ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"27" квітня 2009 р. Справа № 34/44-09-1156
за позовом Прокурора Великомихайлівського район у Одеської області в інтерес ах держави в особі Великомих айлівської селищної ради Оде ської області
до відповідача Субєкта підприємницької діяльнос ті - фізичної особи
ОСОБА_2
за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору на стор оні позивача Державної ін спекції з контролю за викори станням та охороною земель в Одеській області
про визнання недійсним договору оренди
Суддя Фаєр Ю.Г .
Представники
від прокурора Одеської об ласті: Лянна О.А.- діюча на підс таві посвідчення №98 від 04.11.98р.;
від Великомихайлівської с елищної ради Одеської област і: не з' явилися;
від відповідача: не з' явил ися;
від третьої особи: Лещук Н .П., діюча на підставі довіре ності №2139вих від 02.10.08р.
СУТЬ СПОРУ: Прокурор Великомихайлівського ра йону Одеської області в інте ресах держави в особі Велико михайлівської селищної ради Одеської області звернувся до господарського суду Одесь кої області з позовною заяво ю та уточненням до неї в части ні найменування відповідача , до суб'єкта підприємницької діяльності-фізичної особи ОСОБА_2, за участю трет ьої особи, яка не заявляє само стійних вимог на предмет спо ру на стороні позивача - Упр авління з контролю за викори станням та охороною земель в Одеській області, в якій прос ить суд визнати недійсним до говір оренди земельної ділян ки, загальною площею 200кв.м, роз ташованої в с.Велика Михайлі вка вул.Леніна,105а, від 03.09.2007року за №85, укладений між Великомих айлівською селищною радою та ПП ОСОБА_2
В обґрунтування заявлених вимог прокурор посилається на укладення спірного догово ру з порушенням вимог ч.1 ст.6 За кону України „Про оренду зем лі”, ст.ст. 5, 13, 18, 20, 23 Закону Україн и „Про оцінку земель”, ст.ст.9, 35 Закону України „Про державн у експертизу землевпорядної документації”, ч.ч.1,7 ст.123 Земел ьного кодексу України та, оск ільки, порядок набуття відпо відачем права оренди земельн ої ділянки не був дотриманий , до того ж спірний договір оре нди земельної ділянки від 22.02.20 07р. не був зареєстрований у вс тановленому законом порядку , зазначені обставини, з огляд у на ч.1, ч.3 ст.215 Цивільного коде ксу України, ч.2 ст.15 Закону Укра їни „Про оренду землі”, є підс тавою для визнання договору оренди недійсним.
Ухвалою господарського су ду Одеської області від 11.03.2009р. прийнято позовну заяву до ро згляду та порушено проваджен ня у справі №34/44-09-1156.
Представник третьої особи , яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору на стор оні позивача надав суду копі ї Положення про державну інс пекцію з контролю за викорис танням та охороною земель в О деській області та Свідоцтва про державну реєстрацію юри дичної особи відповідно до я кого з 10.02.2009р. Управління з конт ролю за використанням та охо роною земель в Одеській обла сті перейменоване в Державну інспекцію з контролю за вико ристанням та охороною земель в Одеській області (Держмзем інспекція в Одеській області ).
Відповідно до пояснень Дер жавна інспекція з контролю з а використанням і охороною з емель в Одеській області пов ністю підтримує позовні вимо ги прокурора.
Відповідач про час та місце судового засідання повідомл ений належним чином, у судове засідання не з' явився, про п оважність причин відсутност і не повідомив, відзив на позо вну заяву та витребувані суд ом документи не надав.
Справа розглядається за на явними в ній матеріалами від повідно до ст.75 ГПК України.
Розглянувши матеріали спр ави, суд встановив.
20.06.2000р. ОСОБА_2 зареєстрова ний Великомихайлівською рай онною державної адміністрац ією як суб' єкт підприємниць кої діяльності - фізична особ а (код НОМЕР_1) про що зробле но запис у журналі обліку реє страційних справ за №04056825Ф0010089 та видано відповідне свідоцтво .
03.09.2007р. між Великомихайлівськ ою сільською радою Великомих айлівського району Одеської області (орендодавець) та При ватним підприємцем ОСОБА_2 (орендар) укладено договір оренди, відповідно до умов як ого орендодавець взяв на себ е зобов' язання надати, а оре ндар - прийняти в строкове пла тне користування земельну д ілянку загальною площею 185кв.м яка знаходиться за адресою: О деська область, Великомихайл івський район, смт Велика Мих айлівка, вул.Леніна,105, для розм іщення комп' ютерної зали.
У відповідності до п.8 зазна ченого договору останній укл адено терміном на один рік (ро зділ „Строки дії договору” ).
Орендна плата вноситься ор ендарем по перерахунку по 10гр н. за 135кв.м в рік, по1грн. за 50кв.м в рік (п.9).
Згідно п.18 договору оренди п ередача земельної ділянки в оренду здійснюється без розр облення проекту її відведенн я. Підставою розроблення про екту відведення земельної ді лянки є рішення Великомихайл івської селищної ради №53 від 2 5.05.2006р.
Як вбачається з наявного в м атеріалах справи рішення Вел икомихайлівської селищної р ади №53 від 25.05.2006р., зазначеним ріш енням були затверджені лише ставки орендної плати за зем лі в межах населеного пункту смт. Велика Михайлівка, тобто договір оренди від 29.08.2007р. був у кладений без відповідного рі шення органу місцевого самов рядування.
Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши представника прокурора та представника тр етьої особи, оцінюючи надані докази в їх сукупності, суд ді йшов висновку про задоволенн я позову з наступних підстав .
Відповідно до приписів ст .ст.13, 41 Конституції України від імені Українського народу п рава власності здійснюють ор гани державної влади та орга ни місцевого самоврядування в межах, визначених Конститу цією, і усі суб' єкти права вл асності рівні перед законом. Кожен має право володіти, кор истуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Згідно ст.93 Земельного коде ксу України право оренди зем ельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування зе мельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої дія льності. Земельні ділянки мо жуть передаватися в оренду г ромадянам та юридичним особа м України, іноземним громадя нам і особам без громадянств а, іноземним юридичним особа м, міжнародним об'єднанням і о рганізаціям, а також іноземн им державам. Орендодавцями з емельних ділянок є їх власни ки або уповноважені ними осо би. Відносини, пов'язані з орен дою землі, регулюються закон ом.
Статтею 116 Земельного кодек су України визначено, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноважен ня сільських, селищних, міськ их рад у галузі земельних від носин, до яких, зокрема, належи ть розпорядження землями тер иторіальних громад; надання земельних ділянок у користув ання із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу.
За змістом п.1 ст.124 Земельног о кодексу України передача з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьної власності, здійснюється на підставі рішення відпові дного органу виконавчої влад и або органу місцевого самов рядування шляхом укладення д оговору оренди земельної діл янки.
Згідно ст.792 Цивільного коде ксу України за договором най му (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений дог овором строк у володіння та к ористування за плату. Земель на ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, б удівлями, спорудами, водойма ми, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки ре гулюються законом.
Детальне регулювання відн осини найму земельної ділянк и міститься в Законі України «Про оренду землі».
Так, згідно ст.13 Закону Украї ни «Про оренду землі»договір оренди землі - це договір, за я ким орендодавець зобов'язани й за плату передати орендаре ві земельну ділянку у володі ння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ді лянку відповідно до умов дог овору та вимог земельного за конодавства.
Закон України «Про оренду з емлі»(ст.15) встановлює перелік таких істотних умов договор у оренди землі: об'єкт оренди ( місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна пла та із зазначенням її розміру , індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату; умови викорис тання та цільове призначення земельної ділянки, яка перед ається в оренду; умови збереж ення стану об'єкта оренди; умо ви і строки передачі земельн ої ділянки орендарю; умови по вернення земельної ділянки о рендодавцеві; існуючі обмеже ння (обтяження) щодо використ ання земельної ділянки; визн ачення сторони, яка несе ризи к випадкового пошкодження аб о знищення об'єкта оренди чи й ого частини; відповідальніст ь сторін. Відсутність у догов орі оренди землі однієї з іст отних умов, передбачених ціє ю статтею, а також порушення в имог ст.ст. 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в держ авній реєстрації договору ор енди, а також для визнання дог овору недійсним відповідно д о закону.
Невід'ємною частиною догов ору оренди землі є: план або сх ема земельної ділянки, яка пе редається в оренду; кадастро вий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обт яжень) у її використанні та вс тановлених земельних сервіт утів; акт визначення меж земе льної ділянки в натурі (на міс цевості); акт приймання-перед ачі об'єкта оренди; проект від ведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим З аконом.
Згідно ч.6 ст.123 Земельного ко дексу України проект відведе ння земельної ділянки погодж ується із землекористувачем , органом по земельних ресурс ах, природоохоронним і саніт арно-епідеміологічним орган ами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку д ержавної землевпорядної екс пертизи по об'єктах, які їй під лягають, подається до відпов ідної державної адміністра ції або сільської, селищної, м іської ради, які розглядають його у місячний строк і, в меж ах своїх повноважень, визнач ених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельн ої ділянки.
Згідно п.«в»ч.1 ст.20 Закону Ук раїни «Про землеустрій», на з емлях усіх категорій незалеж но від форм власності в разі н адання земельних ділянок в о бов'язковому порядку проводи ться землеустрій. Згідно ст.50 зазначеного закону, у разі на дання, передачі, вилучення (ви купу), відчуження земельних д ілянок, складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до п.2 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. №677, проект від ведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли: зе мельна ділянка, межі якої виз начено в натурі (на місцевост і), надається у користування а бо безоплатно передається у власність без зміни її цільо вого призначення; земельна д ілянка набувається у власніс ть шляхом купівлі-продажу, да рування, міни, на підставі інш их цивільно-правових угод, ус падкування, без зміни її меж т а цільового призначення; зем ельна ділянка придбана на ко нкурентних засадах (за резул ьтатами земельних торгів).
Відповідно до п.9 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. №677, проект від ведення земельної ділянки по годжується із землевласнико м або землекористувачем, орг аном земельних ресурсів, при родоохоронним органом, саніт арно-епідеміологічною служб ою, органом містобудування і архітектури та охорони куль турної спадщини. Після цього погоджений проект відведенн я земельної ділянки підлягає державній експертизі (п.10 Пор ядку).
Проекти землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок підлягають обов'язковій дер жавній експертизі землевпор ядної документації також і в ідповідно до ст.9 Закону Украї ни «Про державну експертизу землевпорядної документаці ї».
Відповідно до ст.1 Закону Ук раїни «Про державну експерти зу землевпорядної документа ції»встановлює, що державна експертиза землевпорядної д окументації (далі - державна е кспертиза) - це діяльність, мет ою якої є дослідження, переві рка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх від повідності вимогам законода вства, встановленим стандарт ам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих ви сновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.
Згідно ст.35 названого закон у результатом проведення дер жавної експертизи є висновок державної експертизи. Якщо о б'єкт державної експертизи п ідготовлений згідно з вимога ми законодавства, встановлен ими стандартами, нормами і пр авилами, то він позитивно оці нюється та погоджується. Поз итивні висновки державної ек спертизи щодо об'єктів обов'я зкової державної експертизи є підставою для прийняття ві дповідного рішення органами виконавчої влади чи органам и місцевого самоврядування, відкриття фінансування робі т з реалізації заходів, перед бачених відповідною докумен тацією. Реалізація заходів, п ередбачених документацією і з землеустрою та документаці єю з оцінки земель, види яких визначені законом, а також м атеріалами і документацією державного земельного кадас тру щодо об'єктів обов'язково ї державної експертизи, без позитивних висновків держа вної експертизи забороняєть ся.
Висновки державної експер тизи після їх затвердження с пеціально уповноваженим ор ганом виконавчої влади у сфе рі державної експертизи є об ов'язковими для прийняття до розгляду замовником і враху вання при прийнятті відповід ного рішення щодо об'єктів де ржавної експертизи.
Крім того, згідно п.11 Порядку розроблення проектів землеу строю щодо відведення земель них ділянок, затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 26.05.2004р. №677, після од ержання позитивного висновк у державної експертизи проек т відведення земельної ділян ки розглядається сільською, селищною, міською радою, райо нною, Київською та Севастопо льською міською держадмініс трацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, д о повноважень яких належить надання у користування або п ередача у власність земельни х ділянок.
Відповідно до ст.13 Закону Ук раїни «Про оцінку землі»норм ативна грошова оцінка земель них ділянок проводиться у ра зі: визначення розміру земел ьного податку; визначення ро зміру орендної плати за земе льні ділянки державної та ко мунальної власності; визначе ння розміру державного мита при міні, спадкуванні та дару ванні земельних ділянок згід но із законом; визначення втр ат сільськогосподарського і лісогосподарського виробни цтва; розробки показників та механізмів економічного сти мулювання раціонального вик ористання та охорони земель.
Разом з тим, згідно статті 2 З акону України «Про плату за з емлю»плата за землю справляє ться у вигляді земельного по датку або орендної плати, що в изначається залежно від грош ової оцінки земель. Розміри п одатку за земельні ділянки, г рошову оцінку яких не встано влено, визначаються до її вст ановлення у порядку, визначе ному цим Законом.
Відповідно до ст.20 Закону Ук раїни «Про плату за землю»пл атежі за землю зараховуються до відповідних місцевих бюд жетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Відповідно до листа Відділ у Держкомзему у Великомихайл івському районі Одеської обл асті №8-01-22/180 від 22.12.2008р., в порушенн я вищезазначених норм, техні чна документація з нормативн о-грошової оцінки земель смт . Велика Михайлівка знаходит ься в розробці, за ПП ОСОБА_2 земельні ділянки не врахов уються. В п.18 договору оренди з азначено, що передача земель ної ділянки в оренду здійсню ється без розроблення проект у її відведення, що суперечит ь чинному законодавству.
Таким чином, при укладанні д оговору оренди від 03.09.2007р., в пор ушення вищезазначених вимог чинного законодавства, када стровий план земельної ділян ки та проект відведення земе льної ділянки в строкову оре нду для здійснення підприємн ицької діяльності, яка знахо диться за адресою: Одеська об ласть, Великомихайлівський р айон, Великомихайлівська сіл ьська рада, не розроблявся, а в ідтак відсутній в порушення вимог ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевп орядної документації»висно вок обов' язкової державної експертизи проекту землеуст рою щодо відведення земельно ї ділянки, акт визначення меж зазначеної земельної ділянк и в натурі (на місцевості) та а кт приймання-передачі цього об'єкта оренди сторонами дог овору не складено, грошову оц інку цієї земельної ділянки не проведено. Доказів, підтве рджуючих наявність складени х сторонами договору зазначе них документів позивач та ві дповідач в порушення вимог с т.33 Господарського процесуал ьного кодексу України суду н е надали.
Крім того, в порушення п.п.2,3 с т.125 Земельного кодексу Україн и договір оренди землі від 03.09.2 007р. №85, укладений між Великомих айлівською селищною радою та ПП ОСОБА_2 не пройшов держ авної реєстрації, тобто не бу в зареєстрований у встановле ному законом порядку.
Приписами ст.203 Цивільного к одексу України визначені заг альні вимоги, додержання яки х є необхідним для чинності п равочину, а саме: 1. Зміст право чину не може суперечити цьом у Кодексу, іншим актам цивіль ного законодавства, а також м оральним засадам суспільств а; 2. Особа, яка вчиняє правочин , повинна мати необхідний обс яг цивільної дієздатності; 3. В олевиявлення учасника право чину має бути вільним і відпо відати його внутрішній волі; 4. Правочин має вчинятися у фо рмі, встановленій законом; 5. П равочин має бути спрямований на реальне настання правови х наслідків, що обумовлені ни м.
Частиною першою ст.215 Цивіль ного кодексу України встанов лено, що підставою недійснос ті правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, як і встановлені частинами перш ою - третьою, п'ятою та шостою с т.203 Цивільного кодексу.
Отже, відповідність змісту правочину Цивільному кодекс у України, іншим актам цивіль ного законодавства, а також м оральним засадам суспільств а є однією з необхідних умов в изнання останнього дійсним, натомість його суперечність зазначеним вимогам і є підст авою для визнання такого дог овору недійсним.
Враховуючи вищевикладене, відсутність у договорі орен ди землі зазначених істотних умов є підставою для визнанн я договору оренди земельної ділянки від 29.08.2007р., укладеного між Великомихайлівською сіл ьською радою Великомихайлів ського району Одеської облас ті та Великомихайлівським ра йонним споживчим товариство м "Надія", недійсним на підстав і статті 215 Цивільного кодексу України.
Відповідно до ч.2 п.4 Роз' ясн ень Вищого господарського су ду України «Про деякі питанн я практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод н едійсними»від 12.03.99р. N02-5/111 (із змін ами і доповненнями) прокурор , звертаючись до господарськ ого суду в інтересах держави з заявою про визнання догово ру недійсним, зазначає у ній п озивачем державний орган або установу, організацію, уповн оважені здійснювати відпові дні функції держави у спірни х правовідносинах і визначає відповідачами, як правило, об ох контрагентів за договором . Виняток можуть становити ви падки, коли одним з контраген тів є названий орган (установ а, організація) - у такому разі відповідачем визначається д ругий контрагент.
Згідно ст.ст.44, 49 Господарськ ого процесуального кодексу У країни слід стягнути з позив ача та відповідача на корист ь бюджету витрати по сплаті д ержмита на суму 42,50грн. з кожног о та витрати на інформаційно -технічне забезпечення розгл яду справ у судах на суму 59грн . з кожного.
Керуючись ст.ст.44, 49, 75, 82-85 Госпо дарського процесуального ко дексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним договір оренди землі №85 від 03.09.2007р., укла дений між Великомихайлівськ ою сільською радою Великомих айлівського району Одеської області та Приватним підпри ємцем ОСОБА_2.
3. Стягнути з суб'єкта підпри ємницької діяльності-фізичн ої особи ОСОБА_2 (67100, АДРЕС А_1; код НОМЕР_1; р/рНОМЕР _2Філія южного ГРУ Приватба нку м. Одеса, МФО 328704) на користь Державного бюджету України ( код бюджетної класифікації 2 2090200, символ звітності 095, р/р31114095700008, Банк одержувача - ГУДКУ в Од еській області, МФО - 828011, одер жувач - ГУДКУ в Одеській обл асті, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати п о сплаті державного мита у су мі 42(сорок дві)грн. 50коп.
4. Стягнути з суб'єкта підпри ємницької діяльності-фізичн ої особи ОСОБА_2 (67100, АДРЕС А_1; код НОМЕР_1; р/рНОМЕР _2 Філія юного ГРУ Приватбан ку м. Одеса, МФО 328704) на користь б юджету (р/р 31217259700008 отримувач ГУД КУ в Одеській області код ЄДР ПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одеській о бласті МФО 828011 код платежу 22050000) в итрати на інформаційно-техні чне забезпечення судового пр оцесу на суму 59(п' ятдесят дев ' ять)грн.
5. Стягнути з Великомихайлів ської сільської ради Великом ихайлівського району Одеськ ої області (67100, с.Велика Михайл івка Великомихайлівського р айону Одеської області, вул.К арбишева, 10) на користь Держав ного бюджету України (код бюд жетної класифікації 22090200, симв ол звітності 095, р/р31114095700008, Банк од ержувача - ГУДКУ в Одеській області, МФО - 828011, одержувач - ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати по сплаті державного мита у сумі 42(соро к дві)грн. 50коп.
6. Стягнути з Великомихайлів ської сільської ради Великом ихайлівського району Одеськ ої області (67100, с.Велика Михайл івка Великомихайлівського р айону Одеської області, вул.К арбишева, 10) на користь бюджет у (р/р 31217259700008 отримувач ГУДКУ в Од еській області код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одеській област і МФО 828011 код платежу 22050000) витрат и на інформаційно-технічне з абезпечення судового процес у на суму 59(п' ятдесят дев' ят ь)грн.
Рішення господарського суду Одеської області набир ає чинності у порядку ст.85 ГПК України.
Нак ази видати у порядку ст.116 ГПК У країни.
Суддя Фаєр Ю.Г.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2009 |
Оприлюднено | 20.04.2010 |
Номер документу | 5208031 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Фаєр Ю.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні