Постанова
від 04.10.2015 по справі п/811/3179/15
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2015 року Справа №П/811/3179/15

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Момонт Г.М., суддів Брегея Р.І., Дегтярьової С.В., розглянув у відкритому судовому засіданні у м. Кіровограді адміністративну справу

за позовом : Кіровоградської обласної організації «Партія Пенсіонерів України»

до відповідача : Кіровоградської обласної виборчої комісії з чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року

про визнання дій такими, що порушують принципи Закону України «Про місцеві вибори», визнання протиправною (нечинною) та скасування постанови, зобов'язання вчинити певні дії,

за участю :

секретаря судового засідання - Дмитрієвої А.В.,

представників :

позивача - Ковальчука М.М.,

відповідача - Левицької Л.А., Марченко Н.М.

Кіровоградська обласна організація «Партія Пенсіонерів України» звернулася з позовом, у подальшому зміненим, до Кіровоградської обласної виборчої комісії з чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року про:

- визнання такими, що порушують принципи Закону України «Про місцеві вибори», дії Кіровоградської обласної виборчої комісії, які виразилися у відмові в реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України;

- визнання протиправною (нечинною) та скасування постанови Кіровоградської обласної виборчої комісії №9 від 01.10.2015 р. «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України»;

- зобов'язання Кіровоградської обласної виборчої комісії зареєструвати кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що п.2 ст.38 Закону України «Про місцеві вибори» не передбачено зазначення дати здійснення засвідчення копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, а тому вимагаючи проведення таких дій відповідач, на думку позивача, вийшов за межі своїх повноважень. Також позивач зазначає, що відповідач всупереч вимогам ч.12 ст.41 Закону України «Про місцеві вибори» відмовив Кіровоградській обласній організації Партії Пенсіонерів України у реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі. Представники відповідача визнали позовні вимоги в частині визнання протиправною та скасування постанови №9 від 01.10.2015 р., а також повідомили, що не заперечують проти повторного розгляду заяви позивача та реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України.

Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд, -

ВСТАНОВИВ:

Кіровоградська обласна організація «Партія Пенсіонерів України» 27.04.2015 р. зареєстрована як юридична особа (а.с.15).

30 вересня 2015 року головою Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України Ковальчуком М.М. подано до Кіровоградської обласної виборчої комісії Кіровоградської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати по багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Кіровоградської обласної ради (а.с.68) та відповідні документи, що підтверджується довідкою (а.с.11).

Зокрема, відповідачу подано копію свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, яка засвідчена Головним територіальним управлінням юстиції у Кіровоградській області (а.с.14, 70).

Кіровоградською обласною виборчою комісією Кіровоградської області 01.10.2015 року прийнято постанову №9 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України», якою на підставі п.2 ч.1 ст.46 Закону України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 р. №595-VIII (далі за текстом також - Закон) відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Кіровоградської обласної Партії Пенсіонерів України у зв'язку з відсутністю передбачених Законом України «Про місцеві вибори» документів для реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі - належним чином засвідченої копії свідоцтва про реєстрацію Кіровоградської обласної Партії Пенсіонерів України (а.с.9-10, 66-67).

Відповідно до ч.1 ст.172 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.

Згідно з п.5 ч.1 ст.12 Закону суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах.

Відтак Кіровоградська обласна організація «Партія Пенсіонерів України» є суб'єктом виборчого процесу та у відповідності до ч.1 ст.172 КАС України має право оскаржувати дії, бездіяльність та рішення Кіровоградської обласної виборчої комісії.

На підставі п.5 ч.2 ст.25 Закону виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, районної ради, включених до виборчих списків кандидатів у депутати місцевих організацій політичних партій, представників, уповноважених осіб місцевих організацій партій - суб'єктів відповідного виборчого процесу, видає їм посвідчення.

Частиною 9 ст.41 Закону визначено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття документів, зазначених у частині першій статті 38 цього Закону, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів), включених до виборчого списку кандидатів у депутати.

Таким чином, вирішення питання щодо реєстрації кандидатів у депутати або відмови в реєстрації кандидата (кандидатів), включених до виборчого списку кандидатів у депутати віднесено до повноважень відповідача, які реалізуються шляхом прийняття відповідного рішення.

Отже, дії відповідача щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України підлягають оцінці під час дослідження судом питання щодо правомірності постанови Кіровоградської обласної виборчої комісії №9 від 01.10.2015 р., а тому позовні вимоги про визнання протиправними дій Кіровоградської обласної виборчої комісії щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України та про визнання протиправною (нечинною) та скасування постанови Кіровоградської обласної виборчої комісії №9 від 01.10.2015 р. розглядаються судом у сукупності - як одна позовна вимога.

Згідно з ч.1 ст.41 Закону кандидати у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включені до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 38 цього Закону.

Так, відповідно до п.2 ч.1 ст.38 Закону відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідченої територіальним органом центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого належать питання реалізації державної політики у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідченої нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу.

Порядок оформлення територіальним органом центрального органу виконавчої влади реквізитів документів, зокрема, відмітки про засвідчення копій документів визначений Типовою інструкцією з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 р. №1242 (далі за текстом - Типова інструкція).

У відповідності до п.77 Типової інструкції напис про засвідчення документа складається із слів «Згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів (ініціалу імені) та прізвища, дати засвідчення копії і проставляється нижче реквізиту документа «Підпис».

Як встановлено судом, подана позивачем до Кіровоградської обласної виборчої комісії копія свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, містить відмітку про її засвідчення Головним територіальним управлінням юстиції у Кіровоградській області, при цьому така відмітка складається зі слів «Згідно з оригіналом», найменування посади, особистого підпису, ініціалів та прізвища особи, яка засвідчила копію, проте у відмітці не проставлено дати засвідчення такої копії (а.с.14, 70).

У судовому засіданні представники відповідача наголошували на тому, що відсутність дати на копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, яка була подана позивачем, не давала можливості встановити чи посвідчена така копія після офіційного оголошення про початок виборчого процесу, з метою встановлення чи зареєстрована відповідна партія станом на початок виборчого процесу.

Разом з тим, судом встановлено, що 15.09.2015 р. Головним територіальним управлінням юстиції у Кіровоградській області подано до Кіровоградської обласної виборчої комісії відомості про зареєстровані у встановленому законом порядку місцевих (республіканських в Автономній Республіці Крим. обласних, районних, міських, районних у місті) організацій політичних партій в межах Кіровоградської області, у яких міститься інформація і щодо Кіровоградської обласної організації партії Пенсіонерів України (а.с.82-86).

Тобто на час вирішення питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України відповідач мав об'єктивну можливість встановити обставину реєстрації Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України після початку виборчого процесу.

У ч.1 ст.46 Закону наведено вичерпний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати.

Так, згідно з п.2 ч.1 ст.46 Закону територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом.

Водночас, відповідно до ч.12 ст.41 Закону помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.

Таким чином, наявність у документах поданих до територіальної виборчої комісії помилок та неточностей не свідчить про відсутність такого документа та не може бути підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.

У судовому засіданні представник відповідача повідомила, що зі змісту поданої позивачем копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії не можливо встановити чи виготовлена вона до початку виборчого процесу, чи після. При цьому відповідачем всупереч приписам ч.12 ст.41 Закону не виконано обов'язку щодо надання позивачу можливості усунення встановлених неточностей.

Отже, відповідачем неточність у відмітці про засвідчення копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії безпідставно розцінено як відсутність такого документа.

На підставі викладеного та з урахуванням ч.3 ст.2 КАС України, суд дійшов висновку, що постанова Кіровоградської обласної виборчої комісії №9 від 01.10.2015 р. «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України» є необґрунтованою та не пропорційною, а тому підлягає визнанню протиправною і скасуванню.

Позивачем також заявлено позовну вимогу про зобов'язання Кіровоградської обласної виборчої комісії зареєструвати кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України.

З огляду на зміст п.5 ч.2 ст.25, п.2 ч.1 ст.38 Закону проведення реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради віднесено до виключних повноважень Кіровоградської обласної виборчої комісії Кіровоградської області.

Відповідно до ч.19 ст.27 Закону рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом. Територіальна виборча комісія вищого рівня, Центральна виборча комісія у такому випадку має право прийняти рішення по суті питання.

Відтак, зобов'язуючи відповідача вчинити дії щодо реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України, суд вирішить питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, тобто фактично перебере на себе повноваження Кіровоградської обласної виборчої комісії Кіровоградської області, а тому з огляду на компетенцію суду, належним способом захисту порушеного права позивача є зобов'язання відповідача повторно розглянути заяву Кіровоградської обласної організації «Партія Пенсіонерів України» від 29 вересня 2015 року та документи подані для реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України.

Більш того, суд враховує, що представники відповідача як під час розгляду справи, так і в судових дебатах погодилися повторно розглянути заяву Кіровоградської обласної організації «Партія Пенсіонерів України» від 29 вересня 2015 року та документи подані для реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України.

У відповідності до ч.1 ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зі змісту пп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» від 08.07.2011 р. №3674-VI встановлено, що за подання до адміністративного суду: адміністративного позову: немайнового характеру, який подано суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем ставка судового збору становить 1 розмір мінімальної заробітної плати.

При цьому відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» від 28.12.2014 р. №80-VIII установлено, що у 2015 році мінімальна заробітна плата з 1 січня становить 1 218 гривень.

Згідно з абз.2 ч.3 ст.6 Закону України «Про судовий збір» у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Оскільки позивачем фактично заявлено дві позовні вимоги немайнового характеру, то тому розмір судового збору, який підлягав сплаті під час подачі позовної заяви становить 2 436,00 грн. (1 218,00 грн. х 2), натомість позивачем сплачено 3 814,00 грн.

Зважаючи на задоволення позовної заяви у повному обсязі, присудженню Кіровоградській обласній організації «Партія Пенсіонерів України» за рахунок бюджетних асигнувань Кіровоградської обласної виборчої комісії Кіровоградської області підлягає сплачений позивачем судовий збір у розмірі 2 436,00 грн.

Разом з тим, суд зауважує, що питання щодо повернення частини надмірно сплаченого судового збору у розмірі 1 378,00 грн. може бути вирішено за клопотанням позивача відповідно до ч.1 ст.7 Закону України «Про судовий збір»

Керуючись ст.ст.86, 94, 159 - 163, 167, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову Кіровоградської обласної виборчої комісії Кіровоградської області від 01 жовтня 2015 року №9 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України».

3. Зобов'язати Кіровоградську обласну виборчу комісію Кіровоградської області повторно розглянути заяву Кіровоградської обласної організації «Партія Пенсіонерів України» від 29 вересня 2015 року та документи подані для реєстрації кандидатів у депутати Кіровоградської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Кіровоградської обласної організації Партії Пенсіонерів України.

Присудити Кіровоградській обласній організації «Партія Пенсіонерів України», код ЄДРПОУ 39767573 (25006, м. Кіровоград, вул. Преображенська, 2) судовий збір у розмірі 2 436,00 грн. (дві тисячі чотириста тридцять шість грн. 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Кіровоградської обласної виборчої комісії Кіровоградської області.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги у дводенний строк з дня проголошення постанови.

Головуючий суддя Г.М. Момонт

Судді Р.І. Брегей

С.В. Дегтярьова

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2015
Оприлюднено08.10.2015
Номер документу51888773
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/3179/15

Ухвала від 09.10.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 03.10.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Постанова від 04.10.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні