Справа № 6694/10/1570
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
« 08» серпня 2011 року Справа № 2а-6694/10/1570
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Цховребової М.Г.
при секретарі судового засідання - Лавренко І.О.
за участю:
представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2
відповідачів - ОСОБА_3, ОСОБА_4
представника відповідача - ОСОБА_5
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті ОСОБА_2 адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Альфа» до інспекторів ДПА в Одеській області Горбатюка Артема Сергійовича і ОСОБА_4, державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси про визнання незаконними дій службових осіб суб'єкта владних повноважень та про визнання нечинними актів індивідуальної дії, -
встановив:
Приватне підприємство «Альфа» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до інспекторів ДПА в Одеській області Горбатюка Артема Сергійовича і ОСОБА_4, державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси про визнання незаконними дій службових осіб державної податкової адміністрації України в Одеській області ОСОБА_3 та ОСОБА_4 при здійсненні ними 21 листопада 2009 року перевірки господарської діяльності аптеки ПП «Альфа», розташованої по вул. Катерининська, 85 в м. Одесі, та складенні акту перевірки; визнання нечинним та скасування акту індивідуальної дії - рішення державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси від 01.12.2009 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в відношенні позивача на суму 23539,30 грн.
В судовому засіданні представники позивача підтримали адміністративний позов, просили суд задовольнити його в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві (а.с.4-6).
Відповідачі ОСОБА_3 та ОСОБА_4 заперечували проти позову, просили суд відмовити у його задоволенні з тих підстав, що при здійсненні 21 листопада 2009 року перевірки господарської діяльності аптеки ПП «Альфа», розташованої по вул. Катерининська, 85 в м. Одесі, та складенні акту перевірки вони діяли відповідно до вимог діючого законодавства.
Представник відповідача - державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси заперечував проти позову, просив суд відмовити у його задоволенні з підстав, викладених у письмових запереченнях проти позову та у письмових поясненнях по справі (а.с.148-151, 179-180).
Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, дійшов до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню частково, з наступних підстав.
В судовому засіданні встановлено, що 22.04.2004 року Приватне підприємство «Альфа» (далі - ПП «Альфа») зареєстроване виконавчим комітетом Одеської міської ради як юридична особа, ідентифікаційний код 32971896, місцезнаходження: 65045, місто Одеса, вул. Катерининська, 85. (а.с.7, 8, 9-13, 136-137)
27.04.2004 року ПП «Альфа» взято на облік в органах державної податкової служби за № 12196 та перебуває на обліку у ДПІ у Приморському районі м. Одеси. (а.с.129)
З 21.11.2009 року (субота) з 15 год. 03 хв. до 23.11.2009 року (понеділок) до 16 год. 30 хв. головним державним податковим ревізором-інспектором ДПА в Одеській області, ОСОБА_3, та старшим державним податковим ревізором-інспектором ДПА в Одеській області, ОСОБА_4 , на підставі Законів України від 4 грудня 1990 року № 509-ХІІ «Про державну податкову службу в Україні», від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», від 23 березня 1996 року № 98/96-ВР «Про патентування деяких видів підприємницької діяльності», від 1 червня 2000 року № 1775-ІІІ «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», Указу Президента України від 12 червня 1995 року № 436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки», Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637, та відповідно до доповнення до плану-графіку на листопад 2009 року відділу контролю за розрахунковими операціями управління податкового контролю юридичних осіб ДПА в Одеській області (а.с.32), направлення № 7472/23-7017 від 12.11.2009 року (а.с.33), в присутності фармацевта ОСОБА_6 проведено перевірку господарської одиниці - аптека, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Катерининська, 85, суб'єкта господарської діяльності ПП «Альфа» за дотриманням порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій .
Відповідно до акту перевірки за дотриманням суб'єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій, реєстраційний № 5599/15/32/27/32971816 від 21.11.2009 року (а.с.34-35), в ході перевірки встановлені наступні факти:
- використання не зареєстрованої книги обліку розрахункових операцій, яка розпочата 05.05.2009 року, а зареєстрована 07.05.2009 року (№ НОМЕР_2), чим порушено п. 5 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі громадського харчування та послуг» (зі змінами та доповненнями);
- не відповідність суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі, зазначеної у денному звіті реєстратора розрахункових операцій, чим порушено п. 13 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР;
- за місцем реалізації не ведеться облік товарних запасів, до перевірки не надані дані обліку товарів не на момент перевірки не на будь яку другу дату, також не надані прибуткові накладні згідно опису який додається до акту перевірки, чим порушено п. 12 ст. 3 Закону України від 06.09.1995 р. № 265/95-ВР.
Відповідно до висновків перевірки, викладених у зазначеному акті, під час перевірки встановлені порушення позивачем п.п. 5, 12, 13 статті 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (зі змінами та доповненнями).
В акті також зазначено, що для ознайомлення з матеріалами перевірки, надання вмотивованих пояснень та документів щодо фактів, викладених в акті, керівнику пропонується прибути до органу ДПС Приморського району у термін 30.11.2009 року, та зазначено перелік документів, які необхідно надати для розгляду у вказаний термін: реєстраційне посвідчення, довідку про опломбування РРО, попередні КОРО, РК. (а.с.35зв.)
В якості додатків до даного акту перевірки зазначені (а.с.36-37, 39, 40):
- опис наявних готівкових коштів;
- Х-звіт;
- фіскальний чек та
- Додаток 3 до Методичних рекомендацій щодо оформлення матеріалів перевірок за дотриманням суб'єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій, затверджених наказом ДПА України від 12.08.08 № 534 - Відомість про результати перевірки щодо повноти оприбуткування, реалізації та фактичних залишків запасів (товарно-матеріальних цінностей).
Додатки до акту перевірки: опис наявних готівкових коштів та Додаток 3, підписані фармацевтом ОСОБА_6, від підписання матеріалів перевірки після ознайомлення з актом перевірки від 23 листопада 2009 року зазначена особа відмовилась, про що складений акт № 326/23-7017 від 23 листопада 2009 року (а.с.38).
Другий примірник акту надіслано позивачу поштою, про що в акті перевірки зроблено відповідний запис (а.с.35зв.), та про що свідчать: супровідний лист ДПА в Одеській області від 26.11.2009 року № 42966/10/23-7014 (а.с.42), реєстр № 25 відправки кореспонденції поштовим відділенням № 44 від 27.11.2009 року (а.с.191-192), фіскальний чек Укрпошти від 27.11.2009 року, час: 18 год. 52 хв. (а.с.190) та конверт зі штампом поштового відділення Укрпошти від 27.11.2009 року (а.с.112).
Доказів щодо дати отримання позивачем акту перевірки відповідачами суду не надано.
У супровідному листі ДПА в Одеській області від 26.11.2009 року № 42966/10/23-7014 також зазначено, що у зв'язку з відсутністю під час перевірки керівництва, для складання протоколу про адміністративне правопорушення директору або головному бухгалтеру необхідно з'явитися до ДПА в Одеській області до 30.11.2009 року. (а.с.42)
У Додаток 3 - Відомість про результати перевірки щодо повноти оприбуткування, реалізації та фактичних залишків запасів (товарно-матеріальних цінностей) (а.с.36-37) внесено 28 найменувань окремих груп (видів) запасів (товарно-матеріальних цінностей) із внесенням наступних записів: «залишки на будь який період не надані», «даних по надходженню товару не надані», «залишків ТМЦ на момент перевірки за даними обліку не надано», «На момент проведения проверки сделана выборочная опись товара в розничных ценах на сумму: Десять тысяч восемьсот семьдесят четыре грн. 65 коп.» підписала фармацевт ОСОБА_6
Відповідно до опису наявних готівкових коштів на 21.11.2009 року 15 год. 58 хв. (а.с.40) всього в наявності готівкових коштів: 290,00 грн., показники Х-денного звіту РРО: 0 грн., невідповідність наявних готівкових коштів показникам Х-денного звіту РРО: 290,00 грн.
Відповідно до проекту розрахунку фінансових санкцій по акту перевірки від 23.11.2009 року (а.с.41), позивачу розраховано до застосування фінансові санкції у загальній сумі 23539,30 грн. за порушення п.п. 5, 12, 13 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями, які відповідно до п. 3 ст. 17, ст. 20, ст. 22 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями складають: 340+(10874,65х2)+(290х5)=340+21749,30+1450= 23539,30 грн.
Рішенням про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 01.12.2009 року № НОМЕР_1 (а.с.17) ПП «Альфа» повідомлено, що на підставі акта перевірки від 21.11.2009 року № 5599/15/32/23/32971896 встановлено порушення п.п. 5, 12, 13 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 року № 265/95-ВР (зі змінами і доповненнями) та на підставі п. 11 ст. 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» та згідно ст. 15, п. 3 ст. 17, ст.ст. 20, 21, 22 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 року № 265/95-ВР (зі змінами і доповненнями) до позивача застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 23539,30 грн.
Зазначене рішення отримане позивачем 20.01.2010 року. (а.с.121зв.)
Не погоджуючись з актом перевірки ДПА в Одеській області від 21.11.2009 року та прийнятим на його підставі рішенням ДПІ у Приморському районі м. Одеси про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 01.12.2009 року, позивач звернувся до ДПІ у Приморському районі м. Одеси із заявою за вих. 25/1 від 25.01.2010 року (а.с.117-118), яку отримано ДПІ у Приморському районі м. Одеси 28.01.2010 року, з проханням повністю скасувати вищезазначені акт перевірки та рішення. На обґрунтування зазначеної заяви позивач зазначив, що з актом перевірки від 21.11.2009 року ПП «Альфа» ознайомилося із листа, надісланого поштою наприкінці грудня 2009 року, тому потрібні ДПА в Одеській області документи надати у вказаний термін було неможливо. У зв'язку із зазначеним позивач додав до зазначеної заяви копії всіх документів, означених в акті перевірки ДПА в Одеській області від 21.11.2009 року, та документів, які підтверджують роботу підприємства згідно чинного законодавства України, а саме: Свідоцтво про державну реєстрацію позивача, реєстраційні посвідчення, довідки про опломбування РРО, прибуткові та видаткові накладні.
Згідно відповіді ДПІ у Приморському районі м. Одеси від 19.02.2010 року за № 9452/10/25012 (а.с.110-111) вищевказану скаргу (заяву) позивача залишено без розгляду, як таку, що подана з порушенням порядку, установленого Положенням про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби, затвердженого наказом ДПА України 11.12.1996 року № 29 (із змінами і доповненнями).
Дана відповідь отримана позивачем 19.02.2010 року. (а.с.111)
20.02.2010 року за вих. 20/02 на акт перевірки ДПА в Одеській області від 21.11.2009 року та прийняте на його підставі рішення ДПІ у Приморському районі м. Одеси про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 01.12.2009 року позивачем подана скарга до ДПА в Одеській області (а.с.133), яка отримана ДПА в Одеській області 22.02.2010 року (а.с.135), за змістом та з додатками, аналогічними заяві (скарзі) позивача від 25.01.2010 року за вих. № 25/1 до ДПІ у Приморському районі м. Одеси.
Рішенням ДПА в Одеській області від 18.03.2010 року № 9963/10/25-0007 (а.с.122-125) рішення ДПІ у Приморському районі м. Одеси про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 01.12.2009 року № НОМЕР_1 залишено без змін, скаргу позивача від 20.02.2010 року за вих. 20/02 - без задоволення.
12.04.2010 року за вих. 22/04 на рішення ДПІ у Приморському районі м. Одеси про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 01.12.2009 року позивачем подана скарга до ДПА України (а.с.138-139).
Рішенням ДПА України від 13.05.2010 року № 9265/7/25-0415 (а.с.126-128) скарга позивача від 12.04.2010 року за вих. 22/04 залишена без розгляду у зв'язку з порушенням строку її подання.
Не погоджуючись із діями службових осіб ДПА в Одеській області при здійсненні ними 21.11.2009 року перевірки та складенні акту перевірки, а також з рішенням ДПІ у Приморському районі м. Одеси від 01.12.2009 року № НОМЕР_1 про застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій, позивач оскаржив їх у судовому порядку.
В судовому засіданні також встановлено, що наказом ДПА в Одеській області від 24.06.2008 року № 1336 «Про проведення перевірок суб'єктів господарської діяльності сфери грального бізнесу, надання послуг, торгівлі та громадського харчування», який діяв на момент проведення спірної перевірки, зокрема зобов'язано в окремих випадках, при необхідності, здійснювати позапланові перевірки СГ, а також перевірки у вихідні та святкові дні, вечірній та нічний час з дотриманням норм діючого законодавства; начальнику відділу контролю за розрахунковими операціями управління податкового контролю юридичних осіб ДПА в Одеській області наказано забезпечити ведення відповідного табелю робочого часу працівників, які будуть задіяні у перевірках у вихідні та святкові дні, вечірній та нічний час з компенсацією за роботу у вихідні та святкові дні відповідно діючого законодавства, або з наданням іншого дня відпочинку (підстава - дозвіл профспілкового комітету ДПА в Одеській області). (а.с.156-157, 158-159)
Відповідно до наказу позивача від 09.06.2004 року № 09/06-ОБЩ «Про зберігання документів» (а.с.196), відповідальним за збереження документів, облікових регістрів та звітності на протязі встановленого законодавством строку відповідно до п. 3 ст. 8 Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» віл 16.07.1999 року № 996-ХІV призначений ОСОБА_1. Місцями зберігання документів є: кабінет № 7 - «завідуючого аптекою», кабінет № 2 - «кімната прийняття та контролю якості продукції» чи визначені в залежності від виробничої необхідності. Також у наказі встановлено, що робота з документами здійснюється в робочі дні з 9 год. до 18 год. у місцях зберігання документів, час роботи з документами може бути змінено.
Згідно табелю обліку робочого часу за листопад 2009 року, наданого позивачем щодо директора ОСОБА_1 та фармацевта ОСОБА_6, 21, 22 листопада 2009 року директор ОСОБА_1 - вихідний, 22, 23 листопада 2009 року фармацевт ОСОБА_6 - вихідна. (а.с.197)
05.05.2009 року позивачем розпочата та 30.11.2009 року закінчена ОСОБА_7 обліку розрахункових операцій № 1553004561/7 (а.с.130-132). Зазначена ОСОБА_7 обліку розрахункових операцій зареєстрована державною податковою інспекцією у Приморському районі м. Одеси 07.05.2009 року.
На підтвердження ведення позивачем обліку товарних запасів, в тому числі зазначених у Додатку 3 до акту перевірки, у порядку, визначеному законодавством, позивачем суду надано накладні, товарно-транспортні накладні, сертифікати аналізів (а.с.54-109).
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст. 71 КАС в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суб'єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов'язку суд витребовує названі документи та матеріали.
Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.
Спірні правовідносини врегульовано законодавством (чинним та у редакції станом на момент виникнення відповідних правовідносин): Законами України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР (далі - ЗУ № 265/95-ВР), «Про державну податкову службу в Україні» від 4 грудня 1990 року № 509-ХІІ (далі - ЗУ № 509-ХІІ), «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року № 996-XIV (далі - ЗУ № 996-XIV), Положенням про ведення касових операцій у Національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637 (далі - Положення № 637 ), Порядком реєстрації та ведення книг обліку розрахункових операцій і розрахункових книжок, затвердженим наказом Державної податкової адміністрації України від 01.12.2000 року № 614 (далі - Порядок № 614).
Органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право здійснювати документальні невиїзні перевірки (на підставі поданих податкових декларацій, звітів та інших документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів) незалежно від способу їх подачі), а також планові та позапланові виїзні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів (обов'язкових платежів), додержання валютного законодавства юридичними особами, їх філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичної особи, а також фізичними особами, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності чи не мають такого статусу, на яких згідно із законами України покладено обов'язок утримувати та/або сплачувати податки і збори (обов'язкові платежі), крім Національного банку України та його установ. (п. 1 ч. 1 ст. 11 ЗУ № 509-ХІІ)
Згідно із частиною 7 статті 11-1 ЗУ № 509-XII позаплановими перевірками вважаються також перевірки в межах повноважень податкових органів, визначених законами України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».
Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЗУ № 265/95-ВР контроль за додержанням суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків за товари (послуги), інших вимог цього Закону здійснюють органи державної податкової служби України шляхом проведення планових або позапланових перевірок згідно із законодавством України.
Пунктами 5 12, 13 статі 3 ЗУ № 265/95-ВР встановлено, що суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані:
- у разі незастосування реєстраторів розрахункових операцій у випадках, визначених цим Законом, проводити розрахунки з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки з додержанням встановленого порядку їх ведення, крім випадків, коли ведеться облік через електронні системи прийняття ставок, що контролюються у режимі реального часу Державним казначейством України;
- вести у порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, здійснювати продаж лише тих товарів, які відображені в такому обліку, за винятком продажу товарів особами, які відповідно до законодавства оподатковуються за правилами, що не передбачають ведення обліку обсягів реалізованих товарів (наданих послуг);
- забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня.
Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 11 ЗУ № 509-XII органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право застосовувати до платників податків фінансові (штрафні) санкції, стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми недоїмки, пені у випадках, порядку та розмірах, встановлених законами України.
За порушення вимог ЗУ № 265/95-ВР до суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних органів державної податкової служби України застосовуються фінансові санкції у таких розмірах: двадцять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі невикористання при здійсненні розрахункових операцій у випадках, визначених цим Законом, розрахункової книжки чи книги обліку розрахункових операцій, або використання незареєстрованої належним чином розрахункової книжки чи порушення встановленого порядку її використання, або використання незареєстрованих чи непрошнурованих книг обліку розрахункових операцій, або незберігання книг обліку розрахункових операцій чи розрахункових книжок протягом встановленого терміну. (п. 3 ч. 1 ст. 17 ЗУ № 265/95-ВР)
До суб'єктів підприємницької діяльності, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. (ст. 20 ЗУ № 265/95-ВР)
До суб'єктів підприємницької діяльності, що не ведуть або ведуть з порушенням встановленого порядку облік товарів за місцем реалізації та зберігання, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. (ст. 21 ЗУ № 265/95-ВР)
У разі невідповідності суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня, до суб'єктів підприємницької діяльності застосовується фінансова санкція у п'ятикратному розмірі суми, на яку виявлено невідповідність. (ст. 22 ЗУ № 265/95-ВР)
Нормами ст. 2, ч. 2 ст. 3 ЗУ № 996-XIV визначено, що цей Закон поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також на представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності, які зобов'язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством. Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється Міністерством фінансів України, яке затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності.
Відповідно до пунктів 1, 3 і 5 статті 9 Закону N 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов'язаних рахунках бухгалтерського обліку. Операції в іноземній валюті відображаються також у валюті розрахунків та платежів по кожній іноземній валюті окремо. Дані аналітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним рахункам синтетичного обліку на перше число кожного місяця. Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.
До документів, що є підставою для оприбуткування товару, як правило, належать накладні, товарно-транспортні накладні. Такі документи водночас є підставою для внесення записів до облікових бухгалтерських реєстрів. Відсутність відповідних первинних документів, які підтверджують рух товарно-матеріальних цінностей, є порушенням встановленого порядку ведення бухгалтерського обліку.
Пунктом 1.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 червня 1995 року № 168/704 встановлено, що господарські операції відображаються у бухгалтерському обліку методом їх суцільного і безперервного документування. Записи в облікових регістрах провадяться на підставі первинних документів, створених відповідно до вимог цього Положення.
Згідно з пунктами 6.2, 6.8 зазначеного Положення, первинні документи та облікові регістри, що пройшли обробку, бухгалтерські звіти і баланси до передачі їх до архіву підприємства, установи повинні зберігатися в бухгалтерії у спеціальних приміщеннях або зачинених шафах під відповідальністю осіб, уповноважених головним бухгалтером. Видача первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерських звітів і балансів з бухгалтерії і з архіву підприємства, установи працівникам інших структурних підрозділів може провадитися тільки за рішенням головного бухгалтера.
Відповідно ч. 2 та ч. 5 ст. 8 ЗУ N996-XIV питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів. Підприємство самостійно визначає облікову політику підприємства; обирає форму бухгалтерського обліку як певну систему регістрів обліку, порядку і способу реєстрації та узагальнення інформації в них з додержанням єдиних засад, встановлених цим Законом, та з урахуванням особливостей своєї діяльності і технології обробки облікових даних; розробляє систему і форми внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, звітності і контролю господарських операцій, визначає права працівників на підписання бухгалтерських документів; затверджує правила документообороту і технологію обробки облікової інформації, додаткову систему рахунків і регістрів аналітичного обліку.
ОСОБА_7 облікових форм - книга встановленої форми (додаток 1), яка пронумерована, прошнурована, скріплена печаткою органу державної податкової служби (далі - орган ДПС) і завірена підписом керівника органу ДПС (або його заступника), де здійснюються записи про реєстрацію та облік книг обліку розрахункових операцій, розрахункових книжок, інших документів, пов'язаних з їх використанням, або накопичена за допомогою програмного забезпечення комп'ютера інформація про реєстрацію та облік книг обліку розрахункових операцій, розрахункових книжок, інших документів, пов'язаних з їх використанням, яка щоденно переноситься на паперові носії в формі, передбаченій для зазначеної вище книги, скріплюється печаткою органу ДПС та завіряється підписом уповноваженої посадової особи. (розділ 1 Порядку № 614)
Реєстрація книг обліку розрахункових операцій (далі - книга ОРО) здійснюється в органі ДПС за місцезнаходженням (місцем проживання) СГ, а якщо СГ обслуговується в інспекції по роботі з великими платниками податків - за місцем податкового обліку. У разі використання книги ОРО на території іншої адміністративно-територіальної одиниці її необхідно до початку використання взяти на облік в органі ДПС за місцем провадження підприємницької діяльності, крім книг ОРО, зареєстрованих на реєстратор розрахункових операцій або на транспортний засіб чи об'єкт виїзної торгівлі. Реєстрація та взяття на облік здійснюються безоплатно, реєстрація - не пізніше двох робочих днів з моменту подання, а взяття на облік - у день подання СГ необхідних документів. (розділ 2 Порядоку № 614)
На підставі встановлених в судовому засіданні обставин та аналізу вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов до висновків про те, що:
- сам факт ненадання фармацевтом ОСОБА_6 - особою, у присутності якої проведено спірну перевірку, даних обліку товарів та прибуткових накладних - не є підставою для встановлення факту не ведення позивачем обліку товарних запасів за місцем реалізації; крім того
- з урахуванням встановлених судом обставин, зокрема:
· відповідальна за збереження документів, облікових регістрів та звітності особа позивача - директор ОСОБА_1, 21 та 22 листопада 2009 року був вихідний та збереження документів у вищенаведеному порядку - свідчать про відсутність у особи, в присутності якої розпочато проведення перевірки - фармацевта ОСОБА_6, повноважень та реальної можливості надати перевіряючим особам відповідні документи;
· особа у присутності якої розпочато проведення перевірки - фармацевт ОСОБА_6, була вихідна 22 та 23 листопада 2009 року, директор ОСОБА_1 23 листопада 2009 року працював, - але це не відображено в акті спірної перевірки, яку закінчено 23 листопада 2009 року, що підтверджує твердження позивача про те, що складання акту перевірки закінчено поза місцем її проведення;
· надіслання відповідачем другого примірнику акту перевірки поштою 27.11.2009 року о 18 год. 52 хв., - що фактично унеможливило прибуття керівника підприємства - позивача до органу ДПС Приморського району у термін до 30.11.2009 року для ознайомлення з матеріалами перевірки, надання вмотивованих пояснень та документів щодо фактів, викладених в акті, та надання позивачем для розгляду у вказаний термін: реєстраційного посвідчення, довідки про опломбування РРО, попередні КОРО, РК;
· активні дії позивача після отримання ним спірного акту перевірки та рішення, прийнятого на його підставі, довести факт ведення позивачем обліку товарних запасів, в тому числі зазначених у Додатку 3 до акту перевірки, у порядку, визначеному законодавством, шляхом звернення до ДПІ у Приморському районі м. Одеси, ДПА України в Одеській області та ДПА України із заявами (скаргами) із доданням до них документів на підтвердження зазначеного факту;
· документальне підтвердження позивачем ведення ним обліку товарних запасів, в тому числі зазначених у Додатку 3 до акту перевірки, у порядку, визначеному законодавством, -
встановлення факту не ведення позивачем обліку товарних запасів за місцем реалізації з тих підстав, що до перевірки не надані дані обліку товарів та прибуткові накладні згідно опису, який додано до акту перевірки, та відповідно встановлення з цих підстав порушення позивачем пункту 12 статті 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» - є необґрунтованим та безпідставним;
Інших доводів та/або доказів щодо обґрунтування правомірності оскарженого позивачем рішення ДПІ у Приморському районі м. Одеси від 1 грудня 2009 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в частинні застосування штрафної санкції за порушення п. 12 ст. 3 ЗУ «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР в сумі 21749,30 грн. відповідачем не наведено та не надано, відповідно:
- рішення державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси від 1 грудня 2009 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в частинні застосування штрафної санкції за порушення п. 12 ст. 3 ЗУ «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР в сумі 21749,30 грн. - прийняте не на підставі діючого законодавства України; необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; непропорційно, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення, - тому в цій частині є протиправним та підлягає скасуванню;
- з урахуванням встановлених судом обставин, зокрема:
· правомірності проведення службовими особами ДПА України в Одеській області відповідної перевірки позивача у вихідні дні;
· порушень вимог діючого законодавства службовими особами ДПА в Одеській області ОСОБА_3 та ОСОБА_4 щодо підстав та порядку проведення спірної перевірки, в тому числі вимог, встановлених Законами України «Про державну податкову службу в Україні» та «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», як підстав для визнання нечинним та скасування оскаржуваного рішення державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси, - судом не встановлено;
· невідповідності суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі, зазначеній у денному звіті реєстратора розрахункових операцій, на 290 грн.;
· початок використання позивачем ОСОБА_7 обліку розрахункових операцій до її реєстрації органом державної податкової служби, -
при здійсненні 21 листопада 2009 року перевірки господарської діяльності аптеки ПП «Альфа», розташованої по вул. Катерининська, 85 в м. Одесі, та складенні акту перевірки, - відповідачі - службові особи ДПА в Одеській області ОСОБА_3 та ОСОБА_4 діяли на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені діючим законодавством України; рішення від 01.12.2009 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в частинні застосування штрафних санкцій за порушення п.п. 5, 13 ст. 3 ЗУ «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР, - прийнято відповідачем - ДПІ у Приморському районі м. Одеси на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені діючим законодавством України;
- викладена у позовній заяві позиція позивача з зазначених спірних питань - є помилковою;
Інших доводів та/або доказів щодо обґрунтування неправомірності оскаржених позивачем дій та рішення суду не наведено та не надано, доводи відповідачів та наявні в матеріалах справи докази на їх підтвердження суд вважає достатніми для обґрунтування правомірності вчинених ними дій та прийнятого рішення у зазначеній частині, відповідно
- підстав для задоволення позовних вимог позивача про визнання незаконними дій службових осіб Державної податкової адміністрації в Одеській області ОСОБА_3 та ОСОБА_4 при здійсненні ними 21 листопада 2009 року перевірки господарської діяльності аптеки ПП «Альфа», розташованої по вул. Катерининська, 85 в м. Одесі, та складенні акту перевірки; визнання нечинним та скасування акту індивідуальної дії - рішення державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси від 01.12.2009 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних (фінансових) в частинні застосування штрафних санкцій за порушення п.п. 5, 13 ст. 3 ЗУ «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР, - немає.
Керуючись ст.ст. 6, 7, 71, 86, 94, 158-162, 167, 184-186 КАС України, суд -
постановив:
Адміністративний позов Приватного підприємства «Альфа» - задовольнити частково.
Визнати нечинним та скасувати рішення державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси від 1 грудня 2009 року № НОМЕР_1 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в частинні застосування штрафної санкції за порушення п. 12 ст. 3 ЗУ «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР в сумі 21749,30 грн.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
В повному обсязі постанову складено 12 серпня 2011 року.
Суддя М.Г. Цховребова
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2011 |
Оприлюднено | 02.10.2015 |
Номер документу | 51424172 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Цховребова М. Г
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні