ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

номер провадження справи 3/96/15

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.09.2015 Справа № 908/4073/15

За позовом: Вільнянської центральної районної комунальної лікарні (70002, Запорізька область, м. Вільнянськ, пров. Гнаровської, 6, ідентифікаційний код 01992914)

до відповідача: Комунального закладу В«Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенівВ» Запорізької обласної ради (70035, Запорізька область, Вільнянський район, с. Матвіївка, вул. Леніна, 71-А, ідентифікаційний код 20520196)

про зобов'язання відшкодувати кошти в сумі 4022,10 грн.

Суддя Соловйов В.М.

при секретарі Петриченко А.Є.

Представники:

від позивача: ОСОБА_1, довіреність № 875 від 12.05.2015р.

від відповідача : не з'явився

Вільнянська ЦРКЛ звернулась до господарського суду Запорізької області з позовною заявою до відповідача КЗ В«Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенівВ» Запорізької обласної ради про зобов'язання відповідача відшкодувати кошти за отримання послуг з проведення періодичних медичних оглядів у сумі 4022,10 грн.

Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.07.2015р. справу розподілено судді Соловйову В.М.

Позовні вимоги мотивовані обставинами, викладеними у позовній заяві, та обґрунтовані ст. 22, 1166 ЦК України, ст. 169 Кодексу законів про працю України, ст. 13 Бюджетного кодексу України, Законом України В«Про охорону праціВ» та Порядком проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 559 від 23.05.2001р.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 13.07.2015р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 908/4073/15, справу до розгляду в засіданні господарського суду призначено на 11.08.2015р. о 12 год. 00 хв.

Ухвалою від 11.08.2015р. у зв'язку із неявкою в судове засідання відповідача розгляд справи відкладений на 10.09.2015р. о 14 год. 30 хв.

Ухвалою від 10.09.2015р.строк розгляду спору по справі продовжено на 15 днів - до 25.09.2015р., розгляд справи відкладений на 24.09.2015р. о 14 год. 30 хв.

В судовому засіданні 24.09.2015р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повідомлено, що повне рішення буде складено 29.09.2015р.

Під час розгляду справи представник позивача вимогу про здійснення фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не заявляв.

В судовому засіданні 24.09.2015р. представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заві (а.с.3-6), та просить суд зобов'язати Комунальний заклад В«Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенівВ» Запорізької обласної ради відшкодовувати кошти за отриманні послуг з проведення періодичних медичних оглядів для 205 працівників у 2011-2012 роках у сумі 4022,10 грн. шляхом їх перерахування на р/р 35424201049812 в УДКСУ у Вільнянському районі Запорізької області, МФО 813015, код ЄДРПОУ - 01992914.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що у зв'язку з неоднозначним тлумаченням п. 2 Порядку проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2001 № 559 (далі - Порядок № 559), та відсутністю зауважень з даного питання під час попередніх ревізій фінансово-господарської діяльності Вільнянської центральної районної комунальної лікарні, у 2011-2012 роках відповідачу було надано послуги з проведення періодичних медичних оглядів 205 (109 у 2011р. та 96 у 2012р.) працівників на безоплатній основі без укладання договорів.

Державною фінансовою інспекцією в Запорізькій області відповідно до п. 1.2.2.1 Плану контрольно-ревізійної роботи на І квартал 2013 року проведено планову виїзну ревізію фінансово-господарської діяльності Вільнянської ЦРКЛ за період з 01.01.2011 по 01.01.2013.

В ході проведення ревізії встановлено ряд порушень та недоліків, що відображені в листі-вимозі від 22.05.2013 № 08-04-14/4000.

У п. 2 листа-вимоги від 22.05.2013 № 08-04-14/4000 як порушення визначене надання Вільнянською ЦРКЛ у 2011 - 2012 роках бюджетним установам та організаціям послуг з проведення попередніх та періодичних медичних оглядів з винесенням висновку в санітарну книжку на безоплатній основі без укладання відповідних договорів. Зокрема, надання зазначених послуг Матвіївській школі-інтернат, що призвело до недоотримання доходів на загальну суму 4022,10 грн., в. т.ч. у 2011 році - 2138,58 грн., у 2012 році -1883,52 грн.

Вільнянська ЦРКЛ, вважаючи п. 2 листа-вимоги від 22.05.2013 № 08-04-14/4000 незаконним та керуючись роз'ясненнями з даного приводу наданими Вільнянською районною радою Запорізької області та Вільнянською державною районною адміністрацією, подала позов до Запорізького окружного адміністративного суду з проханням визнати незаконним та скасувати п. 2 цього листа-вимоги.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 18.11.2013р. у справі № 808/8065/13-а Вільнянській ЦРКЛ відмовлено у задоволенні позову в повному обсязі.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 31.2014р. у справі № 808/9653/13-а Вільнянську ЦРКЛ зобов'язано усунути порушення на загальну суму 67 036,62 грн., а саме:

відобразити дебіторську заборгованість за юридичними особами, яким на безоплатній основі надано платні медичні послуги з проведення періодичних профілактичних медичних оглядів;

стягнути кошти за надані медичні послуги з проведення періодичних профілактичних медичних оглядів в сумі 67036,62 грн., у тому числі шляхом пред'явлення позовів до суду. В іншому випадку стягнути з осіб, винних у недоотриманні доходів, шкоду у загальній сумі 67036,62 грн., у порядку та розмірах встановлених ст. 22, 1166 ЦК України.

Позивач вважає, що відповідно до чинного законодавства України саме на роботодавця покладений обов'язок за свої кошти забезпечити фінансування та організувати проведення попереднього і періодичних медичних оглядів працівників та вчасно поновити або укласти договір з закладом охорони здоров'я.

Матвіївська школа-інтернат при зверненні до Вільнянської ЦРКЛ за отриманням послуг з проведення попереднього та періодичних медичних оглядів не зауважила про необхідність здійснення плати за данні послуги.

05.05.2014р. до Матвіївської школи - інтернату було направлено претензію з вимогою погасити заборгованість за надані платні послуги перед Вільнянською ЦРКЛ у розмірі 4022,10 грн. У задоволенні претензії Матвіївська школа - інтернат відмовила.

Відповідач відзив на позовну заяву, витребувані судом документи і документи, що підтверджують заперечення проти позову, не надав, в судові засідання жодного разу не з'явився.

За приписами ст. 17 Закону України від 15.05.2003р. N 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи - підприємця визначається на підставі відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Таким чином, місцезнаходження відповідача визначається за даними його державної реєстрації як суб'єкта господарювання.

Відповідно до ОСОБА_2 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 10.08.2015р. за № НОМЕР_1, станом на 10.08.2015р. Комунальний заклад В«Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенівВ» Запорізької обласної ради знаходиться за адресою: 70035, Запорізька область, Вільнянський район, с. Матвіївка, вул. Леніна, будинок 71-А

Саме на цю адресу направлено судом копії всіх процесуальних документів по справі № 908/4073/15 для відповідача.

В підпункті 3.9.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 N 18 В«Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанціїВ» зазначено, що особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК.

За змістом зазначеної статті 64 ГПК, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. Доказом такого повідомлення в разі неповернення ухвали підприємством зв'язку може бути й долучений до матеріалів справи та засвідчений самим судом витяг з офіційного сайту Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" щодо відстеження пересилання поштових відправлень, який містить інформацію про отримання адресатом відповідного поштового відправлення, або засвідчена копія реєстру поштових відправлень суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 64 ГПК України, ухвала про порушення провадження у справі надсилається сторонам за повідомленою ними господарському суду поштовою адресою. У разі ненадання сторонами інформації щодо їх поштової адреси, ухвала про відкриття провадження у справі надсилається за адресою місцезнаходження (місця проживання) сторін, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У разі відсутності сторін за такою адресою, вважається, що ухвала про порушення провадження у справі вручена їм належним чином.

Копія ухвали від 13.07.2015р. про порушення провадження у справі № 908/4073/15, копія ухвали від 11.08.2015р. про відкладення розгляду справи та копія ухвали від 10.09.2015р. про продовження строку розгляду спору та відкладення розгляду справи на 24.09.2015р., які були направлені на адресу відповідача, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, до суду не повертались.

Питання про визнання явки представника відповідача у засідання господарського суду обов'язковою, відповідно до п.7 ч.1 ст.65 ГПК України, судом не вирішувалось.

Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. При цьому, норми вказаної статті зобов'язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.

Статтею 77 зазначеного Кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених ст.69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.

Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Згідно із пунктом 3.9.2 постанови № 18 від 26.12.2011р. пленуму Вищого господарського суду України В«Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанціїВ» , у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Одночасно, застосовуючи положення Господарського процесуального кодексу України та Закону України В«Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людиниВ» при розгляді справи господарський суд зазначає, що частиною 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку, який кореспондується з обов'язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (пункт 35 рішення від 07.07.1989 Європейського суду з прав людини у справі В«Юніон Еліментарія Сандерс проти ІспаніїВ» (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).

Натомість, не прибувши до суду в судові засідання, відповідач скористався своїми процесуальними правами на власний розсуд.

Клопотання про відкладення розгляду справи від відповідача не заявлено. При цьому розгляд справи в суді триває з 13.07.2015р. та був продовжений до 25.09.2015р.

Надані позивачем матеріали свідчать про те, що неявка відповідача не перешкоджає вирішенню спору, отже справу розглянуто відповідно до ст. 75 ГПК України за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача, суд

ВСТАНОВИВ:

На адресу головного лікаря Вільнянської центральної районної комунальної лікарні ОСОБА_3 надійшла вимога в.о. першого заступника начальника Державної фінансової інспекції в Запорізькій області ОСОБА_2 "Про обов'язкові вимоги щодо усунення порушень, виявлених ревізією у Вільнянській центральній районній комунальній лікарні" від 22.05.2013р. № 08-04-14-14/4000.

У зазначеній вимозі вказано, що Державною фінансовою інспекцією в Запорізькій області відповідно до п. 1.2.2.1 Плану контрольно-ревізійної роботи на І квартал 2013р. проведено планову виїзну ревізію фінансово-господарської діяльності Вільнянської центральної районної комунальної лікарні (далі - Лікарня) за період з 01.01.2011 по 01.01.2013, якою встановлено ряд порушень та недоліків, що відображені в акті ревізії від 05.04.2013 № 04-21/6.

З метою повного усунення виявлених порушень, попередження їх виникнення в подальшому, керуючись п.7 ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", п. 46 Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550, та п.6.13 Положення про державні фінансові інспекції в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 03.10.2011 № 1236, вимагалось опрацювати матеріали ревізії та вжити заходів щодо усунення виявлених порушень, розглянути питання щодо притягнення до відповідальності винних осіб.

В пункті 2 вимоги № 08-04-14/4000 від 22.05.2013 вказано, що ревізією встановлено, що в порушення ст. 626 Цивільного кодексу України, ч. 1 ст. 9 Закону України від 16.07.19І № 996-ХІУ В«Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в УкраїніВ» , п. 8 розд. І Переліку платних послуг, які можуть надаватися в державних та комунальних закладах охорони здоров'я, вищих медичних навчальних закладах та науково-дослідних установах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 №1138 (зі змінами); п. 2 Порядку проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2001 № 559, Лікарнею за 2011, 2012 роки внаслідок надання окремим юридичним особам платних медичних послуг на безоплатній основі без укладання відповідних договорів, недоотримано доходів від надання платних послуг на загальну суму 67036,62 грн., в т.ч.: у 2011р. -34746,14 грн., у 2012р. - 32290,48 грн., у зв'язку з чим:

- відобразити дебіторську заборгованість за юридичними особами, яким на безоплатній основі надано платні медичні послуги з проведення періодичних профілактичних медичних оглядів;

- стягнути кошти за надані медичні послуги з проведення періодичних профілактичних медичних оглядів в сумі 67036,62 грн., у тому числі шляхом пред'явлення позовів до суду. В іншому випадку стягнути з осіб, винних у неотриманні доходів, шкоду у загальній сумі 67036,62 грн. у порядку та розмірах встановлених ст. 22, ст. 1166 Цивільного Кодексу України.

Цією ж вимогою Вільнянську ЦРКЛ повідомлено, що законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов'язковими для виконання службовими особами об'єктів, що контролюються.

Також попереджено про відповідальність керівника за невиконання вказаних вимог.

Усунути виявлені ревізією порушення, зазначені цією вимогою, Вільнянську ЦРКЛ зобов'язано в термін до 03.06.2013р., з одночасним інформуванням Державної фінансової інспекції в Запорізькій області про вжиті заходи, з поданням завірених копій первинних, розпорядчих та інших документів (у тому числі щодо звільнення винних осіб), що підтверджують усунення порушення.

Як зазначено в Довідці щодо надання медичних послуг з проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників бюджетних установ та організацій на безоплатній основі без укладання відповідних договорів протягом 2011-2012 років (додаток 175 до акту ревізії), Вільнянською ЦРКЛ Комунальному закладу В«Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенівВ» Запорізької обласної ради було надано послуги з проведення періодичних медичних оглядів з винесенням висновку в санітарну книжку:

в січні, квітні-серпні 2011 року - 109 працівників, на суму 2138,58 грн.;

в травні-грудні 2012 року - 96 працівників, на суму 1883,52 грн.,

а всього на суму 4022,10 грн. (а.с. 16-18).

Вартість наданих послуг визначена відповідно до затвердженого прейскуранту цін на профілактичні медичні огляди з введенням в дію з 03.08.2010р., затверджений наказом головного лікаря Вільнянської ЦРК від 02.08.2010р. № 245 (а.с.24,25).

Договір на проведення зазначених послуг сторони не укладали.

У відповіді № 289/02-40 від 22.04.2013р. на лист Вільнянської ЦРКЛ № 1016 від 17.04.2013р. про надання роз'яснень голова Вільнянської районної ради Запорізької області ОСОБА_4 повідомила головного лікаря, що постановою Кабінету Міністрів України № 1138 від 17.09.1996р. В«Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних закладах охорони здоров'я та вищих медичних закладах освітиВ» визначено перелік платних послуг, які можуть, а не повинні надаватись комунальним закладам охорони здоров'я. Тобто дана норма права носить диспозитивний, а не імперативний характер і не є обов'язковою для застосування.

Зазначено також, що в п.2 Порядку проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок чітко визначено, що витрати закладів та установ охорони здоров'я, пов'язані з проведенням обов'язкових медичних оглядів працівників бюджетних установ та організацій, покриваються за рахунок коштів, передбачених кошторисом на утримання відповідного закладу та установи охорони здоров'я.

Тобто, дана норма права носить вже імперативний характер, а тому в даному випадку проведення платних медичних оглядів працівників бюджетної сфери Вільнянською ЦРКЛ і буде порушенням вимог чинного законодавства України. Вільнянська ЦРКЛ має право проводити платні медичні огляди лише для працівників комерційних організацій.

У відповіді від 08.05.2013р. на лист Вільнянської ЦРКЛ від 24.04.2013р. перший заступник голови Вільнянської районної державної адміністрації Запорізької області ОСОБА_5 повідомив, що згідно листів Міністерства соціальної політики України № 98/0/15-11/4 від 01.02.2011р., Міністерства охорони здоров'я України № 3.09-16/2086 та Порядку проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок, витрати закладів охорони здоров'я пов'язані з проведенням обов'язкових медичних оглядів працівників бюджетних установ та організацій покриваються за рахунок коштів, що передбачені кошторисом на утримання закладів охорони здоров'я.

Тобто, медичні огляди працівників бюджетних установ та організацій здійснюються за рахунок бюджетних асигнувань на утримання установ охорони здоров'я, що проводять ці огляди.

У відповіді № 1556/04 від 29.04.2014р. на лист Вільнянської ЦРКЛ № 808 від 22.04.2014р. щодо проведення обов'язкових профілактичних послуг в.о. директора Департаменту охорони здоров'я Запорізької обласної державної адміністрації ОСОБА_6 повідомив, що відповідно до п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2001р. № 559 В«Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжокВ» обов'язкові профілактичні медичні огляди працівниками бюджетної сфери (декретованому контингенту) здійснюються безкоштовно на базі лікувально-профілактичних закладів за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Позивач звернувся до КЗ В«Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенівВ» Запорізької обласної ради з претензією № 771 від 15.04.2014р. в якій повідомив, що станом на 01.04.2014р. заборгованість відповідача перед Вільнянською ЦРКЛ складає 4022,10 грн. та запропонував добровільно перерахувати на рахунок Вільнянської ЦРКЛ зазначену суму заборгованості.

Також відповідача було повідомлено, що у разі залишення даної претензії без задоволення чи повідомлення про її розгляд зі спливом 30-денного терміну позивач звернеться до господарського суду Запорізької області.

У відповіді на претензію, листом № 772 від 14.05.2014р. КЗ В«Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенівВ» Запорізької обласної ради повідомило позивача, що на протязі 2011-2012 років угод, рахунків та актів виконаних робіт за надання послуг за попередні та періодичні медичні огляди не отримувало і не підписувало. Тому кредиторська заборгованість по бухгалтерському обліку по закладу у сумі 4022,10 грн. відсутня.

Для погашення даної заборгованості у закладу немає підстав.

Доказів перерахування відповідачем 4022,10 грн. на користь позивача під час судового розгляду сторонами до матеріалів справи не надано.

Оцінивши представлені докази, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити повністю з наступних підстав.

Питання проведення обов'язкових попередніх (до прийняття на роботу) та періодичних профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб, врегульовані законами України від 24.02.1994р. № 4004-XII "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", від 06.04.2000р. N 1645-III "Про захист населення від інфекційних хвороб", від 14.10.1992р. № 2694-XII "Про охорону праці", від 19.11.1992р. № 2801-XII "Основи законодавства України про охорону здоров'я".

Так, згідно Преамбули Закону України від 24.02.1994р. № 4004-XII "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", цей Закон регулює суспільні відносини, які виникають у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя, визначає відповідні права і обов'язки державних органів, підприємств, установ, організацій та громадян, встановлює порядок організації державної санітарно-епідеміологічної служби і здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду в Україні.

За приписами ст.1 цього ж Закону, санітарне та епідемічне благополуччя населення - це стан здоров'я населення та середовища життєдіяльності людини, при якому показники захворюваності перебувають на усталеному рівні для даної території, умови проживання сприятливі для населення, а параметри факторів середовища життєдіяльності знаходяться в межах, визначених санітарними нормами.

Статтею 3 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" визначено, що фінансування санітарних і протиепідемічних заходів, а також програм забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя, інших програм, спрямованих на профілактику захворювань населення, здійснюється за рахунок державного і місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ та організацій, а також позабюджетних коштів.

Відповідно до ст. 20 Закону № 4004-XII, органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, власники і адміністрація навчально-виховних закладів та громадяни, які організують або здійснюють навчальні та виховні процеси, зобов'язані забезпечити для цього умови, що відповідають вимогам санітарних норм, здійснювати заходи, спрямовані на збереження і зміцнення здоров'я, гігієнічне виховання відповідних груп населення та вивчення ними основ гігієни.

Статтею 26 Закону № 4004-XII унормовано, що обов'язкові медичні огляди організуються і здійснюються у встановленому законодавством порядку.

Працівники підприємств харчової промисловості, громадського харчування і торгівлі, водопровідних споруд, лікувально-профілактичних, дошкільних і навчально-виховних закладів, об'єктів комунально-побутового обслуговування, інших підприємств, установ, організацій, професійна чи інша діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може спричинити поширення інфекційних захворювань, виникнення харчових отруєнь, а також працівники, зайняті на важких роботах і на роботах із шкідливими або небезпечними умовами праці, повинні проходити обов'язкові попередні (до прийняття на роботу) і періодичні медичні огляди. Обов'язкові щорічні медичні огляди проходять також особи віком до 21 року.

Позачергові медичні огляди осіб, зазначених у частині першій цієї статті, можуть проводитися на вимогу головного державного санітарного лікаря, а також на прохання працівника, якщо він пов'язує погіршення стану свого здоров'я з умовами праці.

Власники підприємств, установ, організацій або уповноважені ними органи несуть відповідальність згідно з чинним законодавством за організацію і своєчасність проходження працівниками обов'язкових медичних оглядів і допуск їх до роботи без наявності необхідного медичного висновку.

Працівники, які без поважних причин не пройшли у встановлений термін обов'язковий медичний огляд у повному обсязі, від роботи відсторонюються і можуть бути притягнуті до дисциплінарної відповідальності.

Перелік робіт, для виконання яких є обов'язковими медичні огляди, а також порядок їх проведення встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.

Правові, організаційні та фінансові засади діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, спрямованої на запобігання виникненню і поширенню інфекційних хвороб людини, локалізацію та ліквідацію їх спалахів та епідемій, встановлює права, обов'язки та відповідальність юридичних і фізичних осіб у сфері захисту населення від інфекційних хвороб, визначає Закон України від 06.04.2000р. N 1645-III "Про захист населення від інфекційних хвороб".

Так, відповідно до ст. 8 цього Закону, фінансування профілактичних і протиепідемічних заходів здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів, а у випадках, передбачених законом, - за рахунок коштів підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, а також коштів фізичних осіб.

У державних і комунальних закладах охорони здоров'я та державних наукових установах лікування, медичні огляди та обстеження осіб, хворих на інфекційні хвороби, та бактеріоносіїв проводяться безоплатно (за рахунок коштів відповідних бюджетів), а також можуть проводитися за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.

Профілактичні та поточні дезінфекційні заходи проводяться за рахунок коштів підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та за кошти фізичних осіб.

За приписом ст. 10 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб", одним з основних принципів профілактики інфекційних хвороб є визнання захисту населення від інфекційних хвороб одним із пріоритетних напрямів діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 4 ст. 15 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб", працівники дитячих закладів підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам з метою виявлення хворих на інфекційні хвороби та бактеріоносіїв у порядку, встановленому законодавством.

Статтею 21 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" встановлено, що обов'язкові попередні (до прийняття на роботу) та періодичні профілактичні медичні огляди працівників окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб, проводяться за рахунок роботодавців у порядку, встановленому законодавством.

Обов'язковим профілактичним медичним оглядам підлягають неповнолітні, учні загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та студенти вищих навчальних закладів, інші категорії осіб відповідно до закону.

Дані про результати обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників, зазначених у частині першій цієї статті, заносяться до їх особистих медичних книжок та інших медичних документів і підлягають обліку у відповідних органах державної санітарно-епідеміологічної служби.

Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам, порядок проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 31 Закону України від 19.11.1992р. № 2801-XII "Основи законодавства України про охорону здоров'я", з метою охорони здоров'я населення організуються профілактичні медичні огляди неповнолітніх, вагітних жінок, працівників підприємств, установ і організацій з шкідливими і небезпечними умовами праці, військовослужбовців та осіб, професійна чи інша діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення або підвищеною небезпекою для оточуючих.

Власники та керівники підприємств, установ і організацій несуть відповідальність за своєчасність проходження своїми працівниками обов'язкових медичних оглядів та за шкідливі наслідки для здоров'я населення, спричинені допуском до роботи осіб, які не пройшли обов'язкового медичного огляду.

Перелік категорій населення, які повинні проходити обов'язкові медичні огляди, періодичність, джерела фінансування та порядок цих оглядів визначаються Кабінетом Міністрів України .

За імперативним приписом статті 59 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров'я", з метою виховання здорового молодого покоління з гармонійним розвитком фізичних і духовних сил держава забезпечує розвиток широкої мережі дитячих садків, шкіл-інтернатів, оздоровниць, таборів відпочинку та інших дитячих закладів.

Дітям, які перебувають на вихованні в дитячих закладах і навчаються в школах, забезпечуються необхідні умови для збереження і зміцнення здоров'я та гігієнічного виховання.

Відповідно до ст. 17 Закону України від 14.10.1992р. № 2694-XII "Про охорону праці", роботодавець зобов'язаний за свої кошти забезпечити фінансування та організувати проведення попереднього (під час прийняття на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, щорічного обов'язкового медичного огляду осіб віком до 21 року. За результатами періодичних медичних оглядів у разі потреби роботодавець повинен забезпечити проведення відповідних оздоровчих заходів. Медичні огляди проводяться відповідними закладами охорони здоров'я, працівники яких несуть відповідальність згідно із законодавством за відповідність медичного висновку фактичному стану здоров'я працівника. Порядок проведення медичних оглядів визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.

Роботодавець зобов'язаний забезпечити за свій рахунок позачерговий медичний огляд працівників.

Згідно ч.2 ст. 19 цього ж Закону, фінансування профілактичних заходів з охорони праці, виконання загальнодержавної, галузевих та регіональних програм поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, інших державних програм, спрямованих на запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням, передбачається, поряд з іншими джерелами фінансування, визначеними законодавством, у державному і місцевих бюджетах.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб", Кабінет Міністрів України постановою від 23.05.2001р. № 559 затвердив Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам та Порядок проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок.

До вказаного Переліку віднесено навчальні заклади, крім вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації - керівники, їх заступники; педагогічні працівники; медичний персонал; працівники харчоблоків; спеціалісти, що беруть участь у навчально-виховному процесі; технічний персонал (п.6).

Як зазначено в пункті 1 Порядку проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок, відповідно до цього Порядку проводяться обов'язкові попередні (до прийняття на роботу) та періодичні профілактичні медичні огляди (далі - обов'язкові медичні огляди) працівників окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб (далі - працівники), та видача їм особистих медичних книжок.

Пунктом 2 Порядку чітко та недвозначно визначено наступне:

Обов'язкові медичні огляди проводяться за рахунок роботодавців (підприємство, установа, організація або фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності, що використовують працю найманих працівників).

Витрати закладів та установ охорони здоров'я, пов'язані з проведенням обов'язкових медичних оглядів працівників бюджетних установ та організацій, покриваються за рахунок коштів, передбачених кошторисом на утримання відповідного закладу та установи охорони здоров'я .

Працівники підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності відшкодовують вартість бланка особистої медичної книжки закладам та установам охорони здоров'я, які проводитимуть обов'язкові медичні огляди при проходженні попереднього профілактичного медичного огляду до прийняття на роботу, та у разі необхідності отримання нового бланка цієї книжки у зв'язку з його втратою, зіпсуттям або неможливістю подальшого використання чи придбавають зазначений бланк за власні кошти в організаціях, уповноважених реалізувати бланки суворої звітності.

Громадяни, які займаються індивідуальною діяльністю, проходять медичний огляд та отримують особисту медичну книжку за власні кошти.

Отже, конструкція пункту 2 Порядку проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок безперечно свідчить про таке:

- в абзаці першому Порядку визначено загальне правило, що обов'язкові медичні огляди проводяться за рахунок роботодавців та наданий перелік типів цих роботодавців;

- в абзаці другому Порядку імперативно закріплено виключення з правила, встановленого в абзаці першому Порядку, яке стосується тільки витрат закладів та установ охорони здоров'я, пов'язаних з проведенням обов'язкових медичних оглядів особливої категорії працівників - працівників бюджетних установ та організацій.

Саме такі і тільки ці витрати покриваються за рахунок коштів, передбачених кошторисом на утримання відповідного закладу та установи охорони здоров'я;

- в абзаці третьому Порядку передбачене правило для всіх без виключень роботодавців незалежно від форми власності (а значить, в тому числі і для бюджетних установ та організацій) про те, що Їх працівники, зокрема, відшкодовують вартість бланка особистої медичної книжки закладам та установам охорони здоров'я, які проводитимуть обов'язкові медичні огляди при проходженні попереднього профілактичного медичного огляду до прийняття на роботу;

- абзац четвертий встановлює правило лише для однієї категорії - громадян, які займаються індивідуальною діяльністю. Зазначено, що вони проходять медичний огляд та отримують особисту медичну книжку за власні кошти.

Листом від 05.09.2013 № 1/12-7216 Міністерство освіти та науки України у відповідь на лист від 02.08.2013 № 6973/0/20-13, який надійшов з Генеральної прокуратури України, щодо фінансування проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників загальноосвітніх навчальних закладів, повідомило Державній службі України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва, що витрати закладів та установ охорони здоров'я, пов'язані з проведенням обов'язкових медичних оглядів працівників бюджетних установ та організацій, покриваються за рахунок коштів, передбачених кошторисом на утримання відповідного закладу та установи охорони здоров'я.

Листом від 03.09.2013 № 05.02-09-19/1698/26983 Міністерство охорони здоров'я України до листа Генеральної прокуратури України від 15.08.2013 № 08/2/1-р-13 розглянуло звернення Голови ОСОБА_7 Бродського щодо звернень працівників освіти загальноосвітніх шкіл стосовно проведення за власний рахунок лабораторних досліджень під час проходження ними обов'язкових медичних оглядів та укладання договорів з відповідними лабораторними центрами Держсанепідслужби України за такі медичні послуги, повідомило також про наступне:

Обов'язковий профілактичний медичний огляд включає в себе: загальне обстеження лікарями-спеціалістами (лікар-терапевт, лікар-дерматовенеролог, лікар-отоларинголог, лікар-стоматолог та інші спеціалісти (за потреби), лабораторне і функціональне обстеження згідно з Переліком необхідних обстежень лікарів-спеціалістів, видів клінічних, лабораторних та інших досліджень, що необхідні для проведення обов'язкових медичних оглядів, та періодичністю їх проведення, затвердженим наказом МОЗ України від 23 липня 2002 № 280.

Відповідно до пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2001 № 559 педагогічних працівників віднесено до категорій працівників, які підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам. Пунктом 2 Порядку проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок встановлено, що обов'язкові медичні огляди проводяться за рахунок роботодавців (підприємство, установа, організація або фізична особа-суб'єкт підприємницької діяльності, що використовують працю найманих працівників). Витрати закладів охорони здоров'я, пов'язані з проведенням обов'язкових медичних оглядів працівників бюджетних установ та організацій, покриваються за рахунок коштів, передбачених кошторисом на утримання відповідного закладу та установи охорони здоров'я.

Отже, усі витрати, що пов'язані з проведенням обов'язкових медичних оглядів педагогічних працівників бюджетних установ покриваються з бюджету (державного чи місцевих), при чому кошти перераховуються на рахунки лікувально-профілактичних закладів, які безпосередньо проводять медичні огляди.

Отже, з огляду на вищенаведене, підстави для задоволення позову Вільнянської центральної районної комунальної лікарні відсутні.

Оскільки на законодавчому рівні спірне питання вже вирішено на користь відповідача у справі, будь-які інші обставини в силу ст. 34 ГПК України про належність і допустимість доказів, не мають значення для вирішення спору.

Посилання позивача в обґрунтування позовних вимог на вимогу Державної фінансової інспекції в Запорізькій області за результатами проведення планової виїзної ревізії фінансово-господарської діяльності Вільнянської ЦРКЛ за період з 01.01.2011 по 01.01.2013р. не є доречним, оскільки в силу ст. 35 ГПК України, зазначена вимога та вказані у ній відомості, не є підставою для звільнення від доказування.

Судові рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18.11.2013р. у справі № 808/8065/13-а та від 31.2014р. у справі № 808/9653/13-а також не можуть спростовувати висновки господарського суду. Оскільки за приписами ст. 35 ГПК України не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи, або особа, щодо якої встановлено ці обставини, лише обставини, встановлені рішенням суду у відповідній справі, що набрало законної сили. Отже, преюдиціальне значення господарським процесуальним законом надається саме обставинам, встановленим судовими рішеннями (в тому числі в їх мотивувальних частинах), а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом.

Посилання позивача на абзац 2 пункту 8 розділу I Переліку платних послуг, які можуть надаватися в державних та комунальних закладах охорони здоров'я, вищих медичних навчальних закладах та науково-дослідних установах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 вересня 1996 р. № 1138 взагалі ніяким чином не доводить правову позицію позивача.

Оскільки абзацом 2 пункту 8 Розділу I згаданого Переліку лише віднесено медичні огляди : попередні профілактичні медичні огляди при прийнятті на роботу та для отримання посвідчення водія транспортних засобів (крім випадків, коли медичні огляди проводяться за направленнями органів державної служби зайнятості), медичні огляди для отримання дозволу на право отримання та носіння зброї громадянами, а також відповідні періодичні профілактичні медичні огляди, до послуг, що надаються згідно з функціональними повноваженнями державними і комунальними закладами охорони .

Не приймається до уваги і посилання позивача на пункт 2.4 Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій, затверджений Наказом Міністерства охорони здоров'я України 21.05.2007 N 246, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 липня 2007 р. за N 846/14113.

Дійсно, згідно п.2.4 цього Порядку, для проведення попереднього (періодичних) медичного огляду працівників роботодавець повинен укласти або вчасно поновити договір з закладом охорони здоров'я та надати йому список працівників, які підлягають попередньому (періодичним) медичному огляду.

Під час прийняття на роботу в разі переведення на іншу важку роботу, роботу із шкідливими чи небезпечними умовами праці роботодавець повинен видати направлення на обов'язковий попередній медичний огляд працівника (далі - направлення) за формою, зазначеною у додатку 3.

Проте, вказаний пункт Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій цілком узгоджується з приписами абзаців першого та четвертого пункту 2 Порядку проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2001р. № 559.

Крім того, позивач не враховує, що відповідно до пунктів 1.1, 1.2 Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій, цей Порядок розроблений на виконання статті 17 Закону України "Про охорону праці", визначає процедуру проведення попереднього (під час прийняття на роботу) та періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, щорічному обов'язковому медичному огляді осіб віком до 21 року.

Порядок призначений для: працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, та осіб віком до 21 року підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, виду економічної діяльності та їх філій, інших відокремлених підрозділів; фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які відповідно до законодавства використовують найману працю (далі - роботодавці); осіб, які забезпечують себе роботою самостійно; закладів державної санітарно-епідеміологічної служби; закладів охорони здоров'я, військово-лікарських та відповідних комісій міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які здійснюють медичні огляди працівників, спеціалізованих закладів охорони здоров'я, які мають право встановлювати діагноз щодо професійних захворювань, кафедр та курсів професійних захворювань вищих медичних навчальних закладів III-IV рівнів акредитації (далі - закладів охорони здоров'я); робочих органів виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі - робочі органи виконавчої дирекції Фонду).

Відтак, дія Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій на Комунальний заклад В«Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенівВ» Запорізької обласної ради не розповсюджується.

Згідно ст. 44, 49 ГПК України, судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову відмовити повністю

2. Повне рішення складено 29.09.2015р.

Суддя В.М. Соловйов

Зареєстровано 02.10.2015
Оприлюднено 06.10.2015
Дата набрання законної сили 24.09.2015

Судовий реєстр по справі 908/4073/15

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Ухвала від 12.11.2015 Донецький апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 26.10.2015 Донецький апеляційний господарський суд Господарське
Рішення від 24.09.2015 Господарський суд Запорізької області Господарське
Ухвала від 11.08.2015 Господарський суд Запорізької області Господарське

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Перевірити компанію

Додайте Опендатабот до улюбленного месенджеру

Вайбер Телеграм Месенджер

Опендатабот для телефону