Постанова
від 05.10.2015 по справі 809/4165/15
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" жовтня 2015 р.

"14" год. "35" хв. Справа № 809/4165/15

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Черепія П.М.

суддів: Остап'юка С.В.,

Григорука О.Б.,

при секретарі судового засідання Дубінській І.В.

за участю представників сторін:

позивача: Жарського Т.В.,

відповідача: Ничай О.Р.,

представників третіх осіб: Михайльонка Н.В., Селяніна В.Л., Дарвай І.І., Небилович А.М., Ладовський М.В., Кузь А.П., Серденько В.В., Яш П.К.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об"єднання "Самопоміч"

до відповідача Івано-Франківської обласної виборчої комісії

треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору: Івано-Франківська обласна організація "Громадський рух "Народний контроль"; Івано-Франківська обласна організація "Радикальна партія Олега Ляшка"; Івано-Франківська обласна організація Політичної партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність"; Івано-Франківська обласна організація Всеукраїнського об'єднання "Свобода"; Івано-Франківська обласна організація Політичної партії "Наш край"; Івано-Франківська крайова організація "Народний Рух України"; Івано-Франківська обласна організація Політичної партії "Громадянська позиція"; Івано-Франківська обласна організація "Українська народна партія"

про визнання постанов № 6 від 30.09.2015 року та № 7 від 02.10.2015 року незаконними в частині та їх скасування,-

ВСТАНОВИВ:

03.10.2015 року Івано-Франківська обласна організація Політичної партії "Об'єднання "Самопоміч" (надалі - позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Івано-Франківської обласної виборчої комісії (надалі - відповідач) про визнання постанов № 6 від 30.09.2015 року та № 7 від 02.10.2015 року незаконними в частині та їх скасування.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.10.2015 року залучено Івано-Франківську обласну організацію "Громадський рух "Народний контроль"; Івано-Франківську обласну організацію "Радикальна партія Олега Ляшка"; Івано-Франківську обласну організацію Політичної партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність"; Івано-Франківську обласну організацію Всеукраїнського об'єднання "Свобода"; Івано-Франківську обласну організацію Політичної партії "Наш край"; Івано-Франківську крайову організацію "Народний Рух України"; Івано-Франківську обласну організацію Політичної партії "Громадянська позиція"; Івано-Франківську обласну організацію "Українська народна партія" до справи як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.10.2015 року провадження в адміністративній справі в частині позовних вимог про визнання незаконною та скасування постанови №7 від 02.10.2015 року в частині реєстрації виборчого списку кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради від Івано-Франківської крайової організації "Народний Рух України" закрито.

Позовні вимоги мотивовані тим, що постановами № 6 від 30.09.2015 року та № 7 від 02.10.2015 року Івано-Франківської обласної виборчої комісії зареєстровано виборчі списки місцевих утворень політичних партій, в яких не було дотримано вимог чинного законодавства України встановленого частиною 3 статті 4, частиною 1 статті 37 Закону України «Про місцеві вибори», пункту 10 статті 8 Закону України «Про політичні партії» щодо порушення встановленого порядку висування кандидатів у депутати, а саме недотримання розміру квот, що визначає мінімальний рівень представництва жінок і чоловіків у виборчому списку кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, зокрема обласними організаціями політичних партій, які залучені як треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

Вважає дані постанови протиправними в частині реєстрації виборчого списку кандидатів в депутати Івано-Франківської обласної ради від вищевказаних організацій та просить визнати їх незаконними в цій частині та скасувати.

Представник позивача в судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, викладених в позовній заяві та додаткових письмових поясненнях. Просив позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні щодо задоволення адміністративного позову заперечила з підстав наведених в письмовому запереченні, що долучене до матеріалів справи, суду пояснила, що відповідач діяв у відповідності до вимог Закону України «Про місцеві вибори» та роз'яснень Центральної виборчої комісії, затверджених постановою №362 від 23.09.2015 року, а підстави для відмови в реєстрації кандидатів в депутати згідно поданих списків були відсутні.

Представники третіх осіб в судовому засіданні щодо задоволення адміністративного позову заперечили.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін та третіх осіб, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, дослідивши і оцінивши докази, судом встановлено наступне.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України «Про місцеві вибори».

У відповідності до статті 12 Закону України «Про місцеві вибори» позивач є суб'єктом виборчого процесу в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради та у відповідності до статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України наділений правом оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність Івано-Франківської обласної виборчої комісії щодо підготовки та проведення виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради.

Постановою № 6 від 30.09.2015 року Івано-Франківської обласної виборчої комісії зареєстровані кандидати в депутати Івано-Франківської обласної ради від Івано-Франківських обласних організацій політичної партії «Укроп», політичної партії «Громадський рух «Народний контроль», політичної партії «Наш край», «Радикальної партії Олега Ляшка», політичної партії «Об'єднаня «Самопоміч», політичної партії «Українська Галицька партія», політичної партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність», Івано-Франківської регіональної організації політичної партії «Опозиційний блок» та від Івано-Франківської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода».

Постановою № 7 від 02.10.2015 року Івано-Франківської обласної виборчої комісії зареєстровані кандидати в депутати Івано-Франківської обласної ради від Івано-Франківських обласних організацій: політичної партії «Соціалісти», політичної партії «Громадянська позиція», «Українська народна партія», обласної партійної організації партії «Воля» у Івано-Франківській області та Івано-Франківської крайової організації «Народного руху України», крім кандидатів в депутати ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18 щодо яких відсутні передбачені Законом України «Про місцеві вибори» документи для реєстрації особи кандидата.

Вказані постанови прийняті відповідно до порядку реєстрації кандидатів в депутати в багатомандатному виборчому окрузі, передбаченому статтею 41 Закону України «Про місцеві вибори».

В обґрунтування заявленого позову позивач та його представник в судовому засіданні посилається на порушення відповідачем порядку реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидатів в депутати до Івано-Франківської обласної ради та наявність визначених пунктом 1 частини 1 статті 46 Закону України «Про місцеві вибори» підстав для відмови в здійсненні такої реєстрації у зв'язку з порушенням порядку висування кандидатів у депутати місцевими організаціями партій.

Таким порушенням позивач визначає порушення загального порядку висування кандидатів місцевою організацією партії, встановленого частиною 1 статті 37 Закону України «Про місцеві вибори», якою передбачено здійснення висування кандидатів на зборах (конференціях) цих організацій, в порядку передбаченому статутом партії. Відсутність в статутах партій визначеного розміру квот, що визначає мінімальний рівень представництва жінок і чоловіків у виборчому списку кандидатів у депутати згідно з пунктом 10 статті 8 Закону України «Про політичні партії» на думку позивача свідчить про порушення порядку висування кандидатів в депутати до Івано-Франківської обласної ради.

Крім цього, порушенням порядку висування кандидатів в депутати визначає недотримання встановленого абзацом 2 частини 3 статті 4 Закону України «Про місцеві вибори» представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчих списках Івано-Франківських обласних організаціях політичних партій, які залучені в якості третіх осіб до участі в даній справі.

З вказаного приводу суд зазначає, що розділом VI Закону України «Про місцеві вибори» врегульовано порядок висування кандидатів у депутати.

Частиною 1 статті 36 Закону України «Про місцеві вибори» встановлено, що висування кандидатів у депутати місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Закону, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, прийнятого після початку виборчого процесу відповідних виборів. Частиною 1 статті 37 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що висування кандидатів місцевою організацією партії проводиться на зборах (конференціях) цієї організації, які проводяться в порядку, передбаченому статутом партії.

Територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати за умов дотримання, зокрема, встановленого Законом України «Про місцеві вибори» порядку висування.

Вичерпний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, висунутого на місцевих виборах, у тому числі місцевою організацією партії, встановлено частиною першою статті 46 Закону України «Про місцеві вибори».

Порушення порядку висування кандидатів без врахування розміру квот представництва осіб однієї статі у виборчих списках, що на думку позивача є достатньою підставою для відмови у реєстрації кандидата в депутати обласної ради є хибними з огляду на те, що вичерпний перелік дій, які мають бути вчинені в межах висування кандидатів у депутати чітко регламентовано статтями 35-37 розділу VI Закону України «Про місцеві вибори» і такі вимоги не передбачають врахування розміру квот представництва осіб однієї статі у виборчих списках.

З цього приводу слід зазначити, що до повноважень відповідача не віднесено здійснення дій щодо перевірки на відповідність статутів політичних партій вимогам Закону України «Про політичні партії в Україні», в тому числі вимогам пункту 10 статті 8 цього Закону, а також здійснення дій щодо перевірки дотримання порядку проведення зборів (конференцій) місцевих організацій партій на відповідність статутам цих політичних партій.

Відповідно до частини 3 статті 4 Закону України «Про місцеві вибори» представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів в депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку.

Оскільки, серед передбачених частиною 1 статті 46 Закону України «Про місцеві вибори» підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати вказане положення відсутнє, то відмова в реєстрації кандидата в депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів обласних рад з підстав недотримання абзацу 2 частини 3 статті 4 Закону України «Про місцеві вибори» на підставі частини 1 статті 46 Закону України «Про місцеві вибори» не допускається.

Також суд зазначає, що частина 3 статті 4 Закону України «Про місцеві вибори», а також пункт 10 статті 8 Закону України «Про політичні партії» є вимогою, що адресована політичним партіям, відповідальність за невиконання якої передбачена Законом України «Про політичні партії в Україні».

Кірм цього, суд враховує, що станом на момент прийняття оскаржуваних постанов були чинними роз'яснення Центральної виборчої комісії, затверджені постановою №362 від 23.09.2015 року, якими Центральною виборчою комісією роз'яснено, що відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту 1 частини першої статті 46 Закону не допускається. Відповідність вимогам закону вказаних роз'яснень Центральної виборчої комісії в подальшому встановлена ухвалою Вищого адміністративного суду України від 02.10.2015 року в справі №875/37/15.

Згідно частини 2 статті 16 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» визначено, що комісія в разі необхідності може за власною ініціативою прийняти у встановленому законом порядку рішення щодо надання виборчим комісіям роз'яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори та референдуми.

Згідно частини 1 статті 13 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» рішення комісії є обов'язковими для виконання всіма суб'єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі виборчими комісіями.

Пунктом 2 частини 1 статті 24 Закону України «Про місцеві вибори», крім повноважень, передбачених Законом України «Про Центральну виборчу комісію» Центральна виборча комісія приймає обов'язкові для всіма суб'єктами виборчого процесу, установами, підприємствами, організаціями, а також органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, їх посадовити та службовими особами роз'яснення з питань застосування цього Закону.

Таким чином, застосування відповідачем обов'язкових роз'яснень Центральної виборчої комісії, затверджених постановою №362 від 23.09.2015 року при прийнятті оскаржуваних рішень, а також здійснення реєстрації виборчих списків кандидатів у депутати до Івано-Франківської обласної ради з врахуванням вимог статті 46 Закону України «Про місцеві вибори» свідчить про те, що відповідачем дотримано також і вимоги частини 2 статті 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, доводи позивача не ґрунтуються на вимогах закону. Судом під час розгляду справи не встановлено протиправності оскаржуваних рішень відповідача, а позовні вимоги, в зв'язку з цим задоволенню не підлягають.

Крім того судом встановлено, що позивачем не сплачено судовий збір при поданні до суду позовної заяви.

Частиною 9 статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Правові засади справляння судового збору, платників, об'єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України "Про судовий збір".

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Положенням пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою ставка судового збору становить 1 розмір мінімальної заробітної плати.

Згідно частиною 3 статті 6 Закону України "Про судовий збір", у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

За таких обставин, враховуючи, що заявлені позовні вимоги до задоволення не підлягають, документів на підтвердження звільнення позивача від сплати судового збору суду не надано, колегія суддів приходить до висновку про необхідність стягнення судового збору з позивача.

На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 158, 160, 163, 172, 177, 179 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Стягнути з Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об"єднання "Самопоміч" (код 39927768) в дохід Державного бюджету України несплачений судовий збір в розмірі 2436 (дві тисячі чотириста тридцять шість) гривень.

Відповідно до частини 5 статті 177 КАС України, судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172 - 175 цього Кодексу, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування,- не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Відповідно до частини 3 статті 177 КАС України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172 - 175 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Головуючий суддя: Черепій П.М.

Судді: Остап'юк С.В.

Григорук О.Б.

Дата ухвалення рішення05.10.2015
Оприлюднено12.10.2015
Номер документу51986508
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/4165/15

Ухвала від 08.10.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 08.10.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Постанова від 05.10.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Черепій П.М.

Ухвала від 05.10.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Черепій П.М.

Ухвала від 04.10.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Черепій П.М.

Ухвала від 03.10.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Черепій П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні