ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
20 серпня 2013 р. Справа № 804/10053/13-а
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Потолової Г.В.
при секретарі - Дубровці Д.В.
за участю: представника позивача - Остапенко М.В.
представника відповідача - Фоєвцової О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Відкритого акціонерного товариства «Апостолівський комбікормовий завод» до Дніпропетровського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку в особі уповноваженої особи Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, т.в.о. начальника Дніпропетровського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку ОСОБА_3, про скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом про скасування постанови Дніпропетровського ТУ Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку №209-ДН-1-Е від 11.07.2013р. про накладення санкцій на позивача за правопорушення на ринку цінних паперів у вигляді штрафу у сумі 17'000грн. 00коп.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити їх в повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти адміністративного позову заперечував, посилаючись на законодавчі підстави своїх дій, діяльність в межах закону та наданих повноважень, просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, вивчивши матеріали справи та оцінивши їх у сукупності, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, при розгляді справи виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, Відкрите акціонерне товариство «Апостолівський комбікормовий завод» (код ЄДРПОУ 00952947) зареєстроване Апостолівською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області 05.03.1997р. (а.с.9).
Отже, позивач належним чином зареєстрований як юридична особа, а тому на нього поширюється дія законів та інших нормативно-правових актів, які регулюють здійснення господарської діяльності в Україні.
Так, 16.11.2012р. уповноваженою особою Комісії, т.в.о. начальника Дніпропетровського ТУ Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку ОСОБА_3 на підставі ст.9 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», рішення НКЦПФР від 11.09.2012р. №1239 та наказу начальника ДТУ НКЦПФР від 08.11.2012р. №62 прийняте розпорядження про усунення ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» порушень законодавства про цінні папери №477-ДН-1-Е, згідно якого у термін до 16.04.2013р. останньому необхідно усунути порушення законодавства про цінні папери, а саме: привести статут та внутрішні положення Товариства у відповідність до норм Закону України «Про акціонерні товариства», та у термін до 16.04.2013р. письмово проінформувати уповноважену особу про виконання цього розпорядження (а.с.12).
Матеріалами справи підтверджено, що 25.12.2012р. відбулось засідання Наглядової ради ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод», за наслідками якого складений відповідний протокол, згідно якого прийнято рішення щодо проведення чергових Загальних зборів Товариства 05.03.2013р., початок проведення об 11год. 00хв., з питання приведення діяльності Товариства у відповідність до вимог Закону України «Про акціонерні товариства» (а.с.13).
Згідно протоколу засідання від 05.03.2013р. реєстраційна комісія на підставі ст.41 Закону України «Про акціонерні товариства» засвідчила, що для проведення чергових Загальних зборів акціонерів ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» у кількості трьох членів комісії, які володіють 2378640 акціями (31,47% статутного фонду) кворуму не має, у зв'язку з чим чергові Загальні збори вважаються такими, що не відбулися (а.с.14).
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем надіслане на адресу відповідача клопотання вих.№44 від 22.03.2013р. про продовження терміну Розпорядження №477-ДН-1-Е від 16.11.2012р., яке отримане останнім 27.03.2013р., що підтверджується матеріалами справи (а.с.15-16).
06.03.2013р. відбулось засідання Наглядової ради ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» з вищезазначеного питання, за наслідками якого складений протокол, яким вирішено провести чергові Загальні збори акціонерів Товариства 30.04.2013р., початок проведення об 11год. 00хв. (а.с.17-18).
Матеріалами справи підтверджено, що на чергових Загальних зборах акціонерів ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод», які відбулися 30.04.2013р., відповідно до ч.5 ст.42 Закону України «Про акціонерні товариства» рішення про внесення змін до Статуту Товариства, шляхом викладення його в новій редакції - Статут Публічного акціонерного товариства «Апостолівський комбікормовий завод», - не прийняте, у зв'язку з чим складений протокол №1 (а.с.19-30).
Так, 10.06.2013р. відповідачем винесена постанова №2441/03-01/03, якою порушена справа про правопорушення на ринку цінних паперів щодо позивача та постановлено керівнику (або уповноваженому представнику) з'явитися для підписання акту про правопорушення на ринку цінних паперів та надання пояснень 25.06.2013р. об 11год. 15хв. (а.с.31-32).
Згідно протоколу засідання Наглядової ради ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» від 17.06.2013р. вирішено провести позачергові Загальні збори Товариства 15.08.2013р. о 12год. 00хв., оскільки на минулих загальних зборах акціонерів не прийняте рішення про приведення Товариства у відповідність до вимог Закону України «Про акціонерні товариства» (а.с.40-42).
Також, 25.06.2013р. відповідачем отримані пояснення від позивача вих.№109 від 17.06.2013р., згідно яких останній зазначив про відсутність кворуму на чергових Загальних зборах акціонерів ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод», які відбулися 05.03.2013р., у зв'язку з чим на адресу Дніпропетровського ТУ Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку надіслане клопотання про продовження терміну виконання розпорядження №477-ДН-1-Е від 16.11.2012р. (а.с.33-34).
У зв'язку з чим, згідно постанови вих.№2646/03-01/03 від 25.06.2013р. відповідачем призначений розгляд справи про правопорушення на ринку цінних паперів щодо позивача на 11.07.2013р. об 11год. 20хв. (а.с.35).
Крім того, Дніпропетровською ТУ Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку складений Акт №199-ДН-1-Е від 25.06.2013р. про порушення позивачем вимог п.10 ст.8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» в частині невиконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери №477-ДН-1-Е від 16.11.2012р. (а.с.36-37).
11.07.2013р. відповідачем отримані пояснення позивача вх.№117 від 03.07.2013р. щодо продовження терміну виконання розпорядження №477-ДН-1-Е від 16.11.2012р. (а.с.38-39).
Матеріалами справи підтверджено, що постановою №209-ДН-1-Е від 11.07.2013р. Дніпропетровським ТУ Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку накладені санкції на позивача за правопорушення на ринку цінних паперів, згідно якої за невиконання розпорядження №477-ДН-1-Е від 16.11.2012р. накладено штраф у сумі 17' 000грн. 00коп. (а.с.10-11).
Не погоджуючись з діями та рішенням відповідача, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав, свобод та законних інтересів.
В обґрунтування своїх вимог, позивач зазначив, що невиконання розпорядження №477-ДН-1-Е про усунення порушень законодавства про цінні папери від 16.11.2012 року сталося з незалежних від ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» обставин, що, зокрема є відсутність кворуму.
Позивач вважає, що він вжив всіх можливих та залежних від нього заходів для приведення діяльності Товариства у відповідність до вимог Закону України «Про акціонерні товариства», а саме: Наглядовою радою Товариства ініційовано проведення Загальних зборів акціонерів, здійснено всі організаційні заходи для їх проведення із суворим дотриманням вимог Закону України «Про акціонерні товариства», вчасно направлено до Комісії клопотання від 22.03.2013р. вих. №44 про продовження терміну виконання розпорядження №477-ДН-1-Е від 16.11.2012р., хоча, як зазначає позивач, Комісія жодним чином не відреагувала на зазначене клопотання.
Тому позивач вважає, що вина ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» у невиконанні розпорядження №477-ДН-1-Е від 16.11.2012 року - відсутня.
Також, посилаючись на ст.218 Господарського кодексу України, позивач вважає, що вжив усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення, добросовісно організовуючи та проводячи загальні збори акціонерів, основною метою яких є приведення у відповідність із Законом України «Про акціонерні товариства» статуту та внутрішніх положень товариства.
Таким чином, позивач вважає, що оскаржувана постанова №209-ДН-1-Е від 11.07.2013р. є безпідставною та підлягає скасуванню.
Відповідач в обґрунтування своїх заперечень зазначив, що оскільки до 30 квітня 2011 року ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» не приведено статут та внутрішні положення Товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства», починаючи з 01.05.2011р. останній є правопорушником, не виконавши норми Закону України «Про акціонерні товариства».
Відповідач зазначає, що з метою усунення позивачем правопорушення на ринку цінних паперів та керуючись листом Комісії «Щодо дій уповноважених осіб у разі виявлення порушень п.5 Розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства», затвердженого рішенням ДКЦПФР від 31.05.2011р. №675, Уповноваженою особою Комісії у відношенні ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» винесене розпорядження №113-ДН про усунення порушень законодавства про цінні папери від 16.05.2012р. з терміном для усунення порушень 6 місяців.
Відповідач вважає вказаний термін достатнім для здійснення позивачем дій, направлених на усунення порушення законодавства про цінні папери та приведення статуту та внутрішніх положень у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства».
Також, відповідач пояснює, що у зв'язку з клопотанням позивача від 02.11.2012р. вх. №4276/03-02/03 про подовження терміну виконання розпорядження №113-ДН-1-Е про усунення порушень законодавства про цінні папери від 16.05.2012 року, 16.11.2013р. Уповноваженою особою Комісії винесене розпорядження №477-ДН-1-Е про усунення позивачем порушень законодавства про цінні папери з терміном для усунення порушення законодавства про цінні папери до 16 квітня 2013 року.
Крім того, відповідач не заперечує, що 27.03.2013р. від ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» до Дніпровського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку надійшло клопотання (вх. № 1108/03-02/03) про подовження терміну виконання розпорядження №477-ДН-1-Е від 16.11.2012 року.
Проте, як пояснює відповідач, інформація та документи щодо виконання зазначеного Розпорядження до Дніпровського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» не надходили.
Як пояснює відповідач, та посилаючись на п.8 ч.1 ст.11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», у зв'язку з не усуненням позивачем правопорушень на ринку цінних паперів, Уповноваженою особою Комісії у відношенні ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» винесено постанову від 10.06.2013р. про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів, та у зв'язку з послідуючим невиконанням розпорядження №477-ДН-1-Е від 16.11.2012 року відповідачем винесена постанова №209-ДН-1-Е від 11.07.2013р. про накладання санкції за правопорушення на ринку цінних паперів у сумі 17' 000грн. 00коп.
Дослідивши матеріали справи, надані представниками сторін докази, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) здійснює державне регулювання ринку цінних паперів.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює повноваження, встановлені статтею 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», через центральний апарат і свої територіальні органи.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 7 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», одним із основних завдань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень.
Відповідно до статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення та статей 7, 8, 9, 11, 12, 13 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку розроблені Правила розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, які затвердженні рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.10.2012р. №1470 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05 листопада 2012р. за №1855/22167 (далі - Правила), які визначають порядок та строки розгляду Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку прав про порушення громадянами, посадовими особами та юридичними особами вимог законодавства на ринку цінних паперів.
Виходячи із вимог пункту 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» статути та внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, підлягають приведенню у відповідність із нормами цього Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.
Закон України «Про акціонерні товариства» опубліковано в офіційному друкованому виданні - газеті «Урядовий кур'єр» №202 від 29.10.08р.
Відповідно до частини 1 розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства» цей Закон набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування, крім другого речення частини другої статті 20, яке набирає чинності через тридцять місяців з дня опублікування цього Закону.
Таким чином, враховуючи вимоги законодавства, до 30 квітня 2011 року акціонерні товариства повинні були привести свої статути та внутрішні положення товариств у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства».
Відповідно до вимог пункту 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» приведенням діяльності акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у відповідність із цим Законом є здійснення таких дій:
1) внесення змін до статуту товариства, які в тому числі передбачають зміну найменування акціонерного товариства з відкритого або закритого акціонерного товариства на публічне акціонерне товариство чи з відкритого або закритого акціонерного товариства на приватне акціонерне товариство за умови, що кількість акціонерів на дату внесення таких змін не перевищує 100 осіб, а також виконання всіх інших вимог цього Закону у статуті товариства;
2) приведення внутрішніх положень товариства у відповідність із вимогами цього Закону.
Датою приведення діяльності акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у відповідність із вимогами цього Закону є дата державної реєстрації змін до статуту, які в тому числі передбачають зміну найменування акціонерного товариства з відкритого акціонерного товариства на публічне або приватне акціонерне товариство або закритого акціонерного товариства на публічне або приватне акціонерне товариство.
Відповідно до пункту 5 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку у разі порушення законодавства про цінні папери, нормативних актів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку має право виносити попередження, зупиняти на термін до одного року розміщення (продаж) та обіг цінних паперів того чи іншого емітента, дію ліцензій, виданих Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, анулювати дію таких ліцензій.
Відповідно до пункту 10 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право надсилати емітентам, особам, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондовим біржам та саморегулівним організаціям обов'язкові для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери та вимагати надання необхідних документів відповідно до чинного законодавства.
Так, як вбачається з матеріалів справи, позивачем не виконані вимоги пункту 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства», у зв'язку з чим, як вже зазначалось раніше, відповідачем прийняте розпорядження №477-ДН-1-Е від 16.11.2012 року про усунення позивачем порушень законодавства про цінні папери з терміном для усунення порушення законодавства про цінні папери до 16 квітня 2013 року.
Відповідно до пункту 6 розділу XIV Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.10.2012р. №1470. Уповноваженою особою, яка винесла розпорядження про усунення порушень, до моменту спливу терміну виконання розпорядження про усунення порушень за письмовим клопотання порушника може бути прийнято рішення про подовження терміну виконання цього розпорядження, яке оформляється новим розпорядженням про усунення порушень.
Суд не погоджується з доводами відповідача про ненадання позивачем інформації та доказів щодо виконання розпорядження №477-ДН-1-Е від 16.11.2012 року на підтвердження клопотання про продовження терміну виконання цього розпорядження, у зв'язку з чим відповідачем винесена оскаржувана постанова №209-ДН-1-Е від 11.07.2013р. про накладання санкції за правопорушення на ринку цінних паперів у сумі 17' 000грн. 00коп., оскільки матеріалами справи підтверджено, що позивачем надавалась разом з клопотанням про продовження терміну виконання вищезазначеного розпорядження копії протоколу засідання Реєстраційної комісії від 05.03.2013р. (а.с.15).
Крім того, як вже зазначалось вище, позивачем надавались відповідачу письмові пояснення від 17.06.2013р вих. №109 та від 03.07.2013р. вих. №117 з доданими документами, в яких, зокрема, позивач пояснює причини щодо неможливості виконання приписів розпорядження №477-ДН-1-Е від 16.11.2012 року.
Також, суд зазначає, що під час розгляду клопотання позивач про продовження терміну виконання розпорядження №477-ДН-1-Е від 16.11.2012 року, відповідачем не прийнято до уваги, що позивачем здійснювались заходи щодо усунення порушень Закону України «Про акціонерні товариства», а саме: проведення засідань Наглядової ради та Реєстраційної комісії ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод», проте за відсутності достатньої кількості акціонерів Товариства, тобто відсутності кворуму, позивач не мав змоги внести зміни до статуту підприємства та вчинити інші дії відповідно до вимог пункту 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства», що підтверджується матеріалами справи (а.с.13-14, 17-30, 40-42).
Таким чином, суд доходить висновку, що хоча прийняття Уповноваженою особою національної комісії з цінних паперів та фондового ринку рішення про продовження терміну виконання розпорядження про усунення порушень на підставі письмового клопотання порушника не є прямим обов'язком Комісії, проте відповідач під час прийняття постанови №209-ДН-1-Е від 11.07.2013р. про накладання санкції на ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» за правопорушення на ринку цінних паперів у сумі 17' 000грн. 00коп. повинен був прийняти до уваги всі обставини для об'єктивного вирішення питання щодо порушення позивачем вимог Закону України «Про акціонерні товариства».
У зв'язку з чим, суд доходить висновку, що відповідачем протиправно винесена оскаржувана постанова №209-ДН-1-Е від 11.07.2013р. про накладання санкції на ВАТ «Апостолівський комбікормовий завод» за правопорушення на ринку цінних паперів у сумі 17' 000грн. 00коп., а отже підлягає скасуванню.
Стаття 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, а суд згідно ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Відповідно до ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Питання, які суд вирішує при прийнятті постанови та повноваження при вирішенні справи визначені, відповідно ст.ст.161, 162 КАС України.
Приймаючи до уваги викладене, враховуючи протиправність дій та рішення відповідача, а також те, що відповідачем не доведено правомірність своїх дій та їх відповідність нормам діючого законодавства України, відповідних доказів суду не надано, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.94 Кодексу адміністративного судочинства України повернути з Державного бюджету позивачу - Відкритому акціонерному товариству «Апостолівський комбікормовий завод» судові витрати у розмірі 170грн. 00коп., сплачені квитанцією від 20.07.2013р.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.11, 86, 94, 158-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України суд,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Відкритого акціонерного товариства «Апостолівський комбікормовий завод» до Дніпропетровського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку в особі уповноваженої особи Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, т.в.о. начальника Дніпропетровського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку ОСОБА_3, про скасування постанови - задовольнити.
Скасувати постанову Дніпропетровського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку №209-ДН-1-Е від 11.07.2013р. про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів у вигляді штрафу у сумі 17' 000грн. 00коп.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Відкритого акціонерного товариства «Апостолівський комбікормовий завод» (53810, Апостолівський район, с.Нива Трудова, вул.Леніна, 19; код ЄДРПОУ 00952947) 170грн. 00коп. (сто сімдесят грн. 00коп.) судового збору.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, а у разі її апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд у десятиденний строк з дня отримання копії постанови, виготовленої у повному обсязі.
Текст постанови у повному обсязі буде виготовлений 23.08.2013р.
Суддя Г. В. Потолова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.08.2013 |
Оприлюднено | 07.10.2015 |
Номер документу | 51843170 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Потолова Ганна Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Потолова Ганна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні