1.3.2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
05 жовтня 2015 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1501/15
20 год. 10 хв.
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шембелян В.С.,
суддів - Ковальової Т.І., Борзаниці С.В.,
при секретарі судового засідання - Олійник О.А.,
без участі сторін,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Територіальна організація Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Лисичанськ Луганської області про визнання протиправним і скасування рішення № 20 від 01.10.2015, зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
03 жовтня 2015 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_3 до Лисичанської міської виборчої комісії, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову Лисичанської міської виборчої комісії від 01 жовтня 2015 року щодо відмови у реєстрації ОСОБА_3 кандидатом у депутати Лисичанської міської ради;
- зобов'язати Лисичанську міську виборчу комісію розглянути питання щодо реєстрації ОСОБА_3 як кандидата у депутати Лисичанської міської ради від Територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" у м. Лисичанськ Луганської області.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що 30 вересня 2015 року до Лисичанської міської виборчої комісії було подано комплект документів для реєстрації виборчого списку кандидатів в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Лисичанської міської ради Луганської області від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Лисичанськ Луганської області. 01 жовтня 2015 року Лисичанською міською виборчою комісією Луганської області прийнято постанову "Про відмову в реєстрації ОСОБА_3 кандидатом у депутати Лисичанської міської ради». Підставою для відмови в реєстрації зазначено, що у автобіографії ОСОБА_3 не зазначені відомості про його «партійність». Так, на засіданні Лисичанської міської виборчої комісії було оголошено, що ОСОБА_3 є членом Комуністичної партії України, що не відповідає вимогам статті 46 Закону України "Про місцеві вибори". З такою відмовою позивач не згоден, оскільки вважає, що у комісії при розгляді автобіографії ОСОБА_3 були відсутні будь-які докази того, що він є членом Комуністичної партії України, отже у комісії були відсутні підстави щодо відмови позивачу в реєстрації як кандидата у депутати.
На підставі вищевикладеного позивач просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Позивач в судове засідання не прибув, через канцелярію суду надав заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час і місце розгляду справи був повідомлений належним чином, заперечень проти позову не надав, факсом до канцелярії суду надіслав копію постанови від 01.10.15 № 20.
Представники третьої особи про розгляд справи були повідомлені належним чином, до суду не з'явилися, причин відсутності суду не повідомили.
Колегія суддів, що дослідила надані стороною відповідача докази, встановила такі обставини справи.
01 жовтня 2015 року відбулося засідання Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області, до порядку денного якого включено питання про реєстрацію поданих документів від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Лисичанськ Луганської області для реєстрації кандидатами в депутати Лисичанської міської ради по багатомандатному виборчому округу.
Відповідно до протоколу № 6 засідання Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області від 01.10.2015 було запропоновано проголосувати за прийняття рішення про реєстрацію поданих документів кандидатів у депутати від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Лисичанськ Луганської області (а.с.23-25).
Зі змісту протоколу вбачається, що під час голосування членом комісії ОСОБА_4 було зазначено, що кандидат у депутати ОСОБА_3 належить до керівного складу Лисичанської міської партійної організації «Комуністичної партії» і є її членом. Член комісії ОСОБА_5 зауважив, що комісія не може ніяк перевірити ці дані, тому причин для відмови немає. Після чого головою комісії запропоновано прийняти рішення про те, щоб не реєструвати кандидата у депутати ОСОБА_3 від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у м. Лисичанськ Луганської області. Голосували: "за" - 8 (вісім), "проти" - 1 (один), "утрималися" - 4 (чотири), "не голосувало" - 1 (один). Рішення прийняте.
За результатами розгляду комісія прийняла рішення "Відмовити ОСОБА_3 в реєстрації кандидатом у депутати Лисичанської міської ради, як включеного до виборчого списку кандидатів у депутати Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у місті Лисичанськ Луганської області", оформлене постановою № 20 від 01.10.2015 (а.с. 26).
Вивченням змісту цієї постанови встановлено, що таке рішення прийнято комісією у зв'язку з тим, що згідно до частини другої статті 36 Закону України «Про місцеві вибори» місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї партії, або безпартійного громадянина. Тобто, згідно з нормами ст.ст. 35, 36, 46 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись нормами статті 25, 27 цього Закону, комісія не може зареєструвати кандидата у депутати ОСОБА_3, оскільки порушено встановлений законом порядок висування кандидатів.
Також судом встановлено, що зауважень до інших документів ОСОБА_3 у Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області не було.
Колегія суддів, вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених позовних вимог, приймає до уваги наступні вимоги законодавства.
Спеціальним законом, який регламентує порядок підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост є Закон України від 14 липня 2015 року № 595-VIII "Про місцеві вибори" (далі - Закон).
Частиною 1 ст. 35 Закону України № 595- VIII визначено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за 34 дні до дня місцевих виборів.
Згідно з ч. 2 вказаної статті, право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, в тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради реалізується виборцями у відповідних багатомандатних виборчих округах через місцеві організації партій, в одномандатних мажоритарних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.
Частиною 3 ст.35 Закону України № 595- VIII встановлено, що місцева організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна місцева (республіканська в Автономній Республіці Крим, обласна, районна, міська, районна у місті) організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.
Особа може бути висунута кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом висування місцевою організацією (місцевими організаціями) лише однієї політичної партії або шляхом самовисування (ч. 6 ст.35 Закону України № 595- VIII).
Згідно із п. 1 ч. 1 ст. 38 Закону відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів, зокрема, заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня.
Порядок реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі визначено ст. 41 Закону, відповідно до вимог якої:
- кандидати у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включені до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 38 цього Закону (частина 1);
- територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття документів, зазначених у частині першій статті 38 цього Закону, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів), включених до виборчого списку кандидатів у депутати. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття надсилається (видається) представнику місцевої організації партії, від якої висунуті кандидати в депутати (частина 9);
- помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати (частина 12).
Частиною 1 статті 46 Закону України "Про місцеві вибори" визначено вичерпний перелік підстав, з яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, а саме:
1) порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним;
2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом;
3) припинення громадянства України особи;
4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону;
6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Судом встановлено, що рішенням Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області від 01 жовтня 2010 року № 20 «Про відмову в реєстрації кандидата у депутати ОСОБА_3.» позивачу відмовлено на підставі ч. 2 ст.36 Закону України № 595- у зв'язку із порушенням вимог законодавства щодо порядку висування кандидатів місцевою організацією партії.
Порушення порядку висування кандидатів місцевою організацією партії, на думку відповідача, полягає в тому, що позивача було висунуто Територіальною організацією Політичної партії «Опозиційний блок» у місті Лисичанськ Луганської області як безпартійного, але, як вбачається з протоколу засідання Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області від 01 жовтня 2015 року, рішення про відмову в реєстрації кандидата в депутати ОСОБА_3 було прийнято на підставі усного повідомлення члена комісії ОСОБА_4 про те, що зазначена особа належить до керівного складу Лисичанської міської партійної організації «Комуністичної партії» і є її членом.
Однак, як вбачається з вказаного протоколу засідання комісії та оскарженої постанови № 20 від 01.10.2015, рішення комісією було прийнято без зазначення та застосування конкретних джерел інформації, що свідчать про належність позивача до конкретної партійної організації.
Відповідно до ч. 2 ст. 46 Закону рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови.
Більш детально вимоги до рішення виборчої комісії визначено постановою ЦВК від 05.09.2015 № 228 "Про порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів" (далі - Постанова № 228).
Так, відповідно до п. 9.7 Постанови № 228 постанова виборчої комісії повинна містити: найменування комісії; найменування рішення (постанова); час, дату та місце прийняття; порядковий номер; мотивувальну частину; нормативно-правове обґрунтування; резолютивну частину.
Мотивувальна частина постанови повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення.
Нормативно-правовим обґрунтуванням постанови є посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, яким керувалася комісія при прийнятті постанови.
Детальним дослідженням постанови № 20 від 01.10.2015 встановлено, що Лисичанська міська виборча комісія Луганської області, пославшись на порушення позивачем порядку висування кандидата та, як наслідок, наявність підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати відповідно до ч. 2 ст. 36 Закону, у порушення вимог Закону та Постанови № 228, жодним чином не відобразила у своєму рішенні встановлені факти таких порушень та підстави зроблених висновків.
Таким чином, в процесі розгляду справи позивачем доведено обґрунтованість позовних вимог про визнання протиправним і скасування рішення Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області від 01 жовтня 2015 року № 20 "Про відмову ОСОБА_3 в реєстрації кандидатом у депутати Лисичанської міської ради, як включеного до виборчого списку кандидатів у депутати Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у місті Лисичанськ Луганської області».
Розглядаючи справу в межах заявлених позовних вимог, зважаючи на неправильне застосування Лисичанською міською виборчою комісією Луганської області положень статей 35, 36, 38, 46 Закону України "Про місцеві вибори", суд вважає на необхідне визначити належним ефективним способом захисту порушеного права позивача саме зобов'язання відповідача повторно розглянути питання щодо реєстрації ОСОБА_3 як кандидата у депутати Лисичанської міської ради від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у місті Лисичанськ Луганської області.
Отже, судом встановлено, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає таке.
Відповідно до п.3) ч.3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" (в редакції, чинній з 01.09.2015) за подання адміністративного позову немайнового характеру фізичною особою сплачується судовий збір у розмірі 1% ціни позову, однак, не менше 0,4 мінімальної заробітної плати.
Згідно з ч. 3 ст. 6 Закону України "Про судовий збір" у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Станом на 01 січня 2015 року розмір мінімальної заробітної плати становив 1218,00 грн., 0,4 мінімальної заробітної плати дорівнює сумі 487,20 грн.
У даному позові позивачем заявлено чотири вимоги немайнового характеру.
При зверненні до суду з позовом судовий збір сплачено не було.
Згідно з частиною 9 статті 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Таким чином, зазначена норма передбачає фактичне відстрочення сплати судового збору до ухвалення судового рішення у справі.
Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
За результатами розгляду даного позову, з урахуванням задоволення обох заявлених вимог немайнового характеру, суд вважає за необхідне стягнути з Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області 974,40 грн. (дев'ятсот сімдесят чотири грн. сорок коп.) в дохід Державного бюджету України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 160-165, 167, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_3 задовольнити повністю.
Визнати протиправним і скасувати рішення Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області від 01 жовтня 2015 року № 20 "Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Лисичанської міської ради, як включеного до виборчого списку кандидатів у депутати Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у місті Лисичанськ Луганської області ОСОБА_3.".
Зобов'язати Лисичанську міську виборчу комісію Луганської області повторно розглянути питання щодо реєстрації ОСОБА_3 як кандидата у депутати Лисичанської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у місті Лисичанськ Луганської області та прийняти рішення відповідно до вимог частини 9 статті 41 Закону України «Про місцеві вибори».
Стягнути з Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області (ідентифікаційний код 33751987, адреса: 93100, Луганська область, м. Лисичанськ, вул. Гайдара, 78) за рахунок бюджетних асигнувань в дохід Державного бюджету України за банківськими реквізитами: отримувач коштів УК у м. Сєвєродонецьку /Луганський окр.адмін.суд 22030001; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37944909, банк отримувача (МФО) 804013, рахунок отримувача 31217206784080, код класифікації доходів бюджету 22030001, судовий збір у розмірі 974,40 грн. (дев'ятсот сімдесят чотири грн. сорок коп.).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня її проголошення.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі її апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Головуючий суддя В.С. Шембелян Суддя Суддя С.В. Борзаниця Т.І. Ковальова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2015 |
Оприлюднено | 12.10.2015 |
Номер документу | 52026339 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
В.С. Шембелян
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні