Постанова
від 08.09.2015 по справі 804/7767/15
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 вересня 2015 р. Справа № 804/7767/15 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді судді судді ОСОБА_1 ОСОБА_2 ОСОБА_3 розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Оберон-Центр" до Дніпровського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку; Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

23 червня 2015 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Оберон-Центр" до відповідача-1: Дніпровського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку; відповідача-2: Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, в якому позивач просить:

- скасувати пункт 1, 2 рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.12.14р. за №1810 «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів» в частині ТОВ «Оберон-Ценрт»;

- скасувати постанову №158-ДН-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відносно нього винесено рішення за №1810 «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів», яким згідно п.1 зобов'язано ТОВ "Оберон-Центр" усунути порушення вимог розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.13р. №737, а саме: подати до Комісії документи для скасування реєстрації випуску акцій та протягом одного робочого дня після отримання розпорядження уповноваженої особи Комісії про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій письмово повідомити Комісію про усунення порушення. Дніпропетровським територіальним управлінням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку у відношенні позивача складено акт про правопорушення на ринку цінних паперів №165-ДН-1-Е від 20.05.15р., в якому зазначено, що у строк вказаний у рішенні Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.12.13р. №1810, до Дніпропетровського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від юридичної особи ТОВ "Оберон-Центр" не надходило повідомлення щодо усунення порушення вимог розділу ІІІ Порядку та документи, які підтверджують факт усунення порушень. Відомості щодо зупинення обігу акцій, скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій зазначеного товариства відсутні. Таким чином, позивач не виконав рішення від 23.12.13р. №1810, 10.06.15р. Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку винесено постанову №158-ДН-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів. Підставою винесення постанови, є те що позивач не виконав рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 грудня 2013 року №1810.

Ухвалою суду від 26.06.2015р. відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 08.07.2015р.

В подальшому розгляд справи було відкладено на 24.07.2015р., 25.08.15р. та 08.09.15р.

08.09.2015р. в судове засідання викликані особи, які беруть участь у розгляді адміністративної справи не з'явились, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлені відповідно до ст.35, 38 КАС України, докази чого наявні в матеріалах справи.

24.07.15р. відповідач-2 подав до суду заперечення на адміністративний позов, в якому просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову, мотивуючи тим, що комісія не здійснює державне регулювання у сфері господарських відносин, її діяльність спрямована виключно на державне регулювання ринку цінних паперів. Відносини, щодо розміщення акцій, реєстрації та скасування випуску акцій не є господарськими відносинами, а порядок та межі застосування санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів, зокрема, і не вчинення дій щодо скасування реєстрації випуску акцій, врегульовано Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в України» - спеціальним нормативно-правовим актом. Отже, посилання позивача на Господарський кодекс України та зроблені на підставі такого посилання висновки, що Комісія може накласти фінансові санкції в межах ст.250 ГК України є хибними та не вірними. Крім того, відповідач-2 зазначив, що на момент перетворення ЗАТ «Оберон-Центр» в ТОВ «Оберон-Центр» діяла норма, яка передбачала, що здійснювати випуск акцій мало право лише акціонерне товариство. Згідно з даними Державного реєстру випусків цінних паперів станом на 14.07.15р. є чинним свідоцтво про реєстрацію випуску акцій ЗАТ «Оберон-Центр» №66/04/1/98 від 15.06.1998р., видане Дніпропетровським територіальним управлінням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, на загальну номінальну вартість 8070000,00грн., форма існування - документарна. Станом на 14.07.15р. в Державному реєстрі випусків цінних паперів відсутня інформація про зупинення обігу акцій/скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ЗАТ «Оберон-Центр». Оскільки, єдиним правонаступником ЗАТ «Оберон-Центр» є позивач - ТОВ «Оберон-Центр», то до позивача, як правонаступника, перейшов обов'язок вчинити дії щодо скасування реєстрації випуску акцій, оскільки на даний час випуск акцій є не скасованим. Отже, наявність зареєстрованого випуску акцій акціонерного товариства, правонаступником якого є товариство з обмеженою відповідальністю, є правопорушенням на ринку цінних паперів та вводить в оману інвесторів і порушує їх права. Враховуючи наведене, відповідач-2 вважає рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.12.14р. за №1810 «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів» в частині ТОВ «Оберон-Ценрт» прийнято правомірно відповідно до чинного законодавства та прямих завдань та обов'язків Комісії.

08.09.15р. представник позивача позовні вимоги підтримав та просив позов задоволити, розгляд справи здійснити за відсутності його представника.

Згідно ч. 6 статті 128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи в судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності сторін у порядку письмового провадження.

Суд, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Оберон-Центр» створене в результаті реорганізації шляхом перетворення українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями "Оберон-Центр" (ЄДРПОУ - 20040378), перереєстрованого виконкомом Дніпропетровської міської Ради народних депутатів, реєстраційний №7273-АТ-ІН від 16.11.1993 року у зв'язку із зміною організаційної форми та є правонаступником всіх його прав та обов'язків, що підтверджується копією статуту.

01.10.1998р. збори засновників українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями «Оберон-Центр» прийняли рішення про перетворення українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями «Оберон-Центр» в Товариство з обмеженою відповідальністю «Оберон-Центр» (Протоколу №9) шляхом реорганізації, затвердили новий Статут і засновницький договір.

23.12.14р. Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - НКЦПФР) винесено рішення № 1810 «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів», яким згідно п. 1 зобов'язано позивача усунути порушення вимог розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013р. №737, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.05.2013 за №822/23354 (розділу III Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій, затверджено рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.12.1998 №222, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.03.1999 за № 180/3473 (далі - Порядок), а саме подати до Комісії документи для скасування реєстрації випуску акцій та протягом одного робочого дня після отримання розпорядження уповноваженої особи Комісії про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій письмово повідомити Комісію про усунення порушення.

Дніпровським територіальним управлінням НКЦПФР у відношенні ТОВ «Оберон-центр» складено акт про правопорушення на рину цінних паперів №165-ДН-1-Е від 20.05.2015р., в якому зафіксовано наступне «Пунктом 1 рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 грудня 2014р. № 1810 зобов'язано товариство з обмеженою відповідальністю «Оберон-центр», у строк до 23 березня 2015 р. усунути порушення вимог розділу 3 Порядку скасування реєстрації випуску акцій, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013р. №737, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.05.2013р. № 822/23354 ( далі за текстом - розділ III Порядку), а саме: подання до Комісії документів для скасування реєстрації випуску акцій та протягом одного робочого дня після отримання розпорядження уповноваженої особи Комісії про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій письмово повідомити Комісію про усунення порушення.

Згідно з пунктом 10 рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 грудня 2013 року №1810, контроль за виконанням цього рішення покладено на Дніпровське територіальне управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

У строк, вказаний у рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 грудня 2013 року №1810, до Дніпровського територіального управління НКЦПФР від юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Оберон- центр» не надходило повідомлення щодо усунення порушення вимог розділу III Порядку та документи, які підтверджують факт усунення порушення. Відомості щодо зупинення обігу акцій, скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій зазначеного товариства відсутні.

Згідно з даними Державного реєстру випусків цінних паперів станом на 14.07.15р. є чинним свідоцтво про реєстрацію випуску акцій ЗАТ «Оберон-Центр» (код ЄДРПОУ 20040378) №66/04/1/98 від 15.06.1998р., видане Дніпропетровським територіальним управлінням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, на загальну номінальну вартість 8070000,00грн. в кількості 403500штук простих іменних акцій номінальною вартістю 20,00грн., форма існування-документарна.

10 червня 2015 року відповідачем -2 винесено Постанову № 158-ДН-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів. Підставою винесення постанови є те, що позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Оберон-центр» не виконало рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 грудня 2013 року № 1810.

На підставі пункту 8 частини 1 статті 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», пункту 1 РозділуХІУ Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.10.2012р. №1470 (із змінами), відповідач - 1 постановив за невиконання рішення уповноваженої особи національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів, накласти на ТОВ «Оберон-центр» штраф у розмірі 25500,00 (двадцять п'ять тисяч п'ятсот) гривень.

Позивач з пунктом 1 рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового від 23.12.2014р. за №1810 «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів» в частині ТОВ «Оберон-Центр» та з постановою №158-ДН-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів від 10.06.2015р. не згоден, вважає їх незаконними і такими, що прийнято з порушенням приписів законодавства, а тому звернувся до суду з даним адміністративними позовом.

Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні встановлені Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» №448/96-ВР від 30.10.1996р. (далі Закон №448).

Статтею 7 Закону №448 визначено завдання Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Відповідно до ч.1 ст.9 Закону №448 уповноваженими особами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є, зокрема, уповноважені Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку посадові особи.

Порядок скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій затверджений рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку №222 від 30.12.1998р., зареєстрований Міністерством юстиції України 24.03.1999 року №180/3473 (надалі - Порядок №222 у редакції рішення Комісії від 20.10.99р.).

Відповідно до пункту 1 Порядку №222 у редакції рішення Комісії від 20.10.99р., у разі ліквідації акціонерного товариства на підставі рішення вищого органу товариства, суду або арбітражного суду здійснюється скасування реєстрації випусків акцій.

Між тим, позивач звернув увагу суду на те, що у 1998р. на момент перереєстрації Українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями «Оберон-Центр» в Товариство з обмеженою відповідальністю «Оберон-Центр» не існувало Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій.

Суд зазначає, що в даному випадку правовідносини, що є предметом розгляду у цій справі, виникли не в 1998 році, коли українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями «Оберон-Центр» прийняло рішення про реорганізацію в товариство з обмеженою відповідальністю «Оберон-Центр», а в 2014 році, коли відповідачем-1,2 вчинені юридично значимі дії по усуненню порушень законодавства.

Згідно п. 11 Порядку №222 у редакції рішення станом на 25.09.2005р., для скасування реєстрації випусків акцій ліквідаційна комісія подає до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку наступні документи: а) заяву про скасування реєстрації випусків акцій, підписану головою ліквідаційної комісії та засвідчену печаткою акціонерного товариства; б) протокол рішення вищого органу товариства про ліквідацію товариства і призначення ліквідаційної комісії, засвідчений підписом голови ліквідаційної комісії та печаткою акціонерного товариства, або копію рішення суду чи арбітражного суду; в) копії інформації про ліквідацію товариства, опублікованої в одному з офіційних органів преси відповідно до вимог статті 20 Закону України "Про господарські товариства" та статті 35 Закону України "Про підприємства в Україні"; г) копії акта ліквідаційної комісії з ліквідаційним балансом, затвердженого органом, що призначив ліквідаційну комісію; ґ) оригінали свідоцтв про реєстрацію випуску акцій.

Пунктом 17 Порядку №222 у редакції рішення станом на 25.09.2005р. визначено, що скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій у зв'язку з припиненням діяльності акціонерного товариства шляхом його реорганізації здійснюється відповідно до вимог Положення про порядок реєстрації випуску акцій та інформації про їх емісію під час реорганізації товариств, затвердженого рішенням Комісії від 30.12.98р. №221, якщо серед правонаступників товариства є хоча б одне акціонерне товариство. При цьому в свідоцтвах про реєстрацію випуску акцій новостворених акціонерних товариств здійснюється запис про анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій акціонерного товариства, що підлягає реорганізації.

Тобто, положення Порядку №221 застосовуються у разі, якщо серед правонаступників товариства є хоча б одне акціонерне товариство.

Якщо жоден із правонаступників акціонерного товариства, продовжується у пункті 17 Порядку №222, що підлягає реорганізації, не є акціонерним товариством, то скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій здійснюється з урахуванням вимог пунктів 13-16 цього Положення на підставі таких документів: а) заяви про скасування реєстрації випусків акцій у зв'язку з реорганізацією акціонерного товариства, підписаної керівниками та засвідченої печатками підприємств, що виступають правонаступниками акціонерного товариства; б) протоколу рішення вищого органу акціонерного товариства про реорганізацію товариства, засвідченого підписом керівника та печаткою товариства, що підлягає реорганізації, з обов'язковим зазначенням умов та порядку обміну акцій на частки в статутному фонді підприємств-правонаступників акціонерного товариства; в) копій свідоцтв про реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності правонаступників акціонерного товариства; г) оригіналів свідоцтв про реєстрацію випуску акцій акціонерного товариства, що підлягає реорганізації; ґ) довідки про особу, яка обслуговує акції цього емітента: реєстроутримувача (при документарній формі випуску акцій) або депозитарію (при бездокументарній).

Системний аналіз Порядку №222 дає підстави для висновку, що в разі реорганізації акціонерного товариства, правонаступником якого не є акціонерне товариство, застосуванню підлягають положення абз. 3 п. 17 Порядку №222.

Із наведених норм слідує, що уповноваженою особою Комісії, до повноважень якої віднесено прийняття рішень про скасування реєстрації випусків акцій і анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій акціонерних товариств у разі прийняття рішення про припинення діяльності шляхом перетворення у товариство з обмеженою відповідальністю, здійснюється з урахуванням вимог пунктів 13-16 цього Положення (№222 у редакції рішення станом на 25.09.2005р.).

Пунктами 13-16 Порядку №222 у редакції рішення Комісії від 20.10.99р. №211 чітко окреслено дії Комісії при скасуванні реєстрації випусків акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випусків акцій акціонерних товариств. А саме п. 13 встановлено, що скасування реєстрації випусків акцій здійснюється уповноваженою особою Комісії (начальником управління корпоративних фінансів або начальником територіального органу згідно з повноваженнями, встановленими рішеннями Комісії) шляхом видання розпорядження про скасування реєстрації випусків цінних паперів протягом п'яти робочих днів від моменту подання заяви та всіх потрібних документів.

Згідно п. 14 Порядку на підставі Розпорядження про скасування реєстрації випусків акцій вносяться зміни до загального реєстру випуску цінних паперів, а також здійснюється анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій.

Згідно п. 15 Порядку повідомлення учасників фондового ринку про скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій здійснюється Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку в двотижневий термін після опублікування повідомлення про скасування реєстрації випусків цінних паперів в одному з друкованих органів Комісії.

Відповідно до п. 16 Порядку знищення сертифікатів акцій та невикористаних бланків сертифікатів акцій здійснюється ліквідаційною комісією на підставі розпорядження про скасування реєстрації випусків акцій у порядку, встановленому чинним законодавством. Знищення глобального сертифіката емісії цінних паперів здійснюється в порядку, що встановлюється нормативно-правовими актами Комісії.

В результаті здійснення аналізу наведених норм, вказаним Порядком в редакції на момент подачі заяви до Комісії передбачено, що у разі, якщо жоден з правонаступників акціонерного товариства, що реорганізовується, не є акціонерним товариством скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій включає в себе певну послідовність дій щодо скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій. Одними з обов'язкових дій, які здійснюються послідовно відповідачем - це обов'язок Комісії протягом п'яти робочих днів від моменту подання заяви та всіх потрібних документів видати розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій.

Зі справи вбачається, що Комісією не прийнято відповідного рішення стосовно скасування реєстрації акцій українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями "Оберон-Центр" або відмови.

Надаючи правову оцінку матеріалам справи, суд не бере до уваги посилання представника відповідачів на лист ОСОБА_4 корпоративних відносин Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12.12.2005 року №11/02/19582, оскільки зазначений лист за своєю суттю не є відповідним рішенням (розпорядженням) НКЦПФР.

ОСОБА_4 корпоративних відносин Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12.12.2005 року носить радше інформативний характер та не може свідчити про вчинення відповідачем всіх передбачених законодавством дій, стосовно поданих позивачем документів.

Суд також критично оцінює посилання представника відповідачів щодо порушення позивачем під час викупу акцій вимог п.1.7 Положення про порядок реєстрації випуску акцій під час реорганізації товариств, затвердженого рішенням ДКЦПФР від 30.12.1998 року №221 (в ред., чинній на 26.02.2003 року), виходячи з наступного.

В першу чергу слід зазначити, що положення Порядку №221 застосовуються при скасуванні реєстрації випусків акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випуску акцій товариств, якщо серед правонаступників такого є хоча б одне акціонерне товариство.

Натомість, згідно рішень загальних зборів акціонерів українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями "Оберон-Центр" припинено шляхом перетворення в товариство з обмеженою відповідальністю «Оберон-Центр».

Відповідно до протоколів загальних зборів акціонерів українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями "Оберон-Центр" від 01.10.1998р., вирішені питання про реорганізацію підприємства, про вихід із складу засновників Німецької фірми «Нарден Хабафорд» та перерозподіл часток в уставному капіталі, про затвердження статуту та складу договору ТОВ «Оберон-Центр», про обрання ревізійної комісії та призначення виконавчого директора ТОВ «Оберон-Центр». Протокол загальних зборів акціонерів від 01.10.1998року ніким не оскаржувався та є чинним.

Крім того, згідно п. 1.7 Порядку №221 з метою захисту прав акціонерів акціонерне товариство, що прийняло рішення про реорганізацію, зобов'язане здійснити оцінку та викуп акцій акціонерів, які вимагають цього, у випадку, коли ці акціонери не голосували за прийняття загальними зборами рішення про реорганізацію і звернулись до товариства з письмовою заявою. Викуп акцій здійснюється за ціною, що визначається за домовленістю сторін, але не нижчою за номінальну вартість акцій. Пункт 1.7 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Держкомісціннихпаперів №154 від 22.07.99р. ).

В ході судового розгляду суду не надано жодного доказу щодо письмових звернень акціонерів, які були проти рішення про реорганізацію.

З п.5.1 статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Оберон-Центр" вбачається, що статутний капітал товариство створено за рахунок майнових і грошових внесків учасників та реінвестиції дивідендів і розподілено між учасниками частками (відсотками) у статутному капіталі. Акції Українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями "Оберон-Центр" не вносились до статутного фонду позивача, випуск акцій останнім також не здійснювався.

Позивач, як на підставу для задоволення позовних вимог, вказує, що українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями "Оберон-Центр" припинило свою діяльність ще у 1998 році, про що внесено запис до ЄДРПОУ; випуск акцій даним товариством не здійснювався. Інших дій щодо скасування реєстрації випуску акцій Українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями "Оберон-Центр" та анулювання свідоцтва за правилами діючими в 1998р. році вчинити не може.

Так, відповідно до свідоцтва про державну перереєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності-юридичної особи здійснено припинення юридичної особи - українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями "Оберон-Центр" та внесено запис про державну реєстрацію товариства з обмеженою відповідальністю " Оберон-Центр ", ЄДРПОУ - 20040378, про що зроблено запис 14 жовтня 1998р. у журналі обліку реєстрації справ за №04052092.Ю.001.0352.

З метою впорядкування ведення загального реєстру випуску цінних паперів рішенням від 30.12.1998 №222 Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку затвердила Порядок скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій. Згідно рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14 липня 2005 р. №398 скасування реєстрації випуску акцій здійснюється Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

Розділом ІІІ Порядку в редакції рішення від 14 липня 2005 р. №398 визначено іншу процедуру скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, ніж визначена була у рішенні від 30.12.1998 №222.

Дана послідовність дій передбачає - зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій та скасування реєстрації випуску акцій. Частина 3 розділу ІІІ Порядку є спеціальною нормою, застосовується в зв'язку з реорганізацією акціонерного товариства та конкретизує перелік документів, що подається до реєстраційного органу.

Проте, даний Порядок не підлягає застосуванню, оскільки на момент вирішення спору, рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 1998 року №222 втратило чинність згідно з рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 квітня 2013 року №737.

Відповідно до р. ІІІ рішення №737, протягом десяти робочих днів після прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення комісія з припинення має подати до реєстраційного органу, зокрема, копію протоколу загальних зборів акціонерів, оформленого відповідно до статті 46 Закону України "Про акціонерні товариства".

Позивач не може подати цих документів, оскільки Українсько-німецького акціонерного товариства закритого типу з іноземними інвестиціями "Оберон-Центр" припинило свою діяльність, державну реєстрацію припинення проведено ще у жовтні 1998 році. Положення Закону України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 року на момент реорганізації акціонерного товариства в товариство з обмеженою відповідальністю не діяли.

Фактично на даний час склалася ситуація, при якій вже зареєстровано нову юридичну особу - Товариство з обмеженою відповідальністю "Оберон-центр", яке є правонаступником Оберон-Центр, однак рішення про скасування реєстрації випуску акцій колишнього відкритого акціонерного товариства ще не прийняте.

За сукупністю встановлених в судовому засіданні обставин, зважаючи на позовні вимоги позивача, суд приходить до висновку про протиправність пунктів 1, 2 рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.12.14р. за №1810 «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів» в частині ТОВ «Оберон-Ценрт», а тому таке рішення підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про скасування постанови №158-ДН-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів, то така вимога не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Частинами 2,4 статті 166 Господарського кодексу України визначено, що державне регулювання ринку цінних паперів здійснює відповідний орган державної влади - Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку, а форми державного регулювання ринку цінних паперів, порядок здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів суб'єктами господарювання та відповідальність них суб'єктів за порушення правил зазначеної діяльності визначаються цим Кодексом та прийнятими відповідно до нього іншими законодавчими актами.

Згідно т..238 Господарського кодексу України за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими, законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.

Стаття 239 Господарського кодексу України містить невичерпний перелік адміністративно-господарських санкцій, до яких належить адміністративно-господарський штраф.

Строки застосування адміністративно-господарських санкцій встановлені статтею 250 ГК України, за змістом якої адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення , але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб'єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.

Накласти фінансові санкції згідно ст. 11 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" Комісія може в межах перебачених ст. 250 ГК України.

З аналізу вищевказаних норм вбачається, що гарантією прав суб'єктів господарювання у разі застосування до них адміністративно-господарських санкцій є встановлення законодавцем максимального строку давності. Граничним строком застосування даного виду санкцій до суб'єкта господарювання є шість місяців з дня виявлення порушення правил ведення господарської діяльності, але не більше ніж один рік з дня скоєння правопорушення у сфері господарювання. Отже, відповідач має право накладати фінансові санкції виключно в межах строків, передбачених статтею 250 Господарського кодексу України.

Приймаючи рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового від 23.12.2014р. за №1810 «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів» в частині ТОВ «Оберон-Центр» та постанову №158-ДН-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів від 10.06.2015р. відповідачем 1 та відповідачем 2 порушено принцип верховенства права.

Відповідно до статті 58 Конституції України «Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

У рішенні від 5 квітня 2001 року Конституційний Суд України зазначив, що Конституція України закріпила принцип незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів (частина перша статті 58). Це означає, що дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на Відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На підставі вищевикладеного, суд вважає постанову №158-ДН-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів від 10.06.2015р. такою, що винесена необгрунтовано та суперечить вимогам діючого законодавства України, без дотримання строків застосування адміністративно-господарських санкцій.

З урахуванням встановлених судом обставин та беручи до уваги вищевикладені норми законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Оберон-Центр" до відповідача-1: Дніпровського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку; відповідача-2: Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про зобов'язання вчинити певні дії підлягає задоволенню.

Згідно з ч.1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійсненні нею документально підтверджені судові витрати з державного бюджету України.

Керуючись ст.ст.160-163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Оберон-Центр" до Дніпровського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про зобов'язання вчинити певні дії - задоволити.

Скасувати пункти 1, 2 рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.12.14р. за №1810 «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів» в частині ТОВ «Оберон-Ценрт»;

Скасувати постанову №158-ДН-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Оберон-Центр" судові витрати в сумі 182 грн.70коп. ( сто вісімдесят дві грн. 70коп.) сплаченого згідно платіжного доручення від 18.06.2015р. за №349.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Дніпропетровський окружний адміністративний суд з одночасним направленням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі складення постанови у повному обсязі, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна, скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

У разі якщо справа розглядалась судом за місцезнаходженням суб'єкта владних повноважень і він не був присутній у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, але його було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо у суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий Суддя Суддя Суддя ОСОБА_1 ОСОБА_2 ОСОБА_3

Дата ухвалення рішення08.09.2015
Оприлюднено15.10.2015
Номер документу52135667
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/7767/15

Ухвала від 21.12.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Постанова від 08.09.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 26.06.2015

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні