РІШЕННЯ
іменем України
"24" вересня 2015 р. 145/1093/15-ц
2/145/609/2015
Тиврівський районний суд Вінницької області
в складі: головуючий суддя Ліщишина М. Ю.
за участі секретаря Віценко К.А.
прокурора Вавшко С.В.
представника ОСОБА_1 РДА ОСОБА_2
у цивільній справі за позовом прокурора Тиврівського району в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області до ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 РДА, про внесення змін до договору оренди землі ,
встановив:
Прокурор Тиврівського району в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області звернувся до суду із заявою, в якій вказує, що між ОСОБА_1 РДА та ОСОБА_3, жителем ІНФОРМАЦІЯ_1, відповідно до розпорядження ОСОБА_1 районної адміністрації від 09.10.2006 р. «Про надання в оренду земельної ділянки» 06.11.2006 р. укладено договір № 92/1 оренди земельної ділянки загальною площею 55,3803 га із земель резервного фонду, що знаходиться на території Новоміської сільської ради за межами населених пунктів с. Нове Місто та с. Красне строком на 30 (тридцять) років.
Договір зареєстрований у Тиврівському секторі Вінницької регіональної філії ДП «Центр ДЗК» за № 040684400003.
Відповідно до п.п. 10, 13 вказаного договору, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Розмір орендної плати переглядається один раз у шість місяців у разі зміни умов господарювання передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом.
Статтею 628 Цивільного кодексу України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом (ст. 632 Цивільного кодексу України).
Відповідно до статті 638 ЦК України факт укладення договору пов'язаний з досягненням сторонами згоди щодо всіх його істотних умов, під якими передбачено умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів цього виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї зі сторін має бути досягнуто згоди.
Згідно статті 15 Закону України «Про оренду землі» однією із істотних умов договору оренди є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до статей 288, 289 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативно - грошової оцінки.
Таким чином, Податковим кодексом України встановлено мінімальний розмір орендної плати за договорами оренди землі у розмірі не меншому 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Статтями 30, 35 Закону України «Про оренду землі» визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно частини 4 статті 122 Земельного кодексу України (в редакції Закону № 5245-УІ від 06.09.2012, який набрав чинності 01.01.2013), центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті (повноваження Кабінету Міністрів України), у власність або у користування для всіх потреб.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.01.2013 № 40, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.02.2013 за № 260/22792, внесено зміни до Положення про Головне управління Держземагенства в області, яким передбачено, що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області.
Таким чином, з 01.01.2013 р. Головне управління Держземагенства у Вінницькій області отримало повноваження щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності, якими раніше були наділені місцеві державні адміністрації.
Станом на 01.01.2015 нормативно-грошова оцінка земельних ділянок, які перебувають у користуванні гр. ОСОБА_3 не проводилась, відповідно рішення сесії районної ради не приймалось, витяг про нормативно-грошову оцінку земельних ділянок не надавався.
Що ж стосується мінімального розміру орендної плати, то по методу аналогії нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 1 га для ведення товарного сільськогосподарського призначення на території Новоміської сільської ради подібної за агрогрупою ґрунтів, які перебувають на умовах оренди у ОСОБА_3 становить 26914,78 гривень, відповідно мінімальний розмір орендної плати (3%) для ведення товарного сільськогосподарського призначення на території Новоміської сільської ради станом на 01.01.2015 р. становить 807, 44 гривень.
Таким чином розмір мінімальної орендної плати мав би становити за земельну ділянку площею 55,3803 га 44 716,25 грн. (сорок чотири тисячі сімсот шістнадцять гривень двадцять п'ять копійок), а фактично, згідно вказаного договору оренди землі - 2769 грн. 15 коп. в рік.
Розпорядженням голови ОСОБА_1 райдержадміністрації від 07.12.2012 № 589 було утворено відповідну робочу групу, завданням якої є забезпечення проведення системної роботи для повноти сплати за землю на основі моніторингу земельних відносин в розрізі всіх землекористувачів та землевласників, вжиття заходів щодо ефективного використання земель та збільшення надходжень до бюджету району.
На засіданнях робочої групи запрошувались орендарі земельних ділянок, де їм роз'яснювалось про необхідність розроблення землевпорядною організацією документації з нормативно-грошової оцінки земель, також проводився семінар-нарада по збільшенню розміру орендної плати до 4%.
Крім того, рекомендованим листом відділу Держземагенства у Тиврівському районі від 25.09.2014 за № 01-9/3066 орендарів було повідомлено про необхідність розроблення землевпорядною організацією документації з нормативно-грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення послідуючим затвердженням її на черговій сесії ОСОБА_1 районної ради.
Однак, відповідачем на пропозиції Держземагенства технічної документації з нормативно-правової оцінки земель сільськогосподарського призначення не виготовлено.
Відповідно до статей 651, 652 Цивільного кодексу України договір може бути змінено за рішенням суду.
Позов заявляється прокурором так як порушені інтереси держави, оскільки внаслідок заниження розміру орендної плати бюджет Новоміської сільської ради недоотримує грошові кошти, що призводить до недофінансування програм соціально-економічного розвитку територіальної громади.
Просить внести наступні зміни до вказаного договору оренди землі, а саме договору оренди земельної ділянки № 92/1 від 06.11.2006 р. площею 55,3803 га із земель резервного фонду, що знаходиться на території Новоміської сільської ради за межами населених пунктів с. Нове Місто та с. Красне, зареєстрованого у Тиврівському секторі Вінницької регіональної філії ДП «Центр ДЗК» за № 040684400003. Пункт 9 Договору викласти у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету Новоміської сільської ради в розмірі не менше 3 відсотків нормативно-грошової оцінки земельної ділянки в рік. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету Новоміської сільської ради Тиврівського району на рахунок № 33219812500612, одержувач ГУ ДКСУ у Вінницькій області, МФО 802015, код ЄДРПОУ 04331490.
В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав і просить їх задовільнити з підстав, викладених в позовній заяві .
Представник Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області в судове засідання тричі не з»явився, хоча про час і місце розгляду справи повідомлений належним чином / а.с.23,35,39,44 /.
Відповідач ОСОБА_3 позовні вимоги не визнав, і пояснив, що при укладенні договору оренди питання нормативно - грошової оцінки земельної ділянки не ставилось. Ним сплачується орендна плата в розмірі, який визначає податкова інспекція. Розмір її збільшується. За 2015 р. ним сплачено 7883 грн.44 коп. Згоден сплачувати орендну плату в розмірі, який сплачують інші орендарі на території Новоміської сільської ради. Проти задоволення позову заперечує.
Представник ОСОБА_1 РДА ОСОБА_2 просить змінити розмір орендної плати відповідача.
Суд, вислухавши учасників процесу, дослідивши матеріали справи, вважає, що в задоволенні позову слід відмовити, виходячи з наступного :
Відповідно до розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації № 493 від 09.10.2006 р. «Про надання в оренду земельної ділянки» 06.11.2006 р. між ОСОБА_1 РДА та ОСОБА_3М укладено договір № 92/1 оренди земельної ділянки загальною площею 55,3803 га із земель резервного фонду, що знаходиться на території Новоміської сільської ради за межами населених пунктів с. Нове Місто та с. Красне строком на 30 (тридцять) років.
Договір зареєстрований у Тиврівському секторі Вінницької регіональної філії ДП «Центр ДЗК» за № 040684400003.
Відповідно до п.п. 10, 13 вказаного договору, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Розмір орендної плати переглядається один раз у шість місяців у разі зміни умов господарювання передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом.
Згідно ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування / ч.1 ст. 632 ЦК України).
Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом (ч.2 ст. 632 ЦК України).
Відповідно до статті 638 ЦК України факт укладення договору пов'язаний з досягненням сторонами згоди щодо всіх його істотних умов, під якими передбачено умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів цього виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї зі сторін має бути досягнуто згоди.
Укладення договору оренди земельної ділянки регулюється Законом України «Про оренду землі».
Згідно статті 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно статті 15 даного Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди, строк дії договору оренди;орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду, тощо.
Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону .
Згідно ст.16 Закону Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України або за результатами аукціону.
Строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років / ст.19 Закону «Про оренду землі»/
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України 02.12.2010).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди /ст.21 Закону/.
Договір № 92/1 від 06.11.2006 р. укладений відповідно до розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації № 493 від 09.10.2006 р. між ОСОБА_1 РДА та ОСОБА_3М оренди земельної ділянки, загальною площею 55,3803 га із земель резервного фонду, що знаходиться на території Новоміської сільської ради за межами населених пунктів с. Нове Місто та с. Красне строком на 30 (тридцять) років, відповідає зазначеним вимогам закону та зареєстрований у Тиврівському секторі Вінницької регіональної філії ДП «Центр ДЗК» за № 040684400003.
Статтями 30, 35 Закону України «Про оренду землі» визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Позивачем ставиться питання про внесення змін до договору оренди, оскільки відповідно до статті 288 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавстваРозмір орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок / Стаття 289Податкового кодексу України/.
Тобто, податковим кодексом України встановлено мінімальний розмір орендної плати за договорами оренди землі у розмірі не меншому 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Однак, договір оренди земельної ділянки № 92/1 укладений 06.11.2006 р. до прийняття Податкового Кодексу України.
Як вбачається з позовної заяви станом на 01.01.2015 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка перебуває у користуванні відповідача ОСОБА_3 не проводилась, відповідно рішення сесії районної ради не приймалось, витяг про нормативно-грошову оцінку земельних ділянок не надавався.
Це стверджується і довідкою відділу Держгеокадастру у Тиврівському районі Вінницької області № 639 від 23.09.2015 р., згідно якої нормативно-грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 55,3803 га на території Новоміської сільської ради за межами населеного пункту с. Красне, яка перебуває на умовах оренди у ОСОБА_3 станом на 01.01.2015 р. не проводилась. Згідно цієї ж довідки середній розмір орендної плати за оренду земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Новоміської сільської ради становить 562,40 грн.
Згідно довідки головного управління Держкомзему № 01-13/141 від 20.01.2009 р. вартість земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва станом на 01.07.1995 р. на території Новоміської с/ради становить 3374 грн. за 1 га ріллі .
Відповідач у справі ОСОБА_3 не заперечує, що із орендарями проводилась нарада, на якій обговорювалось питання по збільшенню розміру орендної плати, але ніякі рішення з цього питання не приймались. Доказів письмового повідомлення орендарів про необхідність розроблення землевпорядною організацією документації з нормативно-грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення суду не надано.
Зазначене в позовній заяві, що розмір орендної плати відповідача згідно вказаного договору оренди землі - 2769 грн. 15 коп. в рік., спростовується довідкою Головного управління ДФС у Вінницькій області № 1556/20 від 21.09.2015 р., згідно якої фізична особа ОСОБА_3 орендну плату з фізичних осіб згідно карток особових рахунків сплачував за 2013 рік - 6311 грн. 80 коп., за 2014 рік - 6311 грн. 80 коп., за 2015 рік - 7883 грн. 44 коп.
Судом не може бути взята до уваги нормативна грошова оцінка землі визначена по методу аналогії.
Враховуючи викладене, суд відмовляє в задоволенні позову .
Керуючись ст. ст. 10, 11, 60, 61, 212 - 215 ЦПК України , ст. ст. 628, 632, 638 ЦК України, ст. ст. 13, 15, 16, 19, 21, 30, 35 Закону України «Про оренду землі», ст. ст. 288, 289Податкового кодексу України,
вирішив:
В задоволенні позову прокурора Тиврівського району в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області до ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 РДА, про внесення змін до договору оренди землі відмовити .
Апеляційна скарга на рішення може бути подана до апеляційного суду Вінницької області через Тиврівський районний суд протягом десяти днів з дня його проголошення.
Суддя Ліщишина М. Ю.
Суд | Тиврівський районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2015 |
Оприлюднено | 06.10.2015 |
Номер документу | 51679491 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Тиврівський районний суд Вінницької області
Ліщишина М. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні