Справа № 815/2124/15
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 вересня 2015 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді - Кравченка М.М.;
за участі:
секретаря судового засідання - Свириди Х.С.;
представника позивача - ОСОБА_1 (довіреність від 09.04.2015 року);
представника позивача - ОСОБА_2 (довіреність від 09.04.2015 року);
представника відповідачів - ОСОБА_3 (довіреність від 25.03.2015 року),
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Середній фонтан» до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області, Заступника директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області ОСОБА_4, Головного державного інспектора інспекційного відділу у м. Одеса Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області ОСОБА_5, Начальника адміністративного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області ОСОБА_6 про визнання дій протиправними, скасування припису від 03.03.2015 року, скасування постанов від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14, -
СУТЬ СПОРУ:
Позивач звернувся з адміністративним позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області, Заступника директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області ОСОБА_4, Головного державного інспектора інспекційного відділу у м. Одеса Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області ОСОБА_5, Начальника адміністративного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області ОСОБА_6 в якому просив суд: визнати протиправними дії заступника директора Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_4; визнати протиправними дії посадової особи Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5; визнати протиправними дії посадової особи Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_6; скасувати припис Департаменту ДАБІ в Одеській області про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 03.03.2015 року; скасувати постанови Департаменту ДАБІ в Одеській області про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив наступне.
23.02.2015 року посадова особа Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області ОСОБА_5 на підставі направлення на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 року № 786 без присутності керівника або уповноваженої особи ТОВ «Середній фонтан», без надання відповідних документів намагався розпочати проведення позапланової перевірки ТОВ «Середній фонтан» без пред'явлення дозволу Кабінету Міністрів України на її проведення.
У зв'язку з цим громадяни, які надають ТОВ «Середній фонтан» правову допомогу, припинили проведення зазначеного заходу у зв'язку з вихідними днями на підприємстві.
Також, 24.02.2015 року ТОВ «Середній фонтан» листом № 24/02/15-2 повідомило Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про відмову в допуску до проведення перевірки у зв'язку з відсутністю в направленні на здійснення позапланової перевірки найменування суб'єкта господарювання щодо діяльності якого здійснюється позапланова перевірка.
25.02.2015 року посадова особа Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області ОСОБА_5 на підставі направлення на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 року № 805, в якому не зазначено назву суб'єкта господарювання щодо діяльності якого здійснюється позапланова перевірка, та в якому не зазначено про наявність відповідного дозволу Кабінету Міністрів України на проведення перевірки ТОВ «Середній фонтан», намагався розпочати проведення позапланової перевірки ТОВ «Середній фонтан».
Після ознайомлення уповноваженими особами ТОВ «Середній фонтан» з направленням на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 року № 805 та документами, що передбачені ч.3 ст.6 Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», в допуску до проведення позапланової перевірки ТОВ «Середній фонтан» посадовим особам Департаменту ДАБІ в Одеській області було відмовлено, про що також листом № 25/02/15-2 повідомлено Департамент ДАБІ в Одеській області.
03.03.2015 року посадові особи Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5, являючись особою яка брала участь в проведенні перевірок ТОВ «Середній Фонтан» за направленнями від 23.02.2015 року № 786 та № 805, прийняв участь в якості спеціаліста у слідчій дії - огляду земельної ділянки, що орендується ТОВ «Середній Фонтан» по кримінальному провадженню № 42015160000000033, в якому використовуються матеріали проведених ним перевірок за направленнями від 23.02.2015 року № 786 та № 805.
Під час проведення слідчої дії - огляду посадова особа Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 намагався надати для підписання представнику ТОВ «Середній Фонтан» акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 03.03.2015 року, пояснивши, що даний акт він склав за результатами перевірки яку було проведено під час проведення даної слідчої дії - огляду. В підписанні даного акту було відмовлено у зв'язку тим, що допуску до проведення всіх перевірок які посадові особи Департаменту ДАБІ в Одеській області намагалися здійснити на TOB «Середній Фонтан» було відмовлено, а дії ОСОБА_5 щодо проведення перевірки під час проведення слідчої дії - огляду виходять за межі його компетенції передбаченої чинним законодавством, яким не надано право спеціалісту залученому для проведення слідчих дій проводити під час їх здійснення перевірки.
В акті перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 03.03.2015 року посадова особа Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 зазначив про правопорушення які були виявлені під час проведення перевірки з 25.02.2015 року по 03.03.2015 року, яка проводилася у присутності представника за довіреністю ОСОБА_7, що не відповідає дійсності у зв'язку з тим що ні 23.02.2015 року, ні 25.02.2015 року під час ознайомлення з направленням на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 року, коли посадовим особам Департаменту ДАБІ в Одеській області було оголошено про відмову в допуску до проведення позапланової перевірки, та в подальшому, представники ТОВ «Середній Фонтан» не брали участі в будь-яких спільних діях з вказаними посадовими особами Департаменту ДАБІ в Одеській області, пов'язаних з проведенням перевірки ТОВ «Середній фонтан», окрім оголошення відмови в допуску для проведення перевірки.
03.03.2015 року посадовою особою Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 були складені припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил, в якому до графи з назвою «Примірник припису одержав» внесені недостовірні відомості щодо відмови від одержання примірнику даного припису представником ТОВ «Середній Фонтан» ОСОБА_7, та 4 протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 03.03.2015 року в графі яких «підпис керівника стосовно якої складено протокол», «пояснення і зауваження до протоколу керівника юридичної особи» та «другий примірник протоколу отримав» внесені недостовірні відомості про відмову ОСОБА_7 в підписанні вказаних протоколів, в наданні пояснень та зауважень та отриманні другого примірника. Факти внесення недостовірних відомостей підтверджуються тим, що під час слідчої дії - огляду, вказані документи не складалися, та не надавалися для їх підписання, та отримання їх копій, після складання під час проведення слідчої дії - огляду, акту перевірки від 03.03.2015 року, та відсутністю в даних документах підписів свідків, при тому що в протоколі вони вказані.
Департамент ДАБІ в Одеській області в листі від 13.03.2015 року № 05/1-2601 запросило ТОВ «Середній Фонтан» на 26.03.2015 року для розгляду справи про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
19.03.2015 року до Департаменту ДАБІ в Одеській області було направлено клопотання вих. № 19/03/15-2, в якому ТОВ «Середній Фонтан» виклало свої пропозиції які необхідно розглянути під час розгляду справи про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності для правильного вирішення справи та відповідь на які обґрунтовують незаконність дій Департаменту ДАБІ в Одеській області.
26.03.2015 року в приміщенні Департаменту ДАБІ в Одеській області за участі керівництва Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_4 та посадових осіб ОСОБА_5 та ОСОБА_8, представника ТОВ «Середній Фонтан» та інших осіб, проведено розгляд справи про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, в ході розгляду якої посадовою особою Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_4 не з'ясовано чи правильно складено протоколи та інші матеріали справи, та не з'ясовано чи підлягають задоволенню клопотання ТОВ «Середній Фонтан» від 19.03.2015 року вих. № 17/03/15-2, та без надання можливості обґрунтувати свою позицію щодо неправомірності дій Департаменту ДАБІ в Одеській області та незаконності доказів правопорушення, посадовою особою Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_6 до закінчення розгляду справи оголошено постанови про накладання штрафу за правопорушення в сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14, після чого закрито справу.
03.04.2015 року до ТОВ «Середній Фонтан» надійшли поштовим зв'язком постанови про накладання штрафу за правопорушення в сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14, в яких в графі «примірник постанови одержав» посадовою особою Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 внесені недостовірні відомості про відмову в одержанні представником ТОВ «Середній Фонтан» ОСОБА_9 примірників вказаних постанов, що не відповідає дійсності у зв'язку з тим що вказані примірники 26.03.2015 року не вручалися представникам ТОВ «Середній Фонтан».
Позивач не погоджується з такими діями відповідачів та вважає їх протиправними, а також просить суд скасувати припис від 03.03.2015 року та постанови від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14 Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі та просили їх задовольнити посилаючись на обґрунтування викладені в позовній заяві та заяві про зміну позовних вимог (т.1 а.с.5-17, 226-229).
Представник відповідачів в судовому засіданні позов не визнав та заперечував проти його задоволення з підстав, викладених у письмових запереченнях проти позову (т.1 а.с.157-165).
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить задовольнити. Свій висновок суд вмотивовує наступним чином. Так, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Середній фонтан» зареєстроване Виконавчим комітетом Одеської міської ради 11.06.2007 року відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 № 168033 (т.1 а.с.52).
23.02.2015 року посадова особа Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області ОСОБА_5 на підставі направлення т.в.о. директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області ОСОБА_4 на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 року № 786 (т.1 а.с.56), наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 05.01.2015 року № 1 та листа прокуратури Одеської області від 09.02.2015 року № 04/2/5-917-15 (т.1 а.с.60) прибув на територію земельної ділянки, що орендується ТОВ «Середній фонтан», за адресою м. Одеса, вул. Середньофонтанська, 41, з метою проведення позапланової перевірки за дотриманням вимог містобудівного законодавства.
Громадяни, які надають ТОВ «Середній фонтан» правову допомогу, припинили проведення зазначеного заходу у зв'язку з вихідними днями на підприємстві.
ТОВ «Середній фонтан» листом № 24/02/15-2 від 24.02.2015 року повідомило Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про відмову в допуску до проведення перевірки у зв'язку з відсутністю в направленні на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 року № 786 найменування суб'єкта господарювання щодо діяльності якого здійснюється позапланова перевірка (т.1 а.с.63).
25.02.2015 року посадова особа Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області ОСОБА_5 на підставі направлення т.в.о. директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області ОСОБА_4 на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 року № 805 (т.1 а.с.58), наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 20.02.2015 року № 79 (т.1 а.с.59) та листа прокуратури Одеської області від 09.02.2015 року № 04/2/5-917-15 (т.1 а.с.60) прибув на територію земельної ділянки, що орендується ТОВ «Середній фонтан», за адресою м. Одеса, вул. Середньофонтанська, 41, з метою проведення позапланової перевірки за дотриманням вимог містобудівного законодавства.
Після ознайомлення уповноваженими особами ТОВ «Середній фонтан» з направленням на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 року № 805 в допуску до проведення позапланової перевірки ТОВ «Середній фонтан» посадовим особам Департаменту ДАБІ в Одеській області було відмовлено, оскільки в ньому не було зазначено назву суб'єкта господарювання щодо діяльності якого здійснюється позапланова перевірка, та не зазначено про наявність відповідного дозволу Кабінету Міністрів України на проведення перевірки ТОВ «Середній фонтан».
Також, листом № 25/02/15-2 від 25.02.2015 року ТОВ «Середній фонтан» повідомило Департамент ДАБІ в Одеській області про відмову в допуску посадових осіб Департаменту ДАБІ в Одеській області до проведення позапланової перевірки на підставі направлення від 23.02.2015 року № 805 (т.1 а.с.64).
03.03.2015 року посадова особа Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5, являючись особою яка брала участь в проведенні перевірок ТОВ «Середній Фонтан» за направленнями від 23.02.2015 № 786 та № 805, прийняв участь в якості спеціаліста у слідчій дії - огляду земельної ділянки, що орендується ТОВ «Середній Фонтан» по кримінальному провадженню № 42015160000000033, в якому використовуються матеріали проведених ним перевірок за направленнями від 23.02.2015 № 786 та № 805, відповідно до ухвали слідчого судді Приморського районного суду від 02.03.2015 року (т.2 а.с.3).
Під час проведення слідчої дії - огляду посадова особа Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 склав акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 03.03.2015 року (т.1 а.с.70-71). В підписанні даного акту TOB «Середній Фонтан» відмовило у зв'язку з тим, що в допуску до проведення всіх перевірок які посадові особи Департаменту ДАБІ в Одеській області намагалися здійснити на TOB «Середній Фонтан» було відмовлено.
В акті перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 03.03.2015 року посадова особа Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 зазначив про правопорушення які були виявлені під час проведення перевірки з 25.02.2015 року по 03.03.2015 року.
03.03.2015 року посадовою особою Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 були складені припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил, в якому до графи з назвою «Примірник припису одержав» внесені відомості щодо відмови від одержання примірнику даного припису представником ТОВ «Середній Фонтан» ОСОБА_7 (т.1 а.с.72-73), та 4 протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 03.03.2015 року в графі яких «підпис керівника стосовно якої складено протокол», «пояснення і зауваження до протоколу керівника юридичної особи» та «другий примірник протоколу отримав» внесені відомості про відмову ОСОБА_7 в підписанні вказаних протоколів, в наданні пояснень та зауважень та отриманні другого примірника (т.1 а.с.74-81).
Департамент ДАБІ в Одеській області в листі від 13.03.2015 року № 05/1-2601 запросило ТОВ «Середній Фонтан» на 26.03.2015 для розгляду справи про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності (т.1 а.с.69).
19.03.2015 року ТОВ «Середній Фонтан» направило до Департаменту ДАБІ в Одеській області клопотання за вих. № 19/03/15-2, в якому виклало свої пропозиції які необхідно розглянути під час розгляду справи про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності для правильного вирішення справи та відповіді які обґрунтовують незаконність дій Департаменту ДАБІ в Одеській області (т.1 а.с.82-83).
26.03.2015 року в приміщенні Департаменту ДАБІ в Одеській області за участі керівництва Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_4 та посадових осіб ОСОБА_5 та ОСОБА_8 проведено розгляд справи про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, в ході розгляду якої посадовою особою Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_6 оголошено постанови про накладання штрафу за правопорушення в сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14 (т.1 а.с.86-93).
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), добросовісно; розсудливо; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Перевіривши законність дій та рішень відповідачів, суд дійшов висновку, що зазначені дії Заступника директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області ОСОБА_4, Головного державного інспектора інспекційного відділу у м. Одеса Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області ОСОБА_5, Начальника адміністративного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області ОСОБА_6 є протиправними, а отже припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 03.03.2015 року та постанови про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14 Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області слід скасувати, у зв'язку з чим заявлені позивачем вимоги належать до задоволення у повному обсязі.
Свій висновок суд вмотивовує наступним чином.
Відповідно до абз.2 ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності визначає Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553.
Відповідно до абз.2 п.1 зазначеного Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами.
Згідно з п.5 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за територіальним принципом (у межах областей) у порядку проведення планових та позапланових перевірок.
Суд погоджується з доводами позивача, що для проведення перевірки ТОВ «Середній Фонтан» Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області повинен був разом з направленням на здійснення позапланової перевірки надати наказ на підставі якого здійснюється перевірка та відповідний дозвіл Кабінету Міністрів України.
Суд зазначає, що згідно з Додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 року № 408 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» Держархбудінспекція включена до переліку державних інспекцій та інших контролюючих органів, яким надаватиметься дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців шляхом прийняття відповідного розпорядження.
При цьому, відповідно до п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 року № 408 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.
Однак, суд наголошує, що згідно з ч.8 розділу 3 «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки.
З огляду на викладене та з урахуванням принципу пріоритетності законів над підзаконними актами, контролюючий орган (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) має право здійснювати перевірку суб'єктів господарювання протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України.
Під час розгляду справи суд встановив, що відповідного дозволу Кабінету Міністрів України у працівників Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області для проведення перевірки ТОВ «Середній Фонтан» не було, а також наказ Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 05.01.2015 року № 1 не надавався.
Також, відповідного дозволу Кабінету Міністрів України та наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 05.01.2015 року № 1 представник відповідачів в обґрунтування своїх заперечень до суду не надав.
Таким чином, суд вважає, що співробітники Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області не мали права проводити перевірку ТОВ «Середній Фонтан» на підставі направлень т.в.о. директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області ОСОБА_4 на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 року № 786 та № 805, наказів Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 05.01.2015 року № 1 та від 20.02.2015 року № 79.
Крім того, суд погоджується з доводами позивача, що направлення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 року № 786 та № 805 не відповідають вимогам ч.3 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Згідно з ч.1 та ч.2 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки, на підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою.
Відповідно до ч.5 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення); посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання; суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.
Згідно з п.7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553, під час проведення позапланової перевірки посадова особа інспекції зобов'язана пред'явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки.
Так, відповідно до ч.3 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» у посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи-підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
З огляду на зміст направлень Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 року № 786 та № 805 суд встановив, що в них відсутнє найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи-підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід.
Також, суд зазначає, що відповідно до абз.6 ст.10 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону.
Таким чином, суд вважає, що відмова Товариства з обмеженою відповідальністю «Середній фонтан» в допуску до проведення перевірки посадовим особам Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області є обґрунтованою та відповідає вимогам діючого законодавства.
При цьому, суд встановив, що відповідних актів про недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій відповідачі не складали.
Також, суд погоджується з доводами позивача, що посадова особа Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 03.03.2015 року під час проведення слідчої дії - огляду по кримінальному провадженню № 42015160000000033, в якому використовувалися матеріали проведених ним перевірок за направленнями від 23.02.2015 № 786 та № 805, відповідно до ухвали слідчого судді Приморського районного суду від 02.03.2015 року, виступаючи в якості спеціаліста склав акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил, чим вийшов за межі встановлених КПК України повноважень.
Відповідно до ч.2 ст.79 КПК України спеціаліст, експерт, крім того, не має права брати участі в кримінальному провадженні, якщо він проводив ревізію, перевірку тощо, матеріали яких використовуються у цьому провадженні.
Згідно з ч.1 ст.80 КПК України за наявності підстав, передбачених статтями 75-79 цього Кодексу, слідчий суддя, суддя, присяжний, прокурор, слідчий, захисник, представник, експерт, спеціаліст, перекладач, секретар судового засідання зобов'язані заявити самовідвід.
Таким чином, суд вважає, що дії ОСОБА_5 щодо проведення перевірки під час проведення слідчої дії - огляду виходять за межі його компетенції передбаченої чинним законодавством, яким не надано право спеціалісту залученому для проведення слідчих дій проводити під час їх здійснення перевірки, оскільки він повинен був заявити самовідвід.
Крім того, суд не погоджується з доводами відповідачів, що перевірка проводилась з 25.02.2015 року по 03.03.2015 року в присутності представника ТОВ «Середній фонтан» за довіреністю ОСОБА_7, що не відповідає дійсності, оскільки 23.02.2015 року та 25.02.2015 року під час ознайомлення з направленнями на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 № 786 та № 805 посадовим особам Департаменту ДАБІ в Одеській області було оголошено про відмову в допуску до проведення позапланової перевірки, а представники ТОВ «Середній Фонтан» не брали участі в будь-яких спільних діях з вказаними посадовими особами Департаменту ДАБІ в Одеській області, пов'язаних з проведенням перевірки ТОВ «Середній фонтан», окрім оголошення відмови в допуску для проведення перевірки, що підтверджується матеріалами справи.
Суд погоджується з доводами позивача, що 03.03.2015 року посадовою особою Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 було внесено до припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил, та протоколів про правопорушення у сфері містобудівної діяльності недостовірні відомості щодо відмови представника ТОВ «Середній Фонтан» ОСОБА_7 в підписанні вказаних протоколів та припису, в наданні пояснень, зауважень та отриманні другого примірника, оскільки відповідачі не мали права складати такі документи під час проведення слідчої дії - огляду.
Також, суд погоджується з доводами позивача, що посадові особи Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_4, ОСОБА_5 під час розгляду справи про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності не з'ясували чи правильно складено протоколи та інші матеріали справи, та не з'ясували чи підлягає задоволенню клопотання ТОВ «Середній Фонтан» від 19.03.2015 року вих. № 19/03/15-2, а посадовою особою Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_6 до закінчення розгляду справи оголошено постанови про накладання штрафу за правопорушення в сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14.
Відповідно до пп.2 та пп.5 п.20 «Порядку накладання штрафів за правопорушення сфері містобудівної діяльності», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995 року № 244, посадова особа інспекції, до повноважень якої належить розгляд справ, під час підготовки справи до розгляду з'ясовує: чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, та чи підлягають задоволенню клопотання (за наявності) суб'єкта містобудування, який притягається до відповідальності, або інших осіб, що беруть участь у справі.
При цьому, згідно з п.23 «Порядку накладання штрафів за правопорушення сфері містобудівної діяльності», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995 року № 244, у постанові про накладення штрафу та постанові про закриття справи зазначаються, крім іншого, обставини, установлені під час розгляду справи.
Однак, з огляду на зміст матеріалів справи суд встановив, що відповідно до постанов про накладання штрафу за правопорушення в сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14 зазначені обставини відповідачами не з'ясовувалися та відповідно до закінчення розгляду справи було оголошено постанови про накладання штрафу за правопорушення в сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14 без урахування зазначеного клопотання.
Також, суд встановив, що постанови про накладання штрафу за правопорушення в сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14 були оголошені посадовою особою начальником адміністративного відділу Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_6, який не брав участь у розгляді матеріалів справи про адміністративне правопорушення у сфері містобудівної діяльності відповідно до постанов від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14, оскільки до його повноважень не належить розгляд таких справ.
Також, суд встановив, що примірники постанов про накладання штрафу за правопорушення в сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14 за результатами розгляду справи про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності були отримані ТОВ «Середній фонтан» 03.04.2015 року у відповідь на лист від 02.04.2015 року за вих. № 02/04/15-1 (т.1 а.с.84), та не вручалися представникам ТОВ «Середній Фонтан» 26.03.2015 року, що спростовує доводи відповідачів про відмову в одержанні представником ТОВ «Середній Фонтан» ОСОБА_9 примірників вказаних постанов.
Крім того, під час розгляду справи представник відповідачів не надав доказів, які спростовують встановлені вище факти.
Адже, відповідно до ч.2 ст.72 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, враховуючи викладене вище, суд встановив, що дії Заступника директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області ОСОБА_4, Головного державного інспектора інспекційного відділу у м. Одеса Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області ОСОБА_5, Начальника адміністративного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області ОСОБА_6 є протиправними, а припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 03.03.2015 року та постанови про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14 Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області слід скасувати.
Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України: «Якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідно місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його службова або посадова особа».
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 27, 69-71, 86, 94, 159-163 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправними дії заступника директора Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_4 щодо видання направлення на здійснення позапланової перевірки від 23.02.2015 року № 786 за відсутності наказу оформленого відповідно до ч.1 ст.7 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та передбаченого ч.2 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
3. Визнати протиправними дії посадової особи Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 щодо не складання у відповідності до п.14 «Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553, відповідного акту про відмову в допуску до проведення перевірки яка проводилася за направленням від 23.02.2015 року № 786.
4. Визнати протиправними дії посадової особи Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 щодо не складання у відповідності до п.14 «Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553, відповідного акту про відмову в допуску до проведення перевірки яка проводилася за направленням від 23.02.2015 року № 805.
5. Визнати протиправними дії посадової особи Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 щодо проведення 03.03.2015 року заходу державного нагляду (контролю) - позапланової перевірки ТОВ «Середній фонтан» та складання акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 03.03.2015 року після повідомлення йому та до Департаменту ДАБІ в Одеській області про відмову в допуску до проведення перевірки.
6. Визнати протиправними дії посадової особи Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 щодо участі в якості спеціаліста в проведенні слідчої дії - огляді по кримінальному провадженню в якому використано матеріали проведеної ним 23.02.2015 року та 25.02.2015 року перевірок ТОВ «Середній Фонтан» та не заявивши відповідно до ч.1 ст.80 КПК України самовідвід, що порушує вимоги ч.2 ст.79 КПК України.
7. Визнати протиправними дії посадової особи ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 щодо внесення до акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 03.03.2015 року недостовірних відомостей щодо присутності під час перевірки представника ТОВ «Середній Фонтан» за довіреністю ОСОБА_7
8. Скасувати припис Департаменту ДАБІ в Одеській області про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 03.03.2015 року та визнати протиправними дії посадової особи Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області ОСОБА_5 щодо складання припису Департаменту ДАБІ в Одеській області про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 03.03.2015 року.
9. Скасувати постанови Департаменту ДАБІ в Одеській області про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14 та визнати протиправними дії заступника директора Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_4 щодо винесення (прийняття) постанов Департаменту ДАБІ в Одеській області про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14.
10. Визнати протиправними дії посадової особи Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_6 щодо участі у розгляді справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності так як він не є посадовою особою інспекції, до повноважень якої належить розгляд таких справ.
11. Визнати протиправними дії посадових осіб Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_4 та ОСОБА_6 щодо порушення п.23 «Порядку накладання штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995 року № 244, в частині оголошення постанов про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності до закінчення розгляду справи.
12. Визнати протиправними дії посадової особи Департаменту ДАБІ в Одеській області ОСОБА_5 щодо внесення недостовірних відомостей про відмову в отриманні примірників постанов до відповідних граф постанов Департаменту ДАБІ в Одеській області про накладання штрафу за правопорушення у містобудівної діяльності від 26.03.2015 року № 11, № 12, № 13, № 14.
13. Стягнути з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Середній фонтан» (код ЄДРПОУ 35179626) суму сплаченого судового збору в розмірі 568 (п'ятсот шістдесят вісім) грн. 28 коп.
Порядок і строки оскарження постанови визначаються ст.ст.185, 186 КАС України.
Постанова набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.254 КАС України.
Повний текст постанови складений 10 вересня 2015 року.
Суддя М.М. Кравченко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2015 |
Оприлюднено | 08.10.2015 |
Номер документу | 51854734 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Кравченко М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні