Постанова
від 21.09.2015 по справі 920/340/15
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" вересня 2015 р. Справа № 920/340/15

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Здоровко Л.М., суддя Білоусова Я.О., суддя Шутенко І.А.,

при секретарі Міракові Г.А.,

за участю представників сторін:

прокурор - Ногіна О.М. на підставі посвідчення №032167 від 11.02.2015р.,

позивача - не з'явився,

відповідача - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат "Маяк" (вх.№3413 С/2) на рішення господарського суду Сумської області від 12.05.2015р. у справі № 920/340/15

за позовом Прокурора Сумського району в інтересах держави в особі позивача - Верхньосироватської сільської ради, с. Верхня Сироватка Сумського району Сумської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат "Маяк", с. Верхня Сироватка Сумського району Сумської області

про зміну умов договору оренди землі

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Сумської області від 12.05.2015р. у справі №920/340/15 (суддя Левченко П.І.) позов задоволено повністю; внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 05.01.2009р., зареєстрованого у Сумському районному реєстраційному відділі Сумської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" при Держкомземі України від 02.03.2009р. за №040961300436, укладеного між Верхньосироватською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат "Маяк" щодо земельної ділянки площею 3, 4568га, кадастровий номер №5924782900:01:007:0348, яка знаходиться в с. Верхня Сироватка Сумського району Сумської області, викладено пункти договору в наступній редакції:

Пункт 5 договору викладено в наступній редакції:

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 3 195 811, 60грн., починаючи з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким внесені зміни".

Пункт 9 договору викладено в наступній редакції:

"9. Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі у розмірі 95 874, 35грн. (дев'яносто п'ять тисяч вісімсот сімдесят чотири гривні 35 копійок) за рік, що складає 3,0 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, починаючи з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким внесені зміни".

Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, відповідач звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить оскаржуване рішення скасувати, задовольнити клопотання відповідача про залишення позову без розгляду та залишити позов без розгляду; в разі відмови в залишенні позову без розгляду, прийняти нове рішення, яким відмовити в позові в повному обсязі.

В обґрунтування вимоги залишити позов без розгляду, апелянт зазначає, що до позову прокурором не додано документу, що підтверджує повноваження прокурора; прокурором в позові не зазначено органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах; орган місцевого самоврядування не уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах; судом не обґрунтовано, який матеріальний чи інший державний інтерес захищав прокурор цим позовом.

В обґрунтування вимоги відмовити в позові, апелянт зазначає, що спірним договором не передбачено, що договір оренди землі може бути змінений без згоди сторін у разі збільшення нормативної грошової оцінки землі; позивачем не надано доказів прийняття Верхньосироватською сільською радою рішення про проведення оцінки земель та визначення нової нормативної грошової оцінки земель та не надано відповідного рішення про впровадження нормативної грошової оцінки земель.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 22.06.2015р. у справі №920/340/15 прийнято апеляційну скаргу до провадження.

13.07.2015р. прокурором подано до Харківського апеляційного господарського суду відзив на апеляційну скаргу (вх.№10546), зазначає, що прокурора Ткаленка О.В., який підписав позовну заяву, було призначено на посаду прокурора Сумського району Сумської області наказом Генерального прокурора України від 01.08.2014р., про що зазначено на офіційному сайті прокуратури Сумської області; інтереси держави в даному випадку полягають у необхідності приведення договору оренди до вимог законодавства; вважає, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати; просить у задоволенні апеляційної скарги ТОВ "Агрокомбінат "Маяк" відмовити у повному обсязі.

25.08.2015р. позивачем подано до апеляційного господарського суду додаткові пояснення (вх.№12231), просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити та залишити рішення місцевого господарського суду без змін. Також позивачем надані копії рішення Верхньосироватської сільської ради від 13.07.2006р. "Про затвердження технічної документації по грошовій оцінці земель", технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Верхньосироватської сільської ради, висновку державної експертизи землевпорядної документації від 30.12.2011р. №665.

Розпорядженням голови Харківського апеляційного господарського суду від 25.08.2015р. у зв'язку з відпусткою судді Плахова О.В., для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Здоровко Л.М., суддя Білоусова Я.О., суддя Шутенко І.А.

21.09.2015р. прокуратурою Сумського району Сумської області подано додаткові пояснення у справі (вх.№13243), також прокурором надано витяг з офіційного веб-порталу прокуратури Сумської області, з якого вбачається, що Ткаленко О.В., який підписав позовну заяву, є прокурором Сумського району.

21.09.2015р. позивачем подано до апеляційного господарського суду клопотання (вх.№13249) про розгляд справи без участі представника Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області, просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити.

У судовому засіданні Харківського апеляційного господарського суду 21.09.2015р. прокурор проти задоволення апеляційної скарги заперечує, просить рішення місцевого господарського суду від 12.05.2015р. залишити без змін.

Представники позивача та відповідача в судове засідання не з'явились, сторони були належним чином повідомлені про час та місце розгляду апеляційної скарги (т.2 а.с.91-92).

Враховуючи, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду апеляційної скарги по суті, що прокурор та сторони у справі належним чином повідомлені про час та місце розгляду апеляційної скарги, та зважаючи на строки розгляду апеляційної скарги на рішення суду, у відповідності до приписів статті 102 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів вважає за можливе розглянути скаргу в даному судовому засіданні.

Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи апелянта, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.

05.01.2009р. між Верхньосироватською сільською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат "Маяк" (орендар) укладено договір оренди (т.1 а.с.10-11) (надалі - договір) земельної ділянки сільськогосподарського призначення, який зареєстровано у Сумському районному реєстраційному відділі Сумської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" при Держкомземі України від 02.03.2009р. за № 040961300436.

Відповідно до пунктів 1, 2, 15 договору, орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 3, 4568га, у тому числі під господарськими будівлями і дворами - 3, 4568га, яка знаходиться в с. Верхня Сироватка Сумського району Сумської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Нормативна грошова оцінка зазначеної земельної ділянки визначена у пункті 5 договору і становить 442 929, 46грн.

Згідно пункту 8 договору, договір укладено на 10 років.

Пунктами 9, 10 договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 8 858, 59грн. за рік, що складає 2% від нормативної грошової оцінки землі. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Пунктом 11 договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем на розрахунковий рахунок Верхньосироватської сільської ради щомісячно рівними частинами до 30 числа звітного місяця.

Відповідно до пункту 13 договору, розмір орендної плати переглядається кожного року у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом.

Згідно пункту 34 договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (пункт 41 договору).

Факт передачі в оренду вказаної земельної ділянки підтверджується підписаним сторонами актом приймання-передачі (т.1 а.с.12).

До договору оренди позивачем доданий кадастровий план земельної ділянки (кадастровий номер 59247829000 1007:0348, площа 3, 4568га) (т.1 а.с.13), ситуаційний план (т.1 а.с.14) та акт визначення та погодження (встановлення) в натурі (на місцевості) існуючих меж земельної ділянки та передачу знаків довгострокового зберігання від 31.12.2008р. (т.1 а.с.15).

Як вбачається із матеріалів справи, рішенням Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області від 15.06.2010р. (т.1 а.с.21), у зв'язку з необхідністю поновлення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів на території Верхньосироватської сільської ради вирішено замовити виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів в проектній землевпорядній організації, яка має ліцензію (дозвіл) на виконання даних видів робіт.

У матеріалах справи міститься технічна документація з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Верхньосироватської сільської ради (с. Верхня Сироватка, с. Залізняк, с. Новоселиця, с. Стінка, с. Захарівське) Сумського району Сумської області (т.2 а.с.5-78), відповідно до якої нормативна грошова оцінка земель під господарськими будівлями та дворами становить 74, 02грн. за 1 квадратний метр.

Рішенням Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області від 17.01.2012р. (т.1 а.с.16) затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Верхньосироватської сільської ради (с. Верхня Сироватка, с. Залізняк, с. Новоселиця, с. Стінка, с. Захарівське Сумського району Сумської області), рішення набирає чинності з 01.02.2012р.

Верхньосироватською сільською радою на адресу відповідача надіслано лист "Про укладення додаткових угод до договорів оренди" від 02.07.2014р. вих.№2-27/854 (т.1 а.с.17), просить укласти с сільською радою додаткові угоди до шести договорів оренди землі під господарськими будівлями і дворами, які розташовані в межах села Верхня Сироватка, у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.

На зазначений лист ТОВ Агрокомбінат "Маяк" надав відповідь вих. №210 від 21.08.2014р. (т.1 а.с.18), просить надати документи, що підтверджують зміну нормативної грошової оцінки; також відповідач надіслав на адресу позивача проекти додаткових угод, у тому числі щодо спірної земельної ділянки; відповідно до умов додаткової угоди про внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 05.01.2009р., зареєстрованого за №040961300436, пропонує визначити орендну плату в розмірі 13 287, 88грн. за рік, що складає 3% від попередньої нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Позивачем на адресу ТОВ Агрокомбінат "Маяк" був надісланий лист вих. №2-27/1052 від 05.09.2014р. (т.1 а.с.20) із наступними документами: рішення 54 сесії 5 скликання Верхньосироватської сільської ради від 15.06.2010р. "Про поновлення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів на території Верхньосироватської сільської ради", висновок державної експертизи землевпорядної документації від 30.12.2011р. №665 та рішення 17 сесії 6 скликання ради від 17.01.2012р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Верхньосироватської сільської ради"; як вказує позивач у листі, надані відповідачем додаткові угоди не можуть бути підписані радою у зв'язку із застосування у них для встановлення розміру орендної плати нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, яка діяла до 01.02.2012р.

В подальшому між сторонами було продовжено листування з приводу спірного питання (т.1 а.с.22-25), проте згоди щодо його вирішення досягнуто не було.

Пунктом 2 частини 1 статті 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури покладається представництво інтересів громадянина або держави в суді, у випадках, визначених законом.

Згідно статті 36-1 Закону України "Про прокуратуру", представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

Статті 13, 14 Конституції України вказують на особливий статус землі як об'єкту права власності українського народу і основного національного багатства, яка перебуває під особливою охороною держави. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Із аналізу статті 13 Закону України "Про оренду землі" та статті 288 Податкового кодексу України вбачається право орендодавця на отримання орендної плати у розмірі, не меншому встановленого законодавством.

Вищенаведене стало підставою для звернення прокурором до господарського суду Сумської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 05.01.2009р. в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати в редакції, зазначеній у позовній заяві.

Як зазначає прокурор, інтереси держави у даному випадку полягають в необхідності приведення договору оренди до вимог законодавства з метою отримання орендної плати за земельну ділянку в належному розмірі.

Задовольняючи позовні вимоги у повному обсязі, місцевий господарській суд в оскаржуваному рішенні вказує, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати по договору; позивач належним чином надіслав відповідачу пропозицію про зміну умов договору оренди, а відповідач безпідставно ухиляється від внесення змін до умов договору.

Колегія суддів апеляційної господарського суду зазначає, що згідно із частиною 2 статті 30 Закону України "Про оренду землі" у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.

Згідно із умовами договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 8 858, 59грн. за рік, що складає 2 % від нормативної грошової оцінки землі. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Відповідно до пункту 13 договору, розмір орендної плати переглядається кожного року у разі : зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом.

Таким чином, сторони в договорі оренди землі, серед іншого, передбачили можливість внесення до нього змін щодо перегляду розміру орендної плати в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 289.1. статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок .

Пункт 274.1 Податкового кодексу України визначає, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки , а для сільськогосподарських угідь - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Згідно із частиною 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Стаття 1 Закону України "Про оцінку земель" визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

У відповідності до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Попередня нормативна грошова оцінки земель населених пунктів на території Верхньосироватської сільської ради була затверджена рішенням Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області від 13.07.2006р. (т.2 а.с.4).

Рішенням Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області від 15.06.2010р. поновлено нормативну грошову оцінку земель населених пунктів на території Верхньосироватської сільської ради та замовлено виготовлення нової технічної документації.

Згідно технічної документації, було затверджено нову базову вартість одного квадратного метра земель Верхньосироватської сільської ради, зокрема, нормативна грошова оцінка м2 земельної ділянки під забудовою складає 74, 02грн.; рішенням ради від 17.01.2012р. було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Верхньосироватської сільської ради, рішення набрало чинності з 01.02.2012р.

У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Пунктом 2.19. Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Рішення Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області від 15.06.2010р. "Про поновлення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів на території Верхньосироватської сільської ради" та рішення Верхньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області від 17.01.2012р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Верхньосироватської сільської ради" є чинними на момент розгляду справи. Доказів їх скасування матеріали справи не містять.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати та податку за земельні ділянки, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною у постановах Вищого господарського суду України від 03.07.2014 року у справі №922/533/14, від 23.04.2015р. у справі №922/4846/14, від 05.03.2015р. у справі №922/3720/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 року у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі №5009/3430/12.

Колегія суддів також зазначає, що у матеріалах справи міститься витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянку від 25.02.2015р. №10-28-011-189/2-15 (т.1 а.с.38), відповідно до якого нормативна грошова оцінка м2 земельної ділянки під забудовою складає 74, 02грн. ; дана цифра помножується на коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки Кі на 2015 рік - 1, 249 та дорівнює 92, 45грн.

Згідно листа Державного агентства земельних ресурсів України від 14.01.2015р. № 6-28-0.22-215/2-15 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель на 2015 рік", коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, розрахований відповідно до пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України, станом на 1 січня 2015 року становить 1, 249.

Враховуючи площу земельної ділянки 3, 4568га, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3 195 811, 60грн .; розмір орендної плати на рік становить 95 874, 35грн. , що складає 3, 0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

За наведених підстав, судова колегія вважає правомірними вимоги прокурора щодо внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати та погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог.

Щодо доводів апелянта, що позивачем не надано доказів оприлюднення рішення від 17.01.2012р., яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель, колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, рішення Верхньосироватської сільської ради від 17.01.2012р. про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Верхньосироватської сільської ради було оприлюднене на дошці оголошень у приміщенні сільської ради згідно розпорядження сільського голови №121 від 26.05.2011р. "Про додаткові заходи по забезпеченню виконання Закону України "Про доступ до пулічної інформації".

Крім того, відповідно до пункту 271.2. Податкового кодексу України, рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно матеріалів справи, рішення ради, яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Верхньосироватської сільської ради було прийнято 17.01.2012р.

Із вимогою укладення додаткової угоди до договору оренди землі у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, Верхньосироватська сільська рада звернулось до відповідача лише 02.07.2014р.

Тобто, Верхньосироватською сільською радою не було порушено приписи законодавства України стосовно застосування рішення щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок до початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Крім того, матеріалами справи підтверджується, що відповідач був обізнаний про прийняття Верхньосироватською сільською радою рішення від 17.01.2012р. про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, оскільки на вимогу відповідача радою були направлені відповідачу рішення 54 сесії 5 скликання Верхньосироватської сільської ради від 15.06.2010р. "Про поновлення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів на території Верхньосироватської сільської ради", висновок державної експертизи землевпорядної документації від 30.12.2011р. №665 та рішення 17 сесії 6 скликання ради від 17.01.2012р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Верхньосироватської сільської ради".

Щодо вимоги апелянта залишити позов без розгляду, колегія суддів апеляційного господарського суду зазначає наступне.

Відповідно до пункту 2 статті 121 Конституції України на прокуратуру України покладаються функції з представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.

Стаття 36-1 Закону України "Про прокуратуру" визначає, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

З метою представництва громадянина або держави прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом, звертатися до суду з позовами.

Стаття 2 Господарського процесуального кодексу України визначає, що прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999р. № 3-рп/99 зі справи за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", зазначеним у частині другій статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Відповідні повноваження органу місцевого самоврядування визначаються з огляду на вимоги Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" делеговані повноваження - повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад.

Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері регулювання земельних відносин визначені статтею 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Так, відповідно до підпункту 1 пункту б) частини 1 цієї статті, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить одне із делегованих повноважень - здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використання і охороною земель.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку про обґрунтованість доводів прокурора щодо можливості його звернення до суду з позовом у даній справі.

Щодо доводів апелянта, що до позову прокурором не додано документу, що підтверджує повноваження прокурора, колегія суддів зазначає, що прокурора Ткаленка О.В., який підписав позовну заяву, було призначено на посаду прокурора Сумського району Сумської області наказом Генерального прокурора України від 01.08.2014р., про що зазначено на офіційному сайті прокуратури Сумської області, та підтверджується матеріалами справи.

Дані відомості є загальнодоступними, витяг з офіційного веб-порталу прокуратури Сумської області, з якого вбачається, що Ткаленко О.В., який підписав позовну заяву, є прокурором Сумського району, міститься у матеріалах справи.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення місцевого господарського суду винесено з дотриманням норм матеріального та процесуального права та при повному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи, а доводи апелянта не є підставою для скасування рішення суду першої інстанції, у зв'язку з чим рішення господарського суду Харківської області від 12.05.2015р. у справі № 920/340/15 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Керуючись ст.ст. 91, 99, 101, 102, п. 1 ч. 1 ст. 103, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат "Маяк" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Сумської області від 12.05.2015р. у справі № 920/340/15 залишити без змін.

Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови складено 25.09.2015 року.

Головуючий суддя Здоровко Л.М.

Суддя Білоусова Я.О.

Суддя Шутенко І.А.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.09.2015
Оприлюднено01.10.2015
Номер документу51419303
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/340/15

Ухвала від 24.11.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Постанова від 21.09.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Здоровко Л.М.

Ухвала від 25.08.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Здоровко Л.М.

Ухвала від 22.06.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Здоровко Л.М.

Рішення від 12.05.2015

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 27.04.2015

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 16.04.2015

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 19.03.2015

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 02.03.2015

Господарське

Господарський суд Сумської області

Зайцева Ірина Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні