ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 вересня 2015 року м. Київ К/800/51184/14
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Суддів:Черпіцької Л.Т. Єрьоміна А.В. Горбатюка С.А. провівши попередній розгляд адміністративної справи за касаційною скаргою Приватного підприємства «Регіональний інвестиційний центр аукціонів» на постанову Тростянецького районного суду Сумської області від 25 липня 2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2014 року у справі № 588/1047/14-а за позовом Сумської товарної біржі «Сумиагропромбіржа» до Білківської сільської ради Тростянецького району Сумської області, третя особа - Приватне підприємство «Регіональний інвестиційний центр аукціонів» про скасування рішення, -
ВСТАНОВИЛА:
Позивач - Сумська товарна біржа «Сумиагропромбіржа» звернулась з позовом до Білківської сільської ради Тростянецького району Сумської області, третя особа - Приватне підприємство «Регіональний інвестиційний центр аукціонів» про визнання протиправним та скасування рішення Білківської сільської ради від 11.04.2014 року в частині визначення виконавця земельних торгів - ПП «Регіональний інвестиційний центр аукціонів».
Постановою Тростянецького районного суду Сумської області від 25 липня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2014 року, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Білківської сільської ради Тростянецького району Сумської області 42 сесії шостого скликання від 11.04.2014 року «Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)» в частині визначення виконавця земельних торгів - Приватне підприємство «Регіональний інвестиційний центр аукціонів».
Не погоджуючись з вказаними судовими рішеннями, Приватне підприємство «Регіональний інвестиційний центр аукціонів» звернулось з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 11.04.2014 року 42 сесією шостого скликання Білківської сільської ради Тростянецького району Сумської області було прийнято рішення «Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)», яким визначені земельні ділянки сільськогосподарського призначення, передані за рішенням суду у комунальну власність територіальної громади Білківської сільської ради, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні), фінансування підготовки лотів до земельних торгів та їх проведення вирішено здійснити за рахунок коштів виконавця та переможця торгів. Виконавцем земельних торгів визначено Приватне підприємство «Регіональний інвестиційний центр аукціонів» та за рахунок його коштів здійснити підготовку та проведення земельних торгів з наступним відшкодуванням витрат виконавця за рахунок коштів переможця конкурсу.
Також, 11.04.2014 року 42 сесією шостого скликання Білківської сільської ради Тростянецького району було прийнято рішення «Про проведення земельних торгів (аукціону)».
15.04.2014 року між Білківською сільською радою Тростянецького району Сумської області та Приватним підприємством «Регіональний інвестиційний центр аукціонів» було укладено договір №41-14 про проведення земельних торгів.
На веб-сайті Державного агентства земельних ресурсів України розміщено оголошення про проведення земельних торгів п'яти земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Білківської сільської ради Тростянецького району Сумської області.
З приводу правомірності визначення виконавця проведення вказаного земельного аукціону позивач звернувся до Білківської сільської ради із запитом, на який отримав відповідь від 20.05.2014 р. про те, що проведення земельних торгів з продажу права оренди п'яти земельних ділянок сільськогосподарського призначення проводилась відповідно до вимог законодавства України.
Не погодившись із вказаним рішенням відповідача, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з наступного.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 135 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.
Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Згідно з ч.3 ст.135 ЗК України, організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, або державний виконавець у разі виконання рішень, що підлягають примусовому виконанню в порядку, передбаченому Законом України "Про виконавче провадження", які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Виконавцем земельних торгів є суб'єкт господарювання, який має ліцензію на проведення земельних торгів та уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення.
Частиною п'ятою статті 135 ЗК України визначено, що земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та виконавцем земельних торгів за рахунок коштів, що сплачуються організатором як винагорода виконавцю, та реєстраційних внесків учасників торгів.
Після опублікування оголошення про проведення земельних торгів виконавець може відмовитися від договору лише у випадках, якщо проведення земельних торгів стало неможливим з незалежних від нього причин.
Згідно з частинами 1 та 4 статті 136 ЗК України, організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
Підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.
У відповідності до частин 5 та 6 статті 136 ЗК України, підготовка лотів до проведення земельних торгів здійснюється за рахунок коштів організатора земельних торгів.
Фінансування підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної, комунальної, приватної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах також може здійснюватися за рахунок коштів виконавця земельних торгів на підставі договору про підготовку лотів для продажу між організатором земельних торгів та виконавцем земельних торгів з наступним відшкодуванням витрат виконавцю земельних торгів за рахунок коштів, що сплачуються покупцем лота.
Закупівля послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель у процесі підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах та визначення виконавця земельних торгів організатором земельних торгів здійснюється у порядку, визначеному законодавством про здійснення державних закупівель, а у разі, якщо законодавство про здійснення державних закупівель не застосовується, - на конкурентних засадах у порядку, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства від 25.06.2012 р. №579, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 вересня 2012 р. за N 1655/21967, затверджено Порядок закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах (далі - Порядок №579).
Згідно п.1.3 Порядку №579 конкурсний відбір виконавців здійснюється конкурсною комісією, утвореною організатором земельних торгів. Комісія утворюється у складі семи осіб, з числа яких призначаються голова комісії та секретар. До складу комісії входять представники організатора земельних торгів та представник територіального органу центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів (за згодою).
Пунктом 1.4. Порядку передбачено, що основними завданнями та функціями комісії є: визначення умов проведення конкурсу; визначення строку проведення конкурсу; опублікування інформації про проведення конкурсу; розгляд поданих претендентом підтвердних документів з метою з'ясування їх відповідності вимогам пункту 2.3 розділу ІІ цього Порядку, повноти та своєчасності подання; визначення учасників конкурсу; розгляд конкурсних пропозицій; визначення переможців конкурсу; визнання конкурсу таким, що не відбувся; складання протоколів про результати проведення конкурсу, підготовка та подання їх на затвердження організатору земельних торгів.
З аналізу наведених правових норм вбачається, що визначення виконавця земельних торгів має відбуватись на конкурсних засадах у порядку, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.
Посилання скаржника на те, що конкурсний відбір виконавця земельних торгів проводиться у разі фінансування таких послуг за рахунок бюджетних коштів, є необґрунтованими, оскільки чинне земельне законодавство України не передбачає іншого порядку визначення виконавця земельних торгів, аніж шляхом проведення конкурсного відбору.
Відповідно до ч.3 ст.15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» вчинення антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.
В силу ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За таких обставин, колегія суддів вважає вірним висновок судів попередніх інстанцій, що рішення Білківської сільської ради від 11.04.2014 року в частині визначення виконавця земельних торгів без проведення визначеного законодавством конкурсного відбору, прийняте з порушенням норм земельного законодавства.
Враховуючи викладене, судова колегія вважає, що судом першої та апеляційної інстанцій повно і правильно встановлені фактичні обставини справи, характер правовідносин сторін і вірно застосовані до них норми матеріального права. Доводи касаційної скарги висновків суду не спростовують.
Згідно із ст. 220 КАС України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
Керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу Приватного підприємства «Регіональний інвестиційний центр аукціонів» відхилити.
Постанову Тростянецького районного суду Сумської області від 25 липня 2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2014 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235-239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2015 |
Оприлюднено | 09.10.2015 |
Номер документу | 52079466 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Черпіцька Л.Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні