ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"23" вересня 2015 р.Справа № 924/1098/15
Господарський суд Хмельницької області у складі cудді Гладія С.В., розглянувши матеріали справи
за позовом прокурора Кам'янець-Подільського району в інтересах держави
до фермерського господарства „КрушанівськеВ» , с. Крушанівка, Кам'янець-Подільського району, Хмельницької області
до Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницької області
про скасування розпорядження Кам'янець-Подільської райдержадміністрації від 31.07.2006 року № 638/2006-р
про визнання недійсним договору оренди землі від 29.08.2006 року
про зобов'язання ФГ „КрушанівськеВ» повернути земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га
Представники сторін:
Від прокуратури ОСОБА_1 - прокурор відділу прокуратури Хмельницької області
Від відповідча1 не з'явився
Від відповідача2 не з'явився
В судовому засіданні відповідно до ст. 85 ГПК України, оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Суть спору: Прокурор в інтересах держави у позовній заяві та представник у судовому засіданні просять скасувати розпорядження Кам'янець-Подільської райдержадміністрації від 31.07.2006 року № 638/2006-р, визнати недійсним договір оренди землі від 29.08.2006 року та зобов'язати ФГ „КрушанівськеВ» повернути земельну ділянку.
В обґрунтування позову посилаються на те, що спірне розпорядження та договір оренди суперечать вимогам чинного законодавства, зокрема, ст. 13 Закону України „Про оцінку земельВ» та іншим нормам законодавства. Зазначають, що спірне розпорядження прийняте без проведення нормативно-грошової оцінки землі, що в свою чергу призвело до незаконного укладення договору оренди. При цьому посилаються на ст. ст. 13, 15, 21 Закону України „Про оренду земліВ» , ст. ст. 289, ст. 271, 288 Податкового кодексу України, ст. 211 Земельного кодексу України, ст. ст. 203, 228 ЦК України.
Відповідач 1 (ФГ „Крушанівське) в судове засідання не з'явився, письмового відзиву на позов з документальним обґрунтуванням своїх доводів чи заперечень не подав.
Відповідач 2 (Кам'янець-Подільська райдержадміністрація) в судове засідання не з'явився, в письмовому відзиві на позов проти позову заперечує посилаючись на те, що скасування розпорядження голови райдержадміністрації, яке слугувало укладенню договору оренди з відповідачем з підстав зазначених у позові є безпідставним, так як орендодавець при вчиненні дій дотримувався вимог чинного законодавства, оскільки розмір орендної плати визначався на підставі довідки відділу Держземагенства в Кам'янець-Подільському районі, де зазначено середній розмір орендної плати для земель сільськогосподарського призначення станом на 01.01.2015 року.
Розглядом матеріалів справи встановлено:
Розпорядженням Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації № 638/2006-р від 31.07.2006 року „Про надання в оренду земельної ділянки ФГ „КрушанівськеВ» , вирішено надати ФГ „КрушанівськеВ» в оренду строком на 49 років земельну ділянку із земель запасу Грушківської сільської ради, що розташована за межами населених пунктів загальною площею 30 га для сінокосіння та випасання худоби (п. 1 Розпорядження).
Відповідно до п. 2.1 Розпорядження, орендну плату за вказану земельну ділянку встановлено в розмірі 35 грн. в рік за 1 га, яка вноситься в рівних частках щомісячно до 30 числа наступного за звітним.
На підставі розпорядження між відповідачами укладено договір оренди земельної ділянки від 29.08.2006 року, згідно якого Кам'янець-Подільська райдержадміністрація (Орендодавець) надає, а ФГ „КрушанівськеВ» (Орендар) приймає у платне користування земельну ділянку із земель запасу Грушківської сільської ради, що розташована за межами населених пунктів, для сінокосіння та випасання худоби.
Відповідно до п. 2 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 30,0000 га, в тому числі рілля 22,2111 га, пасовища засмічені чагарниками 7,7889 га.
Договір укладено на 49 років (п. 3 Договору).
Відповідно до п. 4 Договору, орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 1050 грн. за рік за всю площу з послідуючою індексацією. Загальна сума орендної плати становить 51450 грн.
29.08.2009 року між відповідачами підписано акт приймання-передачі земельної ділянки.
01.07.2008 року між Кам'янець-Подільською райдержадміністрацією та ФГ „КрушанівськеВ» укладено додаткову угоду до договору, за умовами якої внесено зміни в п. 4 Договору, а саме розмір орендної плати встановлено в сумі 3150 грн. на рік за всю площу з послідуючою індексацією.
Згідно листа Кам'янець-Подільської ОДПІ головного управління ДФС у Хмельницькій області прокурору Кам'янець-Подільського району, розмір орендної плати встановлений у договорі оренди з ФГ „КрушанівськеВ» не відповідає вимогам Податкового кодексу України - 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно листа відділу Держземагенства у Кам'янець-Подільському районі до прокурора Кам'янець-Подільського району, нормативно грошова оцінка земель площею 30 га, які перебувають в оренді ФГ „КрушанівськеВ» на території Грушківської сільської ради не проведена. Середньозважена нормативна грошова оцінка 1 га с/г угідь на території сільськогосподарського підприємства з врахуванням коефіцієнта індексації 3,997; 1,756 (станом на 01.01.2015р.) складає : рілля 23568,72 грн., багаторічні насадження - 27883,49 грн., сіножаті - 3677,21 грн., пасовища - 3413,41 грн.
Досліджуючи надані по справі докази, оцінюючи їх в сукупності, судом до уваги приймається таке:
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 1 Закону України „Про місцеві державні адміністраціїВ» від 09.04.1999р. із змінами і доповненнями, виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.
Частинами 1, 2 ст. 6 Закону України „Про місцеві державні адміністраціїВ» передбачено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Відповідно до вимог статті 19 Конституції України та статті 7 Закону України „Про місцеві державні адміністраціїВ» , органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише в межах повноважень і у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.
Статтею 13 (п. 7 ч. 1) Закону України „Про місцеві державні адміністраціїВ» передбачено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, зокрема, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.
Відповідно до частини 3 статті 122 Земельного кодексу України, районні державні адміністрації на їх території надають земельні ділянки із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.
Відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного Кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи, спірним розпорядженням Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації № 638/2006-р від 31.07.2006 року, вирішено передати ФГ „КрушанівськеВ» згідно з проектом відведення земельної ділянки в оренду земельну ділянку площею 30 га строком на 49 років.
Прокурор посилається на те, що спірне розпорядження не відповідає вимогам чинного законодавства України, оскільки прийнято без проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та те, що розмір орендної плати не відповідає розміру орендної плати, встановленому ст. 289 Податкового кодексу України.
Згідно зі статтею 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Аналогічна правова позиція у п. 2 Роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України № 02-5/35 від 26.01.2000р. „Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органівВ» .
Однак, під час судового розгляду справи прокурором всупереч ст. 33 ГПК України не надано доказів і відповідно не доведено факт невідповідності спірного розпорядження Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації вимогам чинного законодавства або визначеній законом компетенції.
При цьому, не можуть бути прийняті до уваги доводи прокурора на невідповідність розпорядження вимогам ст. ст. 288, 289 Податкового Кодексу України, оскільки Податковий Кодекс України набрав чинності 01.01.2011р., тобто хронологічно пізніше спірного розпорядження.
Щодо посилань прокурора на те, що спірне розпорядження не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки прийнято без проведення нормативної грошової оцінки, то останнє не приймається судом до уваги, так як нормами Закону України „Про оцінку земельВ» , приписами Порядку проведення нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затв. наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006р. № 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006р. за № 388/12262, не передбачено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки, що передається в оренду, має бути проведена до прийняття розпорядження органом державної влади про передачу земельної ділянки в оренду. Крім того, відповідно до статті 93 Земельного кодексу України, відповідач набуває права використовувати земельну ділянку та обов'язок сплачувати орендну плату не з прийняття рішення компетентним органом про передачу її в оренду, а з моменту укладення договору оренди землі. Такі ж правові позиції у Постанові Верховного суду України від 20.05.2015р. по справі № 916/2294/14.
Тому, оскільки спірне розпорядження № 638/2006-р від 31.07.2006 року, прийнято в межах компетенції Кам'янець-Подільської райдержадміністрації та не суперечить нормам чинного на час прийняття розпорядження законодавства України, позовні вимоги про його скасування не підлягають задоволенню і у задоволення позову в цій частині належить відмовити.
Щодо позовних вимог про визнання недійсним спірного договору оренди землі між відповідачами від 29.08.2006 року, судом враховується таке.
Згідно з ч. 1 ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч. ч. 1-3, 5 , 6 ст. 203 цього кодексу.
Частина 1 ст. 203 ЦК України визначає, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Згідно з ч. 3 ст. 215 ЦК України, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов'язані з орендою землі, є Закон України „Про оренду земліВ» .
Згідно з ст. 13 Закону України „Про оренду земліВ» , договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Приписами ст. 15 вищевказаного Закону визначено, що істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.
Відповідно орендна плата є істотною умовою договору оренди.
Згідно ч. 1 ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За змістом ст. 21 Закону України „Про оренду земліВ» , орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України „Про плату за землюВ» .
Судом враховується, що згідно з ст. 1 Закону України „Про оцінку земельВ» від 11.12.2003р., нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Частиною 1 статті 13 вищевказаного Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка обов'язково проводиться, зокрема, у разі визначення орендної плати за землі державної та комунальної форми власності. Відповідно, нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. Така ж правова позиція у Постановах Верховного суду України від 20.05.2015р. по справі № 916/2294/14 та від 8.04.2015р. по справі № 916/2439/14, обов'язковість яких визначена ст. 111-28 ГПК України.
З вищенаведених положень вбачається, що обов'язок зі сплати орендної плати є нормативно регульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням з порушенням умов та порядку, передбачених чинним законодавством; дотримання порядку визначення орендної плати відповідно до проведеної нормативної грошової оцінки є чинником економічного регулювання земельних відносин, визначення економічно обґрунтованих надходжень до місцевих бюджетів та можливості подальшої індексації відповідних надходжень, виконання вимог статті 627 Цивільного кодексу України щодо справедливості укладеного договору шляхом забезпечення застосування рівного підходу при визначенні орендної плати незалежно від особи - учасника правовідносин.
Судом враховується, що нормативна грошова оцінка землі не проведена, а зазначення у договорі орендної плати не від розміру нормативно-грошової оцінки, яка визначена відповідно до вимог чинного законодавства, є неправомірним.
Крім того, згідно з ч. 3 ст. 18 Закону України „Про оцінку земельВ» , нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою, згідно з ч. 2 ст. 20 цього Закону, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Згідно ст. 23 цього Закону технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, за межами населених пунктів - районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Однак, всупереч зазначеним нормам відсутня затверджена документація щодо нормативної грошової оцінки, розробленої юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою, відсутній витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, виданий відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Зазначення у договорі орендної плати без нормативно-грошової оцінки, яка не визначена згідно з вимогами чинного законодавства, є неправомірним. Тому спірний договір не відповідає ст. ст. 13, 18, 20, 21, 23 Закону України „Про оцінку земельВ» , ст. 15 Закону України „Про оренду земліВ» . Відповідно є підставою для визнання спірного договору недійсним відповідно до ст. ст. 203, 215 ЦК України.
Судом враховується, що зважаючи на норми статті 236 ЦК України і ч. 3 ст. 207 ГК України, зобов'язання за визнаним недійсним договором оренди припиняються на майбутнє. Тому спірний договір оренди підлягає визнанню недійсним з припиненням договору на майбутнє. Аналогічна правова позиція у п. 2.29 Постанови Пленуму ВГСУ № 6 від 17.05.2011р. „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносинВ» .
За таких обставин позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню, а договір оренди від 29.08.2006 року між відповідачами підлягає визнанню недійсним з припиненням його на майбутнє.
Враховуючи визнання судом недійсним договору оренди земельної ділянки від 29.08.2006 року, підлягає і задоволенню вимога прокурора про зобов'язання ФГ „КрушанівськеВ» повернути земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га
Згідно з ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на сторони у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.
При розподілі витрат з оплати судового збору, судом враховується, що згідно з п. 4.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013р. № 7, приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору; у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягується з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), за винятком випадків, коли останнього звільнено від сплати судового збору, та коли позивачем у справі є сам прокурор.
Тому судовий збір не стягується по позовній вимозі про визнання недійсним розпорядження, у якій судом відмовляється. Судовий збір по позовній вимозі про визнання недійсним спірного договору у зв'язку із задоволенням позову підлягає покладенню на відповідачів у рівних частинах шляхом стягнення в доход Державного бюджету України, судовий збір по позовній вимозі про зобов'язання ФГ „КрушанівськеВ» повернути земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га покладається на ФГ „КрушанівськеВ» .
Керуючись ст.ст. 1, 12, 33, 34, 44, 49, 82, 84, 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов прокурора Кам'янець-Подільського району в інтересах держави до фермерського господарства „КрушанівськеВ» , с. Крушанівка, Кам'янець-Подільського району, до Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації, м. Кам'янець-Подільський про скасування розпорядження Кам'янець-Подільської райдержадміністрації від 31.07.2006 року № 638/2006-р, про визнання недійсним договору оренди землі від 29.08.2006 року, про зобов'язання ФГ „КрушанівськеВ» повернути земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га задоволити частково.
Визнати недійсним договір оренди землі від 29.08.2006 року укладений між фермерським господарством „КрушанівськеВ» та Кам'янець-Подільською районною державною адміністрацією, м. Кам'янець-Подільський.
Зобов'язати Фермерське господарство „КрушанівськеВ» с. Крушанівка, Кам'янець-Подільського району, код 33651310 повернути земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га.
Видати наказ.
У позові в частині скасування розпорядження Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації від 31.07.2006 року № 638/2006-р відмовити.
Стягнути з Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації (м. Кам'янець-Подільський, вул. Троїцька, 4, код 21319591) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м. Хмельницькому, рахунок отримувача № 31218206783002, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) судовий збір в розмірі 609,00 грн. (шістсот дев'ять гривень 00 коп.).
Видати наказ.
Стягнути з фермерського господарства „КрушанівськеВ» (с. Крушанівка, Кам'янець-Подільського району, код 33651310) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м. Хмельницькому, рахунок отримувача № 31218206783002, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) судовий збір в розмірі 1827,00 грн. (одну тисячу вісімсот двадцять сум гривень 00 коп.).
Видати наказ.
Повне рішення складено 28.09.2015р.
Суддя С. В. Гладій
Віддрук. 5 прим. :
1 - до справи,
2 - прокуратуру, (м. Кам'янець - Подільський, вул. Драгоманова,11)
3 - відповідачу 1 (с. Крушанівка, Кам. - Подільського р-ну, Хмельницької обл.) (прост.)
4- відповідачу 2 ( м. Кам'янець - Подільський, вул. Троїцька,4) (прост.)
5 - третій особі (м. Кам'янець - Подільський, вул. Першотравнева,1) (прост.)
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2015 |
Оприлюднено | 08.10.2015 |
Номер документу | 51870334 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Гладій С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні