Постанова
від 05.10.2015 по справі 809/4166/15
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" жовтня 2015 р. Справа № 809/4166/15

"20" год. "35" хв.

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів :

Головуючого судді Остап'юка С.В., суддів Черепія П.М., Григорука О.Б.,

за участю секретаря Котик М.В.,

представників позивача: Сторожука А.Л., Сікорського В.М.,

представника відповідача Томин Н.В.,

представників третіх осіб: Дарвай І.І., Небилович А.М., Серденько В.В., Єфімчука Я.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Івано-Франківської обласної регіональної парторганізації політичної партії «Українське об'єднання патріотів - УКРОП» до Івано-Франківської обласної виборчої комісії, треті особи на стороні відповідача Івано-Франківська обласна організація «Громадський рух «Народний контроль», Івано-Франківська обласна організація «Радикальна партія Олега Ляшка», Івано-Франківська обласна організація Політичної партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність», Івано-Франківська обласна організація Політичної партії «Громадянська позиція», Івано-Франківська обласна організація Політичної партії «Наш край», Івано-Франківська крайова організація «Народний Рух України», Івано-Франківська обласна організація «Українська народна партія» про визнання незаконними та скасування в частині постанов №6 від 30.09.2015 та №7 від 02.10.2015, -

ВСТАНОВИВ:

03.10.2015 Івано-Франківська обласна регіональна парторганізація політичної партії «Українське об'єднання патріотів - УКРОП» (далі по тексту позивач) звернулася з адміністративним позовом до Івано-Франківської обласної виборчої комісії (далі - відповідач) про визнання незаконними та скасування в частині постанов №6 від 30.09.2015 та №7 від 02.10.2015.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.10.2015 залучено Івано-Франківські обласні організації Громадський рух «Народний контроль», Радикальної партії Олега Ляшка, політичної партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність», політичної партії «Громадянська позиція», політичної партії «Наш край», Української народної партії та Івано-Франківська крайова організація «Народний Рух України» до справи як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача (далі - треті особи).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.10.2015 провадження в адміністративній справі в частині позовних вимог про визнання незаконною та скасування постанови №7 від 02.10.2015 в частині реєстрації виборчого списку кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради від Івано-Франківської крайової організації «Народний Рух України» закрито.

Позовні вимоги мотивовані тим, що постановами № 6 від 30.09.2015 та № 7 від 02.10.2015 Івано-Франківської обласної виборчої комісії зареєстровано виборчі списки місцевих утворень політичних партій, в яких не було дотримано вимог чинного законодавства України встановленого частиною 1 статті 37 Закону України «Про місцеві вибори», пункту 10 статті 8 Закону України «Про політичні партії в Україні». При прийняті оскаржуваних рішень відповідачем порушено засади виборчого процесу встановлені статтею 11 Закону України «Про місцеві вибори» щодо дотримання принципів виборчого права, зазначених у частині 3 статті 4 вказаного Закону та не дотримано вимог частини 1 статті 20 Закону України «Про місцеві вибори» щодо обов'язку забезпечувати додержання та однакового застосування законодавства України про місцеві вибори. Зокрема, відповідачем не надано оцінки та не вжито дій щодо порушення встановленого порядку висування кандидатів у депутати, а саме недотримання розміру квот, що визначає мінімальний рівень представництва жінок і чоловіків у виборчому списку кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, зокрема обласними організаціями політичних партій, які залучені як треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

Вважає дані постанови протиправними в частині реєстрації виборчого списку кандидатів в депутати Івано-Франківської обласної ради від вищевказаних організацій та просить визнати їх незаконними в цій частині та скасувати.

Представники позивача в судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, викладених в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні щодо задоволення адміністративного позову заперечила з підстав наведених в письмовому запереченні, що долучене до матеріалів справи.

Представники третіх осіб Івано-Франківських обласних організацій Політичної партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність», політичної партії «Громадянська позиція», політичної партії «Наш край» та Івано-Франківської крайова організація «Народний Рух України» в судовому засіданні щодо задоволення адміністративного позову заперечили.

Інші треті особи в судове засідання своїх представників не направили, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлені в час достатній для прибуття.

Суд, розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін та третіх осіб, дослідивши докази, встановив наступне.

У відповідності до статті 12 Закону України «Про місцеві вибори» позивач є суб'єктом виборчого процесу в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради та у відповідності до статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України наділений правом оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність Івано-Франківської обласної виборчої комісії щодо підготовки та проведення виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради.

Постановою № 6 від 30.09.2015 Івано-Франківської обласної виборчої комісії зареєстровані кандидати в депутати Івано-Франківської обласної ради від Івано-Франківських обласних організацій політичної партії «УКРОП», політичної партії «Громадський рух «Народний контроль», політичної партії «Наш край», «Радикальної партії Олега Ляшка», політичної партії «Об'єднання «Самопоміч», політичної партії «Українська Галицька партія», політичної партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність», Івано-Франківської регіональної організації політичної партії «Опозиційний блок» та від Івано-Франківської обласної організації Всеукраїнського об'єднання «Свобода».

Постановою № 7 від 02.10.2015 Івано-Франківської обласної виборчої комісії зареєстровані кандидати в депутати Івано-Франківської обласної ради від Івано-Франківських обласних організацій: політичної партії «Соціалісти», політичної партії «Громадянська позиція», «Українська народна партія», обласної партійної організації партії «Воля» у Івано-Франківській області та Івано-Франківської крайової організації «Народного руху України», крім кандидатів в депутати ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14 щодо яких відсутні передбачені Законом України «Про місцеві вибори» документи для реєстрації особи кандидата.

Вказані постанови прийняті відповідно до порядку реєстрації кандидатів в депутати в багатомандатному виборчому окрузі, передбаченому статтею 41 Закону України «Про місцеві вибори».

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України «Про місцеві вибори».

Представники позивача в судовому засіданні посилаються на порушення відповідачем порядку реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі кандидатів в депутати до Івано-Франківської обласної ради та наявність визначених пунктом 1 частини 1 статті 46 Закону України «Про місцеві вибори» підстав для відмови в здійсненні такої реєстрації у зв'язку з порушенням порядку висування кандидатів у депутати місцевими організаціями партій.

Таким порушенням визначають порушення загального порядку висування кандидатів місцевою організацією партії, встановленого частиною 1 статті 37 Закону України «Про місцеві вибори», якою передбачено здійснення висування кандидатів на зборах (конференціях) цих організацій, в порядку передбаченому статутом партії.

Відсутність у виборчих списках кандидатів у депутати встановленого розміру квот, що визначає мінімальний рівень представництва жінок і чоловіків у цих виборчих списках згідно з пунктом 10 статті 8 Закону України «Про політичні партії в Україні», на думку позивача, свідчить про порушення порядку висування кандидатів в депутати до Івано-Франківської обласної ради.

Крім цього, порушенням порядку висування кандидатів в депутати визначає недотримання встановленого абзацом 2 частини 3 статті 4 Закону України «Про місцеві вибори» представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчих списках Івано-Франківських обласних організаціях політичних партій, які залучені в якості третіх осіб до участі в даній справі.

З вказаного приводу суд зазначає, що розділом VI Закону України «Про місцеві вибори» врегульовано порядок висування кандидатів у депутати.

Частиною 1 статті 36 Закону України «Про місцеві вибори» встановлено, що висування кандидатів у депутати місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Закону, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, прийнятого після початку виборчого процесу відповідних виборів. Частиною 1 статті 37 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що висування кандидатів місцевою організацією партії проводиться на зборах (конференціях) цієї організації, які проводяться в порядку, передбаченому статутом партії.

Територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати за умов дотримання, зокрема, встановленого Законом України «Про місцеві вибори» порядку висування.

Вичерпний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, висунутого на місцевих виборах, у тому числі місцевою організацією партії, встановлено частиною першою статті 46 Закону України «Про місцеві вибори».

Порушення порядку висування кандидатів без врахування розміру квот представництва осіб однієї статі у виборчих списках, що на думку позивача є достатньою підставою для відмови у реєстрації кандидата в депутати обласної ради є хибними з огляду на те, що вичерпний перелік дій, які мають бути вчинені в межах висування кандидатів у депутати чітко регламентовано статтями 35-37 розділу VI Закону України «Про місцеві вибори» і такі вимоги не передбачають врахування розміру квот представництва осіб однієї статі у виборчих списках.

При цьому, колегія суддів зазначає, що посилання позивача на пункт 10 статті 8 Закону України «Про політичні партії в Україні» є безпідставним, оскільки недотримання вказаної норми не має наслідком відмови у реєстрації виборчого списку партії.

До повноважень відповідача не віднесено здійснення дій щодо перевірки на відповідність статутів політичних партій вимогам Закону України «Про політичні партії в Україні», в тому числі вимогам пункту 10 статті 8 цього Закону.

Відповідно до частини 3 статті 4 Закону України «Про місцеві вибори» представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів в депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку.

Оскільки, серед передбачених частиною 1 статті 46 Закону України «Про місцеві вибори» підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати вказане положення відсутнє, то відмова в реєстрації кандидата в депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів обласних рад з підстав недотримання абзацу 2 частини 3 статті 4 Закону України «Про місцеві вибори» на підставі частини 1 статті 46 Закону України «Про місцеві вибори» не допускається.

Також суд зазначає, що частина 3 статті 4 Закону України «Про місцеві вибори», а також пункт 10 статті 8 Закону України «Про політичні партії в Україні» є вимогою, що адресована політичним партіям, відповідальність за невиконання якої передбачена Законом України «Про політичні партії в Україні».

Крім цього, суд враховує, що станом на момент прийняття оскаржуваних постанов були чинними роз'яснення Центральної виборчої комісії, затверджені постановою №362 від 23.09.2015 року, якими Центральною виборчою комісією роз'яснено, що відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту 1 частини першої статті 46 Закону не допускається. Відповідність вимогам закону вказаних роз'яснень Центральної виборчої комісії в подальшому встановлена ухвалою Вищого адміністративного суду України від 02.10.2015 в справі №875/37/15.

Пунктом 2 частини 1 статті 24 Закону України «Про місцеві вибори» встановлено, що крім повноважень, передбачених Законом України «Про Центральну виборчу комісію» Центральна виборча комісія приймає обов'язкові для всіх суб'єктів виборчого процесу, установ, підприємств, організацій, а також для всіх органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб роз'яснення з питань застосування цього Закону.

Таким чином, застосування відповідачем обов'язкових роз'яснень Центральної виборчої комісії, затверджених постановою №362 від 23.09.2015 при прийнятті оскаржуваних рішень, а також здійснення реєстрації виборчих списків кандидатів у депутати до Івано-Франківської обласної ради з врахуванням вимог статті 46 Закону України «Про місцеві вибори» свідчить про те, що відповідачем дотримано також і вимоги частини 2 статті 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Інші доводи позивача не спростовують встановлених судом обставин, а також відсутності протиправності оскаржуваних рішень відповідача, а тому позовні вимоги, в зв'язку з цим, задоволенню не підлягають.

Крім того, судом встановлено, що позивачем не сплачено судовий збір при поданні до суду позовної заяви.

Частиною 9 статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Правові засади справляння судового збору, платників, об'єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України «Про судовий збір».

Частиною 1 статті 4 Закону України «Про судовий збір» встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Положенням пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України «Про судовий збір» встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою ставка судового збору становить 1 розмір мінімальної заробітної плати.

Згідно частиною 3 статті 6 Закону України «Про судовий збір», у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

За таких обставин, враховуючи, що заявлені позовні вимоги до задоволення не підлягають, документів на підтвердження звільнення позивача від сплати судового збору суду не надано, колегія суддів приходить до висновку про необхідність стягнення судового збору з позивача.

На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 158, 160, 163, 172, 177, 179 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Стягнути з Івано-Франківської обласної регіональної парторганізації політичної партії «Українське об'єднання патріотів - УКРОП» (код 39915162) в дохід Державного бюджету України несплачений судовий збір в розмірі 2436 (дві тисячі чотириста тридцять шість) гривень.

Відповідно до частини 5 статті 177 КАС України, судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172 - 175 цього Кодексу, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування,- не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Відповідно до частини 3 статті 177 КАС України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172 - 175 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Головуючий суддя: Остап'юк С.В.

Суддя: Черепій П.М.

Суддя: Григорук О.Б.

Дата ухвалення рішення05.10.2015
Оприлюднено12.10.2015
Номер документу52026091
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/4166/15

Ухвала від 05.10.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Постанова від 05.10.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 04.10.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 03.10.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні