ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ
УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
"14" березня 2007 р.
Справа № 1/49-07-445
за позовом фізичної
особи-підприємця ОСОБА_1
до відповідача № 1: Одеська міська
рада,
відповідача № 2: Виконавчий комітет
Одеської міської ради
треті особи, які не заявляють
самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:
Управління земельних ресурсів
Одеської міської ради, Управління архітектури і містобудування Одеської міської
ради, ПП „Одеспромбудторг”
про визнання рішень, земельного
аукціону частково нечинними, про спонукання до виконання певних дій
Суддя Гарник Л.Л.
Секретар
судового засідання Рябошапка О.М.
Представники:
від
позивача: ОСОБА_2, на підставі довіреності;
від відповідачів: Кіхтенко О.С., на підставі
довіреності;
від
Управління земельних ресурсів Одеської міської ради: Польщина Т.Л., на підставі
довіреності;
від
Управління архітектури і містобудування Одеської міської ради: Кремльова А.Ю., на
підставі довіреності;
від
ПП „Одеспромбудторг”: Шмушкович М.В. - засновник.
Суть спору: позивач -фізична особа-підприємець
ОСОБА_1, звернувся до господарського суду з позовом до відповідачів - Одеська
міська рада, Виконавчий комітет Одеської міської ради, про визнання нечинними
пункту 22 додатку до рішення
Одеської міської ради „Про визначення та затвердження переліку земельних
ділянок, що підлягають продажу суб'єктам підприємницької діяльності під
забудову на земельних торгах у 2006-2007
роках” НОМЕР_1, пункту 25 додатку до
рішення Одеської міської ради „Про продаж земельних ділянок у м. Одесі на
земельному аукціоні” НОМЕР_2; про визнання нечинними земельних торгів, які
відбулися 19.12.2006р., в частині відчуження Одеською міською радою на користь ПП
„Одеспромбудторг” земельної ділянки площею 0,03 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1; про
зобов'язання Одеської міської ради розглянути на черговій сесії проект
землеустрою щодо відведення земельних ділянок фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1
для будівництва, експлуатації
та обслуговування дитячого комп'ютерного клубу з баром і благоустрою
прилеглої території за адресою: АДРЕСА_1; про зобов'язання Виконавчого комітету
Одеської міської ради надати фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 дозвіл на
будівництво дитячого комп'ютерного клубу
з баром і
благоустрій прилеглої території за адресою: АДРЕСА_1, та укласти з
фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 відповідний договір на право забудови.
Представники позивача у судовому
засіданні позовні вимоги підтримали.
Відповідачі позовні вимоги не
визнають.
Треті особи з позовними вимогами не
згодні.
Заслухавши пояснення представників
сторін та третіх осіб, дослідивши матеріали справи, господарський суд
встановив:
Протоколом Міжвідомчої комісії Виконавчого комітету Одеської міської
ради по вибору та
визначенню вартості земельних ділянок, орендної плати і вартості права забудови
(розміщення об'єктів будівництва) в м. Одесі НОМЕР_3 був затверджений акт
вибору та обстеження земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, згідно
якого за результатами розгляду клопотання приватного підприємця ОСОБА_1 та
обстеження об'єкта встановлена придатність означеної земельної ділянки для
розміщення дитячого комп'ютерного клубу-кафе, за умови замовлення
архітектурно-планувального завдання на проектування об'єкту та представлення
робочого проекту у строк до 31.01.2001р.
На підставі листа Виконавчого
комітету Одеської міської ради НОМЕР_13
строк представлення робочого проекту продовжувався до 31.12.2002р.
На підставі затвердженого
12.01.2001р. Управлінням архітектури і містобудування Одеської міської ради
архітектурно-планувального завдання № 91 та затвердженого приватним підприємцем
ОСОБА_1 замовлення на проектування ТОВ „ЕкоМістобудівельник” (державна ліцензія
№ 00724) у 2002 році розробило робочий проект дитячого комп'ютерного клубу з
баром по АДРЕСА_1.
Названий проект був погоджений з
Чорноморським експертно-технічним центром Державного департаменту з нагляду
охорони праці України (експертний висновок НОМЕР_4), Державним
управлінням екології та природних ресурсів в Одеській області (висновок
НОМЕР_5), Територіальним управлінням державної інспекції з енергозбереження по
Одеській області (експертний висновок НОМЕР_6), Санітарно-епідеміологічною
станцією м. Одеси
(висновок НОМЕР_7), Управлінням пожежної безпеки УМВС України в Одеській
області (висновок НОМЕР_8), Відділом ДАІ м. Одеси від МВС України (лист
НОМЕР_9), Управлінням інженерного захисту території міста Одеської міської ради
(висновок НОМЕР_10).
У цьому зв'язку Управління
архітектури і містобудування Одеської міської ради згідно виданого 18.12.2002р.
висновку НОМЕР_14 погодило робочий проект для подальшого застосування.
Відповідно до комплексного
експертного висновку Одеської обласної служби Української державної
інвестиційної експертизи „Укрінвестекспертиза” НОМЕР_15 робочий проект дитячого
комп'ютерного клубу з баром визнано таким, що відповідає завданню на
проектування, архітектурно-планувальному завданню та вимогам законодавства.
Згідно розпорядження Одеського міського голови НОМЕР_11 фізичній
особі-підприємцю ОСОБА_1 надана згода на розробку проекту відведення в оренду
земельної ділянки орієнтованою площею 0,03 га для будівництва,
експлуатації та обслуговування дитячого комп'ютерного клубу з баром за адресою: АДРЕСА_1.
На підставі названого розпорядження
ПП „Балекс” (ліцензія Держкомзему України АА № 6688382) був виготовлений проект
земелустрою щодо відведення земельних ділянок фізичній особі-підприємецю
ОСОБА_1 для будівництва, експлуатації та обслуговування дитячого комп'ютерного
клубу з баром і благоустрою прилеглої території за адресою: АДРЕСА_1.
Названий проект земелустрою був
погоджений з Управлінням охорони об'єктів культурної спадщини Одеської обласної
адміністрації (висновок НОМЕР_16), Одеською обласною санітарно-епідеміологічною
станцією (висновок НОМЕР_17), Управлінням архітектури і містобудування Одеської
міської ради (висновок НОМЕР_18).
02.06.2005р. Управління архітектури
і містобудування Одеської міської ради склало позитивний висновок НОМЕР_19 щодо
можливості надання фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 в оренду земельних ділянок
для будівництва комп'ютерного клубу з баром по АДРЕСА_1 та узгодило межі цих
земельних ділянок згідно доданої схеми.
У цьому зв'язку Управління
земельних ресурсів Одеської міської ради згідно виданих 27.12.2005р. висновків
НОМЕР_20 погодило проект відведення розташованої за адресою: АДРЕСА_1, земельної
ділянки площею 0,03 га
для будівництва, експлуатації та обслуговування дитячого комп'ютерного
клубу з баром, земельної ділянки площею 0,0783 га для благоустрою прилеглої
території.
Відповідно до затвердженого
27.03.2006р. Одеським обласним головним управлінням земельних ресурсів висновку
державної землевпорядної експертизи № 574 представлений на експертизу проект
землеустрою щодо відведення земельних ділянок фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1
для будівництва, експлуатації та
обслуговування дитячого комп'ютерного клубу з баром і благоустрою прилеглої території за адресою:
АДРЕСА_1, визнано таким, що відповідає вимогам законодавства та за умови
усунення зауважень пункту 3 висновку, оцінюється позитивно.
На підставі клопотання фізичної
особи-підприємця ОСОБА_1 була здійснена грошова оцінка зазначених земельних
ділянок (витяг НОМЕР_21).
27.06.2006р. Одеська міська рада
прийняла рішення „Про визначення та затвердження переліку земельних ділянок, що
підлягають продажу суб'єктам підприємницької діяльності під забудову на
земельних торгах у 2006-2007 роках” НОМЕР_1.Згідно пункту 25 додатку до
названого рішення до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу
суб'єктам підприємницької діяльності під забудову на земельних торгах у
2006-2007 роках, увійшла земельна ділянка
площею 0,03 га за адресою: АДРЕСА_1.
29.09.2006р. Одеська міська рада
прийняла рішення „Про продаж земельних ділянок у м. Одесі на земельному
аукціоні” НОМЕР_2. Згідно пункту 22 додатку до названого рішення до переліку
земельних ділянок, що підлягають продажу суб'єктам підприємницької діяльності
під забудову на земельних торгах у 2006-2007 роках, увійшла земельна ділянка площею 0,03 га за адресою: АДРЕСА_1.
За наслідками проведення
19.12.2006р. земельного аукціону земельна ділянка площею 0,03 га, яка
знаходиться за адресою АДРЕСА_1, була відчужена Одеською міською радою на
користь ПП „Одеспромбудторг”.
Листом НОМЕР_23 Управління
капітального будівництва Одеської міської ради повідомило фізичну
особу-підприємця ОСОБА_1
про те, що на засіданні комісії з визначення розміру притягнення коштів
замовників на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури
питання про встановлення розміру дольової участі СПД ОСОБА_1 у будівництві
дитячого клубу-кафе за адресою:
АДРЕСА_1, не розглядалося,
оскільки дана земельна ділянка була продана на аукціоні, який відбувся
19.12.2006р.
З огляду на викладене фізична
особа-підприємець ОСОБА_1 згідно заявлених до Одеської міської ради,
Виконавчого комітету Одеської міської ради вимог ставить питання про визнання
нечинними пункту 22 додатку до рішення Одеської міської ради НОМЕР_1, пункту 25
додатку до рішення Одеської міської ради НОМЕР_2; про визнання нечинними
земельних торгів, які відбулися 19.12.2006р., в частині відчуження Одеською
міською радою на користь ПП
„Одеспромбудторг” земельної ділянки площею 0,03 га, що знаходиться за
адресою: АДРЕСА_1;
про зобов'язання Одеської міської ради розглянути на черговій сесії проект
землеустрою щодо відведення земельних ділянок фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1
для будівництва, експлуатації та
обслуговування дитячого комп'ютерного клубу з баром і благоустрою прилеглої
території за адресою: АДРЕСА_1; про зобов'язання Виконавчого комітету Одеської
міської ради надати фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 дозвіл на будівництво
дитячого комп'ютерного клубу з баром і благоустрій
прилеглої території за адресою: АДРЕСА_1, та укласти з
фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 відповідний договір на право забудови.
Розглянувши викладені позивачем
доводи, господарський суд дійшов висновку про те, що останні заслуговують на
увагу і потребують об'єктивної оцінки з наступних підстав.
При вирішенні спору господарський
суд виходить з тієї обставини, що усі права й обов'язки щодо земельної
ділянки виникають, існують і припиняються у
землекористувача виключно відповідно до норм чинного законодавства.
Згідно положень Земельного кодексу
України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають в державній або
комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу
виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору
оренди земельної ділянки (частина 1 статті 124); передача в оренду земельних
ділянок юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу
під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому
статтями 118, 123 цього Кодексу (частина 3 статті 124); відповідна районна
державна адміністрація або сільська, селищна, місцева рада розглядає клопотання
у місячний строк і дає згоду на
розроблення проекту відведення земельної ділянки (частина 5 статті 123); проект
відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах,
природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та
охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної
експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної
державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають
його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом,
приймають рішення про надання земельної ділянки (частина 6 статті 123); громадяни та юридичні особи набувають права
власності та права користування земельними ділянками із земель державної або
комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів
місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом
(частина 1 статті 116); право на оренду земельної ділянки виникає після
укладення договору оренди і його державної реєстрації
(частина 2 статті 125).
У ході судового провадження
встановлено, що фізична особа-підприємець ОСОБА_1 з метою здійснення
будівництва на земельній ділянці площею 0,03 га, яка знаходиться за адресою:
АДРЕСА_1 експлуатації
та обслуговування дитячого комп'ютерного клубу з баром, у встановленому
порядку замовив робочий проект дитячого комп'ютерного клубу з баром та проект
відведення цієї земельної ділянки, які в подальшому були погоджені з
Управлінням архітектури і містобудування
Одеської міської ради та Управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради
відповідно та отримали позитивні висновки за наслідками проведення державних
землевпорядної та інвестиційної експертиз.
Втім, фактичні обставини справи
свідчать про те, що на підставі прийнятих Одеською міською радою рішень
НОМЕР_1, НОМЕР_2 на
земельному аукціоні, який відбувся 19.12.2006р. Одеська міська рада здійснила відчуження земельної ділянки площею 0,03 га,
що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1.
Враховуючи наведене, господарський
суд погоджується з позицією позивача у справі, оскільки внаслідок прийняття
названих рішень та проведення на їх підставі земельного аукціону
унеможливлюється реалізація позивачем:
- визначеного частиною 6 статті 123
Земельного кодексу України права подання до Одеської міської ради виготовленого
та затвердженого в установленому порядку проекту відведення земельної ділянки,
навколо якої склалися спірні відносини сторін, з метою подальшого прийняття
власником землі рішення про надання земельної ділянки в оренду,
- права отримати на підставі
частини 1 статті 24 Закону України „Про
планування і забудову територій” від 20.04.2000р. № 1699-ІІІ від виконавчого
органу ради дозволу на будівництво об'єкту містобудування та завершення
визначеного статтею 4 Закону України „Про архітектурну діяльність” від 20.05.99
р. № 687-ХІУ комплексу робіт, пов'язаних із створенням об'єкта архітектури -
дитячого комп'ютерного клубу з баром.
За таких обставин наявні підстави
вважати, що оскаржувані рішення Одеської міської ради НОМЕР_1, НОМЕР_2 в частині включення земельної ділянки
площею 0,03 га за адресою: АДРЕСА_1, до
переліку земельних ділянок, які підлягають продажу суб'єктам підприємницької
діяльності
під забудову на земельних торгах у 2006-2007 роках, прийняті всупереч
приписів
статті 19 Конституції України, згідно якої органи місцевого
самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах
повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України.
У цьому зв'язку проведення
земельного аукціону за результатами якого 19.12.2006р. відбулося відчуження
Одеською міською радою названої земельної ділянки на користь ПП
„Одеспромбудторг” слід визнати також неправомірним.
До того слід додати, що проведення
земельних торгів здійснювалося Приватним підприємством „Квадр-Плюс” без
відповідної ліцензії, в той час як в силу положень частини 3 статті 137
Земельного кодексу України й пункту 58 статті 9 Закону України „Про
ліцензування певних видів господарської діяльності” від 01.06.2000р. № 1775-ІІІ
проведення земельних торгів підлягає ліцензуванню.
То ж, аналізуючи фактичні обставини
справи і викладене вище, господарський суд дійшов висновку про те, що
оскаржувані пункт 22 додатку рішення Одеської міської ради НОМЕР_1 й пункт 25
рішення Одеської міської ради від 29.09.2006р.
НОМЕР_2 прийняті всупереч наведених норм чинного законодавства,
порушують права і
законні інтереси позивача у справі, а відтак -
потребують визнання нечинними на підставі частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного
судочинства України. У цьому зв'язку, враховуючи необхідність відновлення
становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів позивача слід
визнати обґрунтованими позовні вимоги про визнання нечинними земельних торгів,
які відбулися 19.12.2006р., в частині
відчуження Одеською міською радою на користь ПП „Одеспромбудторг” спірної
земельної ділянки площею, про зобов'язання Одеської міської ради розглянути на
черговій сесії проект землеустрою щодо відведення позивачу земельних ділянок
фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 для будівництва, експлуатації та
обслуговування дитячого комп'ютерного клубу з баром і благоустрою прилеглої
території за адресою: АДРЕСА_1; про зобов'язання Виконавчого комітету Одеської
міської ради надати фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 дозвіл на будівництво
цього клубу та укласти з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 відповідний
договір на право забудови.
На таких підставах позовні вимоги
підлягають задоволенню в повному обсязі.
Згідно статті 94 Кодексу адміністративного
судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є
суб'єктом владних повноважень, суд
присуджує всі здійсненні нею документально підтверджені судові витрати з
відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого
самоврядування.
Керуючись статями 158-164 Кодексу
адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати нечинним пункт 22 додатку до
рішення Одеської міської ради „Про визначення та
затвердження переліку земельних ділянок, що підлягають продажу суб'єктам
підприємницької діяльності під забудову на земельних торгах у 2006-2007 роках”
НОМЕР_1.
3. Визнати нечинним пункт 25 додатку до
рішення Одеської міської ради „Про продаж земельних ділянок у м. Одесі на
земельному аукціоні”
НОМЕР_2.
4. Визнати нечинними земельні торги, які
відбулися 19.12.2006р., в частині відчуження Одеською міською радою на користь
ПП „Одеспромбудторг” земельної ділянки площею 0,03 га, що знаходиться за
адресою: АДРЕСА_1.
5. Зобов'язати Одеську міську раду
(65004, м. Одеса, Думська площа, 1, ід. код 04056919) розглянути на черговій
сесії проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок фізичній
особі-підприємцю ОСОБА_1 (АДРЕСА_2,
ідент. НОМЕР_12) для будівництва, експлуатації та обслуговування
дитячого комп'ютерного клубу з баром і благоустрою прилеглої території за
адресою: АДРЕСА_1.
6. Зобов'язати Виконавчий комітет
Одеської міської ради (65004, м. Одеса, Думська площа, 1, ід. код 05397108)
надати фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 (АДРЕСА_2,ідент. НОМЕР_12) дозвіл на
будівництво дитячого комп'ютерного клубу
з баром і благоустрій прилеглої території за адресою: АДРЕСА_1, та укласти з
фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 відповідний договір на право забудови.
7. Стягнути з місцевого бюджету м. Одеси
на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_2, ідент. НОМЕР_12)
3,40 грн. (три грн. 40 коп.) витрат, пов'язаних з оплатою судового
збору,
2 500,00 грн. (дві тисячі п'ятсот грн. 00 коп.) витрат, пов'язаних з
оплатою послуг адвоката.
Усього 2 503,40 грн. (дві тисячі п'ятсот три грн. 40 коп.).
Постанова суду набирає законної
сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження.
Постанова суду може бути
оскаржена в порядку, передбаченому ст. 186
КАС України.
Виконавчі листи видати після
набрання постановою законної сили.
Суддя
Гарник Л.Л.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2007 |
Оприлюднено | 28.08.2007 |
Номер документу | 519044 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Гарник Л.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні