Постанова
від 23.09.2015 по справі 916/3036/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" вересня 2015 р.Справа № 916/3036/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі:

Головуючого судді Принцевської Н.М.;

суддів Діброви Г.І., Морщагіної Н.С.;

при секретарі судового засідання Бендерук Є.О.;

за участю представників сторін:

від прокуратури - ОСОБА_1, за посвідченням № 005251 від 22.09.2012 року.

Інші представники сторін в судове засідання не з'явились.

Розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕН ЕНЕРГО", Одеська область, Красноокнянський район, смт. Красні Окни

на рішення господарського суду Одеської області від 07.07.2015 року

у справі № 916/3036/14

за позовом Прокурора Красноокнянського району Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства в Одеській області, м. Одеса

до Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕН ЕНЕРГО", Одеська область, Красноокнянський район, смт. Красні Окни

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Красноокнянської районної ради

про визнання недійсним договору оренди та повернення земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Красноокнянського району Одеської області в інтересах держави в особі Головного Управління Держземагенства в Одеській області звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕН ЕНЕРГО" про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 5123155100:01:003:0207) розташованої на території Красноокнянської селищної ради Одеської області, загальною площею 20,0000 га (двадцять гектарів), укладеного між ТОВ „РЕН ЕНЕРГОВ» та Головним Управлінням Держземагентства в Одеській області 14.08.2013 року та про зобов'язання ТОВ „РЕН ЕНЕРГОВ» повернути земельну ділянку, розташовану на території Красноокнянської селищної ради Одеської області, загальною площею 20,0000га (кадастровий номер 5123155100:01:003:0207) (за межами населеного пункту) до земель державної власності в особі Головного Управління Держземагентства в Одеській області шляхом звільнення даної земельної ділянки.

Рішенням господарського суду Одеської області від 26.11.2014 року в задоволенні позовних вимог прокурора до ТОВ "РЕН ЕНЕРГО" про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки було відмовлено повністю.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 27.01.2015 року рішення господарського суду Одеської області від 26.11.2014 року по справі №916/3036/14 було залишено без змін, а апеляційну скаргу заступника прокурора Одеської області - без задоволення.

Постановою Вищого господарського суду України від 23.04.2015 року касаційну скаргу заступника прокурора Одеської області було задоволено повністю. Вищевказані рішення господарського суду Одеської області від 26.11.2014 року та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 27.01.2015 року у даній справі було скасовано, а справу передано на новий розгляд до господарського суду Одеської області.

Рішенням господарського суду Одеської області від 07.07.2015 року позовні вимоги Прокурора Красноокнянського району Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства в Одеській області, м. Одеса до Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕН ЕНЕРГО", Одеська область, Красноокнянський район, смт. Красні Окни про визнання недійсним договору оренди та повернення земельної ділянки задоволені в повному обсязі. Суд визнав недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 51231555100:01:003:0207), розташованої на території Красноокнянської селищної ради за межами населеного пункту, загальною площею 20,0000 га, який укладено між Головним управлінням Держземагенства в Одеській області та ТОВ "РЕН ЕНЕРГО" від 14.08.2013 року на підставі наказу Головного управління Держземагенства в Одеській області від 14.08.2013 року №ОД/5123155100:01:003/00000027, та зобов'язав ТОВ "РЕН ЕНЕРГО" повернути земельну ділянку, розташовану на території Красноокнянської селищної ради, загальною площею 20,0000 га (за межами населеного пункту) до земель державної власності в особі Головного управління Держземагенства в Одеській області. Крім того, суд стягнув з ТОВ "РЕН ЕНЕРГО" на користь Державного бюджету України 2 436,00 грн. судового збору.

Мотивуючи дане рішення, місцевий господарський суд зазначив, що ним встановлено недодержання в момент укладення договору оренди землі № 02 від 14.08.2013 року вимог ст.13, ч. ч. 2, 3 ст.23 Закону України В«Про оцінку земельВ» , тому спірний договір оренди землі підлягає визнанню недійсним на підставі ч.1 ст.203, ст.215 Цивільного кодексу України. Крім того, у зв'язку з визнанням недійсним договору оренди землі №02 від 14.08.2013 року у відповідності до норм ч. 1 ст.216 ЦК України спірна земельна ділянка підлягає поверненню ТОВ "РЕН ЕНЕРГО" до земель державної власності в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області.

Не погоджуючись із винесеним рішенням, ТОВ "РЕН ЕНЕРГО" звернувся із апеляційною скаргою до Одеського апеляційного господарського суду, в якій просить скасувати рішення місцевого господарського суду та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Скаржник вважає, що рішення прийняте з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи.

В судовому засіданні представник прокуратури заперечував проти апеляційної скарги та просив рішення місцевого господарського суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Представники позивача, відповідача та третьої особи в судове засідання не з'явились, про час, дату та місце його проведення повідомлені належним чином, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень. За таких обставин, судова колегія вважає можливим розглянути справу за наявними в ній матеріалами.

Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду відповідно до ст.101 Господарського процесуального кодексу України, на підставі встановлених фактичних обставин, переглядає матеріали господарської справи та викладені в апеляційній скарзі доводи щодо застосування судом при розгляді норм матеріального та процесуального права, що мають значення для справи. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали господарської справи, апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представника прокуратури , перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, Наказом Головного управління Держземагенства в Одеській області від 14.08.2013 року № ОД/5123155100:01:003/00000027 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокову оренду строком на 49 років ТОВ „РЕН ЕНЕРГОВ» для розміщення та експлуатації сонячної електростанції за адресою: Красноокнянська селищна рада (за межами населеного пункту) Красноокнянський район, Одеська область та надано ТОВ „РЕН ЕНЕРГОВ» в довгострокову оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 20,0000 га ріллі із земель сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 5123155100:01:003:0207 для розміщення та експлуатації сонячної електростанції (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) за адресою: Красноокнянська селищна рада (за межами населеного пункту) Красноокнянський район, Одеська область (пункти 1,2 наказу).

Відповідно до пунктів 3, 3.1 Наказу, до проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки встановлено орендну плату у розмірі 12 земельних податків за 1 рік; після проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та затвердження її у встановленому законодавством порядку, встановлено річну орендну плату у розмірі 3% від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі.

На підставі Наказу 14.08.2013 року між Головним управлінням Держземагентства в Одеській області та ТОВ „РЕН ЕНЕРГОВ» (орендар) укладено договір оренди землі №02 (Далі - Договір).

Згідно п.п. 1.1., 2.1, 2.4 Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації сонячної електростанції, розташовану на території Красноокнянської селищної ради Красноокнянського району Одеської області (за межами населеного пункту). В оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення для розміщення та експлуатації сонячної електростанції загальною площею 20,0000 га, в тому числі: ріллі - 20,000 га. Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки не проведена.

Згідно п.п. 4.1-.4.2 Договору сторонами узгоджено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Красноокнянської селищної ради в ВДК у Красноокнянському районі Одеської області у розмірі 12 земельних податків, а саме: 56 270,64 грн. за 1 рік, що складає 4 689,22 грн. за один місяць. Після проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється щорічно з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами.

Відповідно до пунктів 9.4.7, 9.4.8 Договору орендар зобов'язався після законодавчого врегулювання порядку проведення нормативно-грошової оцінки земель протягом 1 року здійснити всі передбачені законодавством заходи, спрямовані на виготовлення та затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що орендується; самостійно, щорічно обчислювати орендну плату з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі станом на 1 січня поточного року та враховуючи вимоги пункту 286.2 статті 286 Податкового кодексу України не пізніше 20 лютого поточного року подавати відповідному органу доходів і зборів за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 Податкового кодексу України, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Уповноваженими представниками сторін було підписано акт приймання-передачі від 02.10.2013 року орендованої земельної ділянки площею 20,0000 га, розташованої на території Красноокнянської селищної ради Красноокнянського району Одеської області, згідно якого вона була передана від орендодавця орендареві.

Згідно витягу за №19310048 від 20.03.2014 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, право оренди земельної ділянки за Договором було зареєстровано.

Звертаючись із позовною заявою, прокурор послався на порушення частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель", згідно якої нормативна грошова оцінка земельних ділянок обов'язково проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, і вказав, що ГУ Держземагенства в Одеській області та ТОВ „РЕН ЕНЕРГОВ» не виконали вимог цієї норми, внаслідок чого встановили розмір орендної плати з порушенням закону, що тягне за собою недійсність договору оренди земельної ділянки у відповідності до приписів статей 203, 215 Цивільного кодексу України.

Згідно з ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч. 1- 3, 5 та 6 ст. 203 цього Кодексу. Зокрема, відповідно до ч. 1 вказаної статті зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За змістом ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог ст. ст. 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Орендна плата відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі» - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю», та перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

Статтею 1 Закону України «Про оцінку землі» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Частиною 1 ст. 13 цього Закону визначено випадки обов'язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Зокрема, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Оскільки законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, то у справі, що розглядається, договір оренди в цій частині суперечить приписам чинного законодавства.

Крім того, за змістом п. 14.1.72 ст. 14 ПК України земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136 ст. 14 цього Кодексу).

Ураховуючи наведене, апелянт помилково ототожнює поняття «земельний податок» та «орендна плата за землю», внаслідок чого дійшов безпідставного висновку, що положення ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» щодо обов'язковості проведення нормативної грошової оцінки для визначення розміру орендної плати суперечать положенням ПК України, яким передбачено можливість і порядок обчислення орендної плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Аналогічну правову позицію висловлено Верховним Судом України в постановах від 8 квітня 2015 року у справі № 3-41гс15, від 20 травня 2015 року у справі № 3-70гс15, від 01 липня 2015 року № 3-297гс15 та від 01 липня 2015 року № 3-298гс15.

Одеський апеляційний господарський суд не приймає до уваги доводи скаржника, зазначені в апеляційній скарзі, оскільки вони не доведені належними та допустимими доказами та спростовуються вищевказаними нормами чинного законодавства.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕН ЕНЕРГО", Одеська область, Красноокнянський район, смт. Красні Окни слід залишити без задоволення, а рішення господарського суду Одеської області від 07.07.2015 року у даній справі - без змін.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на заявника .

Керуючись ст.ст. 49; 99; 101-103; 105; Господарського процесуального кодексу України, Одеський апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕН ЕНЕРГО", Одеська область, Красноокнянський район, смт. Красні Окни залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Одеської області від 07.07.2015 року у справі № 916/3036/14 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів.

Головуючий Н.М. Принцевська

Судді: Г.І. Діброва

ОСОБА_2

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення23.09.2015
Оприлюднено30.09.2015
Номер документу51070632
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3036/14

Постанова від 23.09.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 27.07.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Рішення від 07.07.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 17.06.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 03.06.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Постанова від 23.04.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Прокопанич Г.K.

Ухвала від 10.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Прокопанич Г.K.

Постанова від 27.01.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Ухвала від 17.12.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Рішення від 26.11.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зайцев Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні