Постанова
від 02.09.2015 по справі 805/3231/15-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 вересня 2015 р. Справа № 805/3231/15-а

приміщення суду за адресою: 84112, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 2

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Голубової Л.Б.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу

за позовом приватного малого підприємства «Метмаш»

до державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області

про визнання протиправним та скасування податкового податкового повідомлення-рішення від 06 серпня 2015 року № 0000422201/117

Приватне мале підприємство «Метмаш» звернулося до суду з позовом до державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 06 серпня 2015 року № 0000422201/117.

Заявлені вимоги позивач обґрунтовував безпідставністю висновків податкової інспекції, викладених в акті документальної позапланової перевірки від 22 липня 2015 року про порушення п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України, у зв'язку з чим йому збільшено суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість за І квартал 2015 року в розмірі 34787,00 гривень згідно з податковим повідомленням-рішенням № 0000422201/117 від 06 серпня 2015 року. Також вказаним податковим повідомленням-рішенням до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 8697,80 гривень.

Сутність порушень, визначених у акті позапланової документальної перевірки позивача від 22 липня 2015 року полягає у тому, операції з постачання відходів і брухту чорних та кольорових металів на адресу ТОВ «Укрславресурс», відображені позивачем у рядку 5 декларації «Операції, які звільнені від оподаткування» у період з 1 січня 2015 року по 31 березня 2015 року (ст. 197 розділу V Податкового кодексу України підрозділ 2 розділу ХХ Кодексу, міжнародні договори (угоди) та у додатку 6 по податковій декларації з ПДВ «Операції з продажу металобрухту» оподатковуються за ставкою 20%, оскільки перелік таких відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджується ОСОБА_1 Міністрів України.

Позивач, керувався положеннями ст.30 та п.23 Підрозділу 2 Розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, а тому вважає, що має право на застосування податкової пільги щодо звільнення від оподаткування ПДВ операцій з реалізації металобрухту, протягом усього строку дії такої податкової пільги, починаючи з 01 січня 2014 року до 01 січня 2017 року. Переліки таких відходів та брухту чорних і кольорових металів також затверджується ОСОБА_1 Міністрів України.

На виконання вказаної норми ОСОБА_1 Міністрів України прийнято постанову від 12 січня 2011 року № 15 «Про затвердження переліку відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2015 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість», термін дії якої визначався до 01 січня 2015 року.

Законом України від 28 грудня 2014 року № 71-VІІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», який набрав чинності з 01 січня 2015 року, зокрема, в абзаці першому пункту 23 цифри «2015 року» змінено цифрами «2017 року».

Зазначає, що постанова ОСОБА_1 Міністрів України від 12 січня 2011 року № 15, якою встановлено перелік відходів та брухту чорних металів, операції з постачання яких, зокрема, операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2015 року звільняються від оподаткування податком на додану вартість, не припинила свою дію та її не скасовано. Таким чином, законодавцем було продовжено режим звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів за переліком, затвердженим постановою ОСОБА_1 Міністрів України від 12 січня 2011 року № 15.

Крім того, позивач вважає, що законом, який має вищу юридичну силу ніж постанова КМУ, пільговий режим оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД, продовжено до 01 січня 2017 року, а тому вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним та просить його скасувати.

Через канцелярію суду позивачем надано заяву, в якій просив розглянути справу в письмовому провадженні.

Представник відповідача через канцелярію суду надав заяву в якій, заперечує проти позовних вимог з підстав, викладених у акті перевірки.

Також просив розглянути справи без участі представника відповідача.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи в письмовому провадженні у відповідності до приписів ч. 4 ст. 122 КАС України.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд -

ВСТАНОВИВ:

Приватне мале підприємство «Метмаш» є юридичною особою, зареєстровано та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з кодом 20361295 з 01 грудня 1993 року, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 6).

Позивач перебуває на податковому обліку у державній податковій інспекції у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області, про що зазначено у виписці з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Позивач є платником податку на додану вартість, що доведено свідоцтвом № 06271290 (а.с. 7) та про що також зазначено в пункті 2.5 акту перевірки.

Підстави правомірності проведення документальної позапланової перевірки позивача від 22 липня 2015 року позивачем не оспорюються.

Фахівцями державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області проведено документальну позапланову перевірку приватного малого підприємства «Метмаш» з питань правомірності формування податкового кредиту та податкового зобов'язання з продажу брухту чорних металів по декларації з податку на додану вартість за І квартал 2015 року, про що складено акт від 22 липня 2015 року № 382/05-15-22-01-20361295 (а. с. 8-15).

Згідно висновків акту перевірки встановлено порушення п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України, у зв'язку з чим встановлено заниження податку на додану вартість за І квартал 2015 року в розмірі 34787,00 гривень.

На підставі акту документальної позапланової перевірки від 22 липня 2015 року № 382/05-15-22-01-20361295 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення № 0000422201/117 від 06 серпня 2015 року, яким збільшено суму грошового зобов'язання з ПДВ в розмірі 34787,00 гривень та застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 8697,80 гривень (а.с. 16).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України, статті 94 Податкового кодексу України (надалі - ПК України) податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Як зазначено в пункті 3.1 акту перевірки, позивачем задекларовано податкових зобов'язань з податку на додану вартість за І квартал 2015 року у сумі 23228,00 гривень. Перевіркою повноти визначення податкових зобов'язань за вказаний період встановлено їх заниження на суму 34787,00 гривень.

Також за результатами перевірки встановлено, що позивач декларує операції, які звільнені від оподаткування (рядок 5 декларації) у розмірі 34787,00 гривень. Відповідно уточнюючого додатку 6 до декларації з ПДВ за І квартал 2015 року підприємство декларує операції звільнені від оподаткування згідно з пунктом 23 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, а саме: продаж металобрухту на адресу ТОВ «Укрславресурс».

Господарські операції позивача з постачання металобрухту на адресу ТОВ «Укрславресурс» згідно договору постачання № 2 від 14 березня 2013 року між сторонами договору не є спірними і описані в пункті 3.1 акту перевірки. Тобто, умови договору постачання виконані обома сторонами угоди.

Спірним питанням даної справи є звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання відходів та брухту чорних і кольорових металів на період з 01 січня 2015 року по 01 січня 2017 року на підставі пункту 23 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України та Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28 грудня 2014 року.

Згідно із Законом України від 28 грудня 2014 року № 71 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», який набрав чинності з 01 січня 2015 року, внесені зміни до пункту 23 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України, зокрема до 01 січня 2017 року продовжена дія режиму звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту, відходів та брухту чорних і кольорових металів. Переліки таких відходів затверджуються ОСОБА_1 Міністрів України.

Постанова ОСОБА_1 Міністрів України від 12 січня 2011 року № 15, якою був затверджений перелік відходів та брухту чорних металів, операції з постачання яких, звільняються від оподаткування податком на додану вартість, діяла до 01 січня 2015 року.

Пунктом 5 Указу Президента України від 10.06.1997 року № 503/97 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та надбання ними чинності» встановлено, що нормативно-правові акти ОСОБА_1 Міністрів України набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо більш пізній строк набрання ними чинності не передбачено в цих актах. ОСОБА_1 Міністрів України, які визначають права і обов'язки громадян, набирають чинності не раніше дня їх опублікування в офіційних друкованих виданнях.

Таким чином, відповідач дійшов висновку, що з 01 січня 2015 року до прийняття нової постанови ОСОБА_1 Міністрів України або змін до постанови ОСОБА_1 Міністрів України від 12 січня 2011 року № 15 операції з постачання відходів і брухту чорних і кольорових металів, у тому числі з їх імпорту, оподатковуються в загальному порядку з нарахуванням ПДВ за ставкою 20 відсотків.

За приписами пункту 185.1 статті 185 ПК України об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку, зокрема, з:

а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;

б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України положення про можливість оскарження до адміністративних судів будь-яких рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження, не означає спростування висновку про юридичне значення рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень як предмета судового оскарження, так само як не означає і нівелювання способу захисту порушеного права, свобод чи законних інтересів.

Нормативний акт - це прийнятий уповноваженим державним чи іншим органом у межах його компетенції офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, носить загальний чи локальний характер та застосовується неодноразово. Що ж до актів ненормативного характеру (індивідуальних актів), то вони породжують права і обов'язки тільки у того суб'єкта (чи визначеного ними певного кола суб'єктів), якому вони адресовані.

Відповідно до пункту 23 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України у 2013 року діяв Порядок, відповідно до якого операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних металів підлягали звільненню від оподаткування податком на додану вартість тимчасово до 1 січня 2014 року. Перелік таких відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджуються ОСОБА_1 Міністрів України.

Згідно пунктом 8 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків» від 19.12.2013 року № 713-VII, що набрав чинності 01 січня 2014 року, строк тимчасового звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту відходів та брухту чорних металів подовжено до 01 січня 2015 року. Переліки таких відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджуються ОСОБА_1 Міністрів України.

Таким чином, приймаючи Закон № 713-VII, законодавець мав на меті подовжити до 01.01.2015 року пільговий режим оподаткування податком на додану вартість, що був запроваджений для окремих груп товарів до 01.01.2014 року. Дію пільгового режиму оподаткування встановлено для операцій із постачання всіх без виключення товарних позицій брухту чорних металів.

Постановою ОСОБА_1 Міністрів України від 12.01.2011 року № 15 затверджено перелік відходів та брухту чорних та кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 01.01.2014 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість.

При цьому, зміни до цього Переліку стосовно пролонгації строку звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання відходів та брухту чорних металів до 01 січня 2015 року внесені постановою ОСОБА_1 міністрів України від 05 лютого 2014 року № 43, що офіційно була опублікована 18 лютого 2014 року.

Згідно з п.30.3 ст.30 ПК України платник податку має право використовувати пільгу з моменту виникнення відповідних підстав для її застосування. Згідно п.30.5 ПК України податкові пільги встановлюються виключно цим кодексом, а також рішеннями органів місцевого самоврядування, прийнятими у відповідності з цим Кодексом.

Постановою ОСОБА_1 Міністрів України від 25 березня 2015 року № 136 внесено до постанови ОСОБА_1 Міністрів України від 12 січня 2011 року № 15 «Про затвердження переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2015 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість» такі зміни: у назві та пункті 1 постанови цифри і слово «01 січня 2015 року» замінити цифрами і словом «01 січня 2017 року», у назві додатків 1 і 2 до постанови цифри і слово «01 січня 2015 року» замінити цифрами і словом «01 січня 2017 року». Ця постанова набирає чинності з дня опублікування. Постанову ОСОБА_1 Міністрів України від 25 березня 2015 року № 136 опубліковано в газеті «Урядовий кур'єр» № 58 (5432) від 31 березня 2015 року, тому постанова набула чинності саме з цієї дати.

Слід зазначити, що після 01 січня 2014 року постанова ОСОБА_1 Міністрів України від 12.01.2011 року № 15 діє як нормативно-правовий акт, оскільки офіційно не припиняла своєї дії та не втрачала чинності в частині визначення Переліку відходів та брухту чорних та кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з продажу металобрухту, тимчасово, звільняються від обкладення податком на додану вартість.

Стосовно строку тимчасового звільнення від оподаткування податком на додану вартість операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних металів, то він був визначений пунктом 8 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків» від 19.12.2013 року № 713-VII, що набрав чинності 01.01.2014 року.

Разом з тим, згідно із Законом України від 28 грудня 2014 року № 71 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», який набрав чинності з 01 січня 2015 року, внесені зміни до пункту 23 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України, зокрема до 01.01.2017 року продовжена дія режиму звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту, відходів та брухту чорних і кольорових металів. Переліки таких відходів затверджуються ОСОБА_1 Міністрів України.

Постановою КМУ від 05.02.2014 року № 43 «Про внесення змін до постанови ОСОБА_1 Міністрів України від 12.01.2011 року №15» було приведено положення останньої у відповідність до вимог Податкового Кодексу України в частині визначення строку застосування Переліку відходів та брухту чорних та кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, звільняються від обкладення ПДВ. Обидві постанови на дату винесення судового рішення є чинними, однак строк звільнення від обкладення ПДВ у постанові КМУ № 43 визначений - до 01 січня 2015 року, а у постанові КМУ № 15 - до 01 січня 2017 року, тому відповідач мав застосовувати основну постанову ОСОБА_1 Міністрів України від 12.01.2011 року №15, а не ту, якою внесені зміни до основної постанови.

Як зазначено вище, постановою ОСОБА_1 Міністрів України від 25.03.2015 № 136 внесено до постанови ОСОБА_1 Міністрів України від 12 січня 2011 року №15 «Про затвердження переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 01 січня 2015 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість». Постанова ОСОБА_1 Міністрів України від 25.03.2015 року № 136 також є не основною та з запізненням в один квартал вносить зміни до пункту 1 постанови ОСОБА_1 Міністрів України від 12.01.2011 року №15.

Згідно з вимогами частини 3 статті 113 Конституції України ОСОБА_1 Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.

Суд не погоджується з висновками відповідача про те, що після 01 січня 2015 року операції з постачання брухту чорних металів, у тому числі з їх імпорту, оподатковуються в загальному порядку з нарахуванням ПДВ за ставкою 20% та позивачеві для права застосування пільги, встановленої Податковим кодексом України слід чекати, коли ОСОБА_1 Міністрів України винесе нову постанову з переліком відходів і брухту чорних і кольорових металів.

Відсутність норм, які у період з 01 січня 2015 року по 31 березня 2015 року визначали б перелік відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких звільняються від оподаткування податком на додану вартість (постанови ОСОБА_1 Міністрів України), ніяким чином не може впливати на дію норм Податкового кодексу України як кодифікованого нормативно-правового акта, та нівелювати право платника податків на відповідне відображення показників у податкових деклараціях за цей період.

Принципами здійснення правосуддя в адміністративних судах є, зокрема, законність.

Відповідно до частини 4 статті 9 КАС України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.

Отже, позивач керуючись нормами п. 30.3 ст. 30 ПК України, мав право користуватись пільгою зі звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання металобрухту з 01 січня 2015 року по 31 березня 2015 року на підставі Закону № 71-УШ від 28.12.2014 року.

З зазначених правових підстав слід враховувати приписи Закону України від 28 грудня 2014 року № 71, яким продовжена дія режиму звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту, відходів та брухту чорних і кольорових металів після 01 січня 2015 року.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень, та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено право на звернення до адміністративного суду в разі, якщо рішеннями, діяльністю чи бездіяльністю суб'єкт владних повноважень порушив права, свободи чи інтереси позивача.

З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заявлених позивачем вимог про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 06 серпня 2015 року № 0000422201/117.

За приписами ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

На підставі положень Податкового кодексу України та на підставі ст.ст. 8 - 11, 40, 94, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги приватного малого підприємства «Метмаш» до державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 06 серпня 2015 року № 0000422201/117 - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Міндоходів у Донецькій області від 06 серпня 2015 року № 0000422201/117.

Стягнути з Державного бюджету України на користь приватного малого підприємства «Метмаш» (код ЄДР 20361295) судові витрати з судового збору у розмірі 487 (чотириста вісімдесят сім) гривень 20 копійок.

Постанова прийнята в нарадчій кімнаті 02 вересня 2015 року.

Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Голубова Л.Б.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2015
Оприлюднено07.10.2015
Номер документу51845452
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/3231/15-а

Ухвала від 31.10.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Жаботинська Світлана Володимирівна

Ухвала від 07.12.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 26.10.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Постанова від 02.09.2015

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

Ухвала від 11.08.2015

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні