання громадян несуть відповідальність, передбачену цим Законом та іншими законодавчими актами України.
Згідно зі ст.28 Закону №2460-XII за порушення законодавства до об'єднання громадян можуть бути застосовані такі стягнення: попередження; штраф; тимчасова заборона (зупинення) окремих видів діяльності; тимчасова заборона (зупинення) діяльності; примусовий розпуск (ліквідація).
За приписами ст.ст.29-32 Закону №2460-XII суб'єктами ініціювання застосування стягнень до об'єднань громадян є легалізуючий орган або прокурор, за поданням яких згідно зі ст.32 Закону об'єднання громадян примусово розпускаються (ліквідуються) за рішенням суду, зокрема у випадку продовження вчинення правопорушень після накладення інших стягнень, передбачених цим Законом.
Таким чином, особливості припинення юридичної особи громадської організації як об'єднання громадян полягають в тому, що припиненню такої юридичної особи передує судове рішення про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об'єднання, або саморозпуск чи реорганізація громадського об'єднання, позаяк ст.19 Закону №2460-XII містить вичерпний перелік способів припинення діяльності об'єднання громадян, а стаття 32 - вичерпний перелік підстав для ліквідації об'єднання громадян за поданням легалізуючого органу або прокурора.
Відповідно до ст.ст. 239, 247 Господарського кодексу України скасування державної реєстрації суб'єкта господарювання є видом адміністративно-господарських санкцій, які застосовуються за порушення встановлених правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання.
Суд не вбачає підстав для не вирішення спору по суті та закриття провадження по справі, оскільки п.1 ст.157 КАС України пов'язує такий результат з неможливістю вирішення спору в порядку адміністративного судочинства, а закриття провадження з такої підстави передбачає згідно з ч.2 ст.157 КАС України обов'язок суду роз'яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду відноситься розгляд таких справ.
Встановлена судом невідповідність позовних вимог у м.Іллічівську положенням законодавства, зокрема, відсутність компетенції у органу ДПС з подання позовної заяви про припинення юридичної особи - громадської організації, є підставою для відмови у позові.
Вищевикладене не враховано ДПІ у м.Іллічівську при поданні позову про припинення юридичної особи - Іллічівської міської організації Спілки ветеранів Афганістану та є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог у зв'язку з їх невідповідністю чинному законодавству.
Керуючись ст.ст.158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Державної податкової інспекції у м.Іллічівську Одеської області до Іллічівської міської організації Спілки ветеранів Афганістану, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_4 комітет Іллічівської міської ОСОБА_1, про припинення юридичної особи відмовити.
Постанова може бути оскаржена шляхом подання заяви про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про
апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про
апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений Кодексом адміністративного судочинства України, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи .
Повний текст постанови складено та підписано 31.03.2010р.
Суддя М.М. Аракелян
У задоволенні адміністративного позову Державної податкової інспекції у м.Іллічівську Одеської області відмовити.
31 березня 2010 року.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2010 |
Оприлюднено | 28.09.2015 |
Номер документу | 50902328 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні