Постанова
від 11.09.2015 по справі 815/5025/15
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/5025/15

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 вересня 2015 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бутенко А.В.,

за участю секретаря - Філімоненко А.О.,

сторін:

представник позивача - Соколов М.С. (за довіреністю)

представник відповідача - Демінська М.В. (за довіреністю)

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ТПК Трейдінг» до Державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним дій та зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ТПК Трейдінг» до Державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним дій щодо блокування реєстрації податкових накладних позивача у Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов'язання Державну податкову інспекцію у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області відновити реєстрацію податкових накладних та додатки №2 до податкових накладних позивача в електронному вигляді, зареєструвати податкову накладну ТОВ «ТПК Трейдінг» (Код ЄДРПОУ 39469287) від 22.06.2015 року №3 та зобов'язати відповідача утриматись від подальших неправомірних дій щодо порушення чинного податкового та полягають у не реєстрації податкових накладних позивача. .

Представник позивача 07.09.2015 року у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, зіславшись на обставини зазначені у позовній заяві (а.с. 4-7), та зазначив, що дії відповідача щодо блокування реєстрації податкових накладних ТОВ «ТПК Трейдінг» та відмова в укладанні та реєстрації договору № 010720151 від 01.07.2015 року є протиправною.

Представник відповідача заперечував проти задоволення позову, з підстав зазначених у запереченнях (а.с. 33-34).

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, суд встановив наступне.

Відповідач - ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області на підставі ст.1 Закону України "Про державну податкову службу" є місцевим підрозділом центрального органу державної виконавчої влади та згідно ст.7,10,11 цього ж Закону здійснює повноваження щодо прийняття податкових звітів та декларацій від платників податків, встановлення порушень податкового законодавства, нарахування стягнення заборгованості з податків та зборів, штрафних санкцій, прийняття податкової та іншої звітності від платників податків у порядку, встановленому законом, а тому позовні вимоги щодо оскарження його актів з цього приводу, на підставі положень ст.55 Конституції України, п.1 ч.2 ст.17, 104 КАС України підвідомчі адміністративним судам та повинні розглядатись у порядку адміністративного судочинства.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю " ТПК Трейдінг " зареєстроване Виконавчим комітетом Одеської міської ради 31.10.2014 року за №15561020000053895, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 03.09.2015 року (а.с.30-32).

На податковому обліку підприємство перебуває з 31.10.2014 року та є платником ПДВ згідно витягу з реєстру платників податку на додану вартість.

Податкову звітність та податкові документи TOB " ТПК Трейдінг " подає в електронному вигляді, відповідно до договору №260620151 від 26.06.2015 року (а.с.11-13), укладеного із ДПІ у Київському районі м.Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області. Предметом Договору є визнання податкових документів (податкової звітності, реєстрів отриманих та виданих податкових накладних з податку на додану вартість та інших звітних податкових документів), поданих платником податків в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису до органу ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку або електронних носіях, як оригіналу.

На виконання зазначеного договору, TOB " ТПК Трейдінг " засобами електронного зв'язку 01.07.2015 року направлено до ДПІ у Київському районі м.Одеси ДФС України в Одеській області податкову накладну від 22.06.2015 року № 3 (а.с.16), за результатами обробки якої позивачем отримано квитанцію №1 (а.с. 17), в якій зазначено, що вказана податкова накладна з додатками доставлена до податкового органу, однак документ не прийнято у зв'язку з тим, що не укладено договір з ДФСУ про визнання електронної звітності. Документ доставлено до центрального рівня ДФС України 01.07.2015 року об 11:09:07.

З метою прискорення реєстрації податкової накладної Позивач намагався укласти новий договір про визнання електронних документів.

Так, 01.07.2015 року для укладання та реєстрації Позивачем був направлений договір про визнання електронних документів № 010720151 від 01.07.2015 року (а.с. 18-20). Однак, згідно з квитанцєю № 2 від 07.07.2015 року вказаний документ не було прийнято з причини недостовірності облікових даних платника (а.с. 21).

Представник позивача зазначає, що така відмова є протиправною адже договір був укладений, податкова накладна подана у встановлені законом строки та відповідно до порядку, тому жодних законних підстав для відмови у її прийнятті не було.

Не погоджуючись з відмовою суб`єкта владних повноважень позивач оскаржив її у судовому порядку.

Оцінюючи оскаржену відмову суб`єкта владних повноважень, суд виходить з приписів ч.3 ст.2 КАС України вважає дії податкового органу щодо блокування (неприйняття) ним податкової накладної позивача від 22.06.2015 року №3 протиправними з огляду на наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України: з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до роз'яснень Вищого адміністративного суду від 24.10.2013 року № 1486/12/13-13 правовідносини щодо реєстрації податкових накладних у Єдиному державному реєстрі податкових накладних і, зокрема, щодо безпідставного неприйняття податкових накладних для їх реєстрації є предметом розгляду в адміністративних судах відповідно до статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України.

Предметом спору в зазначеній категорії справ є правомірність дій суб'єкта владних повноважень щодо неприйняття податкової накладної для реєстрації.

Нормативно-правовим актом, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, є Податковий кодекс України (надалі - ПК України), який набрав чинності 01.01.2011 року.

Пунктом 201.1 статті 201 Кодексу визначено, що у податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов'язкові реквізити, зокрема: порядковий номер податкової накладної; дата виписування податкової накладної; повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи, або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/ послуг; податковий номер платника податку (продавця та покупця); місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку; повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи, або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/ послуг.

Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний надати покупцю податкову накладну та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Наказом Державної податкової адміністрації України від 10.04.2008 року №233 затверджено Інструкцію з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку (надалі - Інструкція №233), яка визначає загальні принципи організації інформаційного обміну під час подання платниками податків податкової звітності до органів державної податкової служби України в електронній формі із використанням електронного цифрового підпису.

З метою подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку платник податків: отримує в будь-якому включеному до системи подання податкових документів в електронному вигляді акредитованому центрі сертифікації ключів посилені сертифікати відкритих ключів посадових осіб юридичної особи, що мають право підпису (керівника, бухгалтера), та печатку юридичної особи. Платник податків фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності може обмежитись одним ключем ЕЦП. Особисті ключі знаходяться на ключових (електронних) носіях, що зберігаються в таємниці; отримує в органі ДПС за місцем реєстрації або на \\ТВ-сайті ДПА чи регіональної ДПА текст примірного договору про визнання електронних документів (додаток 1), безкоштовне спеціалізоване програмне забезпечення формування та подання до органів ДПС податкових документів в електронному вигляді; ознайомившись з редакцією договору, заповнює необхідні реквізити, у тому числі вписує свою електронну адресу, підписує та скріплює печаткою два примірники договору (для фізичної особи суб'єкта підприємницької діяльності за наявності печатки); надає до органу ДПС за місцем реєстрації підписані та скріплені печаткою два примірники договору та посилені сертифікати відкритих ключів на електронному носії; після підписання договору органі ДПС за місцем реєстрації отримує один примірник договору.

Територіальні органи Державної фіскальної служби при прийнятті податкових документів засобами телекомунікаційного зв'язку дотримуються вимог Податкового кодексу України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, та Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої наказом ДПА України від 10.04.2008 року №233 "Про подання електронної податкової звітності", зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.04.2008 року №320/15011.

Згідно з пунктами 1-4 розділу III зазначеної Інструкції, податкові документи в електронному вигляді можуть бути надіслані до органів ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку за звітні періоди у терміни, визначені законодавством для відповідних податкових документів у паперовій формі.

Підставою для прийняття податкового документа в електронному вигляді є: відповідність затвердженому формату (стандарту); підтвердження електронних цифрових підписів платника податків та його посадових осіб (підписи яких є обов'язковими для звітів у паперовій формі) за умов, встановлених статтею 3 Закону України "Про електронний цифровий підпис"; чинність відповідного посиленого сертифіката ключа під час накладання ЕЦП (п.7 розділу II Інструкції).

Перша квитанція є підтвердженням платнику податків передачі його податкових документів в електронному вигляді до органів ДФС засобами телекомунікаційного зв'язку. Ця квитанція надсилається органами ДФС на електронну адресу платника податків, з якої було надіслано податкову звітність. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в органі ДФСУ.

Відмовити у прийнятті для реєстрації наданих платником податку податкових накладних центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, може лише в разі, якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України. У такому разі протягом операційного дня продавцю надсилається квитанція в електронному вигляді в текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин такого неприйняття.

Причинами відмови у прийнятті податкової накладної та/ або розрахунку коригування до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є: наявність помилок; відсутність у Єдиному реєстрі податкових накладних відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факт реєстрації податкової накладної та/ або розрахунку коригування з такими ж реквізитами (п.9 Порядку).

При реєстрації податкових накладних здійснюється звірка даних щодо місцезнаходження суб'єкта господарювання, перебування у реєстрі платників податку на додану вартість, чинності посиленого сертифіката ключа під час накладання ЕЦП тощо.

Враховуючи наявні у справі докази, судом не встановлено правових підстав для відмови відповідачем у прийнятті податкової накладної позивача з ПДВ від 22.06.2015 року №3.

Крім того, щодо підстав відмови у прийнятті накладної, зазначена представником відповідача причина, що з початку червня 2015 року у електронних системах ДФС на центральному рівні регулярно проводяться технічні роботи та зміни, що часто приводять до їх некоректної роботи та те, що новий режим роботи системи передбачає значне навантаження на електронні ресурси ДФС, у зв'язку із чим регулярно відбуваються збої у програмному забезпеченні на центральному рівні, у тому числі і системи «Електронного адміністрування ПДВ», які не підлягають виявленню та усуненню на районному рівні з технічних причин, не може бути прийнята судом з огляду на наступне.

Відповідно до п.3 Розділу 6 договору від 26.06.2015 року (а.с.11-13) договір діє до закінчення строку чинності посилених сертифікатів відкритих ключів, а згідно з п.4 Розділу 6 того ж Договору передбачено, що орган ДФС має право розірвати договір в односторонньому порядку у випадку не надання платником податків нового посиленого сертифікату (сертифікатів) посиленого ключа замість скасованих або в разі зміни платником місця реєстрації.

Позивач має відповідні посилені сертифікати відкритого ключа (а.с. 14), в зв'язку із чим, вказані обставини не могли слугувати підставою для невиконання умов договору від 26.06.2015 року відповідачем.

Також позивач не змінював місце реєстрації, що підтверджено витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 03.09.2015 року (а.с. 27-32).

Таким чином, суд приходить до висновку про протиправність дій ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області щодо неприйняття від ТОВ "ТПК Трейдінг" податкової накладної, тому позовні вимоги у цій частині підлягають задоволенню на підставі положень ч.2 ст.162 КАС України.

Визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.

Відповідно до ч.2 ст. 162 КАС України, суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Решта заявлених позовних вимог є похідними від першої та спрямовані на відновлення прав платника податків, який звернувся до суду за захистом. В зв'язку із тим, що вони відповідають вимогам податкового законодавства та дійсно поновлюють права платника податків, які порушені протиправними діями ДПІ у Київському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, суд вважає, що вони підлягають задоволенню на підставі положень ч.2,3 ст.162 КАС України, крім вимоги про зобов'язання відновити реєстрацію звітності з податку на додану вартість, оскільки така звітність позивачем до відповідача не подавалась.

Також, позовна вимога про зобов'язання відповідача - ДПІ у Київському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області утриматись від вчинення подальших неправомірних дій щодо неприйняття податкових накладних у майбутньому не підлягає задоволенню на підставі положень ч.1 ст.162 КАС України, адже протиправність таких дій судом не встановлювалась.

Згідно зі ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Керуючись ст.ст. 94, 159-163 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

1. Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ТПК Трейдінг» до Державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області - задовольнити частково.

2. Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області щодо неприйняття до реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «ТПК Трейдінг» (Код ЄДРПОУ 39469287) у Єдиному реєстрі податкових накладних.

3. Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Київському районі м.Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області відновити реєстрацію податкових накладних та додатків №2 товариства з обмеженою відповідальністю «ТПК Трейдінг» (Код ЄДРПОУ 39469287) в електронному вигляді.

4. Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Київському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області вважати зареєстрованою 1.07.2015 року податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «ТПК Трейдінг» (Код ЄДРПОУ 39469287) від 22.06.2015 року №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

5. В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Судові витрати розподілити відповідно до ст. 94 КАС України

Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний суддею 11.09.2015 року.

Суддя Бутенко А.В.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2015
Оприлюднено08.10.2015
Номер документу51854839
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/5025/15

Ухвала від 16.11.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 07.10.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 07.10.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 31.08.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А. В.

Постанова від 11.09.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні