Ухвала
від 10.09.2015 по справі 826/6630/15
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 826/6630/15 Головуючий у 1-й інстанції: Арсірій Р.О. Суддя-доповідач: Ганечко О.М.

У Х В А Л А

Іменем України

10 вересня 2015 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Ганечко О.М.,

суддів: Коротких А.Ю.,Хрімлі О.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України на постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 06.07.2015 року у справі за адміністративним позовом Державної архітектурно-будівельної інспекції України до Обслуговуючого житлово-будівельного кооператива «Британський клубний квартал» про заборону виконання будівельних робіт, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом до Обслуговуючого житлово-будівельного кооператива «Британський клубний квартал» про заборону виконання будівельних робіт.

Постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 06.07.2015 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із вказаною постановою, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального права, та з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, та постановити нове рішення, яким задовольнити позов.

У засідання учасники процесу не з'явилися, будучи належним чином повідомленими, що не перешкоджає слуханню спірного питання відповідно до вимог ч. 4 ст. 196 КАС України.

Відповідно до ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 41 КАС України, у випадку неявки в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі під час судового розгляду повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не відбувається.

Відповідно до ст.195 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, постановою слідчого відділу Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві лейтенанта міліції Митича Сергія Павловича, про проведення позапланової перевірки від 02.03.2015 року Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві доручено проведення позапланової перевірки за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил щодо, крім іншого, проведення будівельних робіт з будівництва житлових будинків на вулиці Яблуневій, 33, 35, 37 у Голосіївському районі міста Києва, замовником яких є ОЖБК «Британський клубний квартал», технічний нагляд за проведенням яких здійснює Коберник С.В., та проектну документацію розробляла ФОП ОСОБА_4.

Відділенням по розслідуванню злочинів у сфері господарської діяльності слідчого відділу Голосіївського РУ ГУ МВС України у м. Києві провадилось досудове слідство у кримінальному провадженні, внесеному 28.01.2015 року до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42015100010000009, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 366 Кримінального кодексу України. В ході розгляду матеріалів кримінального провадження встановлено, що Генеральною прокуратурою України проводилась перевірка додержання вимог законодавства у діяльності Державної архітектурно-будівельної інспекції України, в ході якої встановлено, що Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві зареєстровано подані ОЖБК «Британський клубний квартал» декларації про початок виконання будівельних робіт. При цьому, замовниками будівельних робіт у вказаних деклараціях серед іншого зазначено реквізити отриманих у Департаменті (Головному управлінні) містобудування та архітектури КМДА містобудівних умов та обмежень забудови земельних ділянок. Водночас, за інформацією Департаменту містобудування та архітектури КМДА містобудівні умови та обмеження за реквізитами, зазначеними у деклараціях не реєструвалися. Таким чином, на етапі і проведення досудового розслідування у слідства виникла необхідність в перевірки законності проведення будівельних робіт житлових будинків, які проводить ОЖБК «Британський клубний квартал», зокрема, по вулицям Яблуневій, 33,35,37 у Голосіївському районі міста Києва.

На підставі зазначеної постанови про проведення позапланової перевірки від 02.03.2015 року, наказом ДАБІ України від 10.03.2015 року № 150 «Про проведення позапланової перевірки» Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві було доручено провести позапланову перевірку ОЖБК «Британський клубний квартал» з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об'єкті «Будівництво житлових будинків на вулиці Яблуневій, 33, 35, 37 у Голосіївському районі м. Києва».

На день розгляду справи в суді першої інстанції кримінальне провадження № 42015100010000009, в рамках якого проводилась перевірка відповідача, закрито, згідно рішення слідчого Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві (лист прокуратури Голосіївського району м. Києва).

ДАБІ у місті Києві, на підставі наказу ДАБІ України від 10.03.2015 року № 150, оформлене направлення для проведення позапланової перевірки від 13.03.2015 року, яке було отримане представником відповідача 13.03.2015 року.

На підставі зазначених документів, ДАБІ у місті Києві, у присутності уповноваженої особи замовника будівництва ОЖБК «Британський клубний квартал» Сімашка Д.Г.,та слідчого СВ Голосіївського РУ ГУ МВС України в м. Києві лейтенанта міліції Митича С.П., була проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил ОЖБК «Британський клубний квартал» на об'єкті будівництва - «Будівництво житлових будинків на вулиці Яблуневій, 33, 35, 37 у Голосіївському районі м. Києва».

За результатами перевірки складено акт від 26.03.2015 року, яким встановлено, що за адресою вул. Яблунева, 33, 35, 37 у Голосіївському районі м. Києва на замовлення ОЖБК «Британський клубний квартал», на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт № 083142440359 від 01.09.2014 року «Будівництво житлового будинку по вул. Яблуневій, 33, 35, 37 (будинок 2) у Голосіївському районі м. Києва», розпочаті будівельні роботи, згідно проектної документації, розробленої ФОП ОСОБА_4 Проектна документація затверджена наказом директора ОЖБК «Британський клубний квартал» Ганжою В.В. № 02 від 17.07.2014 року. У подальшому Департаментом ДАБІ у м. Києві замовнику будівництва ОЖБК «Британський клубний квартал» зареєстровано декларацію про готовність об'єкта до експлуатації на вул. Яблуневій, 33, 35, 37 (будинок 2) у Голосіївському районі м. Києва № КВ 143150790165 від 20.03.2015 року.

У ході перевірки, враховуючи надані та пред'явлені документи уповноваженою особою замовника будівництва ОЖБК «Британський клубний квартал» Сімашком Д.Г., а саме: «Научно-техническое заключение по инженерно-геологическим работам для строительства жилого дома по ул. Яблунева, 27-37 в Голосеевском районе г. Киева «Британский клубный квартал», яке розроблено ТОВ «Мастер-ГЕО» встановлено, що категорія інженерно-геологічних умов - ІІ (друга). Відповідно до листа Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (Мінрегіон України) від 19.06.2013 року № 7/16-9551, встановлено, що згідно з ДБН А.2.1.-1-2008 «Вишукування. Інженерні вишукування для будівництва» та роз'яснення Інституту геофізики ім. С.І. Субботіна НАН України від 18.06.2013 року № 01-7-381 складними інженерно-геологічними умовами вважаються інженерно-геологічні умови ІІ та ІІІ категорії складності. Таким чином, проектна документація на будівництво об'єктів І-ІІІ категорії складності, що споруджуються на територіях із складними інженерно-геологічними умовами (ІІ та ІІІ категорій складеності) підлягають обов'язковій експертизі щодо міцності, надійності та довговічності відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.05.2011 року № 560 «Про затвердження Порядку затвердження проектів будівництва і проведення експертизи та визнання такими, до втратили чинність деяких постанов Кабінету Міністрів України». Враховуючи зазначене, замовником будівництва ОЖБК «Британський клубний квартал» затверджено проектну документацію без проведення обов'язкової експертизи проекту будівництва в частині міцності, надійності та довговічності, що передбачено пунктом 2 частини 4 статті 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та абзацом 2 пункту 10 Порядку затвердження проектів будівництва і проведення експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2011 року № 560, чим порушено статтю 23 Закону України «Про архітектурну діяльність». Крім того, замовником будівництва ОЖБК «Британський клубний квартал» у декларації про початок виконання будівельних робіт № КВ 083142440359 від 01.09.2014 року в частині наявності містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки зазначено, що вони видані Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 134/14/12/009-14 від 11.07.2014 року.

Однак, згідно листа Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 2418/0/12/27-15 від 16.03.2015 року, який надійшов додатком до листа Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби Безпеки України вих. № 14/1-2746нт від 26.03.2015 року встановлено, за адресою вул. Яблунева, 33, 35, 37 у Голосіївському районі м. Києва, Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зареєстровані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 663/14/12/009-14 від 29.12.2014 року, замовник ОЖБК «Британський клубний квартал». Враховуючи викладене, замовником будівництва ОЖБК «Британський клубний квартал» зазначені недостовірні дані у декларації про початок виконання будівельних робіт № КВ 083142440359 від 01.09.2014 року «Будівництво житлового будинку по вул. Яблуневій, 33, 35, 37 (будинок № 2) у Голосіївському районі м. Києва» в частині проведеної експертизи проекту будівництв та отриманих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, чим порушено частину 8 статті 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Беручи до уваги містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, які видані замовнику будівництва ОЖБК «Британський клубний квартал», Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 29.12.2014 року № 663/14/12/009-14 встановлено, що функціональне призначення земельної ділянки: відповідно до рішення КМР від 18.12.2008 року № 922/911 - територія садибної житлової забудови, крім того техніко-економічні показники об'єкта будівництва за намірами замовника у складі містобудівного розрахунку в частині поверховості будівлі складає 8 (вісім) поверхів + мансарда. Згідно пункту 3.19* ДБН З60-92 ** «Планування і забудова міських і сільських поселень» район садибної забудови може бути сформований окремими житловими чи блокованими будинками з присадибними (приквартирними) ділянками з господарськими будівлями або без них. Забудова цих районів не повинна перевищувати 4-х поверхів. Разом з цим, в містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки від 29.12.2014 року № 663/14/12/009-14 зазначено, що техніко-економічні показники (ТЕП) уточнити з врахуванням вимог пункту 3.19* ДБН 360-92 ** та забезпечення житлових будинків, об'єктами соціально-культурного призначення (дитячі дошкільні заклади, загальноосвітні школи, об'єкти охорони здоров'я тощо), необхідною кількістю машино-місць, прибудинкових майданчиків; Згідно з листом Мінрегіон України від 24.04.2014 року № 7/14-4911 вважати за можливе погодження відхилення від вимог ДБН 360-92** в частині збільшення поверховості до 7 (цокольний, 5 основних, мансардний). Однак, беручи до уваги лист Мінрегіон України від 24.04.2014 року № 7/14-4911 та витяг з протоколу № 5 засідання Секції «Містобудування та архітектури, будівництва об'єктів цивільного та промислового призначення, будівельних матеріалів і виробів» Науково-технічної ради Мінрегіону від 24.04.2014 року встановлено, що цей лист стосується розгляду звернення ОЖБК «Британський квартал» від 11.04.2014 року № 07/04-14 щодо можливості відхилень від вимог державних будівельних норм при проектуванні та будівництві багатоквартирних житлових будинків по вул. Яблунева, 39, 41, 45, 47, 49 у Голосіївському районі м. Києва. Враховуючи зазначене, замовником будівництва ОЖБК «Британський клубний квартал» наведені недостовірні дані у декларації про готовність об'єкта до експлуатації № КВ 143150790165 від 20.03.2015 «Будівництво житлового будинку по вул. Яблунева, 33, 35, 37 (будинок 2) у Голосіївському районі м. Києва», в частині відповідності виконаних будівельних робіт державним будівельним нормам, стандартам і правилам, чим порушено частину 10 статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Відповідно до зазначених замовником будівництва ОЖБК «Британський квартал» у декларації про початок виконання будівельних робіт № КВ 083142440359 від 01.09.2014 року та декларації про готовність об'єкта до експлуатації № КВ 143150790165 від 20.03.2015 року, об'єкт будівництва відноситься до ІІІ (третьої) категорії складності.

Одночасно, перевіркою було встановлено, що на земельній ділянці, яка на підставі свідоцтва про право власності САК № 545921 від 30.12.2013 року, свідоцтва про право власності САК № 543982 від 30.12.2014 року та свідоцтва про право власності САК № 545640 від 26.12.2013 року, використовується ОЖБК «Британський клубний квартал» (згідно інформації зазначеної замовником будівництва ОЖБК «Британський клубний квартал» у деклараціях про початок виконання будівельних робіт № КВ 083142440359 від 01.09.2014 року) поряд з будинком № 2 на вул. Яблуневій, 33, 35, 37 у Голосіївському районі міста Києва, самовільно без документів, що надають право на виконання будівельних робіт та належно затвердженого проекту розпочаті будівельні роботи із будівництва нового (іншого) житлового будинку, що є порушенням частини 1 статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Згідно таблиці А.1 Додатку А ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013 «Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складеності об'єктів будівництва», об'єкт будівництва відноситься до ІІІ (третьої) категорії складності.

За результатами зазначеної позапланової перевірки, у зв'язку з виявленням допущення з боку відповідача порушень вимог статті 23 Закону України «Про архітектурну діяльність», частини 8 статті 36, частини 10 статті 39 та частини 1 статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», ДАБІ у м. Києві винесено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 26.03.2015 року, яким від відповідача вимагалося у термін до 25 травня 2015 року усунути допущені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у встановленому законодавством порядку.

Крім того, ДАБІ у м. Києві було складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 26.03.2015 року.

Наведені вище документи (акт, припис, протокол) були скеровані відповідачу супровідним листом ДАБІ у м. Києві від 26.03.2015 року № 10/26-72/2603/02/3, проте відсутні докази їх отримання відповідачем.

Оскільки, за результатами перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності на вул. Яблуневій, 33, 35, 37 у Голосіївському районі м. Києва встановлено факт подання замовником будівництва - ОЖБК «Британський клубний квартал» недостовірних даних, зазначених в декларації про початок виконання будівельних робіт: «Будівництво житлового будинку по вул. Яблуневій, 33, 35, 37 (будинок № 2) у Голосіївському районі м. Києва» № КВ 083142440359 від 0Г09.2014 та в декларації про готовність об'єкта до експлуатації: «Будівництво житлового будинку по вул. Яблуневій, 33, 35, 37 (будинок № 2) у Голосіївському районі м. Києва» № КВ 143150790165 від 20,03.2015, стосовно містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, неналежно затвердженого проекту, ДАБІ у м. Києві наказом від 31.03.2015 року № 49 «д» «Про скасування декларацій про початок виконання будівельних робіт та про готовність об'єкта до експлуатації» було скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт: «Будівництво житлового будинку по вул. Яблуневій, 33, 35, 37 (будинок № 2) у Голосіївському районі м. Києва» № КВ 083142440359 від 01.09.2014 року та скасовано реєстрацію декларації про готовність об'єкта до експлуатації: «Будівництво житлового будинку по вул. Яблуневій, 33, 35, 37 (будинок № 2) у Голосіївському районі м. Києва» № КВ 143150790165 від 20.03.2015 року.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що заявлені позивачем позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на таке.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема, складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов'язкові для виконання приписи щодо, крім іншого, усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

Право суб'єкта владних повноважень звернутися до суду з адміністративним позовом до невладного суб'єкта завжди пов'язується з практичною необхідністю в обмеженні прав, свобод чи законних інтересів фізичних або юридичних осіб, у разі, коли суб'єкт владних повноважень без рішення суду не може реалізувати визначену законом компетенцію, або ж у справах про притягнення фізичних чи юридичних осіб до передбаченої законом відповідальності.

Колегія суддів погоджується з посиланням суду першої інстанції на те, що позивач був наділений всіма необхідним повноваженнями щодо зупинення спірних будівельних робіт, проте, не реалізував їх.

Згідно підпункту 13 пункту 4 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 року № 439/2011, Держархбудінспекція України відповідно до покладених на неї завдань, зупиняє підготовчі та будівельні роботи, які виконуються без реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

За результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою інспекції складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком (пункт 16 Порядку).

Пунктом 17 Порядку передбачено, що у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

Крім того, колегія суддів враховує що з підстав тимчасової заборони проведення перевірок суб'єктів господарювання, постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 20.07.15 року позов ОЖБК «Британський клубний квартал» до Державної архітектурно-будівельної інспекції України провизнання дій неправомірними, визнання незаконними та скасування направлення б/н від 13.03.2015, наказів № 150 від 10.03.2015 та №49 "д" від 31.03.2015, акта від 26.03.2015, припису від 26.03.2015 та постанов № 19/15/10/26-43/0704/02/3 від 07.04.2013, №18/ задоволено частково.

Визнано неправомірними та незаконними дії Державної архітектурно-будівельної інспекції України щодо призначення та проведення позапланової перевірки ОЖБК «Британський клубний квартал» з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об'єкті по вул. Яблуневій 33,35,37 у Голосіївському районі м. Києва.

Визнано протиправним наказ Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 150 від 10.03.2015 про проведення позапланової перевірки.

Визнано протиправним та скасовано припис від 26.03.2015 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил щодо об'єкту ОЖБК «Британський клубний квартал» по вул. Яблунева, 33, 35, 37 у Голосіївському районі м. Києва (Будівництво житлового будинку (будинку №2), винесений головним державним інспектором інспекційного відділу №3 вказаного департаменту Лукяновим A.О.

Визнано протиправними та скасовано постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 07.04.2015 № 17/15/10/26-45/0704/02/3, № 18/15/10/26-44/0704/02/3, № 19/15/10/26-43/0704/02/3.

Визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві № 49 «д» від 31.03.2015.

За таких обставин, апеляційна скарга є необґрунтованою, їх доводи не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду, не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому у їх задоволенні необхідно відмовити, а рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст. ст. 160, 167, 195, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України - залишити без задоволення.

Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 06.07.2015 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядок і строки, визначені ст. 212 КАС України.

Головуючий суддя: О.М. Ганечко

Судді: А.Ю. Коротких

О.Г. Хрімлі

.

Головуючий суддя Ганечко О.М.

Судді: Хрімлі О.Г.

Коротких А. Ю.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2015
Оприлюднено08.10.2015
Номер документу51885730
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/6630/15

Ухвала від 10.09.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ганечко О.М.

Ухвала від 31.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ганечко О.М.

Ухвала від 27.08.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ганечко О.М.

Ухвала від 31.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ганечко О.М.

Постанова від 06.07.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 17.04.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 17.04.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні