Справа № 4696/10/1570
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 вересня 2011 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Цховребової М.Г.
при секретарі судового засідання - Лавренко О.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Одесі адміністративну справу за позовом Закритого акціонерного товариства «Лондонська-Брістоль» до державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси про скасування рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій, -
встановив:
Закрите акціонерне товариство «Лондонська-Брістоль» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси про скасування рішення відповідача від 13.01.2010 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних (фінансових) санкцій.
В судовому засіданні представник позивача підтримав адміністративний позов, просив суд задовольнити його в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві (а.с.4-9).
В судовому засіданні представник відповідача, заперечував проти позову з підстав, викладених у запереченнях проти позову (а.с.27-32).
Суд, заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, дійшов до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню частково, з наступних підстав.
В судовому засіданні встановлено, що 03.03.2004 року Закрите акціонерне товариство «Лондонська-Брістоль» (скорочене найменування - ЗАТ «Лондонська-Брістоль») зареєстроване виконавчим комітетом Одеської міської ради як юридична особа, ідентифікаційний код 02573562, місцезнаходження: 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 15. (а.с.166)
07.12.1994 року позивач узятий на облік в органах державної податкової служби за № 283 та перебуває на обліку у ДПІ у Приморському районі м. Одеси. (а.с.172)
З 28.12.2009 року з 16 год. 57 хв. до 30.12.2009 року 18 год. 10 хв. посадовими особами Державної податкової адміністрації в Одеській області , на підставі Законів України від 4 грудня 1990 року № 509-ХІІ «Про державну податкову службу в Україні», від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», від 23 березня 1996 року № 98/96-ВР «Про патентування деяких видів підприємницької діяльності», від 1 червня 2000 року № 1775-ІІІ «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», Указу Президента України від 12 червня 1995 року № 436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки», Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637, направлення № 8314/23-7017 від 28.12.2009 року (а.с.176) та відповідно до плану-графіку на грудень 2009 року відділу контролю за розрахунковими операціями управління податкового контролю юридичних осіб ДПА в Одеській області (а.с.105-107), в присутності головного бухгалтера, метрдотеля-адміністратора та бармена позивача, проведено перевірку господарської одиниці: ресторан, бар, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Приморський бульвар, 11, суб'єкта господарської діяльності: ЗАТ «Лондонська-Брістоль», юридична адреса: м. Одеса, вул. Пушкінська, 15, за дотриманням порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій .
На день перевірки позивач використовував фіскальні реєстратори «Datecs FP» (заводський № Д006022005, фіскальний № НОМЕР_2) та «Марія 301» (заводський № ВЖ НОМЕР_3, фіскальний № НОМЕР_4). (а.с.88зв.)
Відповідно до акту перевірки за дотриманням суб'єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій, дата реєстрації акта в органі ДПС за місцем здійснення діяльності позивача 31.12.2009 року за реєстраційним № 7020/15/32/23/02573562 (а.с.88-89), в ході перевірки встановлені наступні факти:
1) розрахункова операція проведена на повну суму розрахунку за готівкові кошти через реєстратор розрахункових операцій без використання режиму попереднього програмування найменування товарів та обліку їх кількості;
2) не забезпечено щоденне друкування фіскальних звітних чеків на реєстраторі розрахункових операції за 21.09.2009 року, 24.09.2009 року, 29.09.2009 року, 07.10.2009 року, 13.10.2009 року, 25.10.2009 року, 31.10.2009 року, 14.11.2009 року, 30.11.2009 року;
3) порушено облік товарних запасів за місцем їх реалізації згідно з відомістю, яка додається до матеріалів перевірки.
Відповідно до висновків перевірки, викладених у зазначеному акті, під час перевірки встановлено порушення позивачем пунктів 9, 11, 12 статті 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями.
До акту перевірки додані:
- опис наявних готівкових коштів, що знаходяться на місці проведення розрахунків (а.с.94);
- протокол про адміністративне правопорушення № 4434 від 30.12.2009 року (а.с.37);
- Відомість про результати перевірки щодо повноти оприбуткування, реалізації та фактичних залишків запасів (товарно-матеріальних цінностей) станом на 28.12.2009 року при перевірці господарської одиниці: ресторан, бар, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Приморський бульвар, 11, суб'єкта господарської діяльності: ЗАТ «Лондонська-Брістоль», юридична адреса: м. Одеса, вул. Пушкінська, 15 (а.с.33-35);
- Z-звіти ЗАТ «Лондонська-Брістоль» («стойка приема») за 22.09.2009 року (00:06:37), 25.09.2009 року (00:04:17), 30.09.2009 року (00:00:26), 08.10.2009 року (00:03:50), 14.10.2009 року (00:04:35), 26.10.2009 року (00:57:05), 01.11.2009 року (00:02:47), 15.11.2009 року (00:02:42), 01.12.2009 року (00:00:09) (а.с.40-42);
- «Х-звіт» ЗАТ «Лондонська-Брістоль» («стойка приема») за 28.12.2009 року (а.с.91) ;
- фіскальний чек ЗАТ «Лондонська-Брістоль» («стойка приема») за 28.12.2009 року на загальну суму 104,00 грн. за 1 артикул - «Bar» (а.с.91);
- рахунок «Бар» від 28.12.2009 року на загальну суму 104,00 грн. (а.с.92);
- рахунок «Лондонська» Готель від 28.12.2009 року № 9077 на загальну суму 104,00 грн. (а.с.93).
З актом перевірки ознайомлено головного бухгалтера, метрдотель-адміністратора та бармена, від підпису акту перевірки та отримання одного примірника відмовились, про що складено акт відмови від підписання матеріалів перевірки № 363 від 30.12.2009 року. (а.с.90)
Відповідно до Відомості про результати перевірки щодо повноти оприбуткування, реалізації та фактичних залишків запасів (товарно-матеріальних цінностей) станом на 28.12.2009 року при перевірці господарської одиниці: ресторан, бар, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Приморський бульвар, 11, суб'єкта господарської діяльності: ЗАТ «Лондонська-Брістоль», юридична адреса: м. Одеса, вул. Пушкінська, 15, зареєстрованого в органі ДПС: ДПІ у Приморському районі м. Одеси, за результатами перевірки встановлена нестача товарно-матеріальних цінностей на суму 53903,60 грн. (а.с.35зв.)
Головний бухгалтер ЗАТ «Лондонська-Брістоль» від підписання даної Відомості відмовилась. (а.с.35зв.)
Відповідно до супровідного листа Державної податкової адміністрації в Одеській області «Про проведену перевірку» за вих. № 310/10/23-7017 (а.с.182), 12.01.2010 року на адресу керівництва ЗАТ «Лондонська-Брістоль» надіслано акт перевірки від 28.12.2009 року та протокол про адміністративне правопорушення від 30.12.2009 року. У даному листі також зазначено, зокрема що: «Фахівцями державної податкової адміністрації в Одеській області проведено перевірки ресторану - бару, якій розташований за адресою: м. Одеса, вул. Приморський бульвар, 11, де здійснює свою господарську діяльність ЗАТ «Лондонська Брістоль» (код 02573562), під час якої встановлено порушення вимог Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (із змінами та доповненнями), та складений акт від 28.12.2009 року № 005555. У зв'язку з відмовою від підписання матеріалів перевірки керівництву підприємства, пропонуємо з'явитися для ознайомлення з матеріалами перевірки до ДПІ у Приморському районі м. Одеси».
Відповідно до розрахунку по акту перевірки № 7020/15/32/23/02573562 від 28.12.2009 року (а.с.36), відповідачу визначено для застосування загальну суму фінансових санкцій 110952,20 грн. за порушення п.п. 9, 11, 12 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями відповідно п.п. 4, 5 ст. 17 та ст. 21 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями 340 грн.+ 340 грн.+ 340 грн.+ 340 грн.+ 340 грн.+ 340 грн.+ 340 грн.+ 340 грн.+ 340 грн.+ 85 грн.+(53903,60 грн.х2=107807,20грн.).
Рішенням про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 13.01.2010 року № НОМЕР_1 на підставі акта перевірки від 31.12.2009 року № 7020/15/32/23/02573562, за порушення п.п. 9, 11, 12 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 року № 265/95-ВР та на підставі п. 11 ст. 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» та згідно ст. 15, п.п. 4, 6 ст. 17, ст.ст. 20, 21 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 року № 265/95-ВР (зі змінами і доповненнями) до позивача застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 110952,20 грн. (а.с.14)
Позивачем суду надані копії фіскальних чеків, видаткових накладних щодо купівлі ЗАТ «Лондонська-Брістоль» алкогольних напоїв, в тому числі тих, щодо яких відповідачем в ході перевірки встановлена нестача (а.с.43зв.-75, 247-279), а також роздруківки внутрішньої документації позивача щодо надходження товару на: «Склад основний» бух», «Бар Одеса», «Мини Бар» (а.с.239-246).
В судовому засіданні також встановлено, що розпорядженням голови Державної податкової адміністрації в Одеській області від 20 листопада 2006 року № 174-р «Про проведення перевірок» (а.с.191) для якісного та ефективного проведення перевірок підприємств у сфері торгівлі, громадського харчування, послуг та грального бізнесу доручено начальнику відділу оперативного контролю управління контрольно-перевірочної роботи ДПА в Одеській області, ОСОБА_1, забезпечити по мірі необхідності, з урахуванням завдань ДПА України, ДПА в Одеській області та режиму роботи підприємств, проведення фахівцями відділу оперативного контролю управління контрольно-перевірочної роботи перевірок суб'єктів господарської діяльності в вечірні, нічні часи, вихідні та святкові дні у відповідності з вимогами діючого законодавства.
Виконавчим комітетом Одеської міської ради ЗАТ «Лондонська-Брістоль» надано дозвіл на розміщення об'єкта торгівлі та сфери послуг № 033686Б, дійсний з 21.09.2009 року до 21.09.2010 року; вид об'єкта, товарна спеціалізація та асортимент: готель, послуги населенню; місцезнаходження об'єкта торгівлі та сфери послуг: Приморський бульвар, 11; режим роботи - цілодобово. (а.с.206)
Представником позивача в судовому засіданні зазначено, що при проведенні перевірки з метою встановлення фактичної кількості та вартості товарно-матеріальних цінностей, які знаходяться у позивача, перевіряючими досліджена уся первинна документація ЗАТ «Лондонська-Брістоль», але не врахована можливість знаходження товарно-матеріальних цінностей, зокрема алкогольних напоїв, не лише у барі ресторані підприємства позивача, а й на основному складі та у міні барі підприємства, окрема первинна документація по яким не ведеться, при цьому перевіряючі не вимагали від керівництва підприємства-позивача проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей.
В судовому засіданні представники відповідача ОСОБА_2 та ОСОБА_3 зазначили, що і відповідно до направлення від 28.12.2009 року, і фактично було проведено перевірку суб'єкта господарської діяльності - юридичної особи ЗАТ «Лондонська-Брістоль», а не лише господарської одиниці - ресторану, бару суб'єкта господарської діяльності ЗАТ «Лондонська-Брістоль», тому в акті перевірки, зареєстрованому в органі ДПС за місцем здійснення діяльності позивача 31.12.2009 року за реєстраційним № 7020/15/32/23/02573562, запис щодо перевірки господарської одиниці - ресторан, бар суб'єкта господарської діяльності - ЗАТ «Лондонська-Брістоль», здійснено помилково. Представники відповідача також зазначили, що перевіряючі задавали питання головному бухгалтеру щодо наявності товарно-матеріальних цінностей в інших місцях крім бару ресторану, на що вона їм відповіла, що в інших місцях товару немає.
В судовому засіданні свідок - головний бухгалтер ЗАТ «Лондонська-Брістоль» ОСОБА_4 показала, що при перевірці повноти оприбуткування, реалізації та фактичних залишків запасів (товарно-матеріальних цінностей) перевіряючі на підставі документації ЗАТ «Лондонська-Брістоль» фактично перевірили залишки товарно-матеріальних цінностей - алкогольних напоїв лише у барі ресторану ЗАТ «Лондонська-Брістоль» без перевірки наявності цих товарно-матеріальних цінностей у міні-барах готельних номерів, холодильниках тощо. Свідок також показала, що перевіряючі не звертались до неї із питанням щодо наявності товарно-матеріальних цінностей в інших місцях крім бару ресторану, та відповідно вона не могла їм відповісти, що в інших місцях товару немає. Щодо встановленого відповідачем порушення: проведення позивачем розрахункової операції на повну суму розрахунку за готівкові кошти через реєстратор розрахункових операцій без використання режиму попереднього програмування найменування товарів та обліку їх кількості, свідок зазначила, що не знає, чому і яким чином робітник ЗАТ «Лондонська-Брістоль» провів розрахункову операцію щодо замовлення товару бару через реєстратор розрахункових операцій - «стойка приема», який знаходиться на рецепції, а не в барі, т.я. він не повинен був цього робити.
Не погоджуючись з рішенням відповідача від 13.01.2010 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних (фінансових) санкцій, позивач оскаржив його у судовому порядку.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст. 71 КАС в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суб'єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов'язку суд витребовує названі документи та матеріали.
Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.
Спірні правовідносини врегульовано законодавством (чинним та у редакції станом на момент виникнення відповідних правовідносин): Законами України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР (далі - ЗУ № 265/95-ВР), «Про державну податкову службу в Україні» від 4 грудня 1990 року № 509-ХІІ (далі - ЗУ № 509-ХІІ), «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року № 996-XIV (далі - ЗУ № 996-XIV), Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування» від 18 лютого 2002 р. № 199 (далі - Постанова № 199), Інструкцією по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 11 серпня 1994 р. № 69 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 26 серпня 1994 р. за № 202/412 (далі - Інструкція), Методичними рекомендаціями щодо оформлення матеріалів перевірок за дотриманням суб'єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій, затвердженими Наказом Державної податкової адміністрації України від 12 серпня 2008 року № 534 (далі - Методичні рекомендації).
Згідно із ст.ст. 1, 4 ЗУ № 509-XII державні податкові інспекції входять до системи органів державної податкової служби, яку очолює Державна податкова адміністрація України - центральний орган виконавчої влади.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 10 ЗУ № 509-XII до функцій державних податкових інспекцій віднесено контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів (обов'язкових платежів).
Пунктом 1 частини 1 статті 11 ЗУ № 509-XII встановлено, що органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право здійснювати документальні невиїзні перевірки, а також планові та позапланові виїзні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів (обов'язкових платежів), додержання валютного законодавства юридичними особами, їх філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичної особи, а також фізичними особами, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності чи не мають такого статусу, на яких згідно із законами України покладено обов'язок утримувати та/або сплачувати податки і збори (обов'язкові платежі), крім Національного банку України та його установ.
Згідно із ч. 7 ст. 11-1 ЗУ № 509-XII позаплановими перевірками вважаються також перевірки в межах повноважень податкових органів, визначених Законами України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Відповідно до ст. 15 ЗУ № 265/95-ВР контроль за додержанням суб'єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), інших вимог цього Закону здійснюють органи державної податкової служби України шляхом проведення планових або позапланових перевірок згідно із законодавством України.
Статтею 16 ЗУ № 265/95-ВР передбачено, що контролюючі органи мають право відповідно до законодавства здійснювати планові або позапланові перевірки осіб, які підпадають під дію цього Закону. Планові або позапланові перевірки осіб, що використовують реєстратори розрахункових операцій, розрахункові книжки або книги обліку розрахункових операцій, здійснюються у порядку, передбаченому законодавством України.
Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 11 ЗУ № 509-XII органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право застосовувати до платників податків фінансові (штрафні) санкції, стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми недоїмки, пені у випадках, порядку та розмірах, встановлених законами України.
Суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, відповідно до пунктів 9,11,12 статті 3 ЗУ № 265/95-ВР зобов'язані:
- щоденно друкувати на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки і забезпечувати їх зберігання в книгах обліку розрахункових операцій;
- проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій з використанням режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості;
- вести у порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, здійснювати продаж лише тих товарів, які відображені в такому обліку, за винятком продажу товарів особами, які відповідно до законодавства оподатковуються за правилами, що не передбачають ведення обліку обсягів реалізованих товарів (наданих послуг);
Статтею 6 ЗУ № 265/95-ВР передбачено, що облік товарних запасів фізичною особою - суб'єктом підприємницької діяльності ведеться у порядку, визначеному чинним законодавством, а юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) - у порядку, визначеному відповідним національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку. Облік ведеться з урахуванням особливостей, встановлених для суб'єктів малого підприємництва. Обов'язок із ведення обліку товарних запасів не застосовується до осіб, які відповідно до законодавства оподатковуються за правилами, що не передбачають ведення обліку придбаних або проданих товарів.
Згідно із п.п. 4, 6 ст. 17 ЗУ № 265/95-ВР за порушення вимог цього Закону до суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних органів державної податкової служби України застосовуються фінансові санкції у таких розмірах:
- двадцять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі невиконання щоденного друку фіскального звітного чеку або його незберігання в книзі обліку розрахункових операцій;
- п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій без використання режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості;
Статтею 21 ЗУ № 265/95-ВР передбачено, що до суб'єктів підприємницької діяльності, що не ведуть або ведуть з порушенням встановленого порядку облік товарів за місцем реалізації та зберігання, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 ЗУ № 996-XIV цей Закон поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також на представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності (далі - підприємства), які зобов'язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.
Згідно із ст. 10 ЗУ № 996-XIV для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства зобов'язані проводити інвентаризацію активів і зобов'язань, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка. Об'єкти і періодичність проведення інвентаризації визначаються власником (керівником) підприємства, крім випадків, коли її проведення є обов'язковим згідно з законодавством.
Пунктом 15 частини 1 статті 11 ЗУ № 509-XII передбачено, що органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право вимагати від керівників підприємств, установ і організацій, що перевіряються в ході планових та позапланових виїзних перевірок, проведення інвентаризацій основних фондів, товарно-матеріальних цінностей та коштів, у разі відмови у проведенні таких інвентаризацій або при проведенні адміністративного арешту активів - звернутися до суду щодо спонукання до проведення таких інвентаризацій, а до ухвалення відповідного рішення судом - у присутності понятих та представників підприємств, установ і організацій, щодо яких проводиться перевірка, опечатувати каси, касові приміщення, склади та архіви на термін не більше 24 годин з моменту такого опечатування, зазначеного в протоколі. Порядок опечатування кас, касових приміщень, складів та архівів встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Розділом 5 Методичних рекомендацій передбачено, зокрема:
Залишки окремо обраних для перевірки запасів (товарно-матеріальних цінностей) за даними бухгалтерського обліку (товарного звіту, акта передачі зміни тощо) на початок перевірки зазначаються у графах 4 - 5. При цьому у графі 4 вказується кількість у натуральному виразі, у графі 5 - сума у грошовому виразі на підставі даних бухгалтерського обліку, товарних звітів, акта передачі зміни тощо. При застосуванні суб'єктами господарювання автоматизованих систем обліку товарів можуть бути залучені до перевірки дані оборотів по рахунку 282, інших рахунках.
Надходження запасів (товарно-матеріальних цінностей) за визначений період (з дати подання податкової звітності (або конкретно визначеної дати) до дати початку перевірки) відображається у графах 6 - 11.
У графах 6 та 7 зазначаються код і назва постачальника, від якого отримано відібрані найменування запасів (товарно-матеріальних цінностей). У графах 8 - 9 - дата та номер документа, відповідно до якого отримано запаси (товарно-матеріальні цінності). У графах 10 - 11 - надходження таких запасів (товарно-матеріальних цінностей) у натуральному та грошовому виразі відповідно.
Дані про надходження запасів (товарно-матеріальних цінностей) у відповідних графах зазначаються на підставі первинних прибуткових документів, зведених відомостей про надходження від постачальника, внутрішнє переміщення тощо. У разі значного обсягу документів записи можуть групуватися у додаткових таблицях.
Вибуття запасів (товарно-матеріальних цінностей) вказується у графах 12 - 17. У графі 12 зазначається дата вибуття запасів (товарно-матеріальних цінностей). У графах 13 - 14 - назва та номер документа. Вибуття запасів (товарно-матеріальних цінностей) визначається на підставі первинних документів на вибуття цінностей (видаткових накладних, контрольних стрічок, фіскальних звітних чеків реєстраторів розрахункових операцій, актів списання тощо). У графі 15 зазначається вид розрахунку, проведеного при реалізації запасів (готівковий, безготівковий). У графах 16 та 17 вказується вибуття запасів (товарно-матеріальних цінностей) у натуральному та грошовому виразі.
Фактичні залишки запасів (товарно-матеріальних цінностей), виявлені під час проведення перевірки, зазначаються у графах 20 - 22. Дата, на яку встановлено фактичні залишки запасів (товарно-матеріальних цінностей), має співпадати з датою перевірки. У графі 20 вказуються фактичні залишки на дату перевірки у натуральному виразі. У графі 21 визначається ціна за одиницю окремих груп (видів) запасів (товарно-матеріальних цінностей), встановлена суб'єктом господарювання (господарським об'єктом) на дату початку перевірки. У графі 22 вказується загальна сума виявлених фактичних залишків (визначається як добуток кількості та ціни за одиницю виміру, або у разі відсутності фактичних залишків розраховується сума виходячи з розрахунку залишків на початок перевірки, надходження, вибуття та залишків запасів (товарно-матеріальних цінностей) за даними обліку, тобто розрахунковим методом).
Результати перевірки зазначаються у натуральному та грошовому виразі у графах 23 - 26. При цьому надлишок запасів (товарно-матеріальних цінностей) зазначається у натуральному та грошовому виразі у графах 23 та 24, а нестача - у графах 25 та 26. Дані результатів перевірки розраховуються як різниця між залишками запасів (товарно-матеріальних цінностей), визначених на підставі документів бухгалтерського обліку, та фактичними залишками запасів (товарно-матеріальних цінностей), виявленими під час перевірки.
За результатами проведення перевірки виявляються та досліджуються факти:
- неведення або ведення з порушенням встановленого порядку обліку запасів (товарно-матеріальних цінностей) за місцем реалізації та зберігання;
- реалізації запасів (товарно-матеріальних цінностей) без документального оприбуткування;
- реалізації запасів (товарно-матеріальних цінностей) без застосування реєстраторів розрахункових операцій;
- заниження обсягів валового доходу;
- завищення суми валових витрат;
- заниження суми податкового зобов'язання з податку на додану вартість;
- завищення суми податкового кредиту з податку на додану вартість;
- інші порушення.
Відповідно до Постанови № 199, Z-звіт - денний звіт з обнуленням інформації в оперативній пам'яті та занесенням її до фіскальної пам'яті реєстратора.
Згідно із п. 7 Постанови № 199 всі режими роботи реєстратора (крім тих, що забезпечують усунення причин блокування) мають блокуватися, зокрема в разі перевищення максимальної тривалості зміни. З Додатку до вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування вбачається, що підсумок розрахунків обчислюється за зміну, максимальна тривалість якої не може перевищувати 24 годин.
На підставі встановлених в судовому засіданні обставин та аналізу вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов до висновків про те, що:
- єдиним належним та єдиним можливим у даному випадку способом встановлення нестачі чи надлишку товарно-матеріальних цінностей може бути їх інвентаризація, проведена з дотриманням вимог Інструкції по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 11 серпня 1994 р. № 69, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26 серпня 1994 р. за № 202/412;
- з урахуванням обставин: фактичної перевірки документації суб'єкта господарської діяльності «Лондонська-Брістоль»; складання акта перевірки та додатків до нього, зокрема Відомості про результати перевірки щодо повноти оприбуткування, реалізації та фактичних залишків запасів (товарно-матеріальних цінностей) при перевірці лише господарської одиниці: ресторан, бар, суб'єкта господарської діяльності: ЗАТ «Лондонська-Брістоль»; встановлення відповідачем факту порушення позивачем обліку товарних запасів за місцем їх реалізації лише згідно з Відомістю, яка додана до матеріалів перевірки; встановлення відповідачем факту проведення позивачем розрахункової операції на повну суму розрахунку за готівкові кошти через реєстратор розрахункових операцій без використання режиму попереднього програмування найменування товарів та обліку їх кількості, що обумовило відображення необ'єктивних показників у вищезазначеній Відомості; та здійснення відповідачем висновків про порушення позивачем п. 12 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» без проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей ЗАТ «Лондонська-Брістоль», - рішення державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 13.01.2010 року № НОМЕР_1 в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 107807,20 грн. за порушення обліку товарних запасів за місцем реалізації, прийнято не на підставі та не у спосіб, що передбачені законодавством України, необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, непропорційно, зокрема без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення;
Інших доводів та/або доказів щодо обґрунтування правомірності оскарженого позивачем рішення у зазначеній частині відповідачем не наведено та не надано, тому
- рішення державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 13.01.2010 року № НОМЕР_1 в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 107807,20 грн. за порушення обліку товарних запасів за місцем реалізації - підлягає скасуванню;
Щодо рішення державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 13.01.2010 року № НОМЕР_1 в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення позивачем п.п. 9, 11 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»:
- представник позивача не зазначив причин, з яких позивач вважає оскаржуване рішення відповідача в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення позивачем п. 9 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» неправомірним та не навів законодавчих підстав для його скасування;
- в судовому засіданні головний бухгалтер підприємства-позивача, у показаннях в якості свідка, не змогла пояснити причини проведення позивачем розрахункової операції на повну суму розрахунку за готівкові кошти через реєстратор розрахункових операцій без використання режиму попереднього програмування найменування товарів та обліку їх кількості;
- встановлення відповідачем під час перевірки не забезпечення позивачем щоденного друкування фіскальних звітних чеків на реєстраторі розрахункових операції за 21.09.2009 року, 24.09.2009 року, 29.09.2009 року, 07.10.2009 року, 13.10.2009 року, 25.10.2009 року, 31.10.2009 року, 14.11.2009 року, 30.11.2009 року (з урахуванням встановленого судом часу їх друкування та законодавчих вимог щодо забезпечення їх щоденного друкування на реєстраторі розрахункових операції, а також не встановлення відповідачем під час перевірки порушень щодо щоденного друкування фіскальних звітних чеків на реєстраторі розрахункових операції за дати, що передували вищезазначеним датам), - суд вважає доведеним;
- порушень відповідачем законодавства щодо підстав та порядку проведення перевірки за дотриманням суб'єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій, - судом не встановлено;
відповідно,
- рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 13.01.2010 року № НОМЕР_1 в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення позивачем п.п. 9, 11 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» прийнято відповідачем: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно; своєчасно, відповідно - підстав для його скасування немає.
Керуючись ст.ст. 6, 7, 71, 86, 94, 158-162, 167, 184-186 КАС України, суд -
постановив:
Адміністративний позов Закритого акціонерного товариства «Лондонська-Брістоль» - задовольнити частково.
Скасувати рішення державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 13.01.2010 року № НОМЕР_1 в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 107807,20 грн. за порушення обліку товарних запасів за місцем реалізації.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
В повному обсязі постанову складено 14 вересня 2011 року.
Суддя М.Г. Цховребова
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2011 |
Оприлюднено | 02.10.2015 |
Номер документу | 51400961 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Цховребова М. Г
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні