Постанова
від 29.03.2007 по справі 25/42-07-1417а
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

25/42-07-1417А

           

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

"29" березня 2007 р. Справа  № 25/42-07-1417А

За позовом:  Одеського обласного центру  зайнятості  

до відповідача:  ТОВ Спільного українсько-американського підприємства „Інтервіндоус”

про стягнення  850 грн.

Суддя:  Малярчук І.А.

В судових засіданнях приймали участь представники:

Від позивача:  Теплих М.В., довіреність № 3510/07/10 від 12.12.06р.

        Від відповідача Курбанов Р.А., довіреність №13-06 від 13.03.06р.

                    

В судовому засіданні 29.03.07 р. приймали участь представники:

Від позивача:  Теплих М.В., довіреність № 3510/07/10 від 12.12.06р.

        Від відповідача Курбанов Р.А., довіреність №13-06 від 13.03.06р.

Суть спору: про стягнення штрафу в сумі 850 грн.

Представник позивача на заявлених позовних вимогах наполягає,  надав суду обґрунтування  позовних вимог від 13.03.07 р. вх. №5819, в яких виклав свої доводи на заперечення відповідача щодо неправомірності накладення штрафу.

Позивач вказує на те, що Державна служба зайнятості відповідно  до покладених на неї завдань здійснює контроль за дотриманням  підприємствами, установами  і організаціями  усіх форм власності, законодавства про зайнятість населення. Державна служба зайнятості має право стягувати відповідно до ст. 8 Закону України „Про зайнятість населення” штрафи з підприємств, установ та організацій усіх форм власності у разі використання праці іноземців або осіб без громадянства  без дозволу державної служби зайнятості.

Інспекція  по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення  обласного центру зайнятості входить до складу державної служби зайнятості,  здійснює свою діяльність згідно Положення про інспекцію по контролю за додержанням  законодавства про зайнятість населення, затвердженого Постановою КМУ від 24.06.1991 р. №47, та відповідно  до покладених на неї завдань проводить перевірку  додержання законодавства про зайнятість населення  підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, фермерами  та іншими  роботодавцями, здійснює заходи, спрямовані на недопущення  нелегального використання  праці іноземців  або осіб без громадянства без дозволу державної служби зайнятості; забезпечує  правильність  і своєчасність  застосування  економічних санкцій за порушення законодавства  про зайнятість населення  підприємствами, установами  і організаціями.

Так, позивач відмічає, що порушення відповідача полягає в тому, що протягом певного часу  громадянин США Майкл Джарокер працював на посаді президента СП ТОВ „Інтервіндоус” за відсутності дозволу  на працевлаштування в Україні, що є порушенням ст.8 Закону України „Про зайнятість населення” та п.14 Порядку оформлення  державною службою зайнятості дозволів на працевлаштування в Україні іноземців, затвердженого Постановою КМУ від 01.11.1999 р. №2028.  

Відповідач позов не визнає, надав суду відзив на адміністративний позов від 14.02.07 р. вх.№3697, пояснення від 16.03.07 р. вх.№6150, в яких зазначає, що позивач довільно тлумачить  ст.8 Закону України „Про зайнятість населення”, оскільки навмисно не враховує обов'язкову умову,  за якої ця норма має застосовуватися: „якщо інше не передбачено міжнародними договорами України”.

З цього приводу відповідач наводить  ст.81 КЗпП України, якою передбачено, що якщо міжнародним договором або міжнародною угодою, в яких бере участь Україна, встановлено інші правила, ніж ті, що їх містить законодавство України про працю, то застосовуються правила міжнародного договору або міжнародної угоди.

   Відповідач зазначає, що після ратифікації Законом України №226/94-ВР від    21.10.1994 р. Договору між Україною та Сполученими Штатами Америки про заохочення та взаємний захист інвестицій, його норми стали імперативними тобто обов'язковими для застосування в Україні, зокрема п.5 ст. ІІ Договору,  яким передбачено, що Компаніям,  які  правомірно  засновані  згідно  з  чинними законами або  правилами  однієї  Сторони  і  які  є  інвестиціями, дозволятиметься наймати керівний управлінський персонал за власним вибором, незалежно від громадянства.

      Крім того, відповідач вказує на те, що законом не визначений правовий механізм, порядок, спосіб стягнення адміністративно-господарського штрафу, у зв'язку з чим вважає, що позивач незаконно намагається стягнути штраф на підставі рішення суду, оскільки відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані  діяти  лише на підставі, в межах  повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією  та законами України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доводи представників сторін, суд встановив наступне:

12.08.1998 р. Виконкомом Теплодарської міської ради Одеської області було зареєстровано Спільне українсько-американське підприємство „Інтервіндоус” у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю за адресою: Одеська область, м. Теплодар, промвузол.

21.09.06р. Інспекцією  по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення обласного центру зайнятості на підставі доручення Одеського обласного центру зайнятості від 18.09.06 р. № 2709/07/12 була проведена перевірка ТОВ Спільного українсько-американського підприємства „Інтервіндоус” з питань дотримання вимог Закону України „Про зайнятість населення”, за результатами проведення якої складено акт №12/87 перевірки додержання законодавства України про зайнятість населення та загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття від 21.09.06 р.  та акт №12/28  про порушення законодавства України про зайнятість населення  від    21.09.06 р.  

Актом №12/87 встановлено те, що  взаємодія  із службою  зайнятості ТОВ СП „Інтервіндоус” проваджується не в повному обсязі  щодо працевлаштування іноземного громадянина  без дозволу держслужби зайнятості, у зв'язку з чим за результатами перевірки запропоновано  підприємству чітко дотримуватися  законодавства про зайнятість населення.

Актом №12/28 від 21.09.06 р. було встановлено те, що ТОВ Спільне українсько-американське підприємство „Інтервіндоус”, розташоване за адресою: Одеська область,          м. Теплодар, промвузол, порушило вимоги  статті 8 Закону України „Про зайнятість населення”, а саме використовувало  працю іноземця або особи без громадянства без дозволу державної служби зайнятості: громадянина  США Майкла Джарокера на посаді президента  до 07.08.06 р., з 07.08.06 р. на посаді голови товариства згідно наказу №100/А.  

На підставі встановлених порушень у вищезазначеному Акті №12/28 від 21.09.06 р. ТОВ Спільному українсько-американському підприємству „Інтервіндоус” запропоновано в десятиденний строк внести штраф у п'ятидесятикратному розмірі неоподатковуваного мінімуму доходів громадян у сумі 850 грн.

Відповідач не погодився з результатами перевірки та не сплатив в добровільному порядку штраф  у сумі 850 грн.

Між тим, відповідач  подав до Одеського обласного центру зайнятості заяву від 08.11.06 р. за вих.№106 про надання дозволу на працевлаштування пана Майкла Ждарокера  в СП „Інтервіндоус” на посаді голови товариства.

Проаналізувавши обставини справи та положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про  задоволення заявлених позивачем позовних вимог з огляду на наступне.

   Пунктом 1 Положення про державну службу зайнятості, затвердженого постановою КМ УРСР від 24.06.1991 р. №47 із змінами та доповненнями, визначено, що Державна    служба  зайнятості  складається  з  Державного центру   зайнятості   Мінпраці,   центру   зайнятості   Автономної Республіки   Крим,   обласних,   Київського  та  Севастопольського міських,  районних,  міськрайонних,  міських і районних  у  містах центрів  зайнятості,  центрів  організації  професійного  навчання незайнятого населення,  центрів професійної орієнтації  населення, інспекцій  по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення.

       Відповідно до пп.4 п.2 Положення про державну службу зайнятості одним із основних завдань державної служби зайнятості є контроль  за  дотриманням   законодавства    про   зайнятість підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності.

  Згідно п.1 Положення про інспекцію по контролю за додержанням               законодавства про зайнятість населення, затвердженого постановою КМУ від 24.06.1991 р. №47, Інспекція  по  контролю  за додержанням законодавства про зайнятість  населення  входить   до   складу державної   служби  зайнятості.  Інспекція  здійснює  контроль  за виконанням законодавства про зайнятість населення  підприємствами, установами  та  організаціями  усіх  форм власності,  фермерами та іншими роботодавцями. У своїй  діяльності  інспекція керується Конституцією України,  Законом  України  "Про   зайнятість   населення",  цим Положенням, іншими нормативно-правовими актами і  працює  у  взаємодії  з  державною  податковою  адміністрацією, правоохоронними  органами,  місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

    Відповідно до пп.пп. а), б) та д) п.6 Положення про інспекцію по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення, Інспекція відповідно до покладених на неї завдань: проводить   перевірку   додержання законодавства  про зайнятість населення підприємствами, установами  та  організаціями усіх форм власності, фермерами та іншими  роботодавцям...; б) забезпечує   правильність   і   своєчасність  застосування економічних санкцій  за  порушення  законодавства  про  зайнятість населення підприємствами, установами і організаціями;  здійснює  заходи,  спрямовані  на недопущення нелегального використання  праці  іноземців  або  осіб  без  громадянства   без дозволу державної служби зайнятості.

   На підставі пп.г) п.8 Положення про інспекцію по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення, Інспекції надано право застосовувати економічні санкції до підприємств, установ і організацій усіх форм власності, за порушення  законодавства  про зайнятість населення, передбачені статтями 5 і 20  Закону  України "Про зайнятість населення" і  за  недодержання  вимог статей 8 і 18 зазначеного Закону.

 Таким чином, з врахуванням вищевикладеного, суд вважає, що Інспекцією по контролю за додержанням  законодавства про зайнятість населення було здійснено перевірку ТОВ Спільного українсько-американського підприємства „Інтервіндоус” в межах наданих їй повноважень.

          Відповідно до ст.ст.8, 81 КЗпП України  трудові відносини   громадян  України,  які  працюють  за  її межами, а також трудові відносини іноземних громадян, які працюють на підприємствах, в установах,  організаціях України, регулюються законодавством  держави, в   якій   здійснене  працевлаштування (наймання) працівника, та міжнародними договорами України. Якщо міжнародним договором або  міжнародною  угодою,  в  яких бере  участь  Україна,  встановлено  інші правила,  ніж ті,  що їх містить законодавство України про працю, то застосовуються правила міжнародного  договору  або міжнародної угоди.

   Частинами 1, 3 ст.8 Закону України „Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства” №3929-ХІІ від 04.02.1994 р.  передбачено, що іноземці  та особи без громадянства мають рівні з громадянами України  права  та  обов'язки  в трудових відносинах, якщо інше не передбачено  законодавством  України  та  міжнародними  договорами України. Іноземці та особи без громадянства, які прибули в Україну для працевлаштування  на  визначений термін, можуть займатися трудовою діяльністю   відповідно  до  одержаного  у  встановленому  порядку дозволу  на працевлаштування. Працевлаштування в Україні іноземців та осіб  без  громадянства,  найнятих  інвестором  у  межах  і за посадами   (спеціальністю),   визначеними   угодою   про  розподіл продукції, здійснюється без отримання дозволу на працевлаштування.

        Відповідно до ч.ч.2, 3 ст.8  Закону України „Про зайнятість населення” від 01.03.1991 р. іноземці  та особи без громадянства, крім найнятих відповідно до  угоди  про  розподіл  продукції,  які  прибули  в  Україну  на визначений  термін,  одержують право на трудову діяльність лише за наявності  в  них  дозволу на працевлаштування, виданого державною службою  зайнятості України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України. Працевлаштування в Україні іноземців, найнятих інвестором  у  межах  і  за  посадами (спеціальністю), визначеними угодою  про розподіл продукції, здійснюється без отримання дозволу на   працевлаштування. У разі використання праці іноземців або осіб без громадянства без дозволу державної служби  зайнятості  України  з  підприємств,установ  і  організацій,  незалежно  від форм власності,  державна служба  зайнятості  стягує   штраф   за   кожну таку особу у п'ятдесятикратному розмірі неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Ці кошти спрямовуються до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

 Як вже зазначалось вище, перевіркою проведеною 21.09.06р. Інспекцією  по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення обласного центру зайнятості було встановлено порушення ТОВ Спільним українсько-американським підприємством „Інтервіндоус” вимог ст.8 Закону України „Про зайнятість населення”, а саме використання  праці   громадянина  США Майкла Джарокера на посаді президента  до 07.08.06 р., з   07.08.06 р. на посаді голови товариства згідно наказу №100/А  без дозволу державної служби зайнятості.

В підтвердження наявності даного порушення в матеріали справи надано штатний розклад адміністративного управління СП  „Інтервіндоус” за ІІ півріччя 2006 р., де президентом зазначено Джарокера М.; відомості  на видачу заробітної плати №312 за червень 2006 р. та №317  за липень 2006 р.  з відміткою Джарокера М. про отримання заробітної плати; наказ СП  „Інтервіндоус” №101 від 07.08.06 р. про виключення із штатного розпису „Управління” з 07.08.06 р. посади генерального директора та введення з 07.08.06 р. посади голови товариства з окладом 1500 грн.; наказ  СП  „Інтервіндоус” №100/А від 07.08.06 р. про вступ Чернеженка А.М.  на посаду президента з 07.08.06 р. та про обрання та вступ Джарокера М. на посаду голови товариства.

        Таким чином, на підставі наданих доказів, суд вважає, що  використання  праці іноземця або особи без громадянства без дозволу державної служби зайнятості: громадянина  США Майкла Джарокера на посаді президента  до    07.08.06 р., з 07.08.06 р. на посаді голови ТОВ Спільним українсько-американським підприємством „Інтервіндоус”, встановлене  Інспекцією  по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення обласного центру зайнятості є порушенням СП  „Інтервіндоус” ст. 8   Закону України „Про зайнятість населення”.

         Посилання відповідача на положення п.5 ст. ІІ Договору між Україною та Сполученими Штатами Америки про заохочення та взаємний захист інвестицій, ратифікованого Законом України №226/94-ВР від 21.10.1994 р., як такі, що мають пріоритетне значення перед нормами національного законодавства, до уваги суду не беруться, оскільки в даному випадку норми міжнародного права не суперечать нормам національного законодавства та не встановлюють право іноземця працювати на території України без дозволу.

         При цьому,  процедура отримання іноземцем дозволу на працевлаштування не є обмеженням права останнього на працевлаштування, а обумовлена перш за все правовим статусом іноземця на території України.

   Між тим, відповідно до ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні грунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено  законодавством.  Органи державної влади та  органи  місцевого  самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти  лише  на  підставі,  в  межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією  та  законами України.

        Відповідно до змісту абз.2 п.1 ст.239 ГК України органи державної влади та органи місцевого  самоврядування відповідно  до  своїх  повноважень  та  у  порядку,  встановленому законом,  можуть застосовувати до  суб'єктів  господарювання  таку адміністративно-господарську санкцію, як адміністративно-господарський штраф.

      Частинами 1 та 2 ст. 241 ГК України визначено, що адміністративно-господарський штраф - це грошова сума,  що сплачується  суб'єктом  господарювання  до  відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених  правил  здійснення  господарської діяльності. Перелік   порушень,  за  які  з  суб'єкта  господарювання стягується штраф,  розмір і порядок  його  стягнення  визначаються законами,  що  регулюють  податкові  та  інші  відносини,  в  яких допущено правопорушення.

        Таким чином, так як  судом було встановлено вчинення відповідачем правопорушення, яке полягає у використанні праці іноземця без дозволу, за що  ч.3 ст.8 Закону України „Про зайнятість населення” передбачено стягнення з підприємства штрафу у п'ятдесятикратному розмірі неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, суд за умови неоплати відповідачем зазначеної суми штрафу в добровільному порядку, вважає  заявлені Одеським обласним центром  зайнятості  позовні вимоги такими, що відповідають  вищезазначеним вимогам законодавства,  що є підставою для задоволення  позову в повній мірі.

      Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України  суд при вирішенні  справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти   лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу (п.1 ст.71 КАС України).

Згідно ст.159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

        Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що заявлені позивачем позовні вимоги  ґрунтуються на нормах закону, у зв'язку з чим  задовольняє їх в повній мірі.

        Згідно ч.4 ст. 94 КАС України  у справах, в яких позивачем  є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем –фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст.94, 160-164 КАС України, -

       В И Р І Ш И В :

        1. Задовольнити  позов повністю.

        2. Стягнути з ТОВ Спільного українсько-американського підприємства „Інтервіндоус” (65033, Одеська область, м. Теплодар, Промвузол, код ЄДРПОУ 02018866) на користь Одеського обласного центру  зайнятості  (65028, м. Одеса, вул. Адм. Лазарева,10, код ЄДРПОУ 03491435) 850 (вісімсот п'ятдесят ) грн. штрафу.

Постанова може бути оскаржена в порядку ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова набирає законної  сили у порядку ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя                                                                                 Малярчук І.А.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення29.03.2007
Оприлюднено28.08.2007
Номер документу511097
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —25/42-07-1417а

Постанова від 29.03.2007

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні