Постанова
від 07.10.2015 по справі 803/3567/15
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 жовтня 2015 рокуСправа № 803/3567/15

Волинський окружний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого - судді Ксензюк А.Я., суддів Валюха В.М., Денисюка Р.С.,

при секретарі судового засідання Новак Л.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Політичної партії «Соціалісти» до Волинської обласної виборчої комісії про скасування постанови, зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Політична партія «Соціалісти» звернулася в суд із позовом про скасування постанови Волинської обласної виборчої комісії від 1 жовтня 2015 року за № 35 «Про відмову Волинській обласній організації Політичної партії «Соціалісти» у реєстрації виборчого списку кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі до Волинської обласної ради 25 жовтня 2015 року» та зобов'язання Волинську обласну виборчу комісію зареєструвати кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Волинської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Волинської обласної ради від Волинської обласної організації Політичної партії «Соціалісти» на підставі раніше поданих до Волинської обласної виборчої комісії документів.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що формування виборчого списку Волинською обласною організацією Політичної партії «Соціалісти» з порушенням квоти на представництво осіб однієї статі зумовлено наявністю постанови Центральної виборчої комісії від 23 вересня 2015 року № 362, пунктом 4 якої роз'яснено, що відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту 1 частини першої статті 46 Закону не допускається.

Позивач в судове засідання не прибув. Однак, представник позивача подала заяву про розгляд справи за її відсутності.

Відповідач 7 жовтня 2015 року подав клопотання про розгляд справи без участі його представника. Просив в задоволені позову відмовити.

У відповідності до статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України справу вирішено у відсутності сторін на підставі наявних у ній доказів.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з таких підстав.

Волинською обласною організацією Політичної партії «Соціалісти» 28 вересня 2015 року до Волинської обласної виборчої комісії подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Волинської обласної ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Волинської обласної організації Політичної партії «Соціалісти».

До вказаної заяви позивачем було долучено документи, необхідність подання яких встановлена частиною першою статті 38 Закону України «Про місцеві вибори» від 14 липня 2015 року № 595-VIII (далі - Закон).

Волинська обласна виборча комісія за результатами розгляду поданого Волинською обласною організацією Політичної партії «Соціалісти» виборчого списку кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі до Волинської обласної ради прийняла постанову № 35 від 1 жовтня 2015 року, відповідно до якої встановила невідповідність виборчого списку вимогам частини 3 статті 4 Закону, а саме: недотримання представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах, що має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку, в зв'язку з чим відмовила позивачу у реєстрації виборчого списку кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі до Волинської обласної ради.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону кандидати у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включені до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 38 цього Закону.

Територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття документів, зазначених у частині першій статті 38 цього Закону, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів), включених до виборчого списку кандидатів у депутати. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття надсилається (видається) представнику місцевої організації партії, від якої висунуті кандидати в депутати (частина дев'ята статті 41 Закону).

Частиною першою статті 46 Закону встановлено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі:

1) порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним;

2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом;

3) припинення громадянства України особи;

4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону;

6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Таким чином, наведеною нормою Закону визначено вичерпний перелік підстав для відмови територіальною виборчою комісією у реєстрації кандидатів в депутати, включених до виборчого списку кандидатів у депутати.

Разом з тим, згідно з частиною третьою статті 4 Закону усі кандидати у депутати Верховної ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зареєстровані у встановленому цим Законом порядку (далі - кандидати), мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних місцевих виборів. Представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку.

Як вбачається із виборчого списку Волинської обласної організації Політичної партії «Соціалісти», поданому 28 вересня 2015 року до Волинської обласної виборчої комісії, позивачем не дотримано вимоги частини третьої статті 4 Закону щодо 30-відсоткового представництва осіб однієї статі у даного списку.

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об'єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності (стаття 2 Закону України «Про Центральну виборчу комісію»).

Частина 2 статті 16 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» визначає, що Комісія за результатами узагальнення практики застосування законодавства України про вибори і референдуми та практики проведення виборів і референдумів в Україні, а також у разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти у встановленому цим Законом порядку рішення стосовно: 1) надання виборчим комісіям, комісіям з референдумів роз'яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори та референдуми; 2) організації підготовки та проведення виборів і референдумів; 3) організації роботи виборчих комісій та комісій з референдумів; 4) підготовки пропозицій щодо вдосконалення законодавства України про вибори і референдуми; 5) інших питань, віднесених до повноважень Комісії.

За положеннями статті 17 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» - Комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу та процесу референдуму; приймає обов'язкові для використання в роботі виборчих комісій роз'яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори.

Рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для виконання всіма суб'єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України (частина перша статті 13 Закону України «Про Центральну виборчу комісію»).

Частиною четвертою Роз'яснення щодо застосування деяких положень Закону України «Про місцеві вибори» під час реєстрації кандидатів у депутати Верховної ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови та старости села, селища, висунутих місцевими організаціями політичних партій на чергових, позачергових та перших місцевих виборах, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії № 362 від 23 вересня 2015 року (далі - Роз'яснення) встановлено, що згідно з частиною третьою статті 4 Закону представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку; разом з тим, серед передбачених частиною першою статті 46 Закону підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, висунутих на місцевих виборах, указане положення відсутнє; з огляду на це відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту 1 частини першої статті 46 Закону не допускається.

Отже, Волинська обласна виборча комісія зобов'язана була керуватись у своїй роботі, в тому числі й під час прийняття оскаржуваної постанови № 35 від 1 жовтня 2015 року, Роз'ясненням, затвердженим постановою ЦВК № 362 від 23 вересня 2015 року.

Стосовно наслідків недотримання Волинською обласною організацією Політичної партії «Соціалісти» вимог частини третьої статті 4 Закону України «Про місцеві вибори» при формуванні виборчого списку кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі до Волинської обласної ради та посилань відповідача на фактичне порушення позивачем порядку висування кандидатів у депутати всупереч вимогам п.10 ст.8 Закону України «Про політичні партії в Україні», яка передбачає наявність відомостей щодо розміру гендерних квот в статуті партії, суд зазначає наступне.

За змістом частини першої статті 36 Закону висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови, старости місцевою організацією партії відбувається на підставі Закону, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових та/або позачергових, перших виборах, прийнятого після початку виборчого процесу відповідних чергових та/або позачергових, перших виборів.

Територіальна виборча комісія реєструє кандидатів в депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови, старости за умов дотримання, зокрема, встановленого Законом порядку висування.

Як вже зазначалось судом, вичерпний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, висунутих на місцевих виборах, у тому числі місцевою організацією партії, встановлено частиною першою статті 46 Закону.

Проте, серед передбачених частиною першою статті 46 Закону підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, висунутих на місцевих виборах, відсутнє положення, зафіксоване в частині третій статті 4 Закону.

Таким чином, відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту першого частини першої статті 46 Закону не передбачена.

Доводи відповідача про те, що недотримання вимог частини третьої статті 4 Закону України «Про місцеві вибори» є порушенням порядку висування кандидатів, що на думку представників відповідача згідно з пунктами першим та другим частини першої статті 46 Закону є достатньою підставою для відмови у реєстрації кандидата у депутати місцевих рад в багатомандатних виборчих округах, на думку суду слід відхилити, оскільки вичерпний перелік дій які мають бути вчинені в межах висування кандидатів у депутати, чітко регламентовано статтями 35-37 Закону, і такі вимоги не передбачають врахування гендерних квот, як не передбачать цього і інші спеціальні норми Закону, які визначають обов'язкові умови висування кандидатів місцевими організаціями партій.

При цьому, слід зазначити, що частина третя статті 4 Закону України «Про місцеві вибори» є вимогою, що адресована політичним партіям, механізм реалізації та відповідальність за невиконання якої передбачено Законом України «Про політичні партії в Україні», зокрема стаття 19.

Отже, недотримання вказаних вимог не може розглядатись як підстава для відмови в реєстрації кандидата у депутати за Законом України «Про місцеві вибори», в тому числі в складі виборчого списку.

При цьому, суд зазначає, що такий порядок правозастосування, який передбачений у пунктах 3, 4 Роз'яснення не суперечить вимогам частини третьої статті 4 Закону України «Про місцеві вибори».

З огляду на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про протиправність постанови Волинської обласної виборчої комісії № 35 від 1 жовтня 2015 року «Про відмову Волинській обласній організації Політичної партії «Соціалісти» у реєстрації виборчого списку кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі до Волинської обласної ради 25 жовтня 2015 року» та її скасування.

Відповідно до частини першої статті 177 Кодексу адміністративного судочинства України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше передбачене законом рішення.

Частиною першою статті 38 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено обов'язок територіальної виборчої комісії зареєструвати кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання необхідних, визначених даною нормою, документів.

Враховуючи подання необхідних документів позивачем, наявні усі підстави для реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі до Волинської обласної ради 25 жовтня 2015 року, включених до виборчого списку Волинської обласної організації Політичної партії «Соціалісти», відповідно адміністративний позов у даній частині також підлягає задоволенню судом шляхом зобов'язання Волинської обласної виборчої комісії провести таку реєстрацію, оскільки можливості для самостійного прийняття рішення відповідачем в зв'язку зі скасуванням постанови Волинської обласної виборчої комісії № 35 від 1 жовтня 2015 року, у комісії відсутні з огляду на сплив строку, встановлений для самостійного прийняття такого рішення виборчою комісією частиною дев'ятою статті 41 Закону України «Про місцеві вибори».

Керуючись статтями 162, 163, 172 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про місцеві вибори», суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною і скасувати постанову Волинської обласної виборчої комісії № 35 від 1 жовтня 2015 року «Про відмову Волинській обласній організації Політичної партії «Соціалісти» у реєстрації виборчого списку кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі до Волинської обласної ради 25 жовтня 2015 року».

Зобов'язати Волинську обласну виборчу комісію зареєструвати кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі до Волинської обласної ради 25 жовтня 2015 року, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від Волинської обласної організації Політичної партії «Соціалісти».

Стягнути з Державного бюджету України на користь Політичної партії «Соціалісти» (03058, місто Київ, вулиця Генерала Тупикова, будинок 11А, ідентифікаційний код 39376837) 1 218 грн. понесених витрат по сплаті судового збору.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого частиною п'ятою статті 177 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду подається сторонами протягом двох днів з дня проголошення постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Головуючий суддя А.Я. Ксензюк

Судді В.М. Валюх

ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення07.10.2015
Оприлюднено15.10.2015
Номер документу52121851
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/3567/15

Постанова від 07.10.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 05.10.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 05.10.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні