КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 вересня 2015 року 810/2548/15
Суддя Київського окружного адміністративного суду Виноградова О.І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Білоцерківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області до Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції Київської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ліквідатор товариства з обмеженою відповідальністю "Вікторіол" ОСОБА_1, про визнання протиправними реєстраційних дій, визнання недійсним та скасування запису
в с т а н о в и в:
16 червня 2015 р. до Київського окружного адміністративного суду звернулася Білоцерківська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (далі - позивач) з позовом до Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції у Київській області (далі - відповідач), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ліквідатор товариства з обмеженою відповідальністю "Вікторіол" (далі - ТОВ "Вікторіол") ОСОБА_1 (далі - третя особа) про визнання протиправними реєстраційних дій, визнання недійсним та скасування запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи ТОВ "Вікторіол" від 12 грудня 2014 р. № 13481120005000724.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем було протиправно внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про припинення ТОВ "Вікторіол" у зв'язку з реорганізацією, оскільки не було зареєстровано його правонаступника (новоутворений орган) - приватне акціонерне товариство "Бахта Клайт" (далі - ПрАТ "Бахта Клайт"), тобто, майно, права та обов'язки цієї юридичної особи фактично не були передані правонаступнику - ПрАТ "Бахта Клайт", адже останнє де-факто не утворене і не існує. Це призвело до неможливості виконання податковим органом визначених законом процедур з приводу здійснення податкового контролю платника податків, який ліквідується.
Відповідач позов не визнав, просив у його задоволенні відмовити, посилаючись на те, що запис про припинення підприємницької діяльності було внесено у відповідності до вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» (а.с. 40-41). Стверджує, що відсутність реєстрації правонаступника - ПрАТ "Бахта Клайт" не може бути підставою для відмови в реєстрації припинення ТОВ "Вікторіол" у зв'язку з його реорганізацією.
Третя особа в обґрунтування заперечень проти позову зазначив, що діяв у межах повноважень і у спосіб, що визначені законом, а державна реєстрація припинення ТОВ "Вікторіол" була проведена у відповідності із законом, просив суд у задоволенні позову відмовити (а.с. 28-32).
18 серпня 2015 р. позивач та відповідач звернулися до суду із заявами про розгляд справи в порядку письмового провадження (а.с. 42, 49).
Згідно з вимогами ч. 6 ст. 128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи викладене, суд ухвалив про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Суд, дослідивши подані сторонами документи, встановив таке.
12 грудня 2014 р. відповідачем до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (далі - ЄДРПОУ) внесено запис № 13481120005000724 про державну реєстрацію припинення ТОВ "Вікторіол" за рішенням засновників (а.с. 5).
Не погоджуючись з такими діями державного реєстратора позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Спірні правовідносини врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" від 15 травня 2003 р. № 755-IV (далі - Закон № 755-IV).
Згідно з вимогами п. 1 ст. 4 Закону № 755-ІV державною реєстрацією юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців є засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до вимог ст. 17 Закону № 755-ІV відомості про юридичну особу включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
Як вбачається з вимог ст. 33 Закону № 755-ІV, юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням органу державної влади, прийнятим у випадках, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Згідно з вимогами ст. 34 Закону № 755-ІV для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи заявник повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові оригінал або нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 35 Закону № 755-ІV державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, без розгляду повинен у день надходження цих документів внести до Єдиного державного реєстру запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи та в той же день повідомити органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України відомості про внесення такого запису.
Як убачається з ч. 1 ст. 37 Закону № 755-ІV, для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення голова комісії з припинення або уповноважена ним особа після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинна подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення; підписаний головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, примірник оригіналу передавального акта, якщо припинення здійснюється в результаті злиття, приєднання або перетворення, чи розподільчого балансу, якщо припинення здійснюється в результаті поділу, або їх нотаріально засвідчені копії; довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню; документ про узгодження плану реорганізації з органом доходів і зборів (за наявності податкового боргу); довідку відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів; довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування.
Згідно з вимогами ч. 3 ст. 37 названого Закону у разі державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення документи, які передбачені абзацами четвертим - сьомим частини першої цієї статті, державному реєстратору не подаються.
Як вбачається з ч. 8 ст. 37 Закону № 755-ІV, прийом документів, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення, здійснюється відповідно до вимог частин п'ятої - шостої статті 36 цього Закону. Документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, приймаються згідно з описом.
Згідно з вимогами ч. 9 вказаної статті державний реєстратор має право залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення, якщо: документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації; документи подані не у повному обсязі; документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою та другою статті 8 цього Закону; передавальний акт або розподільчий баланс не відповідає вимогам, які встановлені частиною четвертою цієї статті; документи подані раніше строку, встановленого абзацом першим частини першої цієї статті; в Єдиному державному реєстрі щодо юридичної особи, що припиняється, містяться відомості про те, що вона є учасником (власником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи; не скасовано реєстрацію всіх випусків акцій, якщо юридична особа, що припиняється, є акціонерним товариством; від органів доходів і зборів та/або Пенсійного фонду України надійшло повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення, і воно не відкликане; не зазначені та не підтверджені особистим підписом голови комісії з припинення або уповноваженою ним особою відомості, передбачені частиною другою цієї статті.
Відповідно до ч. 7 ст. 37 Закону № 755-ІV державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення, якщо вони не передбачені цією статтею.
Як убачається з ч. 17 ст. 37 Закону № 755-ІV, перетворення вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення.
Наявні матеріали справи свідчать, що 1 жовтня 2014 р. загальними зборами учасників ТОВ "Вікторіол" було прийнято рішення про перетворення (реорганізацію) ТОВ "Вікторіол" шляхом зміни організаційно-правової форми на приватне акціонерне товариство (протокол загальних зборів від 1 жовтня 2014 р. № 5) (а.с. 43).
12 грудня 2014 р. головою комісії з припинення ТОВ "Вікторіол" - ОСОБА_1 було подано до відповідача документи, для внесення до ЄДРПОУ запису про державну реєстрацію припинення ТОВ "Вікторіол" в результаті його реорганізації в ПрАТ "Бахта Клайт" (а.с. 44).
Зокрема, головою комісії з припинення ТОВ "Вікторіол" - ОСОБА_1 до реєстраційної служби було подано заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення, примірник оригіналу передавального акту та протоколи загальних зборів товариства від 1жовтня 2014 р. № 5 та від 11 грудня 2014 р. № 11-12-14 (а.с. 43-47).
Як убачається з передавального акта від 11 грудня 2014 р, затвердженого протоколом загальних зборів учасників ТОВ "Вікторіол" № 11-12-14, все майно, усі активи та пасиви ТОВ "Вікторіол" станом на 11 грудня 2014 р. були передані ПрАТ " Бахта Клайт" (а.с. 45).
Згідно з протоколом № 11-12-14 загальних зборів учасників (засновників) ТОВ "Вікторіол" від 11 грудня 2014 р. на них, з поміж іншого, було прийнято рішення про затвердження передавального акту у зв"язку з припиненням діяльності ТОВ "Вікторіол" шляхом його перетвоення в ПрАТ "Бахта Клайт" (перше питання порядку денного) та про доручення голові комісії з припинення подати акт державному реєстратору (третє питання порядку денного) (а.с. 45).
Як вже зазначалося, 12 грудня 2014 р. голова комісії з припинення ТОВ "Вікторіол" - ОСОБА_1 подав державному реєстратору відповідача реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення. Згідно з даними реєстраційної картки правонаступником прав та обов'язків юридичної особи, яка припиняється, визначено ПрАТ "Бахта Клайт" (ідентифікаційний код юридичної особи 38521654, той самий, що й код ТОВ "Вікторіол") (а.с. 44 на звороті).
У цей же день державний реєстратор відповідача зареєстрував факт припинення ТОВ "Вікторіол" за рішенням засновників, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців вчинено запис за № 13481120005000724 (а.с.5).
Як убачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, правонаступник ТОВ "Вікторіол" - ПрАТ "Бахта Клайт" як юридична особа не існує, за ідентифікаційним кодом 38521654 значиться ТОВ "Вікторіол", яке припинено (а.с. 4-5).
Це означає, що припинення юридичної особи ТОВ "Вікторіол" як юридичний факт не відбулось, а передавальний акт є фіктивним, адже містить інформацію про обставини, яких у дійсності не відбувалось (неможливо передати майно, активи та пасиви суб'єкту, якого фактично не існує).
Наведене свідчить, що засвідчений державним реєстратором факт припинення ТОВ "Вікторіол" не відповідає дійсності, а, отже, запис у Єдиному державному реєстрі є недостовірним.
Згідно з вимогами ст. 16 Закону № 755-IV Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
Відповідно до вимог ст. 18 вказаного Закону якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. Якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, то третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.
Як вже зазначалось, судом встановлено, що інформація про припинення ТОВ "Вікторіол" є недостовірною, тому запис про це у Єдиному державному реєстрі підлягає відміні шляхом внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи.
У позовній заяві позивач просив суд визнати неправомірними дії державного реєстратора щодо внесення до Єдиного державного реєстру запису про припинення ТОВ "Вікторіол", а також визнати недійсним та скасувати цей запис.
Суд зазначає, що у контексті обставин справи вимоги про оскарження дій державного реєстратора по внесенню запису та про визнання недійсним та скасування самого запису окремого правового значення не мають, адже метою позову є повернення до процедури припинення (ліквідаційної процедури) ТОВ "Вікторіол", яка надає податковому органу можливість для здійснення податкового контролю. Тому суд розглядає вказані вимоги як єдину вимогу про відміну державної реєстрації припинення ТОВ "Вікторіол" (згідно з термінологією ст. 41 Закону України № 755-IV).
За наведених обставин суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню шляхом постановлення судового рішення про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи.
Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
п о с т а н о в и в:
позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати запис державного реєстратора Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції Київської області від 12 грудня 2014 р. № 13481120005000724 про державну реєстрацію припинення юридичної особи - товариства з обмеженою відповідальністю "Вікторіол".
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Виноградова О.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2015 |
Оприлюднено | 08.10.2015 |
Номер документу | 51849032 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Виноградова О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні