ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 серпня 2011 р. < Текст >Справа № 79502/09/9104
Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого-судді: Сапіги В.П.,
суддів: Онишкевич Т.В., Попко Я.С.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу управління праці та соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації Івано-Франківської області на постанову Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 06.08.2009 року у справі за позовом ОСОБА_1 до управління праці та соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації Івано-Франківської області про визнання незаконними дій та зобов`язання провести перерахунок допомоги по догляду за дитиною,-
В С Т А Н О В И Л А :
Позивачка звернулася в суд з позовною заявою до управління праці та соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації Івано-Франківської області, в якій просила визнати дії відповідача щодо відмови виплачувати їй допомогу по догляду за двома дітьми до досягнення ними трирічного віку неправомірними, зобов`язати відповідача зробити перерахунок нарахованих сум допомоги по догляду за двома дітьми до досягнення ними трирічного віку в розмірі не менше від прожиткового мінімуму на місяць, встановленого для дітей віком до 6 років.
Постановою Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 06.08.2009 року позов задоволено частково, визнано протиправними дії управління праці та соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації щодо відмови позивачу у виплаті грошової допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, зобов`язано управління праці та соціального захисту населення Надвірнянської райдержадміністрації зробити перерахунок і виплатити на користь позивачки допомогу по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку: ОСОБА_2 за період з 27.08.2007 року по 31.12.2007 року та починаючи з 22.05.2008 року по 21.07.2010 року, ОСОБА_3 починаючи з 28.11.2007 року по 31.12.2007 року та з 05.01.2009 року по 04.11.2011 року в розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з прийнятим рішенням суду першої інстанції, управління праці та соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації Івано-Франківської області оскаржило його в апеляційному порядку, вважає, що постанова суду прийнята з порушенням норм матеріального права. Просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
У відповідності до ч.1 ст. 197 КАС України, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних міркувань.
Судом першої інстанції встановлено, що позивачка є матір`ю ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_2, що підтверджується копіями свідоцтв про народження та відповідно до положень Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" та ЗУ "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" має право на пільги відповідно до вимог цього Закону, а саме на отримання щомісячної грошової допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі встановленому законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" та ст. 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років. Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається на кожну дитину незалежно від кількості народжених (усиновлених, взятих під опіку) дітей у сім'ї, по догляду за якими надається допомога.
Зокрема ст. 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування в зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" (в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року - далі Закон) встановлено, що така допомога надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Оскільки Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування в зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" не визначено відповідно до якого прожиткового мінімуму визначається розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, слід застосовувати ч.1 ст.15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року), відповідно до якої розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається в розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Згідно довідки управління праці та соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації Івано-Франківської області № 655 від 06.04.2009 року, позивачці починаючи з серпня 2007 року по грудень 2008 року за одною дитиною, з січня 2009 року по березень 2009 року за двома дітьми щомісячна грошова допомога по догляду за ними до досягнення трирічного віку виплачувалася в розмірі передбаченому Законом України про державний бюджет на відповідний рік.
За наявності декількох законів, норми яких по-різному регулюють конкретну сферу суспільних відносин, під час вирішення спорів у цих відносинах повинні застосовуватись положення закону з урахуванням дії закону в часі за принципом пріоритету тієї норми, яка прийнята пізніше.
Рішенням Конституційного суду України у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статей 29, 36, частини другої статті 56, частини другої статті 62, частини першої статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, статей 98, 101, 103, 111 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (справа про соціальні гарантії громадян) від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення ст.56 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", за якою щомісячна грошова допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виплачується у розмірі, який дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними. Положення статті 56 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Відповідно до ч.1,3 ст. 14 ЗУ "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виплачується щомісяця з дня призначення допомоги по догляду за дитиною по день досягнення дитиною вказаного віку включно.
Згідно поданого відповідачем заперечення на позовну заяву вбачається, що позивачка перебуває на обліку в управлінні праці та соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації з 27.08.2007 року, як одержувач допомоги по догляду за дитиною (ОСОБА_2) та з 05.01.2009 року за дитиною (ОСОБА_3) до досягнення ними трирічного віку, як застрахована особа.
Колегія суддів погоджується з тим, що допомога по догляду за дитиною (ОСОБА_2) до досягнення ним трирічного віку позивачці, починаючи з 27.08.2007р. по 31.12.2007р. відповідачем була нарахована невірно та виплачена не у повному обсязі.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно задоволення позовних вимог позивача щодо нарахування та виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період 2008-2011 років оскільки, згідно ст. 58 Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 року № 107-6 (далі Закон № 107-6) затверджено на 2008 рік прожитковий мінімум на дітей віком до 6 років: з 01 січня-526 грн., з 01 квітня - 538 грн., з 01 липня - 540 грн., а згідно пункту 23 цього Закону, підпункт 8 пункту 8 з розділу VIII «Прикінцеві положення» Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» викладено у такій редакції: «Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між: з 01 січня 2008 року - 50%, з 01 січня 2009 року - 75%, з 01 січня 2010 року - 100% прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.
Саме тому у 2008-2011 роках допомога нараховувалась та виплачувалась відповідно до ст. 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» та положень Закону України «Про загальнообов'язкове соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання які спричинили втрату працездатності» № 1105-14 від 28.12.2007 року, яким визначено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 грн., і дане положення Рішенням Конституційного Суду України не було визнано неконституційним. Стаття 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» в такій редакції діяла з 01.01.2008 року та до 04.11.2011 року - досягнення трьох річного віку сином ОСОБА_4 не змінювалась.
Позивачка має статус особи яка проживає на території гірського населеного пункту та має право на збільшення допомоги на 20 % відповідно до вимог ст. 5, 6 ЗУ «Про статус гірських населених пунктів в Україні»
У відповідності до ч.2 ст.99 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналась або повинна була дізнатись про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Відповідно до ч.1 ст.100 КАС України пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову за умови, якщо на цьому наполягає одна із сторін.
Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що судом першої інстанції не враховано ту обставину, що позивачка пропустила строк звернення до суду, оскільки звернулась з позовом лише 02.07.2009 року, а відповідачем заявлено клопотання про застосування річного строку звернення до суду. Відтак колегія суддів приходить до висновку про необхідність застосування строку звернення до суду, визначеного ст.99 КАС України, а тому в задоволенні позову слід відмовити. Відповідно не має підстав для збільшення оспорюваної виплати на 20% відповідно до вимог ст. 5, 6 ЗУ «Про статус гірських населених пунктів в Україні».
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів приходить до переконання про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Відтак, оскаржувана постанова підлягає скасуванню з прийняттям нової, якою в задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Керуючись 160, ст. 195, ст. 197, п. 3 ч. 1 ст. 198, ст. 202, ст.205, ст.207, ст. 254 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н ОВ И Л А :
апеляційну скаргу управління праці та соціального захисту населення Надвірнянської районної державної адміністрації Івано-Франківської області задоволити, скасувати постанову Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 06.08.2009 року у справі № 2а-1043/09 та прийняти нову.
В задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.
Постанова набирає законної сили через п"ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя В.П.Сапіга
Судді: Т.В.Онишкевич
ОСОБА_5
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2011 |
Оприлюднено | 06.10.2015 |
Номер документу | 51659993 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Сапіга В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні