Постанова
від 04.10.2015 по справі 822/5838/15
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/5838/15

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2015 року м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі :головуючого-судді суддівМатущака В.В. Петричковича А.І. Лабань Г.В. при секретарі за участі:Гук В.В. представників позивача: Дроздика А.В., Нікітенка Є.І., представників відповідача: Полянської О.А., ОСОБА_8 розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Хмельницької обласної організації політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" до Хмельницької обласної виборчої комісії про скасування постанови та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Хмельницька обласна організація політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" звернулася до суду з адміністративним позовом до Хмельницької обласної виборчої комісії, в якому просить:

- скасувати постанову від 01.10.2015 №37 "Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати Хмельницької обласної ради, включених до виборчого списку Хмельницької обласної організації політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" у багатомандатному виборчому окрузі на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015":

- зобов'язати Хмельницьку обласну виборчу комісію зареєструвати кандидатів у депутати Хмельницької обласної ради від Хмельницької обласної організації політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ".

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 30.09.2015 Хмельницькою обласною організацією політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" було подано заяву разом з іншими документами про реєстрацію кандидатів у депутати Хмельницької обласної ради, що підтверджується довідкою про отримання переліку документів, яка підписана головою, заступником та членами обласної виборчої комісії.

Однак на засіданні Хмельницької обласної виборчої комісії 01.10.2015 було прийнято постанову №37 "Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати Хмельницької обласної ради, включених до виборчого списку Хмельницької обласної організації політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" у багатомандатному виборчому окрузі на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015" з підстав п.2 ч.1 ст. 46 Закону України "Про місцеві вибори" - через відсутність документів, передбачених цим Законом для реєстрації особи кандидатом, а також через не дотримання принципу рівності виборчого права, а саме у виборчому списку з дев'яти кандидатів - одна жінка та вісім чоловіків, що є порушенням вимог ч.3 ст.4 Закону України "Про місцеві вибори".

Позивач вважає, що дана постанова прийнята з порушенням норм діючого законодавства, тим самим вважає, що порушено його права, визначені в Конституції України.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі, просили позов задовольнити.

Представники виборчої комісії вважають прийняте рішення правомірним, у задоволенні позову просять відмовити.

Заслухавши представників сторін, дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з наступного.

Судом встановлено, що у строк, встановлений Законом України «Про місцеві вибори», позивачем - Хмельницькою обласною організацією політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" 30.09.2015 було подано заяву разом з іншими документами про реєстрацію кандидатів у депутати Хмельницької обласної ради.

Відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;

2) копії свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідченої територіальним органом центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого належать питання реалізації державної політики у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідченої нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу;

3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;

4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

5) виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, підписаного керівником місцевої організації партії, засвідченого печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

6) заяв осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії і бути кандидатом у депутати по відповідному територіальному виборчому округу (крім першого кандидата у такому списку, який згоди бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу не надає) та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах;

7) автобіографій осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, що обов'язково повинні містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

8) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної місцевої організації партії, відповідно до статті 45 цього Закону;

9) по чотири фотографії осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, розміром 4 x 6 сантиметрів;

10) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 44 цього Закону.

У рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про осіб, висунутих кандидатами у депутати (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, громадянство, освіта, партійність, посада, місце роботи (заняття), місце проживання), номер територіального виборчого округу, за яким закріплюється кандидат (у разі такого закріплення), дата його прийняття.

У той же час статті 46 Закону встановлює підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати, до яких належать:

1)порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним;

2) відсутність передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом;

3) припинення громадянства України особи;

4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону;

6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення видається особі, яка відповідно до частини четвертої статті 41, частини другої статті 42, частини другої статті 43 цього Закону подавала документи для реєстрації кандидата (кандидатів) в депутати, особисто у строки, визначені частиною дев'ятою статті 41, частиною четвертою статті 42, частиною четвертою статті 43 цього Закону.

Постановою Хмельницької обласної виборчої комісії 01.10.2015 було прийнято постанову №37 "Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати Хмельницької обласної ради, включених до виборчого списку Хмельницької обласної організації політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" у багатомандатному виборчому окрузі на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015" посилаючись на статті 38, 46, 25, 27 Закону України "Про місцеві вибори".

Відповідно до оскарженої постанови підставою для відмови у реєстрації кандидатів є п.2 ч.1 ст.46 Закону, тобто відсутність передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом. Зазначається, що були подані документи, які не відповідають вимогам п.3 ч.1 ст.38 Закону, а тому комісія вважає такі документи не поданими, а також через не дотримання принципу рівності виборчого права, тобто порушення вимог ч.3 ст.4 Закону України "Про місцеві вибори" де чітко зазначено, що представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30% загальної кількості кандидатів у виборчому списку, натомість у виборчому списку Хмельницька обласна організація політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" з дев'яти кандидатів - одна жінка та вісім чоловіків, що є порушенням вимог ч.3 ст.4 Закону України "Про місцеві вибори".

Судом встановлено, що фактично основною підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати стало подання неналежним чином оформленої копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах.

Зазначається, що вказана копія рішення не засвідчена підписом керівника та печаткою партії, а тому документ не може вважатись оформленим належним чином і вважається неподаним (відсутнім).

Суд звертає увагу на те, що в матеріалах справи міститься довідка про отримання переліку документів про реєстрацію кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі від політичної партії Конкретних справ, в якій зазначено перелік документів та їх кількість, які прийняті в 11 год. 30 хв. 30.09.2015 головою ОВК Кострубська Н.М., заступником голови Шенькарук С.М., членом ОВК ОСОБА_11 про що свідчать іх особисті підписи на вказаній довідці.

Відповідно до зазначеної довідки, Хмельницькою обласною виборчою комісією отримано копію рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії у кількості 1 (одна).

Копія вказаного рішення з'їзду Політичної партії "Конкретних справ" про участь її місцевих організацій у місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2015 знаходиться у матеріалах справи.

При цьому судом встановлено, що помилка стосується саме порядку завірення копії документа, а не змісту чи форми самого документа як такого, оскільки сама наявність рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії під сумнів не ставиться.

Крім того, у постанові зазначається про те, що 30.09.2015 був наданий оригінал з'їзду політичної партії "Конкретних справ".

Стосовно зазначених у постанові порушень вимог ч.3 ст.4 Закону України "Про місцеві вибори" де зазначено, що представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30% загальної кількості кандидатів у виборчому списку, натомість у виборчому списку Хмельницька обласна організація політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" з дев'яти кандидатів - одна жінка та вісім чоловіків, суд зазначає наступне.

Відповідно до Роз'яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про місцеві вибори" під час реєстрації кандидатів у депутати Верховної ради Автономної республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови та старости села, селища, висунутих місцевими організаціями політичних партій на чергових, позачергових та перших місцевих виборах (Додаток до Постанови ЦВК від 23.09.2015 №362), частиною 4 якого зазначено, що згідно із ч.3 ст.4 Закону України "Про місцеві вибори" представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30% загальної кількості кандидатів у виборчому списку.

Разом з тим, серед передбачених ч.1 ст.46 Закону підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови та старости села, селища, висунутих на місцевих виборах, указане положення відсутнє.

З огляду на це відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі п.1 ч.1 ст.45 - не допускається.

Таким чином, суд вважає, що виборча комісія не мала підстав приймати рішення про відмову у реєстрації кандидатів через неналежним чином завірену копію документа, оскільки виборчою комісією була прийнята копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії та через недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати, позбавляючи таким чином право суб'єкта виборчого процесу на участь у виборах.

Досліджуючи це питання, суд враховує правову позицію Європейського суду з прав людини, викладену у рішенні "Краснов та Скуратов проти Росії" від 19.07.2007, де визначається поняття " надмірного формалізму" коли в документі відсутня якась назва або реквізит і це вважається органом влади не помилкою (неточністю), а відсутністю самого документу. Таким чином, Європейський суд з прав людини вважає хибною таку практику у зв'язку з відсутністю розумного співвідношення пропорційності між застосованим заходом і законною мірою.

Окрім того в матеріалах справи знаходиться копія протоколу засідання Хмельницької обласної виборчої комісії №8 від 01.10.2015, в якому на останній сторінці викладена окрема думка за підписом ОСОБА_12, ОСОБА_10, ОСОБА_8, а саме зазначено, що у протоколі абсолютно відсутні виступи деяких членів комісії, які аргументували свою позицію про необхідність реєстрації виборчого списку партії "Конкретних справ".

Зважаючи на викладене, відповідач не довів обґрунтованість та правомірність прийнятого рішення, отже суд задовольняє позовні вимоги в частині, що стосується скасування постанови.

У той же час суд не може зобов'язати виборчу комісію зареєструвати кандидатів у депутати, оскільки це буде втручанням у повноваження державного органу, передбачені статтею 25 Закону, однак може зобов'язати виборчу комісію повторно розглянути документи, подані позивачем для реєстрації та прийняти обґрунтоване та законне рішення.

Керуючись Законом України "Про місцеві вибори", положеннями Конституції України, ст.ст. 162-168 172 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

адміністративний позов задовольнити частково.

Скасувати постанову Хмельницької обласної виборчої комісії від 01.10.2015 №37 "Про відмову в реєстрації кандидатів в депутати Хмельницької обласної ради, включених до виборчого списку Хмельницької обласної організації політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ" у багатомандатному виборчому окрузі на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015"

Зобов'язати Хмельницьку обласну виборчу комісію повторно розглянути документи, подані для реєстрації кандидатів у депутати Хмельницької обласної ради від Хмельницької обласної організації політичної партії "КОНКРЕТНИХ СПРАВ".

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути з Хмельницької обласної виборчої комісії за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Державного бюджету України судовий збір в розмірі 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) гривень.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 177 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 04 жовтня 2015 року 19:20

Головуючий суддя судді /підпис/ /підпис/ /підпис/В.В. Матущак А.І. Петричкович Г.В. Лабань "Згідно з оригіналом" Суддя В.В. Матущак

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2015
Оприлюднено12.10.2015
Номер документу51988337
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/5838/15

Ухвала від 07.10.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 06.10.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 06.10.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Постанова від 04.10.2015

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 03.10.2015

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 02.10.2015

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні