ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 вересня 2015 року 09 год. 30 хв. Справа № 808/5635/15 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Каракуші С.М.
за участю секретаря Рибакової М.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу
за позовом: Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Запоріжжя
до: Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобуд-8»
про: стягнення витрат на виплату та доставку пільгових пенсій,
ВСТАНОВИВ:
Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Запоріжжя (далі - позивач або УПФУ в Ленінському районі м. Запоріжжя) звернулось з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобуд-8» (далі - відповідач або ТОВ «Енергобуд-8») про стягнення витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, відповідно до пункту «б» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» за період червень-серпень 2015 року у сумі 691 грн. 56 коп.
Представник позивача у судове засідання не прибув, подав заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання також не прибув подав заперечення проти позову, згідно з якими вважає, що умови роботи ОСОБА_1 не відповідали визначеним у пункті «б» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та йому мала бути призначена пенсія за статтею 100 Закону України «Про пенсійне забезпечення». Крім того вважає, що відповідач має відшкодовувати 100 відсотків фактичних витрат на виплату та доставку пільгової пенсії, який не може дорівнювати 100 відсоткам призначеної пенсії, оскільки це є різні витрати. У зв'язку з чим, просить в задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Враховуючи подану заяву представником позивача та заперечення представника відповідача, суд розглянув справу за відсутності представників сторін на підставі наявних у ній доказів.
Відповідно до частини 1 статті 41 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали адміністративного позову, з'ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що ТОВ «Енергобуд-8» є платником збору на обов'язкове пенсійне страхування відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.1997 № 400, а також платником страхових внесків відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV.
Статтею 1 Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» визначено, що платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.
Згідно розрахунку заборгованості позивача, сума невідшкодованих фактичних витрат на виплату і доставку пенсій за червень-серпень 2015 року, призначених на пільгових умовах ОСОБА_1 становить 691 грн. 56 коп.
Позивач зазначає, що відповідачем порушуються вимоги статей 1, 2 Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування», статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», пункту 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та пункту 6 Інструкції «Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України», згідно з якими усі підприємства, незалежно від форми власності та господарювання, галузевої належності та виду діяльності повинні відшкодовувати витрати пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Матеріалами справи встановлено, що громадянину ОСОБА_1 на підставі протоколу від 31.07.2007 № 1389 з 04.07.2007 призначена і виплачується пенсія на пільгових умовах за Списком № 2. ОСОБА_1 працював на ТОВ «Енергобуд-8» на роботах, які згідно законодавства дають йому право на пенсію на пільгових умовах 1 рік 2 місяці 7 днів, що підтверджується довідкою, що уточнює особливий характер роботи або умови праці, необхідні для призначення пільгової пенсії від 30.04.2014. Частка сплати відповідача у відшкодуванні витрат на виплату і доставку пенсії зазначеному пенсіонеру становить 9,49%. Загальна сума до відшкодування за червень-серпень 2015 року складає 691 грн. 56 коп.
Відповідно до пункту 1 статті 2 Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» об'єктом оподаткування є фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Статтею 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» визначені категорії працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах. До 17.02.2000 вказана стаття, крім визначення категорій працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах, регулювала порядок внесення підприємствами та організаціями плати до Пенсійного фонду, що покривала витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення».
Законом України «Про внесення змін до деяких законів України» від 17.02.2000, норму що регулювала дане питання у статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» виключено та врегульовано порядок покриття витрат на виплату та доставку пільгових пенсій шляхом введення окремого виду збору на обов'язкове державне пенсійне страхування у Закон України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування», яким передбачено, що платники збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, передбачені пунктом 1 цього Закону, повинні сплачувати збір на обов'язкове державне пенсійне страхування у 100% розмірі від об'єкта оподаткування, яким є фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Цей порядок компенсації витрат Пенсійного фонду України не змінився в зв'язку з набранням чинності Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV з 01.01.2004.
Пунктом «б» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» передбачено, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи:
б) працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць:
чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах;
жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи чоловікам і за кожні 2 роки такої роботи - жінкам.
Розмір сум і порядок відшкодування вказаних витрат Пенсійному фонду України врегульований розділом 6 Інструкції «Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України» від 19.12.2003 № 21-1.
Відповідно до пункту 6.4 Інструкції, розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами надходження доходів органів Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Пункт 6.5 визначає, що розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 до 1 січня поточного року та протягом 10 днів з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії. Тобто, на органи Пенсійного фонду України покладено обов'язок визначати розмір відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
Пунктом 6.8 зазначено, що підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання та інше), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства в місячний термін з моменту виникнення цих обставин.
У відповідності до пункту 6.9, у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії надсилає повідомлення згідно з додатками, зазначеними у пункті 6.4 цієї Інструкції для зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням цього підприємства. Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцем його реєстрації.
Матеріалами справи встановлено, що відповідачу своєчасно надсилались розрахунки фактичних витрат на виплату і доставку пільгової пенсії пенсіонерам, що мають право на пільгову пенсію за червень-серпень 2015 року.
Розмір виплачених пенсій підтверджується довідкою УПФУ в Ленінському районі м. Запоріжжя про розмір виплаченої пенсії, розрахунком фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій (Додаток № 6 до Інструкції) який надсилався відповідачу, карткою особового рахунку по відповідачу.
Посилання представника відповідача про те, що умови роботи ОСОБА_1 не відповідали визначеним у пункті «б» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та йому мала бути призначена пенсія за статтею 100 Закону України «Про пенсійне забезпечення», суд вважає необґрунтованими з наступних підстав.
Згідно зі статтею 100 Закону України «Про пенсійне забезпечення», право на пільгове пенсійне забезпечення мають особи, які працювали до введення в дію цього Закону (відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про порядок введення в дію Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 06.12.1991 № 1931-ХІІ, Закон України «Про пенсійне забезпечення» введений в дію з 1 січня 1992 року - в частині норм, що стосуються призначення і виплати пенсій та коригування рівнів пенсій, призначених до введення цього Закону; з 1 квітня 1992 року - в повному обсязі) на роботах із шкідливими важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством. Пенсії за віком призначаються за таких умов: а) особам, які на день введення в дію Закону України «Про пенсійне забезпечення» мають повний стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії в розмірах, передбачених цим Законом, призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством; б) особам, які не мають повного стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, вік необхідний для призначення пенсії відповідно до статті 12, знижується пропорційно наявному стажу в порядку, передбаченому статтями 13-14 Закону України «Про пенсійне забезпечення», виходячи із вимог цього стажу, встановлених раніше діючим законодавством.
Тобто стаття 100 Закону України «Про пенсійне забезпечення» визначає право на пільгове пенсійне забезпечення особам, які працювали до введення в дію цього Закону (тобто до 01.01.1992 року) на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством.
Якщо особа продовжувала працювати на роботах, передбачених Списками №1 та №2 після 01.01.1992, то пенсія призначається відповідно до положень статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення».
Виходячи із вищевикладеного, УПФУ в Ленінському районі м. Запоріжжя правомірно призначено ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах згідно статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», оскільки у останнього, станом на 01.01.1992, не було повного стажу на роботах, які давали право на призначення пенсії на пільгових умовах.
Що стосується твердження представника відповідача, що 100 відсотків фактичних витрат на виплату та доставку пільгової пенсії не може дорівнювати 100 відсоткам призначеної пенсії, оскільки це є різні витрати, суд зазначає наступне.
Відповідно до статей 1, 2 Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» та статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», суб'єкти підприємницької діяльності, незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи повинні відшкодовувати органам Пенсійного фонду витрати на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 12 цього Закону. Об'єктом оподаткування є фактичні витрати на виплату і доставку пенсій призначених відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення».
Згідно із статтею 4 Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування», на обов'язкове державне пенсійне страхування зокрема встановлюються ставки збору в таких розмірах: 100% від об'єкта оподаткування, визначеного абзацом 4 пункту 1 статті 2 цього Закону.
Відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування», суб'єкти підприємницької діяльності, незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи повинні сплачувати збір на обов'язкове державне пенсійне страхування у 100 % розмірі від об'єкта оподаткування, яким є фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення».
Відповідно до пункту 6.1 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 «Прикінцевих положень» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в таких розмірах: для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції (крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Крім того, як вбачається з Розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, який направлявся відповідачу, частка сплати ТОВ «Енергобуд-8» становить 9,49% та місячний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсії громадянину ОСОБА_1 складає 230 грн. 52 коп.
УПФУ в Ленінському районі м. Запоріжжя було виплачено пільгову пенсію пенсіонеру ОСОБА_1 у повному розмірі, та згідно пункту 6.2 Інструкції, витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи з урахуванням вимог абзацу третього підпункту 1 пункту 2 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
У зв'язку з викладеним, суд вважає, що відповідачем в порушення вимог Законів України «Про пенсійне забезпечення», «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», не відшкодовано в повному обсязі суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсії, нарахованої і виплаченої органами Пенсійного фонду за період червень-серпень 2015 року у розмірі 691 грн. 56 коп., у зв'язку з чим, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають задоволенню.
Відповідно до приписів частини 4 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
На підставі викладеного, керуючись статтями 94, 158, 161-163, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергобуд-8» (код ЄДРПОУ 19272652) на користь Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Запоріжжя (код ЄДРПОУ 20508404, р/р 25601301001079 - філія ЗОУ ВАТ «Державний ощадний банк України», МФО 313957, код платежу 50020600) заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах згідно пункту «б» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» за період червень-серпень 2015 року у розмірі 691 (шістсот дев'яносто одна) грн. 56 коп.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя С.М. Каракуша
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2015 |
Оприлюднено | 01.10.2015 |
Номер документу | 51350847 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Каракуша Сергій Миколайович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Каракуша Сергій Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні