ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/2326/15
11 вересня 2015 р.м.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Мандзія О.П.
розглянувши у письмовому провадженні у м. Тернополі справу за позовом Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до комунального підприємства "Козова - комунсервіс" про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю),-
ВСТАНОВИВ:
Державна екологічна інспекція у Тернопільській області (далі - позивач, Держекоінспекція у Тернопільській області) звернулась до суду з адміністративним позовом до комунального підприємства "Козова - комунсервіс" (далі - відповідач, КП "Козова - комунсервіс") про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення господарської діяльності КП "Козова - комунсервіс" пов'язаної із здійсненням скидів стічних вод у річку Коропець з перевищенням нормативів гранично допустимих скидів у водні об'єкти.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами КП "Козова - комунсервіс", результати якої зафіксовані в акті від 27.07.2015 року №3-1/1327.
Перевіркою встановлено ряд порушень природоохоронного законодавства, зокрема, не дотримання умов дозволу на спеціальне водокористування №УКР-2958 "А"/ТЕР, виданий 12.06.2015 року департаментом екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації.
Позивач вважає, що оскільки відповідачем допущено порушення природоохоронного законодавства, то є підстави для вжиття заходів реагування шляхом зупинення господарської діяльності КП "Козова - комунсервіс" пов'язаної із здійсненням скидів стічних вод у річку Коропець з перевищенням нормативів гранично допустимих скидів у водні об'єкти, у зв'язку з чим звернувся до суду.
Представником позивача надано клопотання про розгляд справи без його участі у відповідності до вимог частини 4 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився. Про час, день та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Причин неявки суду не повідомив, клопотань про розгляд справи за його відсутності чи письмових заперечень не надходило.
З урахуванням викладеного, керуючись положеннями ч.4 ст.122 та ч.6 ст.128 КАС України, суд вважає, що наявні підстави для розгляду справи в порядку письмового провадження.
Розглянувши матеріали справи та з'ясувавши всі обставини справи, суд вважає, що позов підлягає до задоволення з наступних міркувань.
Судом встановлено, що КП "Козова - комунсервіс" зареєстроване як юридична особа органами державної реєстрації. Відповідач здійснює діяльність по наданню послуг по водопостачання (виробничо - та господарсько - побутове водопостачання населення, підприємств, установ селища) та водовідведення.
Держекоінспекцією у Тернопільській області у період з 20.07.2015 року по 24.07.2015 року, на підставі наказу від 20.07.2015 року №53 та відповідно до направлення на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 20.07.2015 року №10, проведено перевірку дотримання позивачем вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, результати якої оформлено актом від 27.07.2015 року №3-1/1327 (а.с.9-14).
У даному акті зазначено, що комунальним підприємством "Козова - комунсервіс" здійснюється збір підземних вод на підставі дозволу на спеціальне водокористування №УКР-2958 "А"/ТЕР, виданий 12.06.2015 року департаментом екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації з терміном дії до 12.06.2016 року.
За результатами проведеної перевірки виявлено чисельні порушення вимог природоохоронного законодавства, зокрема, встановлено, що умови дозволу на спеціальне водокористування підприємством не дотримуються, а саме:
- облік водокористування в журнал встановленого зразка не ведеться;
- не виконуються вимоги Державної служби геології та надр України згідно листа від 29.09.2014 року №13328/02/10-14 щодо подання щорічно до 20 січня року наступного за звітним даних режимних спостережень, відомості про фактичний водовідбір та результати хімічних аналізів за формою 7-ГР;
- не виконуються заходи відповідно графіка виконання заходів щодо забезпечення нормативної очистки зворотних вод смт. Козова погодженого департаментом.
Також перевіркою встановлено, що очисні споруди КП "Козова - комунсервіс" КУ - 200 знаходяться в неробочому стані та не здійснюють очистки зворотних вод оскільки зворотні води не потрапляють на очисні споруди, а без очистки в районі КНС по вул.. І.Франка скидаються аварійним скидом в р. Коропець.
Акт перевірки начальник КП "Козова - комунсервіс" ОСОБА_1 відмовився підписати та отримати його примірник, тому акт направлений суб'єкту господарювання поштовим зв'язком рекомендованим листом (а.с. 15).
Серед іншого, факт здійснення відповідачем скиду зворотних вод у річку Коропець з перевищенням встановленого нормативу гранично допустимого скиду підтверджено протоколами вимірювань показників складу та властивостей проб вод №49-07-15, №51-07-15, №52-07-15 від 30.07.2015 року Держекоінспекції у Тернопільській області (а.с. 18-21).
Крім того, у зв'язку з виявленими під час перевірки порушеннями природоохоронного законодавства 24.07.2015 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Галицьким С.В. складено протоколи про адміністративне правопорушення №000059 та №000060 відносно начальника КП "Козова - комунсервіс" ОСОБА_1 (а.с. 16-17). На підставі зазначених протоколів про адміністративне правопорушення 18.08.2015 року старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Кундратом А.С. винесено відносно начальника КП "Козова - комунсервіс" ОСОБА_1 постанову про накладення адміністративного стягнення №1 за вчинення правопорушення, відповідальність за які передбачена ст.42 Закону України "Про відходи", п.2, 6, 10 ч.3 ст.110 Водного кодексу України (а. с. 22).
В подальшому, з метою усунення недоліків та порушень вимог природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Галицьким С.В. винесено та направлено припис №3-1/1353 від 30.07.2015 року (а.с. 31).
Даним приписом на підприємство покладено обов'язок: дотримуватись умов дозволу на спеціальне водокористування, вести облік водокористування в журналі встановленого взірця, виконувати заходи відповідно графіка виконання заходів щодо забезпечення нормативної очистки зворотних вод смт. Козова погодженого департаментом; щорічно до 20 січня року наступного за звітним подавати звіт за формою 7-ГР; завести та вести згідно вимог журнал обліку води за формою ПОД-11; ввести в дію очисні споруди КУ-200 та забезпечити очистку зворотних вод; здійснювати контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об'єкти зворотних вод; дотримуватися вимог щодо запобігання забрудненню та засміченню річки Коропець, здійснюючи очистку зворотних вод на очисних спорудах; завести журнал обліку відходів за формою 1-ВТ та вести його згідно вимог, розробити технічні паспорти утворюваних відходів (відпрацьованих мастил, фільтрів масляних, шин, акумуляторів); призначити відповідальну особу у сфері поводження з відходами, розробити план організації роботи у сфері поводження з відходами; розробити заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів.
Відомостей щодо оскарження припису інспектора припис №3-1/1353 від 30.07.2015 року чи постанови про накладення адміністративного стягнення №1 від 18.08.2015 року сторонами суду не надано, а судом в процесі розгляду справи не здобуто.
При вирішенні позовних вимог суд виходить з наступного.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон).
Як передбачено ст.1 Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 року №454/2011, (далі - Положення) Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України (далі - Міністр). Держекоінспекція України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідно до п.п."в" п.п.2 п.4 Положення Держекоінспекція України відповідно до покладених завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів.
Пунктом 7 Положення передбачено, що Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).
Водні відносини в Україні регулюються Водним кодексом України (далі - ВК України), Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими актами законодавства.
Згідно із ч.1 ст.2 ВК України завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення збереження, науково обгрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об'єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування.
Приписами ч.1 ст.48 ВК України передбачено, що спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.44 ВК України водокористувачі зобов'язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
Суд відзначає, що в ході перевірки встановлено, що відповідач не дотримується умов дозволу на спеціальне водокористування №УКР-2958 "А"/ТЕР, виданий 12.06.2015 року. Зокрема, очисні споруди КП "Козова - комунсервіс" знаходяться в неробочому стані, а скид зворотних вод здійснюється без очистки в річку Коропець.
Положеннями ч.1 ст.70 ВК України закріплено, що скидання стічних вод у водні об'єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
Поряд з цим, факт здійснення відповідачем скиду зворотних вод у річку Коропець з перевищенням встановленого нормативу гранично допустимого скиду підтверджено протоколами вимірювань показників складу та властивостей проб вод №49-07-15, №51-07-15, №52-07-15 від 30.07.2015 року Держекоінспекції у Тернопільській області.
У разі перевищення встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин скидання стічних вод у поверхневі водні об'єкти може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) чи припинено в порядку, встановленому законодавством (ст.71 ВК України).
Згідно з ч.7 ст.7 Закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Приписами абз.1 ч.5 ст. 4 Закону передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Отже, діяльність суб'єкта господарювання, яка пов'язана, зокрема, з порушенням законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, може бути тимчасово заборонена (зупинена) на підставі рішення адміністративного суду, винесеним за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
З досліджених матеріалів справи слідує, що відповідачем порушення норм природоохоронного законодавства, зафіксовані в акті від 27.07.2015 року №3-1/1327 не усунуто, вимоги припису №3-1/1353 від 30.07.2015 у встановлений час не виконнано, обставин викладених у позовній заяві не спростовано.
Враховуючи факт знаходження в неробочому стані очисних споруд КП "Козова - комунсервіс" та злив зворотніх вод аварійним скидом в р. Коропець, у зв'язку з допущенням відповідачем порушень законодавства про охорону навколишнього природного середовища, керуючись вищевказаними нормами законодавства, суд вважає обгрунтованими доводи позивача, що обумовлює застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зупинення господарської діяльності КП "Козова - комунсервіс" пов'язаної із здійсненням скидів стічних вод у річку Коропець з перевищенням нормативів гранично допустимих скидів у водні об'єкти.
Таким чином, проаналізувавши наведене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, документально та нормативно обґрунтовані, не спростовані відповідачем, а отже підлягають до задоволення в повному обсязі.
Судові витрати по справі згідно ч.4 ст.94 КАС України з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 86, 94, 122, 128, 160-163, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Застосувати до КП "Козова - комунсервіс" (Тернопільська область, Тернопільський район, смт. Козова, вул.Тернопільська, 9, код ЄДРПОУ 35452861) захід реагування у сфері державного нагляду (контролю): зупинити господарську діяльність КП "Козова - комунсервіс" пов'язану із здійсненням скидів стічних вод у річку Коропець з перевищенням нормативів граничнодопустимих скидів у водні об'єкти.
Постанова суду підлягає негайному виконанню, відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 256 Кодексу адміністративного судочинства України.
Роз'яснити відповідачу, що відповідно до ч. 12 ст. 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, він має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Мандзій О.П.
копія вірна
Суддя Мандзій О.П.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2015 |
Оприлюднено | 08.10.2015 |
Номер документу | 51862291 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні